Lovec exoplanet ušetřil palivo!

TESS bude do vesmíru hledět čtyřmi kamerami.

Včera prolétla Twitterem velmi příjemná zpráva. Nový americký teleskop TESS určený k hledání planet, které obíhají kolem jiných hvězd, v minulých týdnech přímo exceloval. Zatím ještě neprobíhá jeho vědecká fáze – před jejím zahájením bylo potřeba dosáhnout finální oběžné dráhy, která je značně netypická, ale o tom si řekneme více za chvilku. Během přeletové fáze mezi drahou, na kterou byl teleskop dopraven raketou Falcon 9, a finální drahou musel TESS provést zážehy a pomohl i gravitační manévr u Měsíce. Odborníci nyní přesně analyzovali dráhu letu a zjistili, že TESS provedl své korekční zážehy 10× přesněji, než se čekalo. Díky tomu má nyní k dispozici dostatek paliva pro více než dvacet let provozu!

Oběžná dráha teleskopu TESS.

Oběžná dráha teleskopu TESS.
Zdroj: http://spaceflight101.com

Oběžná dráha, na které se TESS nachází, má nejvyšší bod ve výšce 375 000 kilometrů a nejnižší 108 000 km vysoko. Důležité je, že doba oběhu na této dráze je v rezonanci s dobou oběhu Měsíce. Jinými slovy náš Měsíc dokončí jeden oběh kolem Země za stejnou dobu, za jakou TESS oběhne kolem Země dvakrát. Díky tomu je teleskop vystaven gravitačnímu vlivu Měsíce z obou stran stejně dlouho a nedochází tak k nežádoucím odchylkám dráhy, které by pak teleskop musel korigovat motoricky. Zvolená oběžná dráha je tedy velmi stabilní a nepotřebuje prakticky žádné korekce. Teleskop, který při startu vážil jen 362 kg, si tedy vystačí i s malým množstvím paliva.

Zdroje informací:
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/tess_starfield_still.jpg
http://spaceflight101.com/tess/wp-content/uploads/sites/215/2018/03/tess_orbit.jpg

Lovec exoplanet ušetřil palivo!, 5.0 out of 5 based on 25 ratings
Pin It
(Visited 2 830 times, 1 visits today)
Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (25 votes cast)
(Visited 2 830 times, 1 visits today)
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Více se o tomto tématu dočtete zde »
(odkaz vede na příslušné vlákno diskuzního fóra www.kosmonautix.cz)


7 komentářů ke článku “Lovec exoplanet ušetřil palivo!”

  1. peter napsal:

    super, a vlastne..pôvodne sa rátalo s akou životnosťou?

    • Dušan Majer napsal:

      Inu záleží, z jakého úhlu se na to podíváme. Základní vědecká mise je stanovena na dva roky. Během této doby má dojít k nasnímání a prozkoumání prakticky celé oblohy kromě oblasti u „nebeského rovníku“. Po dvou letech tedy bude splněn vědecký úkol mise a pokud bude teleskop v pořádku po technické stránce, bude moci začít nadstavbová fáze. Během ní je možné provádět skeny jednotlivých sektorů znovu a odhalit třeba exoplanety s delší dobou oběhu, případně se zaměřit na oblast kolem již zmíněného rovníku. Už při startu se hovořilo o tom, že by teleskop mohl s pohonnými hmotami vystačit na zhruba 15 let provozu. V současné době tak dochází k navýšení o více než 5 let. Ale je potřeba říct, že palivo není jediný limitující faktor a teleskop může z činnosti vyřadit selhání jiného systému i když bude mít nádrže skoro plné. Ale držme TESSu palce, aby vydržel co nejdéle. 😉

  2. pbpitko napsal:

    Dík za skvelú správu. Teraz už len trpezlivo čakať na pozorovania a dáta a potom už na ich spracovanie a vyhodnocovanie. No a dúfať že sa dočkáme obrovského množstva nových zaujímavých a prekvapujúcich poznatkov !
    pb 🙂

  3. Matouš Klugar napsal:

    Super zpráva. Mám rád takovéto pozitivní informace.

    Mám tu jeden off-topic.
    Poslední dobou mi chybí postupné drobné informace (aktualizace stavu), které by mohli být zmíněny třeba v rámci krátkých zpráv.
    1) Jak je na tom bouře na Marsu a tedy i Oportunity?
    2) Už bylo dosaženo finálního břiblížení k Benu? Od odstavení článku jsem žádnou další informaci nezaznamenal.
    3) Nějaký update ohledně nákladní verze Dream chaseru? Kdy by měl letět? Už existuje testovací exemplář, který prošel nějakými leteckými simulacemi či zkouškami?

    Díky moc za odpoveď

Zanechte komentář