ŽIVĚ: Oznámení SpaceX o turistech v BFR u Měsíce

Vizualizace BFR u Měsíce.

O tom, že SpaceX chce posadit loď Crew Dragon se dvěma turisty na špičku Falconu Heavy za účelem obletu Měsíce, jsme se dozvěděli vloni na jaře. O rok později Elon Musk oznámil, že tento projekt již není aktuální – Falcon Heavy prý nebude certifikován pro vynášení lidských posádek, jelikož vývoj systému BFR pokračuje lépe, než se čekalo. Objevily se tedy úvahy, že turisté k Měsíci poletí, ale později a nikoliv v Crew Dragonu, ale v lodi BFS, kterou vynese systém BFR. Tyto spekulace potvrdila sama firma, když před několika dny tweetovala, že turisté poletí k Měsíci na nově vyvíjené obří raketě. SpaceX na svém YouTube kanálu založila přímý přenos, ve kterém bychom se měli dozvědět bližší informace. Pokud Vás neodradí velmi časné vstávání (vysílání začne zítra ve 3:00 SELČ), pak Vás zveme k našemu psanému online přenosu z celé akce.

Zdroje informací:
http://www.elonx.cz/
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/DnA7hZgU8AAxfxC.jpg:large

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

53 komentářů ke článku “ŽIVĚ: Oznámení SpaceX o turistech v BFR u Měsíce”

  1. Qmox napsal:

    Ja som mozno nekonecny optimista ale skuste si na chvilu predstavit ako bude ludstvo vyzerat za 50 rokov ked to tomu Elonovy Muskovy a jeho businessom skutocne vyjde. Metro na marse , samo jazdiace auta kam sa pozries, automatizovany transport do 1hodiny kdekolvek na planete, a ai v ramci vedomia kazdeho z nas. Tak ako sa pred 20rokmi rozbiehal internet, pred 100 rokmi elektrifikacia mozno za 50 rokov si budeme hovorit ze toto bol ten dalsi zlom kedy ludstvo posunulo svoje moznosti dalej ako kedykolvek predtym. Viem ze je to daleko a mozno nerealne ale to sa nam pred 100rokmi zdal spiatocny let z europy do us za 500 dolarov tiez. Ak BFR bude vediet vyviest na obeznu drahu 100ton v plne znovu pouzitelnej konfiguracii o kolko klesne cena za 1kg do vesmiru? Ake nove moznosti sa otvoria na Marse ci mesiaci , ved ani Australia ci Canada neboli moc zaujimave 200 rokov dozadu. Ak cena za 1kg do vesmiru klesne pod 100 dolarov a potom pod 50, projekty ktore boli ekonomicky nezmyselne zrazu zacnu davat zmysel.
    Kazdopadne drzim Elonovy palce ak mu to vyjde za 30 ci 50rokov sa moze svet zmenit na nepoznanie a bolo by napinave to vidiet.

  2. Aurelius napsal:

    hmmm, takže 2023? čiže s jeho konštantou čo myslíte? 2024? 2025? s tým, že by ešte stihol pred rokom 2030 lety na Mars? možno v okne 2029? 🙂 to je stále optimistickejšie ako som predpokladal

    • Racek napsal:

      10 až 20 let a 50 až 100 miliard, přibližně. To asi Jusaku Maezava nedá dohromady. Třeba p. Muskovi nějaká banka půjčí. Tedy spíš konsorcium bank. Nebo to zatáhne státní rozpočet USA. Myslím že na to pan Musk hraje, že mu fandové ( a opravdu jsou mezi nimi význačné a vlivné osobnosti) nějak pomůžou přesvědčit kongres.
      Ono se to čte hezky, člověk se může zasnít, ale realita je bohužel jinde. On dokázal úžasné věci, ale tohle je opravdu příliš, příliš silné sousto. Možná za hranicí dnešních technických možností. A vyžití tohoto systému je zatím trochu nejasné. Možná za 50 let.

      • yamato napsal:

        myslim ze nieco podobne som cital uz pred Falconom 1 a potom v roznych obmenach kazdorocne az do dnes 🙂

      • KarelTv napsal:

        No jestli myslíte nějaké rejpaly, ano, ti se najdou vždycky. Taky nezapomínejte jak jsme slyšeli že letos poletí Red Dragon na Mars.
        Ale tohle je něco jiného. Právě že u F1 a F9 jsem pochybnosti neměl, nové věci pomalu oťukávali a zkoušeli jestli to půjde. I kdyby nešlo rozumně přistávat, což asi dopředu s jistotou nevěděli (myslím že nejdřív zkoušeli padáky), pořád by měli v pohodě nejlevnější kvalitní nosič na trhu. Tohle s prezentací BFR/BFS mi příjde oproti Falconu dost opačně.

