ŽIVĚ: Zkouška motoru záchranné věžičky lodi Orion

Kosmická loď Orion má jednou vynášet do vesmíru astronauty, je tedy logické, že potřebuje spolehlivý systém, který by v případě nehody nosné rakety odnesl kabinu s posádkou pryč. Orion bude k tomuto účelu využívat záchrannou věžičku, což je obecné označení pro konstrukci, kterou používaly třeba lodě z programu Apollo, nebo Sojuzy. Na záchranné věžičce Orionu bude motorů hned několik, každý s jiným účelem. Na první pohled největší plameny šlehají z abort motoru, který by se postaral právě o odnesení lodi pryč. O manévrování a orientaci sestavy v prostoru při této činnosti se postará Attitude Control Motor (viz náhledová fotka článku) a závěrečnou separaci věžičky a lodi obstará Jettison Motor. Dnes od 18:50 SEČ bychom se měli dočkat statického testovacího zážehu Attitude Control Motoru.

Další možností sledování je NASA TV.

Zdroje informací:
https://www.facebook.com/
https://www.facebook.com/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/images/content/435033main_jsc2010e041289_hgih.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

7 komentářů ke článku “ŽIVĚ: Zkouška motoru záchranné věžičky lodi Orion”

  1. Matouš Klugar napsal:

    Záznam ze zkoušky. Můžete doplnit do článku

    https://youtu.be/6AO4kwmpUZk

  2. Jirka Hadač Redakce napsal:

    Jůha, posledně, když tenhle test dělali, tak mě fascinovalo, jak ty manévrovací motory doslova zametaly okolí :-D.

    • Jirka napsal:

      Technicky vzato jde o jediný motor na TPH, který nelze řídit. Na výstupu je připojena sada ventilů, které umožňují regulaci (posílají vyfukované plyny jedním nebo druhým směrem). Zajímavé, nevěděl jsem, že je potřeba další kvalifikační zážeh tohoto motoru.

      • Jiří Hošek Redakce napsal:

        Motor ACM systému LAS byl posledním, který kvalifikačním zážehovým testem dosud neprošel. Předchozí test v dubnu 2017 (HT-11) byl vývojový. Teprve včerejší test byl kvalifikační (QM-1).

      • Dan napsal:

        Jen pro zajímavost, velmi podobně se v prostoru orientuje japonský Epsilon. Taktéž (u Epsilonu skutečně) malý motor na TPH s (zdánlivě paradoxně) přidaným zpomalovačem hoření, dvě tečné trysky proti sobě a šoupátko.

Napište komentář k Jiří Hošek

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.