SLEDUJEME: První Crew Dragon míří k ISS

Dnes ráno v 8:49 SEČ se soukromá raketa Falcon 9 odlepila od floridské rampy 39A, aby zamířila k obloze. Na nízkou oběžnou dráhu vynášela první exemplář nové kosmické lodě Crew Dragon, která jednou bude vozit astronauty na Mezinárodní kosmickou stanici. V rámci aktuální mise DM-1 ještě loď letí bez posádky, aby se dokonale prověřilo její fungování. Tato mise je významným krokem k nástupu soukromých firem do oblasti pilotované kosmonautiky. Rozhodli jsme se proto připravit tento článek s psaným online přenosem, ve kterém budeme přinášet všechny důležité informace z letu lodi Crew Dragon až do jejího automatického připojení k Mezinárodní kosmické stanici, které má přijít v neděli ve 12:00 našeho času. Pojďte s námi prožít onu historickou chvíli.

Systém, který používáme pro psané přenosy, Vás na novou zprávu upozorní pípnutím a sám novou informaci načte. Není tedy potřeba stránku aktualizovat ručně. Ulevíte tím i serveru, na kterém náš web běží a který pravděpodobně zažije v dalších hodinách slušný nápor návštěv. Stránku aktualizujte pouze v případě, že se nějaká zpráva neobjeví opravdu dlouho (jinými slovy – nemačkejte, prosím, F5 každou minutu 😉 )

Zdroje informací:
http://forum.kosmonautix.cz/

https://www.elonx.cz/
https://blogs.nasa.gov/
https://www.nasaspaceflight.com/
https://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
https://c1.staticflickr.com/1/942/42878298755_a9670c6596_o.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

199 komentářů ke článku “SLEDUJEME: První Crew Dragon míří k ISS”

  1. europa napsal:

    viem, ze to co napisem niektori budu povazovat za trolling, ale napisem to aj tak
    vsetci sa tu rozplyvaju nad krasou noveho CD a to vratane adminov/autorov tohto webu, ale co keby aj diskusie na tomto webe konecne presli do 21. storocia a nepouzivali stredoveky(z pohladu internetu) system?

    klinkutie na „odpovedet“ sposobi znovu nacitanie stranky a hodi to na koniec stranky, klinkutie na „odeslat komentar“ znamena zas znovunacitanie strank,
    proste internetovy stredovek

    neuvazoval pan admin namiesto moralizovania v diskusnych prispevkoch radsej nad tym, ze by nasadil modernejsiu verziu diskusie, kde by reakcia na prispevok neznamenala 2x znovunacitanie stranky a formular by sa otvoril priamo pod prispevkom na ktory sa reaguje a nie na konci stranky?
    a nebolo by odveci aj farebne oznacenie novych prispevkov

    • Racek napsal:

      No, já bych raději zachoval dnešní středověký formát. Získaný čas můžeme užitečně využít, např. lépe si rozmyslet co v tom příspěvku vlastně píšeme.

      • europa napsal:

        tebe sa to akoze paci, ze ta toho hodi na koniec diskusie namiesto toho aby sa formular na prispevok otvoril priamo pod tym na ktory reagujes a este to sposobi aj znovunacitanie stranky?
        hrozne prijemne je to prave na takejto stranke ked po nacitani vsetkych externych obrazkov co ma v clanku vlozenych si to k formularu musis este potom odskrolovat dole kedze sa stranka natahuje o tie externe vlozene informacie 🙂

        necudo, ze mu to potom server nestiha ked dochadza 2x k zbytocnemu nacitaniu stranky pri kazdej jednej reakcii na prispevok

      • Marián Grega napsal:

        Pripájam sa jednoznačne k Tebe Racek, niektorí naši diskutujúci už naozaj nevedia, čo od dobroty, vrátane prechodu na mall.tv, dnes sa táto generácia akosi nevie už za nič zavďačiť, všetko jej je akosi „málo“.

    • maro napsal:

      No, rekl bych, ze je ten system docela robustni. Vsimnete si, ze ani nemusite zadavat nejakou captchu ani se pripojovat pres ucet na facebooku a presto se to tady nehemzi spamovacimi prispevky od reklamnich bootu. To je docela fajn, ne?

      • europa napsal:

        tak ano niektomu staci malo ku stastiu
        nuz ale ked to vacsine vyhovuje, tak asi nema admin dovod nasadozvat nejaky kvalitnejsi system, ktory by bol hodny na diskusiu pod take dizajnovky akym je CD 🙂

        aj ine systemy nemaju problem so spamom a nepouzivaju captchu, ani prihlasovanie a aj tak su to moderne diskusne systemy, kde ked kliknem na „odpovedat“ tak ma to nehodi na koniec stranky, ale pekne sa ten formular zobrazi priamo pod tym prispevkom na ktory reagujem, nepride k ziadnemu znovunacitaniu stranky a to ani pri odoslani prispevku

        tento web pouziva wordpress a na ten existuje urcite plno pluginov s lepsim systemom

    • Lukáš Houška Redakce napsal:

      Prosazuji jedno pravidlo, se kterým se snažím vstupovat všude, kde si myslím, že není něco v pořádku. Nabídnu pomocnou ruku a zejména v projektech, které jako Kosmonautix jedou na nadšení jejich tvůrců, zcela bez financí a jen fanouškovství, se každá pomocná ruka hodí. My máme dost práce s popularizací kosmonautiky, pomohl byste nám s webem? Pokud ne, tak akceptujeme vaši poznámku, ale v současnosti na úpravu nemáme kapacitu a soustředíme se spíše na hodnotný obsah, což je pro nás aktuálně důležitější. Jistě nám proto odpustíte, že v nejbližší době takovou změnu sami neuděláme.

    • Michael Voplatka Redakce napsal:

      Já bych to nepovažoval za trolling, ale za obyčejnou nevychovanost. Kdybyste své postřehy napsal slušně jako konstruktivní kritiku a návrhy na zlepšení, vzal bych to v potaz jako relevantní náměty na zlepšení. Vzhledem ke stylu, jaký jste ale zvolil, mám pro vás namísto poděkování za zpětnou vazbu spíše varování, abyste příště raději dobře volil svá slova.

