Kosmotýdeník 315 (24.9. – 30.9.)

První fotografie z Ryugu, zachycení HTV-7, start Ariane 5 a další události. To je na jeden týden docela dost! A rozhodně to není vše. Kosmotýdeník vám například v hlavním tématu nabídne to, že americká společnost ULA se rozhodla, že první stupeň jejich nové rakety Vulcan budou pohánět motory od Blue Origin – BE-4. Dále se podíváme například na zakoupení nové oceánské lodě pro Blue Origin a nevynecháme ani další rubriky. Přeji vám dobré čtení a hezkou neděli.

Vulcan budou pohánět motory BE-4

Od té doby, co do prostředí výroby orbitálních raket vstoupily v USA soukromé firmy, začalo být mnoho věcí výrazně odlišných a hodně se změnila i celá filosofie tohoto průmyslu. Aktuální zpráva to jen podporuje. Společnost ULA, která byla ještě donedávna jedinou společností, která vynášela armádní družice, se rozhodla, že bude na prvním stupni jejich nové rakety využívat metanové motory BE-4 od soukromé společnosti Blue Origin. Nutno podotknout, že už jen to, že ULA uvažuje o nových nosičích je hodně podpořeno aktivitami společnosti SpaceX, která se se společností ULA nyní dělí o vynášení armádních zakázek. Rozdíl mezi nimi je však hlavně v ceně za jednotlivé starty, SpaceX je nabízí výrazně levněji. ULA se tak pustila do inovativního vývoje jejich hlavní rakety Atlas 5 a představila také novou raketu – Vulcan. Právě té se týká volba nových motorů.

Připravovaná rakety Vulcan

Připravovaná rakety Vulcan
Zdroj: https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/

Rakety Atlas 5 dosud využívají motory ruské produkce RD-180, což byla jedna z hlavních kritik, kterou výrazně prosazoval Elon Musk. Závislost amerických vojenských raket na ruských dodávkách raketových motorů byla v novém světle vývoje amerických raket i mezinárodních vztahů dlouhodobě neudržitelná.

Motor BE-4 byl vybrán i přesto, že s ním soutěžil motor AR-1 od tradiční americké firmy Aerojet Rocketdyne, který byl také zpočátku favoritem. Nicméně se již nějakou dobu hovořilo o tom, že se ULA přikloní definitivně k motoru BE-4, což bylo oficiálně potvrzeno až nyní. Situace je o to pikantnější, že Blue Origin se časem může stát přímým konkurentem ULA, ale o tom níže.

První kompletní motor BE-4

První kompletní motor BE-4
Zdroj: https://upload.wikimedia.org/

Metanový motor, který bude pohánět směs tekutého metanu a kyslíku, má být schopen vyvinout tah 2 400 kN a na prvním stupni rakety Vulcan budou dva. První stupeň pak ještě ponese proměnlivý počet urychlovacích bloků na tuhé pohonné látky, které bude dodávat firma Northrop Grumman. Ty se budou přidávat dle váhy a cílové dráhy vynášeného nákladu. Na prvním stupni poražená firma Aerojet Rocketdyne pak dodá pohonnou jednotku pro druhý stupeň, který budou pohánět motory RL10. To se samozřejmě týká jak vylepšeného stupně Centaur, tak silnější verze druhého stupně zvaného ACES (Advanced Cryogenic Evolved Stage).

Současné motory RD-180 využívaly kapalnou směs paliva složenou z tekutého kyslíku a kerosinu. Nová raketa bude na prvním stupni spalovat tekutý metan a kyslík, zatímco na druhém stupni to budou motory na tekutý kyslík a vodík. ULA bude rakety Atlas 5 využívat v přechodném období až do dvacátých let, kdy by měla přejít kompletně na Vulcan. Zatím rakety Atlas 5 splní nasmlouvané lety včetně dopravního prostředku pro loď Starliner od Boeingu, která bude vozit astronauty k ISS.

„Jsme potěšeni, že vstoupíme do partnerství se společností Blue Origin a těšíme se na úspěšný první let naší rakety nové generace,“ uvedl generální ředitel ULA Tory Bruno ve svém prohlášení.

Generální ředitel společnosti Blue Origin, Bob Smith, dodal: „United Launch Alliance je předním poskytovatelem raketových služeb pro mise národní bezpečnosti a my jsme nadšeni, že jsme součástí jejich týmu. Musíme poděkovat Tory Brunovi a celé skupině United Launch Alliance za to, že svěřili našemu motoru tak významný úkol.

