Sluneční magnetické pole jako umění

V oblasti výzkumu slunce teď na sebe největší pozornost poutá nedávno vypuštěná Parker Solar Probe, ale z vědeckého hlediska nás její objevy teprve čekají. Naopak jiné sondy studující Slunce jsou ve vesmíru již několik let a jejich data jsou pro vědeckou obec nezbytná ke studiu naší nejbližší hvězdy. Není proto od věci si připomenout, jakou službu dělá vědě třeba sonda SDO (Solar Dynamics Observatory) vypuštěná v únoru 2010. Vědci s pomocí pokročilých počítačových modelů vytváří obrazy slunečního magnetického pole. Dnes si ukážeme, jak to vypadá, když se vizualizace těchto siločar promítne na fotku Slunce ze sondy SDO. Snímek vznikl 10. srpna 2018 a zachycuje naši životodárnou hvězdu v extrémní ultrafialové části spektra. Důležité je, že fotka i model překrývajících se čar vznikly ze souběžných měření.

Jasná aktivní oblast přímo ve středu Slunce krásně ukazuje koncentrované siločáry, stejně jako menší aktivní oblast na pravém okraji slunečního kotouče, která však již není tolik výrazná. Magnetické síly pohání dynamickou aktivitu blízko slunečního povrchu a sluší se upozornit, že i jejich projevy bude zkoumat Parker Solar Probe.

2 komentářů ke článku “Sluneční magnetické pole jako umění”