Meziplanetární cubesaty upravily dráhu

Když je nějaká mise průkopnická, znamená to, že ať udělá prakticky cokoliv, vždy půjde o první událost svého druhu v historii. Dvě malé sondy MarCO jsou prvními cubesaty, které se vydaly do meziplanetárního prostoru. Jejich první korekce dráhy je tak první událostí tohoto typu v dějinách. Nosná raketa při startu sice zamíří +/- k cíli, ale korekce dráhy umožňují sondám zpřesnit tuto dráhu a lépe definovat, jak bude průlet vypadat. V případě obou cubesatů MarCO došlo k historické korekci 22. května.

Princip pohonného systému cubesatů MarCO. Každá tryska generuje tah maximálně 25 mN.

Princip pohonného systému cubesatů MarCO. Každá tryska generuje tah maximálně 25 mN.
Zdroj: http://spaceflight101.com

Nejprve oba cubesaty několik dní testovaly své komunikační vybavení a když bylo jasné, že posílají informace bez problémů, mohlo dojít k samotné korekci. Zatímco MarCO-A tento úkol zvládl prakticky hladce, jeho dvojče MarCO-B muselo bojovat s nečekanou výzvou. Jeho korekce byla menší, jelikož v posledních týdnech inženýři sledují netěsnost na ventilu trysky. Tato netěsnost způsobuje neustále drobnou změnu rychlosti. Svým způsobem jde o malou trysku, která vyfukuje materiál ven, což podle zákonu akce a reakce ovlivňuje i dráhu samotného cubesatu.

Pozemní týmy nejprve analyzovaly, zda je zážeh možný a po důkladném prozkoumání daly zelenou. Nyní budou několik týdnů sledovat vývoj změn dráhy. Jakmile budou mít tato data k dispozici, budou moci přesně určit parametry příštích zážehů, které jsou zatím v plánu. „Jsme opatrně optimističtí a věříme, že MarCO-B může následovat MarCO-A na cestě k Marsu,“ uvedl Joel Krajewski, projektový manažer z JPL. Celkem mají cubesaty udělat pět korekcí, aby ve finále prolétly 3500 km nad povrchem Marsu.

Zdroje informací:
https://www.jpl.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.jpl.nasa.gov/images/marco/20180601/marco-home.jpg
http://spaceflight101.com/…/jpl-marco-micro-propulsion-system-schematic-382×282.png

Meziplanetární cubesaty upravily dráhu, 4.8 out of 5 based on 19 ratings
Pin It
(Visited 2 114 times, 1 visits today)
Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.8/5 (19 votes cast)
(Visited 2 114 times, 1 visits today)
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Více se o tomto tématu dočtete zde »
(odkaz vede na příslušné vlákno diskuzního fóra www.kosmonautix.cz)


10 komentářů ke článku “Meziplanetární cubesaty upravily dráhu”

  1. Spytihněv napsal:

    Napadají mě dva výklady následků netěsné trysky a s tím spojené menší korekce. Buď tato netěsnost sama korigovala náhodou příznivě dráhu a tak stačilo dát pokyn k menší korekci a nebo byla provedená korekce menší nechtěně právě z důvodu malé účinnosti té trysky.

  2. Alois napsal:

    Korekce ovšem znamená též předchozí přesné sledování dráhy, poté vhodnou stabilizaci v prostoru, aby vektor tahu působil správným směrem a poté přesné změření výsledku. Je neuvěřitelné, že i minisondy tuto operaci mají zvládnout několikrát.
    Američané korekce při současné misi musí dělat prakticky současně u tří samostatných těles.
    To je úžasné.

    • Racek napsal:

      No ty korekce rozhodně nemusí probíhat ve stejném okamžiku.

      • ventYl napsal:

        Kazdopadne to nic meneni na fakte, ze je uzasne ze dokazeme zamerat objekt cca velkosti videa s antenou velkosti plagatu z casopisu na vzdialenost niekolko milionov km, spocitat mu drahu a urobit korekciu tak, aby sa cca o pol roka neskor trafil do bodu v priestore o velkosti niekolko tisic km v kazdom smere.

        Pre mna osobne je uzasne aj to, ze do toho objektu o rozmeroch cca videa dokazeme natrieskat antenu, ktorou sa s tym objektom sa komunikovat a manevrovaci system, ktory mu umoznuje vo volnom vesmire manevrovat. A ze to cele nespalila radiacia.

        • Racek napsal:

          Přesně. V “nanno”sondách je asi budoucnost sond. V podstatě se dá říci, že dnes dokážeme nacpat do několika set, nebo několika desítek kilogramové sondy totéž jak před lety do několika tunové. Samozřejmě, neplatí to absolutně, viz třeba dalekohledy. A jak jsem přesvědčen, za nějakou dobu bude úloha lidské přímé účasti téměř zbytečným luxusem. Samozřejmě, do doby než se zavedou principiálně nové, řádově účinnější pohony a tím i dostatek zajímavých cílů letu. Bylo opravdu škoda, v této souvislosti, že se na více jak 20 let zmrazil vývoj jaderných energetických zdrojů a pohonů.

          • Tomas Kratochvil napsal:

            Doufejme, ze v souvislosti s chystanym dopravnim systemem na Mars and beyond, vladni agentury jako NASA obnovi vyvoj stepnych reaktoru pro pohon kosmickych lodi a bude se pak letat po vzoru sci-fi TV show Expanse – kterou mimochodem velice doporucuji vsem ke shlednuti: akcelerace pohonem do pulky cesty k cili a decelerace pulku druhou. Vyborny vedlejsi efekt tohodle zpusobu je vytvoreni umele gravitace na palube vesmirne lodi. Samozrejme s dnes dostupnymy vykony bude relativne mala, ale preci jen alespon urci, kde je “nahore” a kde “dole”. Cesta na Mars by pak jiste byla privetivejsi…

Zanechte komentář

You must be logged in to post a comment.