Test motoru BE-4

Test motoru BE-4
Zdroj: https://cdn.geekwire.com/

Pokud se bavíme o Blue Origin, je důležité připomenout, že společnost plánuje motory BE-4 využívat na prvním stupni jejich těžkotonážní rakety New Glenn, která má být podobně jako Falcon 9/Heavy od SpaceX a plánovaný systém BFR/BFS znovupoužitelný – první stupeň má přistávat na lodi. I raketa Vulcan je plánovaná jako částečně znovupoužitelná. Zatím to vypadá, že se bude zachraňovat motorová sekce. Blue Origin má aktuálně zkušenosti s motorem BE-3, který je využíván na raketě New Shepard, která by měla brzy začít vozit turisty na krátké suborbitální skoky. Motor BE-3 bude také použit na druhém stupni rakety New Glenn.

„Myslím, že je docela jasné, že je nyní čas na nosič hodný 21. století,“ řekl Jeff Bezos v době, kdy v roce 2014 bylo představeno předběžné partnerství mezi Blue Origin a ULA. „Skvělé rakety minulosti byly skutečně pozoruhodnými stroji samy o sobě, ale máme techniku a schopnosti, softwarové simulace, výpočetní výkony a materiály, o kterých si stavitelé těch skvělých strojů mohli nechat pouze zdát.“

Tak či tak, ULA si vybrala jako hlavního dodavatele motorů na prvním stupni jejich nové rakety konkurenta, který má ambice také vynášet armádní zakázky a má mít k dispozici velmi silný nosič. Ceny obou raket, jak Vulcan, tak New Glenn však zatím ještě nejsou známé.

„Od nízké oběžné dráhy Země až po Pluto, jsme schopni obsloužit jedinou raketou Vulcan – Centaur,“ říká ULA na svých internetových stránkách. „Tento jednoduchý design je výhodnější pro všechny zákazníky, ať už jde o obranu a národní bezpečnost, vědecké mise NASA a lety s lidskou posádkou, nebo o komerční užití.“

Vizualizace startující rakety Vulcan

Vizualizace startující rakety Vulcan
Zdroj: https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/

Kosmický přehled týdne:  

Společnost Blue Origin zakoupila loď Stena Freighter, o které se nyní uvažuje, k čemu že by mohla sloužit. Převládají dvě teorie. Buďto jde o loď, která bude sloužit jako přistávací plošina pro první stupně raket New Glenn, čemuž nasvědčují její větší rozměry. Ty však (hlavně co se šířky týká) nejsou úplně optimální. Druhá možnost je, že loď bude sloužit pro převážení velkých komponent pro těžkotonážní raketu New Glenn, čemuž by odpovídala její sklopná záď a schopnost vést velký a objemný náklad.

Nová loď ve vlastnictví Blue Origin

Nová loď ve vlastnictví Blue Origin
Zdroj: https://scontent.fprg1-1.fna.fbcdn.net/

Japonská zásobovací automatická loď HTV-7 (Kounotori 7) byla ve čtvrtek úspěšně zachycena a připojena k Mezinárodní kosmické stanici. Loď, která byla nejdříve chycena robotickým ramenem, dovezla na ISS například nové staniční baterie, anebo nové vědecké racky do interiéru stanice. Robotickou paži ovládali americký astronaut Andrew Feustel a astronautka Serena Auñón-Chancellor.

Zachycení japonské zásobovací lodi HTV-7

Zachycení japonské zásobovací lodi HTV-7
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Připojení japonské zásobovací lodi HTV-7

Připojení japonské zásobovací lodi HTV-7
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Zájemci si mohou prohlédnout zajímavý 3D model kosmické lodě Apollo.

Vědátor připravil velmi zajímavé porovnání velikosti planetky Ryugu, kterou nyní obíhá japonská sonda Hayabusa 2. Na něm můžeme vidět Ryugu položený nad Prahu a dobře ho tak porovnat s něčím, co si dokážeme představit.