    • zvejkal napsal:

      Nebyt tej zbytocnej ustipacnosti, dalo by sa to povazovat za konstruktivnu kritiku, resp. navrh na zlepsenie, ale ta forma, ta forma …. cele zle.

  2. Kamil napsal:

    Je v plánu, že současná posádka zasedne do sedaček, sklopí ovládací panel a bude něco v CD dělat? Mají na to výcvik?

  3. zvejkal napsal:

    Tak… A je to tam. Co sa zdalo pred 10 rokmi ako vzdialena buducnost stalo sa realitou a to je len zaciatok!
    A mne ostava len byt vdacny, ze tieto udalosti nam sprostredkuva skvela partia Kosmonautixu, ktoru doplnaju ich skveli fanusici a diskutujuci 🙂

  4. Tomas mik napsal:

    Dekuji za vyborny prenos s kombinaci s prenosem NASA to bylo skvely.Dekuji.

  5. Naďa napsal:

    Díky za fantastický víkend. 🙂 Jste úžasní!

  6. Radim Pretsch Redakce napsal:

    Koukám na ty fešácké kombinézy. Myslím,že je jasné co bylo v tom balíku, který vyložili ještě před kontrolou vzduchu…

  7. PeterK napsal:

    V akej faze letu bude simulovane prerusenie letu Dragonu 2 a pouzite motory SuperDraco pri dalsom starte? Bude to zo startovacej plosiny/pred/po max Q?

    dakujem

  8. Tomáš napsal:

    Dobrý den, v té záplavě skvělých zpráv mi nějak zapadla informace ohledně redundance systému dokování CD. Dá se to někde dohledat? Díky! 🙂

    • Radim Slovák napsal:

      Už se tu někde psalo, že záložní dokovací systém CD nemá (proto byly trochu komplikace s povolení k připojení u ISSs z ruské strany), nicméně má víceúrovňové řízení (já si představuji více se vzájemně kontrolujících počítačů).

      • Tomáš napsal:

        Díky, o těch počítačích jsem to ještě stihnul. Je právě dost zajímavé, nebo to nevíme zatím, že by neměli redundantní snímače nebo nějakou mechaniku. Když se totiž toto pokazí, ani záložní komp to nespraví. Tak třeba se ještě něco o tomto tématu objeví. 😉

  9. Vidurius napsal:

    Tak si říkám, jestli ta zeměkoule tam jen nezavazí.

  10. Laik Jiří napsal:

    Dobrý den, velmi děkuji za další poutavý přenos.
    Jako dítě hltající „Vzpouru mozků“ jsem si nepředstavoval, že jednou budu sledovat tak krásné záběry dokování jinde než ve sci-fi. Navíc živě a v HD rozlišení. Ta loď je prostě sexy!

  11. Scarab napsal:

    Jinak moc díky za komentovaný přenos a za Vaši práci vůbec.
    Ještě k tomu přenosu – skutečně si připadám, že jsem ve sci-fi film typu prvních Star-treků, případně prvních Hvězdných válek z doby před cca 35 lety – online sleduji start a dokování kosmické lodi u orbitální stanice na vlastním počítači s displejem větším než běžná TV z té doby – kdo by si to byl tenkrát pomyslel 🙂

  12. Scarab napsal:

    Na tom videu mne zarazila ta mechanika, resp. způsob otevírání poklopu dovnitř, netušíte jak je uchycený, případně jak vypadají panty (jaký pohyb koná poklop při otevírání)? Takhle to skoro vypadalo, že je jen „volně ložený“ o čemž ale pochybuji.
    Předem díky za odpověď.

    • maro napsal:

      Ty zajímavé kruhové panty jsou tam jen pro to, aby ten poklop po uvolnění a otevření jen tak nepoletoval. O správný přítlak v zavřeném stavu se samozřejmě starají zámky držící v obvodu poklopu a v obvodu otvoru v lodi.

      • Vojta napsal:

        Přesně tak. Navíc bych doplnil, že pokud je venku vakuum, tak na něj atmosféra lodi tlačí silou kolem pěti tun (50 kN), takže omylem ho rozhodně nikdo neotevře.

        Ale přiznám se, že mě provedení pantu taky trochu překvapilo. Po otevření v prostoru trochu překáží, ale pokud by použili klasický pant (takový jako u čepičky), tak by nejspíš otevírání bránily sedačky.

        Ještě víc mě ale překvapil příklop na straně stanice. Čekal jsem, že se bude otevírat dolů. Takhle tam vzniká dost klikatá ulička.

  13. Miloš Kubrt napsal:

    Dobré odpoledne Dušane,
    Klobouk dolů, musí to být vyčerpávající, všechno sledovat, překládat a ještě vysvětlovat pro nás amatéry. Díky za skvěle okomentovaný příběh, který se zapíše do dějin kosmonautiky.
    P.S. Doufám, že návrat proběhne stejně hladce 🙂
    Miloš

  14. David napsal:

    Další důležitý úspěch SpaceX a krok pro cestu na Mars. Pevně věřím, že i přistání zvládnou dobře.

  15. αΩ napsal:

    Ad 14:24
    Gratulaci k připojení Crew Dragonu poslal i Roskosmos. Jen je trochu zvláštní, že gratulace míří k NASA a ne ke SpaceX.
    – – –
    Zvláštní to není vůbec, však víte jak si Rusák potrpí na hierarchi (snad ještě víc, jak Skopčák na dienstreglamá 😉

    Tedy min. z ruského pohledu je pro Roskosmos direktním partnerem jen & pouze NASA a nikoli ať už jakkoli významný soukromý subjekt 🙂

    • maro napsal:

      Tak jasně. To je stejné, jako kdyby po sestupu lunárního modulu Apolla 11 gratulovali firmě Grumman za to, jak jim ten lunární modul skvěle fungoval. A nebo po letu Starlineru nejdřív firmě ULA za úspěšné vynesení lodi a pak firmě Boeing za připojení k ISS.

      • αΩ napsal:

        Ono by to bylo nemlich i v opačném gardu, tedy NASA by gratulovala (kondolovala;)) s pravděpodobností limitně hraničící s jistotou pouze Roskosmosu.

