ŽIVĚ A ČESKY: Nejsilnější raketa současnosti startuje

Původně se měl Falcon Heavy od firmy SpaceX odlepit od floridské rampy 39A už dnes krátce po půl jedné ráno našeho času, jenže počasí bylo proti. Meteorologové sice udávali pohodovou pravděpodobnost dobrých podmínek 80 %, ale do ní nebyl započítán výškový vítr. Jeho vysoká rychlost, přesněji řečeno nebezpečné střihy větru v různých výškách nakonec způsobily, že se start několikrát posunul v rámci startovního okna a nakonec byl přesunut na další den. V pátek v 0:35 našeho času by se mělo otevřít téměř dvouhodinové startovní okno a my Vás opět zveme ke sledování našeho komentovaného přenosu.

Náš přenos většinou spouštíme zhruba 15 minut před startem, ale u důležitých startů začínáme dříve. V případě aktuálního Falconu Heavy začneme okolo 0:15 SELČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, nebo Vám nefunguje přehrávání ve vloženém okně, klikněte sem a dostanete se na stránku přenosu na Mall.TV. Ve vloženém okně naleznete i záznam vysílání, který by měl být k dispozici zhruba dvě hodiny po ukončení přenosu, děkujeme za pochopení.

Zdroje informací:
https://www.nasaspaceflight.com/
https://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
https://cdn.teslarati.com/wp-content/uploads/2018/02/FH-rollout-7-SpaceX.jpg

ŽIVĚ A ČESKY: Nejsilnější raketa současnosti startuje, 5.0 out of 5 based on 30 ratings
Pin It
(Visited 18 719 times, 1 visits today)
Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (30 votes cast)
(Visited 18 719 times, 1 visits today)
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Více se o tomto tématu dočtete zde »
(odkaz vede na příslušné vlákno diskuzního fóra www.kosmonautix.cz)


163 komentářů ke článku “ŽIVĚ A ČESKY: Nejsilnější raketa současnosti startuje”

  1. Matej Klimo napsal:

    dobrý den

    • Dušan Majer napsal:

      Dobrý den,
      ale jak vidíte, tak v diskusi pod články se podobné zdravící komentáře nepíší. Ano, pokud člověk napíše delší komentář, tak pozdravit samozřejmě může, ale komentář jen s pozdravem je zbytečný.

  2. Matej Klimo napsal:

    pardon

    proč nemá FH černý i medzistupeň a F9 ano?

  3. Matej Klimo napsal:

    unese i druhý stupeň falconu heavy tak težké náklady ?

    • Samo napsal:

      Pane bože to sa nedá napísať jeden komentár? treba tri? otázka či druhý stupeň FH unesie tak tažké náklady nie je absolútne na mieste – keby ich uniesol nebol by prvý stupeň potrebný… niekedy skôr ako človek položí otázku by sa mal zamyslieť či má daná otázka zmysel

      • Maniak napsal:

        Co když myslel strukturální pevnost? Taky by mě zajímalo, jak zajistili, že je možno posadit na druhý stupeň 50 tun. Zřejmě to nebude ten stejný druhý stupeň, jako na F9…

      • trabis napsal:

        pravdu díte ,ale pokud je autor otázek mladšího ročníku dovolte mu trochu té zbrklosti, a pokud je ročníku staršího tak také… právě tyto vzletné (a často mylné) myšlenky nás pravě pro kosmonautiku nadchly. Kde jinde “zpomalit” znamená letět “rychleji”?

    • Dušan Majer napsal:

      Tahle otázka nedává smysl – neuvedl jste, jak těžké náklady máte na mysli.

    • maro napsal:

      Raketa není vrtulník nebo horkovzdušný balón, u kterých se porovnává nosnost s hmotností nákladu prakticky jedna ku jedné. Od rakety se neočekává, že náklad jen nějak “vynese nahoru”. Ona ten náklad musí urychlit na obrovskou rychlost. Proto ten první stupeň i s těmi boostery tlačí to co má nad sebou takovou silou, že by to stoupalo i kdyby byl náklad 10 krát těžší (akorát pomaleji, takže by urychlení mohlo být nedostatečné). Ten první stupeň s těmi boostery urychluje sebe samého plus ten druhý stupeň plus ten náklad. Boostery urychlují sebe samé a taky přidávají svůj podíl tahu navíc k urychlení druhého stupně a nákladu. Po zapálení druhého stupně ten už urychluje jen sebe samého a náklad. Má už tedy daleko méně hmoty k urychlování. Proto to v pohodě zvládá.

