Výzkum na ISS – Jídlo a krev

Posádka tvořící 59. dlouhodobou expedici měla včera jako obvykle nabitý den. Kromě tradiční porce vědy, cvičení a dalších běžných úloh totiž do harmonogramu začínají stále více zasahovat i činnosti spojené s blížícím se odletem lodi Sojuz MS-11. Ta má orbitální komplex opustit 24. června po šesti a půl měsících ve vesmíru. V lodi se na Zemi vrátí velitel Oleg Kononěnko z Ruska, ale i Američanka Anne McClain a Kanaďan David Saint-Jacques. V našem nepravidelném seriálu si ale opět posvítíme spíše na vědeckou náplň včerejšího dne. Jako obvykle platí, že v článku jsou zmíněny jen některé experimenty, ne všechny, na kterých se ten den pracovalo.

David Saint-Jacques se věnoval výzkumu možností, jak dodávat astronautům živiny při dlouhodobých misích, které lidstvo čekají při cestách k Měsíci či Marsu. Dlouhodobě skladované jídlo totiž postupně ztrácí výživovou hodnotu. Studie BioNutrients-1 chce prozkoumat možnosti výroby potravinových doplňků, které by zajistily zdravou posádku, která je nezbytná pro úspěšnou misi. Tato studie v rámci 59. dlouhodobé expedice teprve začala. V plánu je její pokračování na všech dalších posádkách až do 66. dlouhodobé expedice.

Christina Koch při práci s mrazničkou na ISS.

Christina Koch při práci s mrazničkou na ISS.
Zdroj: https://live.staticflickr.com/

Christina Koch a Nick Hague hned ráno odebrali vzorky krve a následně je umístili do odstředivky. Teprve až poté mohlo přijít uložení ampulek do speciální mrazničky. Lékaři na Zemi budou tyto vzorky (společně s mnoha jinými) analyzovat ve svých laboratořích, aby v nich hledali stopy změn fyziologie astronautů při dlouhodobém pobytu v kosmickém prostoru. Dvojice následně zůstala o biologických experimentů, když se pustila do ověření zrakové schopnosti. Již delší dobu se ví, že pobyt v kosmu ovlivňuje kvalitu zraku. Vědci by proto tento fenomén rádi prozkoumali podrobněji.

Trojice, kterou čeká návrat se zatím pomalu chystala na odlet ze stanice, kam dorazili vloni 3. prosince. Anne McClain třeba včera v rámci příprav na odlet natáčela na 360° kameru ve virtuální realitě v japonském modulu Kibó svůj rozhovor věnovaný zhodnocení její první kosmické mise. Její mužští kolegové ze Sojuzu MS-11 zatím z paluby ISS přenášeli do útrob Sojuzu nejrůznější věci, které je potřeba dopravit na Zemi. Sbírali třeba i své osobní věci jako boty a oblečení, ale i nářadí či odpadky.