        Ale pravdou je, že to gesto (star;))dustobyčejné lidské slušnosti a dobré (z;))vůle Dámy & Pánové z Roskosmosu vůči SpaceX udělat mohli, neb jde min. o dějinný přelom!
        I když právě to je možná jak vzrušuje, tak ještě více děsí…

  16. Radim Pretsch Redakce napsal:

    Vybavila se mi pamatná slova Dmitrije Rogozina- luxusní trampolína!

  17. Martin napsal:

    Jen takový postřeh k otevření průlezu mezi Dragonem a ISS. Zdá se mi to nebo je RUS nějaký slušně řečeno naštvaný a vůbec se nepodílí a nespolupracuje. Jen má stále založené ruce a tváří se jak kyselá okurka.

  18. Aneta napsal:

    Blbý dotaz, ale co jsou u poslední fotografie (kamera vybavená objektivem rybí oko) ty světelné body okolo? Hvězdy?

  19. rats napsal:

    A.C. Clarke a S. Kubrick by měli radost. Fakt, že E. Musk hraje hodně na desing přispívá k tomu, že momentální záběry vypadají skoro jako ze Space Odyssey 2001. A ještě větší nářez to bude se skafandry 🙂

  20. igor napsal:

    Mal som to stastie byt pri starte tejto misie v KSC a bol to naozaj zazitok. Pred vstupom cakalo o polnoci niekolko tisic ludi z celeho sveta. Pocas cakania na vstup a potom na start som debatoval s mnohymi a poviem Vam, ze SpaceX sa stal fenomen ako to bolo a je s Iphone. Ludia cakaju na kazdu novinku a su ochotni byt na kazdom starte .
    Napisem o tom este nejaky blog pretoze stalo to za to.

    • iss84 napsal:

      …zdá sa, že Elon je nový Jobs 🙂

      • Radim Pretsch Redakce napsal:

        Elon Musk je originál!

      • Tomas napsal:

        jo jo, vždycky se říkalo, že Jobs je úžasný technologický vizionář. A díky němu máme dobrej telefon, přehrávač, počítač… a co je potom teda Elon? 🙂

      • tycka napsal:

        „a co je potom teda Elon“
        Je to práce konstruktérů SpaceX a nikoliv Elona jako takového.

      • tycka napsal:

        „máme dobrej telefon“
        Nikoliv !!
        Součástky na první telefon byli běžně dostupné na trhu a jednalo se především o produkty firmy Samsung. Jen displej snadno ovladatelný prsty byl částečnou inovací – vyvíjen však byl opět Samsung.
        Jediné co udělal bylo dobré uživatelské rozhraní – dobrý jeho SW a především díky ceně možnost použít na svou dobu výkonných komponent. Zbytek byl pouhý marketing.
        Android pochází má mnohem větší zastoupení na trhu.

      • Michael Voplatka Redakce napsal:

        iPhone byl první. Tenkrát si všichni odpůrci ťukali na čelo, co je to za nesmysl mít dotykový displej a k němu žádnou tužku. A jak to dopadlo? Jak dneska vypadají všechny mobilní telefony? S Elonem a SpaceX je to naprosto stejné. Nevyvinul nic revolučního. Jen se zamyslel a efektivně využil existující technologie. Falcon 9 byl první. A před deseti lety si také všichni ťukali na čelo, co je to za nesmysl přistávat s prvním stupněm rakety. A jak to dnes vypadá na celém světě s vývojem raket? Kam směřují soukromé firmy, Čína, ESA a další? Všichni chtějí rakety, které budou umět přistávat.

      • tycka napsal:

        Jen díky skvělému marketingu a velké uživatelské základně, která byla ochotna vzít něco nového. Jiná firma by stejný telefon bez uživatelské základny neprosadila.
        IPhone pro mne navíc skončil v okamžiku, kdy jsem se dozvěděl, že za pouhé nahraní své vlastní aplikace se platí nemalý roční poplatek.
        Za vývojové prostředí pro Android jsem nezaplatil ani korunu – a pokud chcete je k dispozici i pro Linux (to jen tak na upřesnění). Za nahraní své vlastní aplikace též nic – soubor APK si mohl nainstalovat zdarma i moji kamarádi též.
        A co se týče přistání raket – klepali si na čelo především ti co se o rakety nazajímají – my ostatní jsme pouze říkali jaké budou náklady na znovu požití – zdali se to ekonomicky vyplatí. A někteří – nikoliv já – z těchto lidí ekonomiku přistání raket zpochybňují stále.

    • tycka napsal:

      „ko to bolo a je s Iphone“
      Jen u velmi malé části populace – lidé se zájmem mimo oblast kosmonautiky a automobilismu – kolikrát ani o SpaceX či Tesle jako automobilce vůbec neslyšely – tedy alespoň to nevnímali jako záležitost, která by je nějak zajímala. Má to zjištěné třeba u svých kamarádů. I vysokoškoláci jen prostě s jinými zájmy.
      A u Iphone je to především výsledek dokonalého marketingu. Ten zbytek si koupí počítač a telefon jiné značky za mnohem nižší peníze se stejnou nebo dokonce ještě lepší použitelností.

    • RiMr napsal:

      …proboha nesrovnávejte SpaceX s marketingovým ohlupovátkem iPhonem… to opravdu ne, to je hrozná degradace SpaceX…

  21. maro napsal:

    Absolutně nejlepší část: koncert výtrysků manévrovacích motorků ve vzdálenosti 160 metrů od ISS.

  22. Tomáš Vodička napsal:

    To by mě zajímalo, co s těmi vzorky vzduchu dělají. Čím je analyzují a jestli se hledají nějaké konkrétní látky podle předpokládaného možného znečištění, nebo nějaký obecný test?

  23. mravenci napsal:

    Díky za on-line, měli jsme puštěnou i NASA TV, ale ne všemu jsme rozuměli, takže díky moc!!!

  24. Perugi napsal:

    Dobry den, chtěl bych se zeptat: jak velký je prostor, který se teď napouští vzduchem / proč to trvá dvě hodiny?