      • tyčka napsal:

        Stále si musíte uvědomit, že SpaceX přistání testoval na hardwaru, který již nebyl k ničemu – prostě byl ztracen i bez neúspěšného přistání. Náklady bylo jen to vlastní zařízení pro přistání a zpočátku jistě ani neměla nohy – jen kormidla, kdy to zkoušely řídit a nějaká elektronika navíc k tomu.
        Kdežto tady budou experimentovat na drahé lodi, jejíž poškození během neúspěšného přistání bude znamenat citelnou finanční ránu.
        Stejně jako v případě letů prvních letadel, každý neúspěšný pokus zasadil jeho konstruktérovy značnou finanční ztrátu.

      • Yamato napsal:

        Nezabudajte na naklady spojene s vyvojom a vyrobou SW, kompozitovych noh, rostovych kormidiel, ASDS plosin atd. Pouzivanim „pouzitych“ stupnov na experimentovanie sice vela usetrili, ale zadarmo to nebolo. EM spominal miliardu.

      • Tomáš N. napsal:

        To KarelTv a tyčka
        Nezapomeňte, že v minulosti EM vícekrát zmínil pokus o přistání horního stupně F9. Vůbec bych se nedivil, kdyby se po certifikaci Dragonu začaly některé horní stupně F9 (ale spíš FH) nápadně podobat BFS (byť značně zmenšené) – a současně s tím probíhat skoky přerostlé kobylky v Texasu.

  3. otaznick napsal:

    Myslím, že je teď téměř jisté, že druhým astronautem měl být James Cameron. Peníze i odvahu na to má. 🙂

  4. bill napsal:

    Dějí se naprosto nečekané věci:

  5. Tom napsal:

    Čistě hypoteticky je opravdu veselá představa toho, že se tam na oběžné dráze měsíce setká těchhle 8 jedinců ve velké BFS se dvěma astronauty z NASA namačkaných v maličké Orion.

  6. Tom napsal:

    Až jsem měl husinu, když tam Yusaku mluvil o tom, že tam chce letět. Neuvěřitelně statečný člověk. Je úžasné sledovat události, které se nejspíše nesmazatelně zapíší do historie. Už aby to tu bylo a dobře to dopadlo.

  7. Vladimír Todt napsal:

    Chce s umělci dát poté dohromady dílo inspirované Měsícem. Hmm, to je vyjde levněji zajet do SZ Čech do oblasti povrchové těžby uhlí a výsypky. Spíš budou umělci oslněny rozdílem mezi Zemí a Měsícem, takže z toho spíš budou ódy na Zemi a ne Měsíc.

  8. casso napsal:

    Ludia, skuste dat nejake tipy na mena, pripadne aspon na profesiu. na tipovanie mame par hodin, tak kludne to sem napiste pod komentar 🙂 Uvidime ci sa niekto trafi

  9. Tovy napsal:

    No, je pravda, že je asi lepší a rozhodně levnější certifikovat jen jednu loď, se kterou se už dopředu počítalo s přepravou osob, ale pořád je tu spousta otazníků ohledně celého projektu, tak jsem zvědavý, na co se nám dostane odpovědi.

  10. zdeněk s napsal:

    Sakra ve tři ráno, ajajaj, tak to nevím jestli to dám, ale rád bych .

  11. Ledna napsal:

    Proč FH nebude vynaset lidskou posadku?

    • michal napsal:

      protoze k tomu bude urcena BFS, mate to v clanku

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      SpaceX usoudila, že by bylo zbytečné investovat čas a finance do certifikace FH pro pilotované lety, když by stejně zanedlouho přišel systém BFR/BFS, takže by certifikace FH byla zbytečná.

    • Hawk napsal:

      Zrejme se SpaceX domniva ze human rated certifikace se na FH nevyplati protoze vyvoj BFR jde raketovym tempem.
      Moje malickost se domniva ze to je skoda, BFR na papire vypada nepochybne pekne, ale uz podle popisu je ten system natolik komplikovany a mozna i na hranicich soucasnych technologickycm moznosti, ze pokud prvni start uvidime na zacatku 30 let, tak to bude i tak velky uspech a maly zazrak.
      Vsak F9 mela myslim take docela skluz.
      A pritom vsem FH je hotova, skoro nelita a do dokonceni BFR by mohla na obletech Mesice vydelavat. Samozrejme je otazka, jak velka je skupina potencionalnich zakazniku, pro ktere neni cca 100 – 300 milionu dolaru za letenku problem.

      • KarelTv napsal:

        Aho, vzhledem k tomu jak dlouho trvá vývoj relativně malé kapsle Dragon (od prvního letu nákladní verze už uběhlo mnoho let) se mi zdá také hodně divné hovořit o BFR/BFS jako o prostředku který bude relativně brzy hotový. Ten začátek 30. let bych viděl jako optimistický, když vezmete jak dlouho se vyvíjel třeba STS, ke kterému by se dal třeba náročností porovnat. Nehledě na financování celého projektu. Proto bych také raději uvítal pilotovaný FH.

