Kosmotýdeník 317 (8.10. – 14.10.)

Máme za sebou týden, který byl napěchovaný událostmi v kosmonautice. Je na čase si otřít pot z čela a události, jakými byla nehoda rakety Sojuz při vynášení pilotované lodě Sojuz MS-10, nebo přepnutí teleskopu Chandra do nouzového režimu, nechat nyní trochu stranou. Kosmotýdeník vám přinese i další zprávy. Například se dozvíte novinky o aktuálních plánech nové generace čínských pilotovaných lodí. Podíváme se také na nový výrobní závod společnosti RocketLab a přijde i na další tradiční rubriky. Přeji vám dobré čtení a hezkou neděli.

Čína chystá test nové pilotované lodě

Možná si vzpomínáte, že v roce 2016 Čína otestovala maketu nové generace svých pilotovaných lodí. V té době to byla jen rozměrová a hmotnostní maketa, která startovala na nové čínské raketě Dlouhý pochod 7. Od té doby bylo o této lodi ticho po pěšině. Nyní se však objevily zprávy, že již v příštím roce bychom se měli dočkat testu již z velké části vybavené nové lodě, která má Číně umožnit s lidmi opustit nízkou oběžnou dráhu a vydat se dále k Měsíci a možná i k Marsu.

Příprava testovacího modelu nové čínské pilotované lodě

Příprava testovacího modelu nové čínské pilotované lodě
Zdroj: https://www.popsci.com/

Nicméně je důležité mít na paměti, že start může být ještě odložen, protože vše závisí na těžké čínské raketě CZ-5, kterou čeká ještě kvalifikační testovací let po minulé nehodě a pokud vše půjde dobře, bude na řadě pilotovaná loď zatím bez posádky, která osedlá raketu CZ-5B, tedy další vývojovou verzi tohoto nosiče.

Loď bude při startu vážit 20 tun, což nám prozrazuje, že půjde o test těžší varianty této lodě, která má být vyráběna ve verzích vážících 14 a 20 tun. Každá bude určená pro jiný typ misí. „Celý model lodi bude testován v příštím roce,“ řekl Li Ming, viceprezident Čínské akademie vesmírných technologií (CAST) a potvrdil, že mise bude zahrnovat kompletní kosmickou loď, včetně servisního modulu a systému pro návrat zpět na Zemi. „Klíčovou událostí je testování nového tvaru lodi a technologií opakovaného použití. Tato konkrétní loď bude z části znovupoužita při dalších letech,“ řekl Li Ming na Mezinárodním astronautickém kongresu, který se uskutečnil 1. – 5. Října v německých Brémách.

Během testovacího letu nebude loď vybavena environmentálními systémy pro podporu posádky, ani dalšími systémy, které souvisí s přítomností astronautů na palubě. Hlavní, co se při tomto letu bude testovat, je avionika, orientace a řízení v prostoru, separační systémy mezi lodí a raketou, i mezi servisním modulem a návratovou kabinou, tepelný štít, padáky a postup při vyzvednutí lodi z oceánu. Jedná se tak o podobný test, který prodělala v roce 2014 americká loď Orion, kdy byla raketou Delta IV Heavy vynesena na dráhu s nejvyšším bodem až 5 800 km vysoko a opět vyšší rychlostí navedena do atmosféry Země.

Dvě verze (14 a 20 tun) nové čínské pilotované lodi

Dvě verze (14 a 20 tun) nové čínské pilotované lodi
Zdroj: https://www.popsci.com/

Čína v současné době využívá 7,8 tunovou kosmickou loď Šen-čou technologicky vycházející z lodí Sojuz, která slouží pro lety na nízkou oběžnou dráhu. Aby bylo možné létat dál, vyvíjí Čína tuto novou loď, která umožní operovat i dále od Země a bezpečně se vracet zpět na Zemi vyššími rychlostmi.

Li Ming během své řeči neuvedl datum, se kterým Čína počítá pro první pilotovaný let této lodi, nicméně se zmínil o tom, že by loď mohla být využita i pro rychlé mise na nízkou oběžnou dráhu k čínské orbitální stanici, jejíž stavbu Čína nyní připravuje. „Jakmile dokončíme demonstrační a testovací lety, myslím, že velmi rychle přejdeme k užívání této nové generaci kosmických lodí, protože nová generace má prvky znovupoužitelnosti… takže nakonec může let této větší a dražší lodi vyjít levněji, než té současné, která se pokaždé musí vyrobit znovu,“ vysvětlil Li.