  25. dodiksl napsal:

    perfektný prenos Dušan….dakujem

  26. Jakub napsal:

    Neviete náhodou, kedy približne by malo dôjsť k otvoreniu poklopu?

  27. PeterK napsal:

    Opravte si preklep
    11:37
    Mnozí zaměstnanci PSaceX

  28. PeterK napsal:

    Zda sa mi to alebo lidar prestal fungovat ked bol priamo osvetleny slnkom?

  29. Tom napsal:

    Čtěte Dragon má být znovu použitelný. Ale nepochopil jsem jak to je slučitelné s koupelí ve slané vodě po přistání…

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Opakovaně se používají i nákladní Dragony, které taky přistanou do vody – hlavní je, aby se voda nedostala do útrob.

    • Michael Voplatka Redakce napsal:

      Nákladní Dragony se také používají opakovaně. Kabina je samozřejmě ze zřejmých důvodů vzduch/vodotěsná. Dovnitř se tedy voda nedostane. Přesto se ale opakovaně nepoužívá 100 % hardwaru.

      • tycka napsal:

        Nákladní dragon není tak riziková záležitost – dojde v případě nehody pouze ke zničení nákladu.

      • Michael Voplatka Redakce napsal:

        A? To jako, že když selže nákladní loď, tak ty peníze a ohrožení provozu stanice nikoho tížit nebudou? Chcete snad říct, že SpaceX vědomě podstupuje riziko při opakovaném použití Dragonu? A NASA jim to riziko vědomě schvaluje? Crew Dragon se bude používat opakovaně jako náklaďák. Pokud někdy v jedné a té samé lodi poletí i lidé, to se zatím neví.

      • tycka napsal:

        „SpaceX vědomě podstupuje riziko při opakovaném použití Dragonu?“
        Pokud nehrozí riziko vězení a zisk je větší – tak u spousty firem by tomu tak i skutečně bylo. Následné vyšetřování havárií – tedy třeba jen požárů a úniku škodlivin do životního prostředí – na to skutečně ukazuje – tedy na zanedbanou údržbu. Důkazy nemám a tak nebude SpaceX hodnotit nebudu.

  30. Charlie napsal:

    Nejdou mi rozkliknout vložené fotografie z psaného přenosu. Včera šly.

  31. Matin napsal:

    Dobré dopoledne, nejříve bych Vám chtěl poděkovat za skvělou práci, kterou tady odvádíte. Je to paráda !!! Každý přenos hltám jak malé dítě.:) CHěl bych se zeptat jestli po připojení Dragonu půjde na jeho palubu někdo z posádky ISS ?
    Jinak se těším na připojení a doufám, že vše klapne a Crew se vrátí zpět na zem.

    Pěkný den všem a už se nemohu dočkat na spojení

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Hezký den, díky moc za pochvalu! Jsme moc rádi, že se naše činnost lidem líbí. A na otázku odpovím – ano, měl by tam být dnes odpoledne nějaký vítací ceremoniál.

      • Martin napsal:

        Děkuji za odpověď a mám ještě jednu otázku, co nevíte co způsobuje občasné výpadky v přenosu videa z Dragou ?

      • Michael Voplatka Redakce napsal:

        Výpadky spojení může způsobovat více faktorů. Je potřeba si uvědomit, že se Dragon pohybuje rychlostí přes 7 km/s ve výšce 400 km a se Zemí se spojuje přes družice na geostacionární oběžné dráze. Drobné výpadky jsou běžné a na činnost Dragonu to nemá vliv.

      • Radim Redakce napsal:

        Naštěstí na obrazovce i při výpadku signálu zůstává HUD. Na něm zobrazovaná telemetrie (vzdálenost, rychlost) nám potvrzuje, že vše probíhá jak má 😉

  32. Milan Tinhofer napsal:

    Dobrý den. Měl bych tento dotaz. Bude také loď Crew Dragon viditelná na noční obloze nad ČR jako je vidět mezinárodní vesmírná stanice ISS ? Děkuji za odpověď.

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Hezký den, Crew Dragon se dnes připojí k ISS a bude součástí ISS.

      • Milan Tinhofer napsal:

        Rozumím. Ale až třeba poletí zpět k Zemi a nebo příště, až poletí opět k ISS, tak zda bude vidět ještě předtím, než se připojí k ISS. Dřív, když létaly raketoplány, tak než se připojili k ISS, tak už byli vidět třeba hned za ní jako malá bílá tečka. Tak bych chtěl vědět, zda to bude je viditelné i nyní, než se Crew Dragon spojí s ISS. Děkuji.

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Jo takhle, no pokud by to vyšlo, tak by samozřejmě měl být vidět, jen je proti raketoplánům mnohem menší, takže ta tečka bude výrazně slabší.

      • Mirek napsal:

        Loni byl krásně vidět na obloze, když se odpojoval od ISS. Krásná zářivá tečka 😉

  33. Vlasta Liberácký napsal:

    Dobré ráno.Tak pojďme držet palce.Dnes to bude mooooc důležité.

  34. maro napsal:

    Perfektní tiskovka. Zajímavá byla otázka jak moc můžou měnit design lodi po tom co už byla certifikována. A Elonova odpověď, že hodně dobře spolupracují se skupinou inženýrů z NASA, kteří o té lodi vědí opravdu hodně, takže opravdu stačí, když dají dobrozdání, že je ta změna v pohodě k lepšímu a můžou tedy dál dělat změny i po certifikaci.
    Jediné, co je pro Elona trošku nejistější je jak se bude Dragon chovat při sestupu, kvůli tomu, že nos má víko s rovinou řezu šikmou k ose. Prostě puntičkář 🙂
    Dobrá byla otázka, jestli by Elon nechtěl letět sám. Letěl by rád a že je to fakt dobrej stroj, na kterém se udělala spousta práce.
    Pro Elona je trvalá základna na Měsíci něco, co by mělo být nejbližším cílem. A zástupce NASA souhlasil, že to je dnes hlavním cílem, mít na Měsíc trvalou základnu a že je to hlavní cíl, co dostali od prezidenta USA. A že všichni musí zamakat na mediálním tlaku, aby na to NASA dostala dost financí.