  4. zvejkal napsal:

    No, drzim palce.
    Stale to vnimam ako dost velky risk, ale ak to daju, tak uz asi nic nebude stat v ceste komercnemu uspechu FH.

  5. Matej Klimo napsal:

    první stupeň i s bočními stupnemi unese velmi težlé náklady ale po odelení unse druhý stupeň ten velmi težký náklad ?

    • Dušan Majer napsal:

      To je snad samozřejmé, že se na raketu naloží takový náklad, aby to zvládly všechny její prvky.

    • Petr Šída napsal:

      Tah motoru je 93 tun, tolik by sám o sobě zvedl od zeme, náklad ale neurychluje proti gravitačnímu zrychlení, ale prakticky kolmo na něj, takže náklad a váha stupně může být větší, než tah

    • Miloš napsal:

      Nie. Neunesie. Spadne s tým. Práve preto to robia, aby to neunieslo a spadlo s tým. Ešte nejaká otázka, ktorá by mohla byť zaslaná aj priamo do SpaceX?

    • B.Boruvka napsal:

      Ten druhy stupen nese uz jenom sebe+ten hlavni naklad,coz je mnohem mene nez prvni stupen ktery musi nest sebe+2.Stupen+Naklad.Proto nepotrebuje 27 motoru ale stacivmu jen jeden uplne stejny( S jinou vystupni tryskou zjednodusene receno)

  6. B.E.A.M napsal:

    Tajne dúfam v odklad o ďalší deň 😀

  7. Mick napsal:

    Proč tomuhle opět věnujete článek, když už byl kvůli tomu jeden včera?? Když se to znovu odloží, tak bude zítra další??

    • Dušan Majer napsal:

      On ten článek snad něčemu vadí, umřelo kvůli němu koťátko, nebo se kvůli jeho vydání musel vykácet prales? Jediné, co se změnilo, je objem databáze našeho serveru a ta má dostatečnou velikost, aby to zvládla.
      Jelikož se jedná o mimořádně atraktivní start, chceme čtenářům přinášet plný servis, aby našli článek s přenosem a aktuálními informacemi pokud možno co nejvýše a aby nemuseli scrollovat dolů. A ano, pokud bude odklad, tak zítra vydáme článek znovu. Ničemu to totiž vadit nemůže, pouze to může některým lidem pomoci.
      P.S. U tázací věty stačí jen jeden otazník.

  8. sinkecp napsal:

    Dobry den, možná hloupá otázka, ale předpokládaný čas startu za ideálních podmínek je hned na začátku startovacího okna? Je pravidlem že se start odsouvá od začátku startovacího okna o nějakou tu minutu (hodinu) jestliže se vůbec uskuteční? Všiml jsem si, že včera byl nejprve menší odklad, potom odložení startu o 24 hodin. Těším se na komentovaný přenos a samozřejmě na start FH. Děkuji za vyčerpávající info na kosmonautix.cz.

    • Dušan Majer napsal:

      Těší nás Váš zájem a jsme rádi, že se Vám náš servis líbí. Většinou se startuje na začátku okna a další desítky minut jsou spíše záloha pro případ nečekaných komplikací – ať už technických nebo meteorologických.

  9. Míla napsal:

    Mickovi doporučuji přejít na nějaký jiný web. Nechápu, proč někdo něco čte a pak se zlobí, že to čte! Majer na hrad! :-))

  10. Daniel napsal:

    Dobrý den, čas kdy je otevřené startovní okno znamená že se bude “tankovat” boostry v 0:35, nebo už v 0:35 může odstartovat? Děkuji za odpověď.