Pokud jde o Čínskou stanici, Li uvedl, že pokud dopadnou lety rakety CZ-5 a CZ-5B v pořádku a nepřijde další nehoda, budou schopni v roce 2020 vynést první modul a začít s její výstavbou. Raketa CZ-5B pak projde certifikací pro lety s lidmi a bude připravena k čínským pilotovaným výpravám k a na Měsíc ve třicátých letech. Plány k letům k Měsíci počítají také se super těžkým nosičem CZ-9, který by měl premiérové lety uskutečnit někdy mezi roky 2028 – 2030 načež by tato raketa byla schopná k Měsíci přivést potřebné vybavení včetně paliva. Později by pak odstartovala raketa CZ-5 s pilotovanou lodí a s nákladem by se loď spojila na oběžné dráze Měsíce, odkud by pak astronauti podnikali další výpravy.

Kosmický přehled týdne:

Již v průběhu roku jsme se měli dočkat startu první čistě komerční mise rakety Electron společnosti RocketLab. Kvůli technickým problémům a nutným opravám byl však start již několikrát o několik měsíců odložen. Přesto nyní přichází velmi zajímavá zpráva. RcoketLab na Novém Zélandu v Aucklandu otevřela nový velký výrobní závod, se kterým má plány „Změnit dosavadní přístupy k výrobě raket,“ jak prohlásil Peter Beck. Továrna o celkové ploše 7 500 metrů čtverečních má být schopna vyprodukovat každý týden novou raketu. Jedná se o reakci na zvýšenou poptávku pro vynášení malých nákladů do vesmíru. Electron je právě na tento segment zaměřen a i když nevyužívá žádné prvky znovupoužitelnosti, je schopen konkurovat nízkými náklady na výrobu nosiče. Odkládaný start „It’s Business Time“ je již také připravován v rámci nového závodu. Start je nyní plánován na listopad a raketa projde novou kontrolní prověřovací linkou, kudy budou procházet všechny další dokončené rakety v tomto závodě. Navíc, při otevření konaném 12. října byl k prohlídce povolán i ten nejpovolanější: kapitán James Tiberius Kirk z USS Enterprise.

J. T. Kirk kontroluje novou továrnu na výrobu raket Electron

J. T. Kirk kontroluje novou továrnu na výrobu raket Electron
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Připravovaná evropská mise BepiColombo k Merkuru podstoupila další důležitý krok ke startu: Sonda byla uzavřena do aerodynamického krytu. BepiColombo by na vrcholu rakety Ariane 5 měla vzlétnout 20. října.

Uzavírání BepiColombo do krytu

Uzavírání BepiColombo do krytu
Zdroj: http://www.esa.int/

BepiColombo naposledy viděná na Zemi

BepiColombo naposledy viděná na Zemi
Zdroj: http://www.esa.int/

BepiColombo pod aerodynamickým krytem rakety Ariane 5

BepiColombo pod aerodynamickým krytem rakety Ariane 5
Zdroj: http://www.esa.int/

Kvůli selhání jednoho z gyroskopů se Hubbleův kosmický dalekohled nachází od minulého pátku v nouzovém režimu. Na nápravě se usilovně pracuje.

Všechny čtyři postranní bloky rakety Sojuz, která havarovala ve čtvrtek, byly nalezeny. V neděli budou dopraveny do CSKB Progress v Samaře. „Všechny části byly nalezeny v regionu Karaganda,“ oznámil oficiální zástupce Výboru pro mimořádné události ministerstva vnitra RF Nursultan Nurakhmetov. Vyšetřování může nabrat na otáčkách. Objevily se i informace, že Roskosmos má záběry z doby oddělení těchto urychlovacích boosterů. Zatím není jisté, zda budou záběry zveřejněny, ale je to cenný zdroj informací pro vyšetřovací komisi.

Vůbec poprvé na západním pobřeží Spojených států přistával na pevninu první stupeň Falconu 9. Podívejte se na povedené fotografie.