  35. Samuel napsal:

    Jsou nějaké fotky samotné rampy? Viděl jsem světlo, které pak svítilo po tom startu, takže rampa by měla být osvětlená i v noci. Ptám se kvůli poškození.

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Z téhle rampy startoval i Falcon Heavy a předtím raketoplán nebo Saturn V, tohle pro ni bylo jen takové lechtání. 😉

      • Samuel napsal:

        Ale po F9H byla uprave, ne? Zajímá mě ta estetická úprava, jestli vydržela a může být použita hned na další start.

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Po FH letěly z této rampy dva Falcony 9 (před tím dnešním). Konkrétně šlo o mise Bangabandhu-1 a Es’hail-2. Jak dopadla estetická úprava zatím nevíme, ale myslím, že kdyby tam byl nějaký problém, tak by to bylo vidět i z dálky.

      • Samuel napsal:

        Super, díky za info!

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Není zač. 😉

      • Libor napsal:

        samozřejmě by to z dálky vidět nebylo, myslím, že toho svatého nadšení je už přespříliš

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Myslím, že kolega vás už před podobnými výrazy jako církev nebo svaté nadšení varoval. Teď se přidávám i já a nedělám si legraci. Na podobné zesměšňující komentáře, které mají blízko k trollingu a jiným destruktivním formám diskuse, si opravdu zvykat nechceme. Berte to jako poslední varování. Už jste dostal několik výstrah. Pokud napíšete ještě nějaký podobně laděný komentář, žádná další výstraha už nepřijde.

      • Albert napsal:

        Lidé, kteří zde na tomto portále přináší informace a zajímavosti, jsou nadšenci. A nedělají rozdíl, kdo tomuto oboru přispívá. (Kosmonautice) Vy jste k tomuto nepřispěl „bůh“ ví čím. Tak se kliďte, dokud to nebude relevantní.

      • Albert napsal:

        :))) To je na pana Libora.

      • Samuel napsal:

        Nebo od té úpravy už startovaly nějaké rakety?? Chvíli jsem nesledoval aktuální dění, tak nejsem si úplně jistý. 🙂

  36. David napsal:

    Jo bouřka… a já si během přenosu říkal, že se tam asi nějak blejská…

  37. daevid napsal:

    Je dosť škoda ze úchvatné snímky ktoré sú prezentované sú skôr ikony.
    Predpokladám ale, že zrejme bojujete s vyťaženosťou servera..

  38. Michal Kára napsal:

    Koukal jsem na tu tiskovou konferenci a na Elonovi bylo vidět, že toho po celém dni už má opravdu dost 🙂

  39. otaznick napsal:

    Už se ví, zda budou evropští kosmonauti létat nadále s Rusy nebo s Američany? Američani asi budou měnit místo za místo, ale u kosmonautů ESA to asi bude muset být jinak.

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Myslím, že budou létat v obou. Ale jednání ještě probíhají.

    • Radim Pretsch Redakce napsal:

      Pokud se nepletu, všichni astronauti mimo Roskosmos (vyjma turistů) využívali místa, za která Rusům platili Američané/ NASA. Ve vztahu NASA-ESA/ JAXA… se jednalo o formu úhrady za vybavení ISS a služby, které poskytovaly jejich mateřské státy/ organizace.

      Jestli už mají „splaceno“, netuším. Pokud ano, budou nejspíš další místa kupována/ prodávána na základě poptávky a nabídky. Tipuju, že let Dragonem/ Starlinerem vyjde asi o dost levněji než za 80mil USD, které chtějí Rusové.

      Pokud tam ještě nějaké platby visí, budou určitě létat na amerických lodích.

      Podstatné ale bude, jak vlastně bude vypadat jízdní řád na ISS po zapojení amerických lodí.

      • Racek napsal:

        No, já osobně tipuji že cena bude asi tak o 30 až 50% vyšší. Nadávejte mi ale až se ji opravdu dozvíme. Což nebude tak hned. A navíc náklady na vývoj … Tady jde opravdu hlavně o zajištění nezávislosti.

      • Radim Pretsch Redakce napsal:

        Netipujte, myslete nebo čtěte 🙂

      • Racek napsal:

        No, byl jsem docela uznávaný a postavený ekonom celkem 20 let. Je samozřejmě možné, že jsem už přestal po 10 letech v penzi myslet…

      • Radim Pretsch Redakce napsal:

        Letenka v Sojuzu = 80mil USD
        Váš tip +(30-50%) = 104-120mil USD
        Skutečná cena letenky CD = 58mil USD
        Rozdíl +cca 100%
        Podle mého osobního názoru, a mohu se mýlit neb nejsem ekonom, na uznávaného a postaveného ekonoma docela velká odchylka.

      • tycka napsal:

        Prosím o pokud někdo přesně ví cenu placenou NASA, ať ji sem napíše.

      • tycka napsal:

        Tak už jsem to našel – podle tohoto dokumentu NASA by to mělo být 58 miliónů dolarů. Takže oproti 80 miliónům o dost levněji.
        https://www.nasa.gov/sites/default/files/atoms/files/ccp_olia_fact_sheet_final_508-10-27.pdf

      • europa napsal:

        a je v tych 58mil. zaratany aj komplet vyvoj?
        bude nasa platit 58mil.x4 za kazdy start, alebo bude plati len povedzme 30mil.x4 za kazdy start a tych 28mil. za kazde sedadlo bude zapacitana cena vyvoja?

        to je sakra rozdiel ci to je aj s vyvojom, alebo bez vyvoja
        od toho by zavisela cena pre ludi mimo nasa a ak je to cena bez zapocitania vyvoja, tak pre esa bude cena za sedadlo podstatne vacsie ako je tych 58mil.

        a inak rusi vedia ist s cenou aj nizsie, nuz ale preco by to doteraz robili ked mali monopol? kapitalizmus funguje aj vo vesmire
        v roku 2002 predavali miesto spolu s par dnovym pobytom a komplet vycvikom za 20mil., v roku 2008 za 25mil., ceny v rusku od tej doby nestupli tak aby museli ist na 80mil., ale ked bol dopyt a ziadna ponuka tak preco nepodojit amikov?