  11. Adolf napsal:

    Zdravím. Teď koukám na nějaký živý přenos, a tam se mi zdá že mají první stupně bílé přistávací nohy. Je to možné, nebo tam maj puštěné záběry z prvního startu? 😀 díky 😉 (https://www.youtube.com/watch?v=ojvu2u28CIY)

  12. Marek napsal:

    Pane Majere děkuji za Vaše fantasticky komentované starty raket!
    Má to šťávu, u prvního startu falconu heavy jsem díky Vám prožíval Naganu 2.
    Z blbých konentů si nic nedělejte a neplýtvejte ani energii na odpovědi na ně!
    Všichni známí, kterým jsem pustil 1.start FH byli nadšeni jak z podívané tak z Vašeho komentáře!
    Držím palce ať tady máte za rok 100000 zhlédnutí během jednoho přenosu!

  13. Radoslav Karásek napsal:

    Dušan, máme ešte čas do štartu, tak by som mal jednu otázku. Nehnevá Vás niekedy, aký ste si na seba ušili bič týmito prenosmi? Keď všetko bude pokračovať tak, ako má a o pár rokov bude štartovať SLS, BFR, New Glenn a podobne silné momenty, vy to budete “musieť” komentovať. Verím tomu, že Vás to baví, je to poznať. Ale osobne by som si nechcel pokaziť parádny zážitok stresovaním sa, či všetko beží, či sa to neseká, ktoré pripravené informácie ešte prečítať, jedným okom sledovať aktuálny stav, druhým chat.. proste žiadna pohoda. Nemrzí Vás, že si nemožete len tak vyložiť nohy, otvoriť ústa a nemo zírať?

    • Dušan Majer napsal:

      Může to za mne kdykoliv vzít někdo z redakce, já nemám na přenosy monopol. Pokud se ale nikdo nepřihlásí, tak to udělám já. A až začnou ty rakety létat běžně, tak asi určitě nebudeme komentovat všechny. 😉

  14. Medak napsal:

    Zdravím, stejně jako předřečník vysoce hodnotím vaše komentované přenosy a děkuji za vaši snahu.Měl bych pouze jednu drobnou připomínku, mohl by jste proboha prosím přestat užívat “vychutnejte si řev motorů Merlin”? 1.nic moc si nevychutnáte, z těch přenosů je slyšet celkem kulový, 2. a to hlavně, říká se že opakovaný vtip není směšný a tohle jsme už slyšeli tolikrát, že alespoň z mého pohledu to už dávno překročilo hranici trapnosti.

    • Dušan Majer napsal:

      Díky za názor, ale já to jako vtip neberu, takže to budu používat i nadále. A u některých přenosů to slyšet je – třeba takový Electron byl velmi nahlas. A možná nevíte, že někteří lidé (a nebylo jich málo) mi psali, abych mlčel déle, že si ten řev motorů chtějí vychutnat nerušeně déle.

      • plazboz napsal:

        Také děkuji za komentované přenosy, klobouk dolů za tolik aktivity v české kotlině. A start Falconu Heavy všetně všech přistání – prostě paráda.

        Co se týče mlčení v době startu, jsem také pro, myslím že to je dobrý zvyk. A jak to uvedete je přece jedno. Prostě si člověk může vychutnat jak to hučí a o to jde. Klidně dělejte tu pauzu můžete dělat i delší, třeba 20 vteřin.

        • Dušan Majer napsal:

          Děkuji za váš názor, těší mne, že se Vám přenosy líbí. Snažím se dělat tu pauzu delší.

          • Tomáš Vodička napsal:

            Také mám rád, když se v době startu na chvíli odmlčíte. A vůbec nic proti tomu, když to bude trvat o trochu déle. Ale souhlasím s Medakem, že by bylo fajn to aspoň občas uvést trochu jinak. Hláška o vychutnávání řevu motorů opravdu zní poněkud zvláštně, obzvlášť jak se u každého startu přesně opakuje.
            Ale každopádně, díky za parádní přenos! Tenhle start byl neskutečný.

          • Dušan Majer napsal:

            Já bych řekl, že je to už taková tradice. 😉

      • Tomáš Kalisch napsal:

        Dušane, děláte to moc dobře. Pokud se někomu nelíbí vaše komentáře v živém přenosu, tak ať je neposlouchá a může vytvořit svůj vlastní LIVE přenos. Takových, co jen kritizují a nic nedokážou, těch je !