Porovnání planetky Ryugu a Prahy

Porovnání planetky Ryugu a Prahy
Zdroj: Vědátor

Startu malé rakety Kuaičou-1A na tuhé palivo jsme se věnovali ve včerejším článku. Nyní jsme se dočkali i fotografií z tohoto startu. Připomeňme ještě, že nákladem byla malá družice CentiSpace-1-S1. Jedná se o technologický demonstrátor pro otestování rozšiřujícího navigačního systému založeného na laserové komunikaci mezi družicemi.

Start rakety Kuaičou-1A s družicí CentiSpace-1-S1

Start rakety Kuaičou-1A s družicí CentiSpace-1-S1
Zdroj: https://i.imgur.com

Raketu Kuaičou-1A pohání motory na tuhé palivo.

Raketu Kuaičou-1A pohání motory na tuhé palivo.
Zdroj: https://i.imgur.com

Družice CentiSpace-1-S1 je technologickým demonstrátorem pro otestování rozšiřujícího navigačního systému založeného na laserové komunikaci mezi družicemi.

Družice CentiSpace-1-S1 je technologickým demonstrátorem pro otestování rozšiřujícího navigačního systému založeného na laserové komunikaci mezi družicemi.
Zdroj: https://i.imgur.com

Přehled z Kosmonautixu:

Máme za sebou týden, kdy jsme opět každý den přinášeli minimálně dvě zprávy z kosmonautiky denně. Pojďme si nyní shrnout, co za články na Kosmonautixu vyšlo. Začali jsme zářijovou pozvánkou na pravidelnou Kosmoschůzku. Vědce i veřejnost jistě potěšily první vědecká měření ze sluneční sondy Parker Solar Probe. Projekt evropské rakety Ariane 6 je zase o kousek blíže prvnímu startu. Na rampu byl dodán startovní stůl. Třetím dílem pokračoval náš seriál o systému Big Falcon Rocket. Po krátkém odkladu jsme mohli živě sledovat start největší evropské rakety Ariane 5. Jedna z nejzajímavějších zpráv týdne přišla z archivů dat sondy Cassini, ze kterých byla vystopována spektakulární prašná bouře na měsíci Titanu. Evropa připravuje ke startu svého průzkumníka exoplanet – teleskop Cheops. Ten nyní zažije pořádný rámus v rámci svých předstartovních příprav. Společnost Northrop Grumman provedla test urychlovacího motoru, který bude pohánět rakety Atlas V a Vulcan. Fascinující snímky k nám doputovaly ze dvou „roverů“, které se pohybují po povrchu asteroidu Ryugu. Pozitivních zpráv o připravovaném Webbově teleskopu není nikdy dost. Aktuálně by tu jedna byla. Oba díly JWST poprvé spojeny! Zveme vás také na říjnovou speciální přednášku Dušana Majera, která se bude konat v Plzni. Tento týden nám také poskytl rozhovor Michal Václavík z České kosmické kanceláře, který čtenáře informoval o výrazném zpoždění ruské strany na projektu ExoMars 2020. Na závěr týdne jsme se podívali na start čínské rakety na tuhé pohonné látky Kuaičou-1A.

Snímek týdne:

Nestává se zrovna každý den, abychom se dočkali snímků z povrchu světa, kde ještě nikdy nebyl žádný lidský výtvor. Tento týden jsme se dočkali snímků z povrchu asteroidu Ryugu, který obíhá japonská sonda Hayabusa 2. Ta minulý týden vysadila na povrch dva malé rovery (Rover 1A a Rover 1B), které krom teplotních čidel a akcelerometrů, obsahují také kamery. Ty nám poskytly obrázky z tohoto nehostinného světa, kde je obloha naprosto černá a povrch je plný kamenů. Právě povrch bez regolitu, který je poset jen směsicí různě velkých kamenů, byl pro vědce poměrně překvapením.

Snímek z povrchu planetky Ryugu

Snímek z povrchu planetky Ryugu
Zdroj: http://www.unmannedspaceflight.com/

Rover 1A poslal snímek z povrchu Ryugu

Rover 1A poslal snímek z povrchu Ryugu
Zdroj: https://i2.wp.com/

Video týdne:

Na videu týdne se můžete podívat na sestříhané a zrychlené záběry ze zachycení a připojení japonské zásobovací lodi HTV-7.