      • tycka napsal:

        Turisty údajně brali jen za přírůstek nákladů – tedy nákladů oproti vypuštění Sojuzu s prázdným křeslem.

      • Radim Pretsch Redakce napsal:

        To europa: takhle argumentuje ministryně Nováková, když obhajuje předražená mobilní data v Česku. A můžete najít zdůvodnění jak laická, tak odborná, že je to blbost. Tak se ceny netvoří.
        Cena za „jízdenku“ je 58mil USD, tečka. Taková zůstane pokud nebude mít SpaceX nějakou promoakci a zvyšovat se bude max o inflaci.

      • europa napsal:

        mna nezaujima co rozprava nejaka vasa ministerka, ja som sa normalne opytal, ze co je v tej cene za sedacku zaratane
        a tvrdit, ze je uplne jedno ci je tam zapocitany vyvoj do ktoreho nasa naliala uz niekolko miliard, alebo je to bez zapocitania tychto nakladov, tak to je velka blbost
        lebo pre urcenie ceny pre ludi z mimo nasa to bude sakra dolezite. v pripade rusov to asi bude jedno tam sa bude vymienat kus za kus, ale v cene pre esa to moze znamenat rozdiel v desiatkach mil. za sedacku, alebo si myslis, ze usaci su taki dobri, ze oni naleju do vyvoja miliardy a potom budu druhym miesto predavat za bezne prevadzkove naklady bez zapocitania ceny za vyvoj? 🙂

        takze vie niekto ze ako to bude? je to cena so zapocitanim vyvoja, alebo je to cena ktoru bude musiet nasa zacvakat za kazde jedno sedalo este navyse pri kazdom lete? cize ked bude nasa chciet letiet tak si zaplati 232mil. za let nad ramec toho co uz doteraz zaplatila za to aby pre nu tie firmy vyvinuli 2 kozmicke lode?

      • Kamil napsal:

        Ano, NASA bude platit 232 milionů za každý let bez ohledu na to, kolik už do vývoje vložila. Cena platí cca na 6 objednaných letů.

      • maro napsal:

        europa: Na te vcerejsi tiskovce nemel zastupce NASA zadne vyhrady proti soukromym turistum. A ti urcite nebudou platit vic nez tech 58 milionu. Jen bude samozrejme porad platit, ze NASA ma prednost, prave proto, ze zaplatila vyvoj. Nakonec, oni ti turisti taky musi na ISS nekde pobyvat a to uz ma na americke strane pod palcem NASA.

      • europa napsal:

        no takze ako som predpokladal, skutocna cena za sedacku je pre nasa deleko daleko vyssia ako tych 58mil.

      • Michael Voplatka Redakce napsal:

        Stále záměrně opomínáte několik zásadních faktů. 1) Vynaložené finance zůstanou „doma“ a nepoletí do Ruska (daně, zaměstnání pro tisíce lidí, rozvoj domácího průmyslu, atd.). 2) Nezávislost. 3) Kdyby měl váš přístup každý, tak se nikdy nikam neposuneme. Vždycky je totiž levnější používat starý zaběhnutý systém, než vyvíjet nějaký nový, modernější. Až bude Dragon létat padesát let jako Sojuz, budou náklady na vývoj také rozprostřeny do bezpočtu startů.

      • europa napsal:

        pre voplatka:
        ale to som ja teraz neriesil ako je to vyhodne-nevyhodne pre celkovu ekonomiku, ale riesil som len ako je to vyhodne pre nasa a tam je to co sa tyka cisto ekonomiky nasa nevyhodne lebo cena za sedacku bude vychadzat mozno aj cez stovku milionov

        a keby sme mali riesit prinos pre celu ekonomiku tak potom by sme museli riesit, ze ci je z ekonomickeho pohladu efektivne podporovat vyvoj 2 lodi pre iss a ci by nestacila len 1, lebo ta by uplne stacila aby sa zbavili zavislosti od ruska a ta druha je uz zbytocna, nema vyznam ani ako paka na rusko, to uz spravi predsa aj jedna a nema vyznam ani ako zaloha pre pripad problemov, lebo 2 lode na iss su uplne dostatocne aj keby sa na jednej vyskytli problemy

        a tu cenu vyvoja som riesil viac menej aj preto, ze velakrat prave muskofandovia pri SLS zapocitavaju do ceny za let aj naklady na vyvoj, ale zaujimave, ze pri CD uz nezapocitavaju naklady na vyvoj ktory hradi nasa, tam uz operuju len cenou za samotny let 🙂

      • tycka napsal:

        „LS zapocitavaju do ceny za let aj naklady na vyvoj“
        Protože očekávají jen několik startů SLS. Kdežto Dragon má sloužit dlouhou dobu.

        Pokud by NASA někdy povolila využití StarShip pro své lidi – tak podle mne nebude rozhodně souhlasit se startem lidí v lodi bez záchranného systému.
        Takže by mohl být kompromis – startovat bude bez lidí – výměnou by mohla nést větší náklad a lidi nasednou až na oběžné dráze a k jejich přepravě bude využit Dragon.

      • Libor napsal:

        Rusi samozřejmě zlevní.

    • Vojta napsal:

      Řekl bych, že teď nastane pro všechny kosmonauty létající na ISS trochu obtížnější období. Jednotlivé lodě by si měly navzájem dělat zálohu, tak budou všichni muset zvládat alespoň v základu všechny. Teoreticky by Američané mohli vynechat Sojuz, když sami budou mít dvě lodě, ale podle mě na něj v omezené míře budou trénovat, dokud bude létat, a občas s ním možná i poletí výměnou za Rusa na CD nebo SL. Co kdyby s ním náhodou museli dolů?

    • Radim Pretsch Redakce napsal:

      Tyhle úvahy zazněly. Logiku to má.
      Jen mi to přijde nepraktické. 20.let funguje ISS jen se Sojuzem, bez zálohy. Teď budou mít Američané zálohovanou dopravu.

      Řídit kosmickou loď je, náročné. Navyšovat už tak náročný trénink o pilotní trénink pro Sojuz pro nějaký velmi nepravděpodobný případ mi přijde opravdu přinejmenším nepraktické.

