SpaceX je na nejlepší cestě k pilotované misi

Programová manažerka komerčních pilotovaných lodí Kathy Lueders vystoupila 27. srpna před poradním výborem NASA, aby prezentovala aktualizované informace o přípravě na novou éru americké kosmonautiky. Státní agentura potvrdila, že firma SpaceX se dostala z hlediska přípravy hardwaru již hodně daleko. Tohle pozitivní tempo se týká jak nepilotované tak i pilotované testovací mise lodi Crew Dragon. „Konkurenční“ firmu Boeing by musel potkat nějaký zázrak, nebo naopak SpaceX by musela hodně zakopnout, aby se nestala první soukromou firmou, která navrhne, postaví a na oběžnou dráhu Země vypustí kosmickou loď se skutečnými astronauty na palubě.

Crew Dragon pro akustické zkoušky.

Crew Dragon pro akustické zkoušky.
Zdroj: https://cdn.teslarati.com

Jak již víte z našich dřívějších článků, loď Dragon pro nepilotovanou misi DM-1 je již na Floridě. Za zmínku stojí, že tato loď nese sériové označení C201 – C znamená kabina, 2 odkazuje na Dragon 2 a 01 znamená pořadové číslo výroby. Návratová kabina momentálně prochází přípravou v jedné z hal na floridském kosmodromu, zatímco trunk (nehermetizovaný nákladový prostor zodpovědný za dodávku elektrické energie a tepelnou regulaci) je zatím v sídle firmy v kalifornském Hawthorne, kde jsou na něj instalovány solární panely. Na Floridu by se měl vydat do konce září. Samotná mise DM-1 je momentálně plánována na listopad 2018.

Vůbec poprvé jsme spatřili i fotografii prvního stupně Falconu 9, který má letět na misi DM-1. Stupeň s označením B1051 je již v pokročilé fázi výroby a podle zprávy NASA by měl na Floridu dorazit během podzimu. Je jasné, že z Kalifornie nepojede na Floridu přímo, ale zastaví se na texaské základně McGregor, kde podstoupí statický zážeh, který prověří jeho správné fungování. V současné době NASA informovala, že stupeň již má k nádrži připojený interstage a octaweb je již zaplněn motory Merlin, které již prošly statickými zážehy.

První stupeň Falconu 9 Block 5 s výrobním označením B1051.

První stupeň Falconu 9 Block 5 s výrobním označením B1051.
Zdroj: https://cdn.teslarati.com

Na tomto stupni budou nové nádrže na helium označované jako COPV 2.0. Během zkoušek nádoby zvládly 50 cyklů s kapalným kyslíkem, 200 cyklů s kapalným dusíkem a deset letových cyklů, přičemž tyto nové nádrže jsou již ve stupni nainstalované. Horní stupeň bude jako vždy na jedno použití a mohl by na kosmodrom dorazit dříve – možná už během září. Kvalifikace vakuového motoru Merlin ještě nebyla dokončena a pravděpodobně pouze tato překážka momentálně brání odeslání stupně na Floridu.

Padákové zkoušky Crew Dragonu.

Padákové zkoušky Crew Dragonu.
Zdroj: https://cdn.teslarati.com

SpaceX zatím úspěšně dokončila dvě důležité zkoušky padákových systémů, při kterých byl jako zátěž použit hmotnostní simulátor kabiny Crew Dragonu. Shozy probíhaly z výšky až 13 700 metrů, přičemž o vynesení sestavy se postaraly balóny. Následně se aktivovala sekvence, která se použije i při skutečném letu. Tyto zkoušky ověřily fungování v přesných letových režimech reálného hardwaru, že astronauti se budou moci z oběžné dráhy vrátit bezpečně. Kathy Lueders ještě poznamenala, že tyto zkoušky jsou velmi náročné, ale SpaceX bez problémů zvládla hned dvě.

SpaceX úspěšně dokončila startovní simulace včetně dokovací fáze, ověřila zvukové komunikační systémy a srovnala své programové vybavení s požadavky ISS. Níže najdete výpis důležitých konstrukčních milníků a termíny jejich dokončení. Tučně jsou zvýrazněny termíny budoucí, tedy očekávané.