        Ještě jednou díky za přínos k popularizaci kosmonautiky a astronomie. Články na webu pomalu nestíhám číst 😉

    • Jonason185 napsal:

      Medak: ach bože, Vaše starosti na mou hlavu…

    • Pavel Riedl napsal:

      Myslete na to, že pan Majer komentuje pro pár tisíc diváků a ne každý už viděl x předchozích startů.

      Já také nemusím pořád dokola slyšet informace o SpaceX, Falconech, Merlinech, atd., ale chápu, že pro nově příchozí jsou zajímavé. A je taky je pravděpodobné, že když si záznam pustím za pár let, tak budu rád, že to tam Dušan ‘zopakoval’.

    • maro napsal:

      Možná vám to nedošlo, ale u startů raket se opakuje velké množství vět. To by vám taky mohlo vadit, že se už po desáté dozvídáte kolik váží první stupeň a jaký tah má ten motor a jak se vlastně jmenuje. A proč po naplnění palivem trup zbělá. A co že je ten “kouř”, který na startu vychází z rakety. Tak už to prostě je.

  15. Viktor napsal:

    F9 dokaze vyniest na geostacionarnu drahu 8 ton. Preco potom leti FH ked by na 6 tonovy naklad stacil F9 ?

    • Dušan Majer napsal:

      Ne tak docela. GTO je hodně obecný pojem. Ten nejtěžší náklad na F9 letěl na subsynchronní dráhu s apogeem sotva 18 000 km vysoko. FH dnes vynesl náklad na supersynchronní dráhu s apogeem 90 000 km vysoko. Družice se z něj na finální dráhu dostane mnohem snáze.

      • Alois napsal:

        Pokud ta finální dráha je GEO tak se mi ta výhodnost nějak nezdá. Pokud se nyní pohybuje na dráze dejme tomu 200×90.000km bude muset zážehem v perigeu snížit apogeum na oněch 36.000 km, nebo v apogeu zvednout perigeum na oněch 36.000 km. Nebylo jednodušší a energeticky výhodnější dopravit sondu rovnou jen na dráhu 200×36.000km a předchozí operace vynechat? Nebo se mýlím ?

        • Bigbaz napsal:

          Hlavni je soucet delta-v ktery musi druzice vykonat.
          A je pro ni mnohem jednodussi v nejvyssim bode drahy zvysit nejnizsi bod z 200km na 36000km, protoze je v miste nejvyssiho bodu pohyb druzice nejpomalejsi(mnohem pomalejsi nez v 18000km) a tedy ji staci i mala zmena rychlosti k dosazeni vysledku.
          Stejne tak je jednodussi v nejnizsim (nejrychlejsim) miste o neco malo pribrzdit nez o hodne zrychlovat.

        • Dan napsal:

          Kromě již napsaného se v takto vysokém apogeu mnohem lépe pracuje s inklinací, respektive stojí vás méně delta-V. Předpokládám, že postupnými manévry v apogeu současně srazí inklinaci a vytahne perigeum do výšky GEO a pak v perigeu postupně dráhu zakulatí.

        • Dušan Majer napsal:

          Paradoxně nebylo. I když bude muset udělat zážehů více, tak celkové delta-v bude nižší a spálí se méně paliva. Ačkoliv je to paradoxní, je to tak.

  16. Demosthenes napsal:

    Uff.
    Stane se to jednou. – Je to náhoda.
    Stane se to podruhý …

    🙂

  17. Vlada napsal:

    Diky za přenos, koukal jsem v daleky Kolumbii a vse slapalo na výbornou….

  18. Anastaz napsal:

    Bomba! Sci-fi v přímém přenosu, to za dvoudenní nevyspání stojí. CG Space-X a vám z kosmonautixu dík za přenos. Jako vždycky.

  19. Vojtěch Emmer napsal:

    Děkuji za zprostředkování krásného zážitku! Nevím, zda to tu již zaznělo, ale mohu se zeptat, proč má “pravý” booster na sobě tu černou čáru výraznější, než zbývající dva? Jedná se o nějaké potrubí, či kabeláž? Předem děkuji za odpověď.