První stupeň Falconu 9 si udělal výlet přes cestu na kosmodromu Vandenberg

První stupeň Falconu 9 si udělal výlet přes cestu na kosmodromu Vandenberg
Zdroj: https://www.flickr.com/

Poprvé na Západním pobřeží USA přistává první stupeň Falconu 9

Poprvé na Západním pobřeží USA přistává první stupeň Falconu 9
Zdroj: https://www.flickr.com/

První stupeň Falconu 9 přistál 300 metrů od rampy

První stupeň Falconu 9 přistál 300 metrů od rampy
Zdroj: https://www.flickr.com/

Přehled z Kosmonautixu:

Nyní je na řadě shrnutí všech článků, které jsme vám v uplynulém týdnu připravili. Byl to týden plný zvratů, nečekaných událostí a emocí. Pojďme se na něj podívat. Začali jsme něčím velmi příjemným. Živě a česky jsme poprvé mohli sledovat přistání prvního stupně Falconu 9 na západním pobřeží Spojených států. Připomínali jsme si také jedno zajímavé výročí: 90 let od letu prvního raketového letadla! A když jsme již zabrousili do historie, podívali jsme se také na jeden český dotyk vesmírného průkopnictví: Franka Malinu. V úterý vyšel již pátý a zároveň poslední díl obsáhlého cyklu o dosavadních známých informací o systému BFR/BFS od SpaceX. Tento týden samozřejmě nechybělo pravidelné měsíční shrnutí událostí v kosmonautice v rámci našeho nejstaršího video seriálu Vesmírné výzvy. Velké změny nás čekají v rámci pořadů o kosmonautice, které pro vás server Kosmonautix.cz přináší. Podívejte se, co vše bude nového. Čína to tento rok střílí do vesmíru s pořádnou kadencí. Nově přibyly další dvě úspěšně vynesené snímkovací družice. Druhý Živě a česky komentovaný start tohoto týden nebyl úplně standardní (to je eufemismus). Start pilotovaného Sojuzu skončil nakonec nouzovým návratem po balistické dráze. Sondy Voyager jsou ve vesmíru již od roku 1977 a nyní se po jedničce i dvojka dostane do mezihvězdného prostoru. Celou situaci kolem havárie rakety Sojuz a nouzového sestupu lodi Sojuz MS-10 jsme následně sledovali živě. Hned tři nově vyvíjené nosiče se rozhodlo finančně podpořit americké letectvo. Již druhý den po anomálii během letu Sojuzu a následné havárii se podařilo sestavit podrobnější informace o možném průběhu této nehody. Blíží se start jedné z nejočekávanějších evropských misí: Bepi Colombo. Připravili jsme pro vás první díl, seriálu, který tuto misi bude sledovat. Letitý teleskop Chandra přešla během tohoto týden do nouzového režimu.

Snímek týdne:

Dnes nebude snímek týdne vizuálně hezký, ale historicky důležitý. Raketu Sojuz FG během čtvrtečního startu, kdy měla vynést pilotovanou loď Sojuz MS-10 postihla anomálie, která zapříčinila nouzové ukončení letu a balistický sestup lodě zpět k Zemi. Posádka přežila a nyní se vyšetřují příčiny havárie. Fotografie ukazuje oddělení postranních urychlovacích boosterů, což by měl být okamžik, kdy se jeden z těchto boosterů špatně oddělil od rakety a způsobil nehodu.

Anomálie při oddělení postranních boosterů Sojuzu FG

Anomálie při oddělení postranních boosterů Sojuzu FG
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/

Video týdne:

Do videa týdne se výjimečně dostává další ze startů Falconu 9. Tentokrát jsme se však vůbec poprvé dočkali přistání na západním pobřeží Spojených států, kde doposud přistávající první stupně dosedaly na plovoucí plošiny. Navíc rampa na Vandenbergově základně je jen 300 metrů od startovní plošiny, tudíž je to návrat opravdu takřka na místo startu.

Zdroje informací:
https://spacenews.com/china-to-launch-unmanned-test-flight-of-next-generation-crewed-spacecraft-in-2019/
http://rusonline.org/v-kazahstane-nashli-vse-stupeni-soyuza
https://www.rocketlabusa.com/news/updates/the-future-of-rocket-manufacturing-rocket-lab-unveils-new-high-volume-production-facility/

Zdroje obrázků:
http://www.esa.int/spaceinimages/Images/2018/10/Fairing_closure4
http://www.esa.int/spaceinimages/Images/2018/10/Fairing_closure2
http://www.esa.int/spaceinimages/Images/2018/10/Fairing_closure3
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2018/10/2018-10-11-120703.jpg
https://www.popsci.com/sites/popsci.com/files/styles/1000_1x_/public/ngcv_model_prep.jpg?itok=mT4bJweP&fc=50,50
https://www.popsci.com/sites/popsci.com/files/styles/1000_1x_/public/china_new_spaceship_2.jpg?itok=Kzz4XviS
https://www.popsci.com/sites/popsci.com/files/styles/1000_1x_/public/china_new_spaceship.jpg?itok=68O28UR2
https://www.flickr.com/photos/spacex/31310558918/
https://www.flickr.com/photos/spacex/30234801997/
https://www.flickr.com/photos/spacex/45184770841/
https://pbs.twimg.com/media/DpW7sjIU4AEplpF.jpg:large

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

16 komentářů ke článku “Kosmotýdeník 317 (8.10. – 14.10.)”