  • Svařování dokončeno: 15. srpna 2016
  • Přesun do čisté místnosti: 12. dubna 2017
  • Integrace přetlakové kabiny: 1. září 2017
  • Svařování pohonného systému: 4. srpna 2017
  • Instalace nádrží: 12. září 2017
  • Spojení přetlakové a servisní sekce návratové kabiny: 13. září 2017
  • Připojení tepelného štítu: 18. dubna 2018
  • Dokončení návratové kabiny: 16. května 2018
  • Laminování válce trunku: 3. srpna 2016
  • Trunk v čisté místnosti 22.února 2018
  • Integrace trunku: 8. května 2018
  • Spojení návratové kabiny a trunku: 18. května 2018
  • Připraven ke startu: konec září 2018
Octaweb prvního stupně Falconu 9 pro misi DM-1

Octaweb prvního stupně Falconu 9 pro misi DM-1
Zdroj: https://cdn.teslarati.com

Oficiální snímek ramene, kterým budou astronauti nastupovat do lodi Crew Dragon.

Oficiální snímek ramene, kterým budou astronauti nastupovat do lodi Crew Dragon.
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Co se týče startovní rampy, tak SpaceX bude lodě Crew Dragon vypouštět výhradně z floridské rampy 39A, tak, jak se ví už několik let. Firma nedávno dokončila instalaci moderně vypadající přístupové lávky CAA (crew access arm), což je pro historický startovní komplex významný milník. Je to jasná známka toho, že se na tuto rampu vrátí klenot kosmonautiky – pilotované lety. Rampa 39A je momentálně skutečnou ukázkou přechodu z historie k budoucnosti – její základy a kanál pro odvod spalin pamatují éru programu Apollo, přístupová věž vznikla kvůli raketoplánům a její rameno bude sloužit soukromé lodi Crew Dragon. Samotné rameno úspěšně prošlo zkouškou těsnosti spojení, která byla ověřena vodotěsností i při simulovaném pohybu celé sestavy.

Zkouška dotykových obrazovek v Crew Dragonu.

Zkouška dotykových obrazovek v Crew Dragonu.
Zdroj: https://cdn.teslarati.com/

Trunk Crew Dragonu pro misi DM-2

Trunk Crew Dragonu pro misi DM-2
Zdroj: https://cdn.teslarati.com

Když odhlédneme od nepilotované testovací mise DM-1 a zaměříme se na pilotovanou DM-2, zjistíme, že i v tomto případě je firma SpaceX v pokročilé fázi sestavování. Druhý exemplář lodi Crew Dragon se s největší pravděpodobností stane první soukromou pilotovanou lodí, kterou kompletně postavil a provozoval soukromý sektor. Podle zveřejněného harmonogramu by tato loď mohla být připravena k letu už v lednu příštího roku, přičemž start je momentálně plánován na duben 2019, takže by SpaceX měla k dispozici slušnou rezervu.

NASA momentálně zvažuje možnost, že by misi DM-2 zařadila do rotace posádek na stanici. Rozhodnutí bychom se mohli dozvědět za pár týdnů až měsíců. Níže opět najdete výpis důležitých konstrukčních milníků a termíny jejich dokončení. Oproti misi DM-1 je jich méně, protože loď je ještě méně dokončena. Tučně jsou zase zvýrazněny termíny budoucí, tedy očekávané.

  • Svařování dokončeno: 6. dubna 2017
  • Přesun do čisté místnosti: 15. března 2018
  • Připojení tepelného štítu: 1. listopadu 2018
  • Dokončení návratové kabiny: 19. listopadu 2018
  • Laminování válce trunku: 17. srpna 2017
  • Spojení návratové kabiny a trunku: 28. listopadu 2018
  • Připraven ke startu: Leden 2019
Návratová kabina lodi Crew Dragon pro pilotovanou misi DM-2

Návratová kabina lodi Crew Dragon pro pilotovanou misi DM-2
Zdroj: https://cdn.teslarati.com

Na jednom ze slajdů je mezi úspěchy zmíněna i simulace dne startu. SpaceX vzala vše důkladně a do testu zakomponovala i skafandry. Ještě zajímavější je ale zmínka o Modelu X. Vypadá to tedy, že astronauti budou k rampě přiváženi právě v tomto elektromobilu značky Tesla. Jen pro upřesnění – obrázek níže není fotografie, ale „pouze“ koláž několika snímků. Povšimněte si i oplechované věže FSS, kterou před pár dny na Twitteru potvrdil Elon Musk.