  20. Lukas napsal:

    Rad by som bol keby sa tu panovi majerovi prestali vycitat totalne kraviny.pan majer robi neskutocnu robotu,mame novinky z kozmonautiky priamo na dlani, komentovane prenosy informacie o ktorych sa nam dakedy mohlo len snivat.tak prosim,skuste si zahryznut do jazyka.dakujem za pochopenie

    • Dušan Majer napsal:

      Díky, jsem rád, že se Vám přenosy líbí. Ale myslím si, že je dobře, že lidé píší své názory. Nechci usnout na vavřínech a zpětná vazba je důležitá.

  21. Dušan Kovářík napsal:

    Dobrý den, nevíte, jaké největší přetížení nastalo během celé akcelerace?

  22. JiFe napsal:

    super přenos, díky za zajímavý komentář plný super postřehů a novinek

  23. show137 napsal:

    Diky moc, jste super 🙂

  24. Radim napsal:

    Díky moc celé redakci za zprostředkování tohoto zážitku. A zase někdy naslyšenou.

  25. Jiří Švarc napsal:

    Tak opět i tento přenos jako všechny předchozí mám na PC bez zvuku. To je fakt smůla, že jsem, zdá se, jediný s tímto problémem 🙁
    Windows 10 s nejnovější aktualizací, na všech dostupných a aktualizovaných prohlížečích (Chrome, Edge, Firefox i Opera), jedná se o všechna Kosmonautix videa na Mall.cz, ostatní videa i na Mall.cz fungují normálně, zvuková karta je úplně obyčejná VIA VT1708S integrovaná na základní desce ASUS P8H77-V z roku 2012.

  26. David R. napsal:

    Chtěl bych se podělit o pár postřehů z originálního zvuku.
    Nenápaný ženský hlas který občas něco “kuňkne” v pozadí – to jsou zkratky, např. MECO = Main Engine Cut Offf. Bylo by fajn je všechny znát.
    Někdy v čase kolem 1:30 se zřejmě vypínají motory centrálního stupně, protože následně komentátor hlásil, že bude následovat chlazení neaktivních motorů – tady by mne zajímalo, jestli se vypínajá všech 9 nebo méně. Matně tuším, že se prostřední nechává hořet, aby po oddělení bočních stupňů zůstal nenulový tah – aby palivo v centrálním stupni zůstalo pěkně na dně nádrže. V čase 1:47 komentátor hlásil, že začíná snižování výkonu bočních stupňů. To už je asi raketa hodně lehká. Mimochodem už krátce po startu se dá podle plamenů poznat, že centrální stupeň stahuje výkon kvůli úspoře paliva. Škoda jen, že SpaceX tak skrblilo s telemetrií. Nebohý Beresheet nám ukázal mnohem víc údajů. Asi nikdy nezapomenu na okamžik, kdy údaj o rychlosti jeho klesání přešel na červenou barvu…
    Mimochodem – Přenos mi šlapal bezvadně. Díky za něj.

    • Jandys napsal:

      Vřele doporučuji pdf od SpaceX, je tam vše podsttné od zrychlení, letové obálky, výkonových a zvukových charakteristik Falconů, typických letových profilů až po takové dataily jako interní rozložení místností na jednotlivých základnách.

      https://www.spacex.com/sites/spacex/files/falcon_users_guide_0219.pdf

      Typicky seznam udalosti po startu na GTO:
      Engine start sequence
      Liftoff
      Maximum dynamic pressure (max Q)
      Main engine cutoff (MECO)
      Stage separation
      Second engine start-1 (SES-1)
      Fairing deploy
      Second engine cutoff 1 (SECO-1)
      Second engine start-2 (SES-2)
      Second engine cutoff-2 (SECO-2)
      Spacecraft separation

      V kapitole 11.3 onoho pdf je seznam běžných akronymů….

      Neoficiální seznam je pak třeba zde – http://decronym.xyz/acronyms/SpaceX

      • Pavel napsal:

        Dík za ten odkaz na to pdf.
        Je úžasný kolik informací dá Spacex volně k dispozici. To spousta jiných firem dělá tajnosti snad úplně ze všeho.

