Výzkum na ISS – cubesaty, rostliny a hoření

Na Mezinárodní kosmické stanici probíhají desítky experimentů z nejrůznějších vědeckých oborů, které postupně posouvají znalosti světa vpřed. Náš nepravidelný seriál Výzkum na ISS se snaží ukazovat některé z nich, aby si čtenáři udělali představu o tom, že kosmonauti opravdu ve vesmíru nejsou na dovolené, ale pracují. Dnes se podíváme na některé zajímavé činnosti, které prováděla tříčlenná posádka v pátek 28. června. Jako obvykle je potřeba upozornit, že to není kompletní výčet všech vědeckých experimentů, které ten den posádka obsluhovala.

Vizualizace vypouštěcího zařízení na modulu Kibó.

Zdroj: https://ukamsat.files.wordpress.com

V noci na pátek uvolnil vystřelovač cubesatů na japonském modulu Kibó na samostatný let cubesat RED-EYE od agentury DARPA. Tato malá družice má vyzkoušet nové možnosti družicové komunikace a řízení orientace v prostoru. Na jeho vystřelení z ISS má největší zásluhu astronaut Nick Hague, který jej v průběhu minulého týdne nainstaloval do přechodové komory modulu Kibó, kde se cubesat chystal na uvolnění. A že Vás zajímá, jak se onen cubesat dostal na ISS? Dovezla ho sem zásobovací loď Dragon, která u orbitálního komplexu zakotvila 6. května a strávila zde téměř celý měsíc. V pátek pak Nick Hague opět pracoval s cubesaty, které v modulu Kibó připravoval na uvolnění minulý týden. Jejich úkoly jsou pestré – od sledování počasí přes testy manévrování až po focení Země. Těchto sedm družic postavili studenti a inženýři na celém světě.

Archivní snímek zařízení Combustion Integrated Rack.

Nickova krajanka, Christina Koch kromě jiného zalévala rostliny v evropském modulu Columbus v rámci experimentu Veg-04. Poté se přesunula do amerického modulu Destiny, kde v zařízení Combustion Integrated Rack vyměnila zásobníky hořlaviny. V tomto zařízení se totiž testuje, jak se plamen chová v podmínkách mikrogravitace a co vše jeho tvar a chování ovlivňuje.

Velitel nedávno zahájené 60. dlouhodobé expedice, Alexej Ovčinin se v pátek ráno věnoval zkouškám zařízení a technik, které by mohli budoucí astronauti používat pro ovládání vozítka na povrchu planety. Jelikož je Alexej momentálně jediným obyvatelem ruské sekce stanice, má na starosti i kompletní údržbu segmentu. V pátek proto pracoval na systémech podpory života a také udělal pár instalatérských činností.

Na Zemi se však již pilně chystá nová tříčlenná posádka, která již brzy rozšíří počet obyvatel ISS na tradičních šest. Dvacátého července by měli z Bajkonuru odstartovat dva veteráni (Alexander Skvorcov a Luca Parmitano) společně s jedním nováčkem (Andrew Morgan). Kosmická loď Sojuz MS-13 by měla odstartovat na den přesně 50 let po legendárním vstupu prvních lidí na povrch Měsíce.

Posádka Sojuzu MS-13 zleva Morgan - Skvorcov - Parmitano