      Jaká by vlastně musela nastat situace, aby to mělo smysl? Do Sojuzu se víc než 3 lidi nevejdou. Čili to že by selhala americká loď u ISS a všichni by se vraceli Sojuzem nepřichází v úvahu. A NASA určitě dostane náhradní loď nahoru rychleji než Roskosmos. Navíc bude mít nahoře 4 astronauty a do Sojuzu se vejdou 3 (pokud by přiletěl bezpilotně). Je tu problém se sedačkami, které jsou v Sojuzu na míru kvůli drsnému přistání.

      Reálnější je situace, že oba (snad někdy všichni tři) ruští kosmonauti onemocní natolik, že nebudou schopni pilotovat. Ale i taková situace je velmi nepravděpodobná. A i tady se dá v případě nouze využít Dragon, kam se 7 astronautů pohodlně poskládá.

      Nenapadá mě scénář, který by k tomu NASA motivoval. Snad někdo přispěje nějakým… 😉

      • Kamil napsal:

        Před loňskými problémy se Sojuzy se říkalo, že Američané stále chtějí létat na Sojuzech, ale místo placení za místo by na oplátku americkými loděmi létali Rusové. Nevím, jestli to ještě platí

      • Michael Voplatka Redakce napsal:

        Ano, mělo by to platit. Avšak mělo by to být pouze v rámci hesla: „ISS je mezinárodní projekt, měli bychom tam létat společně a ne každý sám.“ Navíc to bude lépe vyhovovat managementu střídání posádek.

      • Vojta napsal:

        Může se vyskytnout problém typu selhání lodi při startu, které je nutné vyšetřit a nebylo by bezpečné se stejným typem lodi vracet, dokud není známo, co za havárií stálo. Lepší je poslat nahoru navíc jednu prázdnou loď jiného typu spolu se skafandry. Navíc 7 lidí se do Dragonu zakotveného u ISS bezpečně neposkládá. Museli by ležet na podlaze, protože i když je 7 teoretická maximální kapacita, sedaček bude jen tolik, kolik bude nezbytné (tedy na normálních okolností 4). No, snad to nebude potřeba.

      • Radim Pretsch Redakce napsal:

        7 astronautů není teoretická, ale skutečná max. kapacita.
        Sedačky Dragonu jsou univerzální, otázkou je, jak náročná je montáž dodatečných sedaček do kabiny. Jestli to zvládnou astronauti na ISS. Pokud ano,pak by neměl být problém uskladnit náhradní sadu na ISS pro případ nouze.

        U Sojuzu je problém, že vložka sedačky se odlévá na míru kvůli nárazu při dosednutí na Zem. Každý astronaut letící na ISS by si tak musel přibalit vlastní nebo by ji musel mít připravenou na Zemi a na ISS by ji dopravil záchranný Sojuz.

        Druhou otázkou je kapacita. Na evakuaci 7 členné posádky potřebujete buď 3 Sojuzy nebo 1 Dragon.

      • UFO napsal:

        Bez zálohy? Na to jste přišel jak? Iss má zálohu, na iss je záloha na evakuaci celé posádky. A jsou to Sojuzy. Ten kterým přileti noví zůstává, jsou tam tedy v ten moment připojeni dva, původní posádka se vrací svým modulem, co tam celou dobu byl připojeny.
        Kde berete informaci, že nasa vysle novou loď rychleji?
        Tedy pokud bude posádka létat Sojuzem i Dragonem, ten kdo přileti S. bude ho mít jako evakuacni a navratovy, ta část která přileti D., tak tento. Jakmile přileti další, původní se vrátí svoji lodi. Z tohoto pohledu je i logické míchat posádky do obou lodi.

      • Radim Pretsch Redakce napsal:

        ad Záloha)
        Pokud by doteď došlo k havárii Sojuzu (ať už nosné rakety nebo lodi), celý systém by byl „uzemněn“ do vyšetření příčiny. Astronauty by nebylo jak dopravit na ISS, protože NEEXSTOVALA záloha.
        V praxi se to ukázalo vloni na podzim po havárii Sojuzu, kdy reálně hrozilo, že ISS bude po nějakou dobu neobydlená.
        Nejpozději od konce letošního roku budou k dispozici 3 zcela nezávislé dopravní systémy a tedy doprava BUDE zálohována.

        Pokud se jedná o situaci, že loď u stanice nebude schopná dopravit svou posádku na Zem, je to stejná situace. Náhradní loď stejného typu by mohla přiletět až po vyšetření závady. To může (i když nemusí) trvat delší dobu. Teď budou k dispozici další dvě různých typů.
        Zase příklad z praxe – navrtaný Sojuz. Ten se naštěstí dal použít a uzemnění Sojuzů nebylo vzhledem k charakteru závady nutné.

        ad Rychlost přípravy rakety)
        Američané budou záhy mít dva systémy a k dispozici více ramp pro jejich vypuštění. Budou moci reagovat rychleji a pružněji.
        V případě havárie lodi u ISS by Rusové pro záchranu posádky museli vypustit 1-2, v krajním případě 3, lodi. Američané pouze jednu.

  40. Vendelin napsal:

    Fandím sx jako kazdy tady ale meli bychom si uvědomit že mise je hotová tak z jedné třetiny tak nezbývá než držet palce a důvěřovat inženýrům a dalšímu personálu že sx a doufat že všechno klapne dle plánu

  41. Kamil napsal:

    Kolik okének má Dragon? Zvenku jsou vidět 2, ale zevnitř 3. To u Riplayové je evidentně zaslepeno. Je zaslepeno i případné čtvrté okénko? Je to jen konfigurace pro zkušební let?

  42. Vendelin napsal:

    já zřejmě má na na mysli počet připojených lidí při startu

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Prosím? Asi jsem nepochopil Váš dotaz.

      • JA napsal:

        Myslím asi predposledný dotaz v liveblogu 1k tlesknutí OMG. Asi niekdo spamuje XD.