      • maro napsal:

        Jojo. BEKO : Booster Engine Cut-Off
        Já ty přenosy sleduju tak že mám na youtube otevřený originální kanál od SpaceX i s jejich zvukem a vedle toho ještě mall.tv se zvukem Dušana Majera. Je tak dobře slyšel vše co se řekne na obou zdrojích. Ta slečna se jim fakt povedla, i když neměla tak výrazný hlas.

    • Dušan Majer napsal:

      To mne těší, díky. 😉

  27. Michal napsal:

    Rad bych se kouknul na komentovaný přenos ale na mall tv ho prostě nemohu najít

    • Dušan Majer napsal:

      Nic nikde hledat nemusíte – okno je v článku, který komentujete, jen se záznam musel v době, kdy jste psal komentář, vytvořit, což je v článku napsáno.

  28. Jandys napsal:

    Super přenos, díky, btw behem originalniho přenosu nas nechala asi nahodou SpaceX na vterinku nahlednout do tanku s kapalnym kyslikem ( cas 45:08) originalniho přenosu. Zaber jak z jineho sveta…

  29. zvejkal napsal:

    Parada, super, dakujem!

  30. Jenda napsal:

    Mně se ten Mall TV prostě nepřehrává. Točí se tam kolečko jak splašený a nic. Jak na notebooku, tak na mobilu. Jdu si to pustit na Youtube.

  31. Alois napsal:

    Údajně se poprvé podařilo ulovit do sítě aerodynamický kryt a dokonce obě poloviny.

    • Matej Klimo napsal:

      ne do síte
      vylovila je loď Mr.Steaven.

      • maro napsal:

        Samozřejmě že do sítě. Ta loď má tu široce rozevřenou síť nad sebou. Kryt dopadne na ni. Nedopadá do mořské vody.

        • Dušan Majer napsal:

          Loď Mr Steven má poškozená ramena z minulé akce, tentokrát na moře vůbec nevyplula. Kryty byly tentokrát vyzvednuty z vody.

          • maro napsal:

            Aha. Tak to jsem nepostřehl. Vlastně jsem ani nečekal, že by je tahali z mořské vody, když je pro ně v tom případě “bezcenný”. Ale možná že už došli k tomu, že i takové kryty dnes umí recyklovat, jen toho musí vyměnit víc.

          • Dušan Majer napsal:

            Podle Muska by měly kryty letět na misi Starlink, což je jejich vlastní mise. Možná na ni proto mají nižší požadavky a použijí tam i hardware, který by běžnému zákazníkovi nenabídli.

  32. Jirka napsal:

    Ahoj, sledoval jsem až ráno, každopádně děkuji za skvělý přenos.

    • Matej Klimo napsal:

      já nechápu redakci spacex.
      žekli že je všechno v normálu ale to nrbilo narmálí to bilo neco neskuteční synchroní přistání i oddelení parádní zábier na centrální stupeň a supr pohled na start a přenos na mall tv bil taky šílne supr. tohle normální rozhodne nebilo. dekuji za přenos a zážitky z neho.

    • Dušan Majer napsal:

      Děkujeme za pochvalu!

  33. Tomas napsal:

    Zdravím, přenos parádní, klobouk dolů. Když se podívám na video tak v čase T+00:10:57 se kolem stupně míhají další družice… Napadá mě jen, to jsme tu orbitu za 50 let takhle zasvinili? To vypadá že kdyby tam chtěl někdo proletět tak je to tak 50:50 že se mu to povede… Se divím, že zatím došlo jen k pár srážkám. A není někde nějaká mapa, nebo databáze všech družic co obíhají zemi? Díky

  34. Petr Hájek napsal:

    Děkuji za přenos ze záznamu ,kvalita paráda ,zážitek úžasný.