Zdroje informací:
https://www.teslarati.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://cdn.teslarati.com/…/2018/08/DM-1-capsule-completed-SpaceX.png
https://cdn.teslarati.com/…/2018/08/DM-1-acoustic-testing-Plum-Brook-SpaceX.png
https://cdn.teslarati.com/wp-content/uploads/2018/08/B1051-at-Hawthorne-SpaceX.png
https://cdn.teslarati.com/…/2018/08/Crew-Dragon-balloon-drop-testing-SpaceX.png
https://cdn.teslarati.com/…/2018/08/B1051-octaweb-and-Merlin-installation-SpaceX.png
https://pbs.twimg.com/media/DlaMSC5UcAExpfh.jpg:large
https://cdn.teslarati.com/…/2018/08/DM-2-Crew-Dragon-display-testing-SpaceX.png
https://cdn.teslarati.com/…/2018/08/DM-2-Crew-Dragon-trunk-production-SpaceX-1.png
https://cdn.teslarati.com/…/2018/08/Crew-Dragon-DM-2-capsule-081318-Pauline-Acalin-1c.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

49 komentářů ke článku “SpaceX je na nejlepší cestě k pilotované misi”

  1. pepas87 napsal:

    Zdravím,

    mám dotaz, na informaci jsem zatím nikde nenarazil, nebo jsem ji už úspěšně zapomněl.. 😀
    Pilotovaný let se bude k ISS připojovat automaticky, nebo pomocí robotické paže jako současné cargo?

    děkuji za info

  2. boban napsal:

    Jen tak pro úsměv: Na kdy že to Musk původně plánoval cestu dvou soukromníků kolem měsíce?

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Mělo to být na podzim letošního roku, ale ten plán byl oznámen před více než rokem, kdy to ještě bylo teoreticky reálné.

    • Tom napsal:

      No kupodivu to az tak pro usmev neni. Ze vsech moznych terminu tento rozhodne nebyl uplne „ujety“. Rozhodne by to bylo realnjsi nez jine terminy. Kabina vicemene je, tyden podpory zivota predpokladam take, a tusim nekdo pocital ze Falcon Heavy by zvladl TLI pro az 16 tun. Pak uz jen draha volneho navratu a neni co resit 🙂
      Jasne bylo by to rizikove, ale ne nemozne se soucasnou technologii.

      • KarelTv napsal:

        Kabina sice je, ale zatim jen pro lety na LEO. Je otázkou co elektronika mimo Van Allenovy pásy a co tepelný štít při druhé kosmické. Takže asi by museli dělat úpravy a další testy. Nevím jestli by to turisti zaplatili….

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Štít je na takovou rychlost stavěný od začátku.

  3. Goodman napsal:

    Ta koláž je naprosto super. Musk umí udělat show, už teď se těším na start. Když k tomu ještě připočtu zapálený komentář Dušana (komentovaný FH byl famózní), tak Zárubovo Nagano bude hadr.
    Btw. dneska poprvé jsem naživo viděl Teslu model X. To auto nemá chybu (teda až na tu cenu rodinného domu).

    • Tom napsal:

      No nevim jak v CR, ale jinde ve svete je mozne si zarezervovat test drive. Stoji to za to! Take na to nemam, ale svezeni je to nadherne. A to zrychleni – raketove! 🙂
      Myslim ze ten prijezd v Modelu X bude stylovy. K vlastni startovaci rampe, do vlastni lodi na vlastni rakete ve vlastnim aute. Co vic si muze Musk prat? 🙂
      Navic mu tam dobre sedi to X, ktere to spojuje. Tak nevim jestli s tim tak nejak uz pocital kdyz ten model pojmenovaval 🙂

      • Goodman napsal:

        To „X“ je zřejmě náhoda. Tuším, že je pojmenované dle otevírání zadních dveří. Každopádně jak jsi napsal, je to stylové a cool. Muskovi se to povedlo.

      • ejencik napsal:

        Myslim ze X neni nahoda, Musk chtel mit rady automobily pojmenovanou S, E, X, Y,. Ale to E mu vyfouknul Mercedes, tak musel pouzit cislovku 3.

      • goodman napsal:

        Ne ne, já myslel náhoda Space X a model X – tj. že dopředu neplánoval vození astronautů Xkem. Ikdyž kdo ví.

