SLEDUJEME: První Crew Dragon míří k ISS

Dnes ráno v 8:49 SEČ se soukromá raketa Falcon 9 odlepila od floridské rampy 39A, aby zamířila k obloze. Na nízkou oběžnou dráhu vynášela první exemplář nové kosmické lodě Crew Dragon, která jednou bude vozit astronauty na Mezinárodní kosmickou stanici. V rámci aktuální mise DM-1 ještě loď letí bez posádky, aby se dokonale prověřilo její fungování. Tato mise je významným krokem k nástupu soukromých firem do oblasti pilotované kosmonautiky. Rozhodli jsme se proto připravit tento článek s psaným online přenosem, ve kterém budeme přinášet všechny důležité informace z letu lodi Crew Dragon až do jejího automatického připojení k Mezinárodní kosmické stanici, které má přijít v neděli ve 12:00 našeho času. Pojďte s námi prožít onu historickou chvíli.

Systém, který používáme pro psané přenosy, Vás na novou zprávu upozorní pípnutím a sám novou informaci načte. Není tedy potřeba stránku aktualizovat ručně. Ulevíte tím i serveru, na kterém náš web běží a který pravděpodobně zažije v dalších hodinách slušný nápor návštěv. Stránku aktualizujte pouze v případě, že se nějaká zpráva neobjeví opravdu dlouho (jinými slovy – nemačkejte, prosím, F5 každou minutu 😉 )

Zdroje informací:
http://forum.kosmonautix.cz/

https://www.elonx.cz/
https://blogs.nasa.gov/
https://www.nasaspaceflight.com/
https://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
https://c1.staticflickr.com/1/942/42878298755_a9670c6596_o.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

199 komentářů ke článku “SLEDUJEME: První Crew Dragon míří k ISS”

  1. Roman Chodura Redakce napsal:

    Konečně jsem si udělal čas a taky pořádně shlednul záznamy s Crew Dragonem. Je to opravdu nádherná a moderní loď, přeji ji mnoho letů bez nehod. Když jsem viděl ten interiér, myslel jsem si že je to z nějakého sci-fi filmu, ale ona je to realita. Oproti starému Sojuzu mi tam ale něco chybí. Trošku mi to připadá jako by to byla jenom holá kabina se sedadly. Není vidět žádné displeje či ovládací prvky. Nevím asi to mají nějak šikovné schované.

    • Miroslav Pospíšil Redakce napsal:

      Na záběrech z interiéru jsou vidět 3 zhasnuté displeje v levém horním rohu obrazovky – nad 2 prostředními sedačkami, ve kterých budou létat 2 „piloti“ Crew Dragona.

      • Roman Chodura Redakce napsal:

        Díky a řídit se bude loď sama?

      • RiMr napsal:

        …co máte na mysli tím „řídit se sama“?

      • Roman Chodura Redakce napsal:

        Mam na mysli jestli bude posádka nějak zasahovat do řízení, korekce dráhy a podobné, nebo se jen „poveze“.

      • Miroslav Pospíšil Redakce napsal:

        CD lítá zcela automaticky, viz tato mise DM-1. Dva členové budoucích 4-členných posádek budou při letu monitorovat průběh letu na „autopilota“ a v určitých fázích letu budou mít možnost manuálně zadávat řídicí příkazy. Nebude to ale kompletní ruční řízení ve smyslu: „mám tu 2 řídicí páčky jako v Sojuzu a teď kompletně loď ovládám“. Budou mít pouze možnosti příkazů typu: přesušit start/přiblížení/spojení/atd, deorbitovat teď/na příštím orbitu, otevřít padáky, a podobně. Je to spíš psychologická berlička, protože trojnásobně jištěné řídicí počítače budou reagovat na poruchy mnohem rychleji než posádka.

      • Roman Chodura Redakce napsal:

        Ano, tušil jsem že to tak nějak asi bude.
        Takže je to vlastně takový Playstation
        Díky za vysvětlení.

  2. Petr Čása napsal:

    Navíc by to palivo museli vypouštět nějak postupně – když je samozápalné 🙂
    Bezpečnější je odčerpat ho na pevnině.

  3. Pajas747 napsal:

    Dekuji redakci za kvalitni zurnalistiku a pridavam dotaz. Vyvinula spacex software pro zalozni motoricky sestup v pripade selhani padaku? Chapu ze tato technologie neni otestovana, ale pokud uz tam ty motory maji, tak proc by se o pristani nemohli alespon pokusit?

    • Miroslav Pospíšil Redakce napsal:

      O tom nám není nic známo. Padákový systém Crew Dragona je několikanásobně zálohovaný a velmi pečlivě testovaný. Motorické přistání, jako další úroveň zálohy, momentálně není připravován a certifikován.

      • maro napsal:

        Jestli není připravován, to přece nevíme. Ten softwarový modul pro tuto akci tam klidně může být a čekat na svou chvíli. Že nemá certifikát vůbec nevadí. Když jde o život, na nějaké certifikáty se stejně nebere ohled. A Elon na tiskovce vyzdvihoval, že CD je bezpečnější právě proto, že má ty motory „pořád s sebou“. Tedy na oběžné dráze. O sestupu nemluvil, ale když je tam mají tak můžou být připraveny k záchraně kdykoliv. Při startu, na oběžné dráze, i při sestupu.

      • Miroslav Pospíšil Redakce napsal:

        Ne, není to tak. SpaceX uzavřela vývoj schopnosti motorického přistání CD v roce 2017. Pochopili, že NASA nedá svolení k jejímu použití při letech se svými astronauty ani při návratu cenného nákladu z ISS = NASA nebude tento náročný testovací a certifikační program platit a motorické přistání Crew Dragona by bylo jen drahou a slepou uličkou vývoje. Elon Musk rozhodl, že tím pádem ruší také verzi Red Dragon pro přistání na Marsu a veškeré lidské a finanční zdroje SpX budou raději přesměrovány na vývoj perspektivní architektury StarShip & SuperHeavy.

      • maro napsal:

        Škoda. A přitom stačilo tak málo. Aby byla na Marsu ještě o něco řidší atmosféra, aby už byly padáky extrémně neekonomické.

      • Radek napsal:

        Motory tam jsou, jenže palivo se určitě vypouští ještě před otevřením padáků (z bezpečnostních důvodů). Takže by museli změnit celý postup (a tahat víc paliva – tedy snížit hmotnost nákladu na Zem).

      • Miroslav Pospíšil Redakce napsal:

        Nespotřebované palivo CD se během letu nevypouští. Ani před vstupem do atmosféry, ani během sestupu. Hans Koenigsmann potvrdil, že přebytečné palivo zůstává celou dobu v nádržích, po přistání a dopravení kabiny na pevninu je odčerpáno a bude znovu použito.

      • maro napsal:

        Desítky kilogramů vysoce toxického hypergolického paliva nemůžete jen tak vypustit.

Napište komentář k Petr Čása

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.