  1. ptpc Redakce napsal:

    Díky za výborný diel! 🙂
    Len by som chcel doplniť, že v roku 2016 na rakete CZ-7 neštartovala rozmerová a hmotnostná maketa novej kozmickej lode ale len jej zmenšený model v mierke 1:3.

  2. BlackSheepOI2 napsal:

    Ďakujem za dychberúci prehľad posledných dní. Bolo toho hodne.

    Celkom ma zaujali tie dropky ohľadom Číny. Neviem povedať ako sú na tom technologicky, ale ich progres je kontinuálny. Niekto na inom mieste už namietal, že ich kozmický program je zatiaľ v časoch Sojuzov, ale možno práve to je ten ich benefit.
    Západ sa trápi s nekonečnými testovacími procedúrami, certifikačným procesom (btw. každý kto už zažil firemný audit, tak vie o čom to je…) a spomaľuje resp. úplne blokuje týmto prístupom použitie iných postupov, či čo i len výrobcov.

    Aj keď tým nie som nadšený, radšej by som videl Ariane 6 s ľudskou posádkou na mesiaci, osobne odhadujem, že Čína bude medzi prvými, ktorá sa tam s ľudskou posádkou vráti.

    CZ-9, návrat CZ-5, máme sa na čo tešiť z ich portfólia.

    • varan napsal:

      Otázka je, zda by čínský inženýr radši zdlouhavě necertifikoval, než se třásl, co se s ním po připadném problému stane …

      • BlackSheepOI2 napsal:

        Neviem zhodnotiť, či to čo popisujete je skutočne ešte reálne. Skôr sa mi zdá, že sa odvolávate na minulé storočie …

      • 3,14ranha napsal:

        Nemůžu posloužit v oboru techniky, ale tresty smrti třeba za korupci jsou vynášeny dodnes (rudá knížka neposkytuje imunitu, ba právě naopak, však to známe z naší historie).

        Stejně tak se vládnoucí strana nerozpakuje FYZICKY likvidovat nepohodlné náboženské, etnické či politické skupiny pokud nejsou dostatečně zticha, nebo zdecimované (falun-gong, nekolaborující katolíci nebo třeba tibeťané), případně alespoň likvidují jejich domy či modlitebny.

        Čína je země kontrastů (podobně jako dnešní vietnam) – vnějškově přijali kapitalistické prvky, otevřeli se světovému hospodářství…
        …ale u moci jsou stále pachatelé masakru na náměstí Nebeského klidu.

        PS: domnívám se že číňané jsou spíše pragmatici, takže skutečně důležité a schopné inženýry by asi přímo nepopravovali (to je koneckonců nejvyšší trest, těžko říct jak vypadá čínská varianta „strhávání prémií“ )

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Nejste trochu mimo téma článku i celého webu?

      • Jiný Honza napsal:

        Evidentně úplně nevíte, co obnáší taková byrokratická certifikace. Spousta techniků by místo ní dala přednost tvrdému trestu za případné selhání. Protože si věří a mají to „ve svých rukou“. Byrokratická anabáze, kde na každém rohu číhá neschopný nebo všehoschopný úředník, to je úplně jiný level. Jiný svět, kde velmi často vůbec nejde o fakta a techniku.

        Nechci být nespravedlivý, možná že certifikace mají nějaký význam pro udržení kvality výroby jogurtů nebo praček. Ale u prototypů kosmických lodí?

      • BlackSheepOI2 napsal:

        Presne to som vyjadril vo svojom prvom príspevku. Kto zažil audit vie, aké to je vysvetľovať byrokratickému aparátu technické pre technikov plne pochopiteľné riešenie…

        Nemôžem sa zbaviť pocitu, že certifikácia je posunutá nad vývoj (SLS), viditelne aj nad kvalitu (Sojuz). A zataľ čo by mala by byť zárukou, je len právnickou a finnančnou záťažou pre firmy s progresívnym vývojom.

        Viď príklad rezačov lán pre Dragona…

  3. Alois napsal:

    Jen bych si dovolil doplnit, že OsRx je cca 30 tis km od cíle a zítra ji čeká brzdící manévr AAM-2.

  4. Jaro Pudelka napsal:

    Nová čínska loď zvonku – čisté Apollo.

Napište komentář k Dušan Majer

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.