      • Samo2 napsal:

        Neviem ako moc sa dá BFR porovnávať s Dragonom či STS no myslím si že to nieje úplne nereálne v horizonte 7 rokov. Raketoplán trval 9 rokov a bol to stroj ktorý nemal pred sebou žiadnu obdobu priniesol strašne veľa nových prvkov BFR bude viac menej stroj založený na súčasných technológiách. Dragon 2 prvý pilotovaný stroj od SpaceX získavajú know-how najhoršia je certifikácia pre NASA, pri BFR komerčný turista môže v podstate ísť na vlastné riziko. Sám som ale zvedavý kedy skutočne poletí 🙂

      • tyčka napsal:

        „i BFR komerčný turista môže v podstate ísť na vlastné riziko“
        V tomto případě jim nemusí být povolen start z území USA.

      • tyčka napsal:

        „BFR bude viac menej stroj založený na súčasných technológiách.“
        Podle mne co se týče přistání tak není založeno na současných vyzkoušených technologiích. A pokud nebude úspěšně přistávat – tak nebudou možné tankovací mise.
        Anebo bude, ale jeho poškození bude tak velké, že bude velice drahá jeho následné oprava. A právě na údržbě dojel raketoplán. Pokud by to bylo ekonomické – jak se slibovalo pří jeho vývoji. Tak by se bezpečnost dala snadno vyřešit jeho přestavbou na bezpilotní verzi. Což však při ceně startu kolem 1 miliardy dolarů nemělo žádný smysl.

      • Vojta napsal:

        Dragony (nákladní i s posádkou) financuje NASA jakožto dlouhodobý kontrakt. BFR financuje SpaceX sama a zatím má zakázku jen na jeden let, což je na vývoj hodně málo. Snad to bude fungovat, ale ohledně termínů bych byl dost skeptický.

      • Tomáš N. napsal:

        Myslím, že není možné srovnávat BFS s Dragonem. U BFS bude největší problém s bezpečným návratem do atmosféry. U Dragonu se ukázal problém s přestavěním nákladní verze na osobní – do relativně malého prostoru nacpat spoustu spolehlivé technologie tak, aby zbylo místo pro posádku. U BFS s prostorem problém nebude – a se stavbou obytného modulu má NASA spoustu zkušeností a ráda pomůže. Myslím, že NASA bude mít velký problém s absencí záchranného systému – a nebude chtít nic slyšet na téma letělo to už 106x je to spolehlivé.

    • Racek napsal:

      No, jako ve většině podobných případů za tím stojí obyčejný účetní a financující banka. Jak prosté, milý W…

    • unora napsal:

      nic jine nez Public Relation bublina to neni… SpaceX a lidska posadka kolem Mesice > 10 let
      to co robi Musk kolem Tesly se zacina dit kolem SpaceX… skoda

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        A kde je problém? SpaceX dodržela většinu věcí, které oznámila, jen některé později. Kdyby si dávali menší cíle, tak nikdy nebudou tam, kde jsou. Uvědomte si, kam se firma posunula za posledních deset let!

      • unora napsal:

        nevidim to problematicky, jenom nerealisticky.

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Plán je to jistě velký, ale nikoliv nereálný. Ostatně počkejme si pár roků, odklady jsou velmi pravděpodobné, ale důležité je, že se ten projekt posouvá vpřed.

      • KarelTv napsal:

        Jenže když si vezmeme Falcon a Dragon, SpaceX postupovala poměrně opatrně a realisticky. Nikdy jsem tam žádný zásadní problém neviděl, jakmile překonali ty těžké začátky s F1 a F9. Zachraňování 1. stupňů zkoušeli pomalu a kdyby se ukázalo že tudy cesta nevede, nepoložili by se. BFR/BFS se mi zdá mnohem větší skok, když chtějí stavět těžký nosič a obří pilotovanou meziplanetární loď.

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Ano, ale už budou mít základnu – ať už finanční, lidskou nebo zkušenostní.

      • tyčka napsal:

        „BFR/BFS se mi zdá mnohem větší skok, když chtějí stavět těžký nosič a obří pilotovanou meziplanetární loď.“
        Jakýkoliv neúspěšný test přistání navíc bude znamenat těžkou finanční ránu. Nevěřím, že takováto konstrukce přežije náraz bez vážnějšího poškození a to i případě jen těch jejich skoků.

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Právě proto chtějí vše důkladně a postupně otestovat.

  12. Vladimir Todt napsal:

    To jsem na to zvědavej. Objevují se i nové rendery celkové BFR, kde je vidět univerzální design BFS pro přistávání za různých tlaků na různých tělesech s možností určité proměny „geometrie“ minikřídel dle aktuálních tlaků atmosféry, např. pro nás nejzajímavější 0 – 1kPa – 100 kPa (Měsíc, Mars, Země).

    • Vladimir Todt napsal:

      Jinak vestavět nohy do směrovky a konců minikřídel se dalo předpokládat – BFS je určená k přistávání na povrchu, který nemusí být stabilní/rovný a potřebuje tak širší základnu nosných bodů, to loňský design moc neumožňoval.

      • otaznick napsal:

        Slabý článek tohoto řešení je kloub křídel, který musí zvládnout zátěž po přistání i přímé vystavení plazmatu při vstupu do atmosféry. Vsadím se, že to bude mít nějakou zálohu, či se toto místo ještě bude po testech upravovat.

Napište komentář k Kenny007

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.