  35. Pavelll napsal:

    Parada!!! 🙂

    Tak ted ještě aby se mnozily zakazky pro FH a my si mohli užívat další dily tohoto baletního predstaveni aspoň 4x rocne 😉

    (btw, prehravani videa mne taky zlobilo … tak jsem zmenil prohlizec na Firefox a tam to slapalo dobře)

  36. Martin Vejmola napsal:

    Všiml jsem si, že po přistání boosterů stal jeden na rampě nakřivo. Všiml si toho taky někdo? Máte k tomu někdo nějaké informace? Nebo jsem jen špatně viděl?
    Díky.

  37. pj napsal:

    musim dnes mall.tv pochvalit za docela rychly prevod live vysilani do zaznamu. zapracovali na tom. A dokonce to bezi i v HD. Komentar DM jako vzdy perfektni, vzdycky se tesim na jeho vetu o revu motoru Merlin :-). Ted dokonce 2.8x.

  38. Matej Klimo napsal:

    nechápu redakci spacex. řekli že je vše v normálu ale to nebilo normální to bilo neco úžasného synchroní přistání i oddelení supr pohled na start a skvielé odelení. spacex je známá i svými kamerami na rakete ale i v nadrži na kyslík? bil to supr zážitek i supr přenos jak na mall tv tak i spacex bilo to úžasné ten neúspěch beresheetu bilo znamení pro úspěch FH. bylo to proste supr a stálo to zato. dekuji za přenos a mapování událosi. dekuju

  39. Matej Klimo napsal:

    co je iridium ?

    • Marvin napsal:

      Bud prvok :), alebo komunikacna siet satelitov. Satelitnym telefonom komunikujete cez tuto siet.

    • Dušan Majer napsal:

      Je to například kovový prvek, ale vy se asi ptáte na něco jiného. Jde o síť družic na nízké polární dráze zajišťující celosvětovou konektivitu. SpaceX v minulých letech zajistila její kompletní obnovu.

  40. Pavelll napsal:

    Nepatrne off-topic, ale je to vtipne, tyka se to SpaceX a hodi se ke zdejšímu všeobecnému veseli. Je to z diskuse na Twitteru k novince ze Dart poleti na Falcon 9 za 69 mil dolaru (zde to je jako Kratka zprava):

    Juan XY:
    $69m? That’s really low for a gov’t contract. I wonder how much higher ULA’s bid must have been? >$150m?

    Nole XY:
    ULA can’t launch a can of Pringles into LEO for less than $100M. It’s pathetic that there’s even a competition, given how much they’re wasting taxpayer dollars compared to SpaceX.

  41. Marvin napsal:

    Vedel by mi niekto poradit, ci sa daju pozerat Mall.tv _zive prenosy_ cez KODI v androidTV?
    Nainstaloval som addon z CZ/SK KODI repozitara, zaznam ide prehrat bez problemov, ale zivy prenos som tam v case staru nenasiel.

  42. Matej Klimo napsal:

    jak funguje oddelení urychlovacích blokú a 2. stpne ?

  43. Ctirad napsal:

    Teprve teď jsem měl možnost vychutnat si celý přenos a uděluji tímto p. Majerovi taky 1*___ (3x podtrženou). Velká gratulace lidem ve Spacex. Bere to dech.

  44. Miloš napsal:

    Prečo nesnimaju tú plošinu na mori z nejakeho ineho plavidla, aby sme mohli vidieť naživo aj pristátie centrálneho stupňa?

  45. Vladimír Nejedlý napsal:

    Jen malý postřeh.
    Vždy jsem koukal na videa na kosmonautix. Dnes jsem koukal na přenos ze záznamu. Po Bereshetu jsem to zabalil a šel spát. To znamená, že koukám bez jakéhokoli náporu na server. Na kosmonautix.cz jsem dokázal sledovat max.480p. Po přepnutí na Mall.tv jsem ale bez problémů sledoval v rozlišení 1080.
    V každém případě děkuji za úžasný zážitek.

    • Dušan Majer napsal:

      Díky za pochvalu i za zajímavou zpětnou vazbu. Je zvláštní, že je tam takový rozdíl, když v našem článku je jen vložený přehrávač videa z Mall.TV.

  46. Matej Klimo napsal:

    kdy bude poskočení starship hoppru? budete SLEDOVAT tuto událust článkem ?

Napište komentář k sinkecp