Zdroje informací:
https://spaceflightnow.com/
https://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
http://umsle.peklo.biz/img/1538046329.gif
https://i2.wp.com/www.kosmonautix.cz/…/minervaII1landing-R1A_surface01.jpg
http://www.unmannedspaceflight.com/index.php?act=attach&type=post&id=43533
https://scontent.fprg1-1.fna.fbcdn.net/…b0f3b259562303e4762ae9bd3ef5b8d9&oe=5C5F5731
https://scontent.fprg1-1.fna.fbcdn.net/…123ea3032f629510e131de50e9041126&oe=5C5225B3
https://www.nasa.gov/…/public/thumbnails/image/30033595747_6ce7343e0a_o.jpg
https://www.nasa.gov/…/public/thumbnails/image/30033597897_9e7d97c774_o.jpg
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/…/2018/09/DoIJlBfU8AANIrB-678×491.jpg
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/…/2018/09/DoIHb5SU4AAWLS0.jpg
https://cdn.geekwire.com/wp-content/uploads/2017/10/171019-blue-2-630×420.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1e/The-first-completed-BE-4-engine.jpg
https://i1.wp.com/www.kosmonautix.cz/…glenn-animation-2017-03-07-02.jpg?fit=600%2C316
https://i.imgur.com/EGyElpV.jpg
https://i.imgur.com/B4CNOCB.jpg
https://i.imgur.com/hqS7lT3.png

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

9 komentářů ke článku “Kosmotýdeník 315 (24.9. – 30.9.)”

  1. Robert napsal:

    Ten 3D model kozmickej lode Apollo nemá chybu, vďaka!

  2. ptpc Redakce napsal:

    Dobrá časť! Ďakujem! 🙂

  3. BlackSheepOI2 napsal:

    Existuje už vôbec v reálnej podobe BE-4? Posledné testy boli na 65% výkon, takže bolo by zaujímavé vedieť či dosiahli sľubované parametre. Resp. aké hodnoty výkonu, ISP dosiahli.

    Podobné ticho je okolo Raptoru SpaceX. A to už budúci rok majú byť v sériovej podobe skúšané na BFS. (Dosť nepravdepodobné, očakával by som, že by sa už pochválili výsledkami testov)

    • Samo2 napsal:

      BE-4 musel pre získanie kontaktu od ULA prejsť testami a teda aj na nominálny výkon. Elon sa pochválil nedávno že vývoj Raptoru je na konci neoficiálne prebehlo internetom začiatkom leta že majú začať testy „full scale“ turbopumpy pričom zvyšok motora sa meniť nemá a podľa najnovšieho videa je pekne vidieť chýbajúci zelený „záblesk“ pri štarte čo značí že už prešli z TEA-TAB na elektrický „štartér“ rovnako ako tuším že Tom Mueller spomínal v nejakom rozhovore že časť linky na Merliny v Hawthorne by mala byť rekofigurovaná na Raptor takže by som sa nebál Raptor je testovaný už od roku 2016 ak jeho základný vývoj ešte neskončil čoskoro bude hotový.

      • BlackSheepOI2 napsal:

        Vďaka za informácie. Neviem odkial sú ale testoch na nominálny výkon pre ULA som nič nenašiel. Otázkou ostáva aj to čo je ten dosiahnutý nominálny výkon. Podobne je to s Raptorom.

        V každom prípade sa neviem dočkať testovaní BE-4 a Raptora ako aj ich letové skúšky. Snáď už čoskoro.

  4. Lukáš napsal:

    Zdravím

    V prvom rade ďakujem za opäť kvalitné zhrnutie týždňa 🙂
    Chcel som sa ešte opýtať, motor BE4 má mať uzavretý cyklus, či otvorený?
    Podľa fotiek mi to príde skôr na otvorený cyklus…ale zdanie môže klamať 🙂

    Ďakujem 😉

    • Uzavřený pracovní cyklus. Čistě ze zvědavosti, co vás na fotce vedlo k úvaze, že používá spíše otevřený pracovní cyklus?

      • Lukáš napsal:

        Zdravím p. Václavík

        V úvodnej fotke nad tryskou motora, je niečo zakryté žltou „zátkou“, preto mi to prišlo ako výfuk spalin pre turbočerpadlo (čo ak som dobre postrehol sa používa pri otvorenom cykle)

        Ale každopádne ďakujem za ozrejmenie 🙂

      • Vaše úvaha byla správná, ale nechal jste se zmást. Na to místo zakryté žlutou záslepkou přijde přimontovat přívodní palivo paliva, v tomto případě metanu.

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.