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Myslíte „asi“ nebo myslíte „určitě“? Použil jste takovou zvláštní formulaci. Zkuste, prosím, místo zkratek jako OMG či zkratkovitých sdělení jako v prvním komentáři napsat normální větu, aby ji lidé pochopili bez nutnosti vysvětlování. Bude to jednodušší pro obě strany, děkuji za pochopení.
        P.S. Počet tlesknutí samozřejmě mohl někdo ovlivnit, s tím bohužel nic neuděláme.

  43. Jaroslav napsal:

    Dobrý den,
    z jakého důvodu ten letový profil vypadal tak, že nejrpve loď vystoupala do 215 km a pak za plného tahu motoru klesla až na nějakých 200km. Ta dráha je předpokládám eliptická, jaký je tedy nejvyšší a nejnižší bod této dráhy?

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Hezký den,
      v době, kdy ještě hořely motory byla raketa stále na suborbitální dráze. Teprve až se horní stupeň vypnul, byla raketa na skutečné oběžné dráze. Jev, který popisujete, byl vynucen požadavky na optimální fungování záchranného systému lodi. Stává se to i u jiných raket.

    • Michael Voplatka Redakce napsal:

      Tou dobou už raketa svůj náklad urychluje prakticky jen v horizontálním směru. To že tedy stoupá nebo v tomto případě klesá, je jen výsledek setrvačnosti, kdy se sestava pohybuje víceméně po suborbitální trajektorii, na kterou ji odeslal první stupeň. Je to trochu kostrbaté vysvětlení, ale snad je to srozumitelné. Chtělo by to nakreslit nebo ideálně vidět na nějaké animaci. Je to ale běžný jev a nejedná se o nic negativního. Parametry původní parkovací dráhy zatím bohužel neznáme, ale zcela jistě se jednalo o téměř kruhovou oběžnou dráhu ve výšce lehce nad 200 km.

    • Radim Pretsch Redakce napsal:

      Pro let po oběžné dráze, aby kosmická loď nespadla na Zem, je důležitá v první řadě vodorovná/ oběžná rychlost. Ta musí dosáhnout 7,9 km/s – 28,5tis km/h. Pokud by raketa vystoupala kolmo do výšky třeba 400 km (dráha ISS) a pak se vypnuly motory, spadne zpátky na povrch.

      Proto se letový profíl postupně zklání až je souběžný s povrchem. Ve výšce přes 200km je Dragon dostatečně vysoko a může ke zrychlení využívat nejen tah motorů, ale i gravitaci. Proto dochází ke snížení dráhy a motory „tlačí“ celou sestavu směrem k Zemi, jak jste správně postřehl.

    • Dan napsal:

      Mrkněte na jakýkoli start Ariane 5, která velmi podobný profil používá.

  44. Vendelin napsal:

    Díky za odpověď . No, stejně bych na ni nechtěl stát při startu, asi bych přišel o ofinu

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Samozřejmě tam při startu nikdo není. 😉

    • Radim Pretsch Redakce napsal:

      Myslím, že ofina by to přežila bez úhony 😉

      Zafungují tam tři faktory:
      1) lávka se odklopí do bezpečné polohy (i když chápu, že to tak v záběru některých kamer a foťáků na první pohled nevypadá)

      2) proud spalin je poměrně úzký, směřuje kolmo dolů a na úrovni rampy je chlazen a tlumen silnou clonou proudící vody

      3) v okamžiku, kdy trysky rakety dosáhnou úrovně lávky, mají již rychlost cca 80km/h a narůstající zrychlení. Takže kolem lávky jen „prosviští“

      Horší by pro vás na lávce byl ten rachot a související vibrace. Pěkně je ukázáno ve filmu o N.Armstrongovi „První člověk“. V okamžiku kdy nastupuje do Gemini 8 a pár km vedle startuje Atlas s Agenou.

  45. Vendelin napsal:

    Co ta nástupní lavka? Ta neutrpí poškození při startu od spalin? Možna už jste to tu řešili ale ušlo mi to diky

  46. Honza napsal:

    Nejspíš jsem jediný, ale zajímalo by mě, kde má CD záchod 😀 předpokládám, že ty bíle panely v interiéru jsou odklopné a že bude schovaný někde tam.

    • Radim Pretsch Redakce napsal:

      Podle dostupných informací, Crew Dragon toaletu nemá. Astronauti budou odkázáni na standardní pleny a do budoucna se počítá s rychlým, několika hodinovým, profilem letu k ISS.

      K tématu toalet v kosmické lodi vám doporučuji včerejší debatu pod Živě a česky ke startu CD. Dost jsme to tam rozebírali 😉

      • Racek napsal:

        Ano, máte pravdu. Dověděli jsme se, že mírně stísněná poloha po dobu 6 hodin je mnohem horší než absence toalety a použití plen při dvoudenním letu. Jsem asi estét … 🙂

      • Radim Pretsch Redakce napsal:

        Chyba. Dozvěděl jste výhody a mínusy obou lodí. Závěr si už každý udělá sám.

    • František napsal:

      Na takovýchto lodích záchody nebývají, spousty informací o těchto věcech najdete v několika seriálech tady na kosmonautix.cz – hledejte „šifru“ „číslo 1“ a „číslo 2“ 🙂

      • maro napsal:

        Na Apollu byl a na Sojuzu je. Na raketoplánu byl samozřejmě taky. A na Orionu taktéž. Jediné dvě lodi, kde nebude, je Crew Dragon a Starliner.

      • František napsal:

        OK, jestli tomu co je na Sojuzu a bylo na Apollu říkáte toaleta… Já bych tak nazval až to, co bylo na Shuttlu a je na ISS.

      • maro napsal:

        No, na Apollu to byl poněkud problém se soukromím. Na Sojuzu ten problém není. Tam můžete mít záchodek i s dveřmi jen pro sebe.

  47. Radim Pretsch Redakce napsal:

    Záběr z paluby Dragonu byl dost skromný. Jasně, moc se tam neděje ;-), ale natřásání Ripleyové při zážezích a vypínání motorů to mohlo oživit. O tom plyšákovi nemluvě.

  48. casso napsal:

    Stale plati z ruskej strany NO-GO pre dokovanie CD na ISS?

Napište komentář k Miroslav Pospíšil

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.