  4. Vojta4 napsal:

    Dobrý den, trochu mě zarazilo množství zážehů merlinu před samotným startem. Jestli počítám správně je to 3x ? Každý motor samostatně, všech 9 na základně McGregor a ještě na startovací rampě. Pak mě napadá otázka kolika zážehy prochází motor na horním stupni? Pokud by F9 měl být konfigurován na 10 použití bez většího zásahu, kdy psali že je možné tento cyklus opakovat 10, tedy 100 startů, zajímalo by mě na kolik zážehů je stavěn Merlin? Popřípadě co je hlavním limitujícím prvkem pro více použití u F9? Děkuji za odpověď

  5. Pavel Kralicek napsal:

    Zaujala me dnesni zprava na Teslarati o rozhodnuti Spx, ze Crew Dragon nebude nikdy znovupouzitelny pro posadku a na kazdy let s posadkou se pouzije novy CD. Pouzite CD se pak dle predpokladu prestavi na Cargo Dragon…
    https://www.teslarati.com/spacex-no-crew-dragon-spaceship-reuse-nasa-astronaut-launches/

  6. Dušan Král napsal:

    Mám dotaz, nevím jestli to bylo někde řečeno, ale nehledal jsem to ani jsem to zde nezahlédl. Proč chce SpaceX tankovat rychlou metodou s podchlazeným okysličovadlem, když letí pouze na LEO. Opravte mě, ale na to je nosnost Falcona dostatečná, ne? Mohli si tak ušetřit to dohadování s NASA o tom kdy mají nastupovat astronauti. Ale možná to je příprava na lety na vyšší dráhy i když na to má být primárně Orion z hlediska NASA a BFR u SpaceX, navíc k Měsíci by stejně potřebovali Falcon Heavy, který nakonec pro tento účel nemá sloužit…

  7. Evzenj napsal:

    Astronauty povezou na start Tesly X ?? Jak se tam vejdou ?

    Nechteji radeji prestavet tahac Semitruck na autobus? 🙂

  8. Robert napsal:

    NASA momentálně zvažuje možnost, že by misi DM-2 zařadila do rotace posádek na stanici.
    Chápu to správně pane Majere , že posádka která je nyní na ISS , je i vycvičena na tuto úplně novou loď a dokáže s ní i bezpečně přistát ? Je to možné ? A nebo se tam teprve dopraví vycvičená posádka Sojuzem ?
    Dík za odpověď a opět za skvělý shrnující článek .

  9. tonda napsal:

    Děkuji za perfektní shrnutí příprav na první let CD1!Vyznívá to hoooodně optimisticky!Jen buď blbě chápu,nebo se vloudila nepřesnost,v datu integrace kabiny a trunku pro DM1 je květen 2018 a v článku je info,že trunk je ještě v Havthorne a dávají na něj solární články.
    Jestli se nic nepokazí,tak vážně Boeing porazí a to by bylo super PR!

  10. Roman napsal:

    Zajimalo by me, zda nekdo tusi,co pan Musk nalozi do prvniho Dragonu jako balast…
    Ze by zas nejaky Starman?

  11. Radoslav Karásek napsal:

    „Návratová kabina momentálně prochází přípravou..“ – Je správna moja domnienka, že astronauti budú sedieť na tých istých kreslách počas štartu i pristátia?

    „..zvažuje možnost, že by misi DM-2 zařadila do rotace posádek..“ – To znamená, že by sa Dragon vrátil s inou posádkou ako vyštartoval, alebo by sa vrátil s tou, ktorou by štartoval ale až za nejakých 6 mesiacov?

  12. Alois napsal:

    “ Výhra“ nad takovým gigantem, jako je Boenig a jak se zdá opravdu k ní dojde, bude neuvěřitelná. Pokročilost a kvalitu přípravy S-X na pilotované lety umocňuje v článku prezentovaná “ úvaha “ NASA o použití druhého letu kabiny, což bude současně první let s posádkou, rovnou na obsluhu ISS.
    Čekání na první americký let s posádkou po éře raketoplánů se rázem z roků mění na měsíce.
    Závěr letošního roku, již tak bohatý na očekávané zásadní události dostává další rozměr.

    • Kenny007 napsal:

      Ano, žijeme v zajímavých časech. Celkem by mne zajímalo, jestli bude v přistávací sekvenci možnost nouzového motorického přistání při, byť málo pravděpodobném, selhání padáků. Vím že pravdepobnost malá, ale statisticky možná.

      • Vojta napsal:

        Tipl bych si, že ano. Nehoda CRS SpX-7 ukázala, že podobné kusy softwaru nejsou tak úplně od věci. Pokud tedy mají zvládnutou brzdící a přistávací sekvenci.

      • jregent napsal:

        Bylo by to fajn.
        Obavam se ze na to je NASA prilis konzervativni.
        Diky moc za clanek!

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Rádo se stalo. 😉

Napište komentář k Jiří Hošek

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.