Musk představil nástroj pro výrobu obří rakety

Elon Musk dnes potěšil své fanoušky na Instagramu, když jim naservíroval fotografii, na které zachytil zařízení, které má sloužit k výrobě hlavního těla systému BFR. Aby si lidé dokázali lépe představit rozměry celého zařízení, je vedle něj přistavený i osobní automobil Tesla Model 3. Vše se nachází uvnitř bílého stanu, jehož umístění neznáme, ale velmi často se skloňuje možnost, že se nachází v přístavu San Pedro Port. Mezi fanoušky se i na našem fóru rozjely spekulace, k čemu a jak přesně má být toto zařízení využito. Odpověď zatím neznáme, ale jisté je, že Musk to s výrobou obří rakety myslí opravdu vážně.

Zařízení pro výrobu rakety BFR.

Zařízení pro výrobu rakety BFR.
Zdroj: https://instagram.fprg2-1.fna.fbcdn.net

Zdroje informací:
https://www.instagram.com/
http://forum.kosmonautix.cz/

Zdroje obrázků:
https://1.bp.blogspot.com/…spaceship%2BBFS%2Blanding%2Bon%2BMars%2B3.jpg

Musk představil nástroj pro výrobu obří rakety, 5.0 out of 5 based on 29 ratings
Pin It
(Visited 6 109 times, 1 visits today)
Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (29 votes cast)
(Visited 6 109 times, 1 visits today)
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Více se o tomto tématu dočtete zde »
(odkaz vede na příslušné vlákno diskuzního fóra www.kosmonautix.cz)


33 komentářů ke článku “Musk představil nástroj pro výrobu obří rakety”

  1. Jan Grohmann napsal:

    Budou se na to namotávat křížový způsobem kompozitní uhlíková vlákna a pak se to celá nechá vytvrdit v autoklávu. Je to dobře zvládnutá technologie.

  2. vladimir napsal:

    Tak toto je pecka. Myslim ze toto je najkratsi clanok na tomto webe z ktoreho mam hned zimomriavky. Uz sa len teleportovat o par rokov dopredu. Taka otazka, je este nejaka technologia ktoru nemaju vyvinutu? Motory su, nadrze su, trup podla videa v komente vyssie uz asi tiez maju, know how na kolme pristatie tiez… Uz to len dat dokopy.

  3. Jirka napsal:

    Oproti původním plánům průměr 9 m a výška 106 m je méně než Saturn V (10 m a 110 m)….

    • gg napsal:

      Ale zase ta větší průměrná hustota palivové směsi… Kdyby to stavěli na způsob S-V, tak to bude mít pekelnou nosnost (ale zase to bude ekonomicky naprd, takže to za to nestojí.)

    • Petr Čása napsal:

      Nelze to v podstatě srovnávat.
      S-V měl tři stupně + modul(dvě části) + záchranný motor = celkem vlastně 6 různých částí.
      Tohle bude BFR+BFS – dvě části, obě 9m průměr, kompozit na trup i nádrže místo kovu.
      Myslím, že neskutečný zážitek bude už poskakování samotného boosteru po Texasu 🙂

      • Jiný Honza napsal:

        Jsem zvědavý, kdy budou nacvičovat opravdový přistávací manévr. Loď letící/padající nadzvukovou rychlostí špičkou dopředu se nějak (asi motoricky) otočí “zadkem” dopředu vyklopí nohy a přistane na pětníku.

        Jednak to bude další obrovský skok pro kosmonautiku, ale zároveň i pro letectví. Tenhle manévr předvedl naposled před šedesáti Convair XFY Pogo.
        https://cs.wikipedia.org/wiki/Convair_XFY_Pogo. Možná nás čeká éra letadlových lodí velikosti vhodné pro provoz a Vltavě a Labi. 🙂

        • gg napsal:

          “Loď letící/padající nadzvukovou rychlostí špičkou dopředu…”

          To asi nebude BFS, BFS bude přeci padat “bokem napřed”. U Země asi tak, jako v té marsovské simulaci: https://youtu.be/tdUX3ypDVwI?t=2130 – nevidím moc důvody, proč by to mělo probíhat u Země nějak jinak.

        • Jiný Honza napsal:

          No tak třeba proto, že je na Zemi stokrát hustší atmosféra. 🙂

          Ale to video ukazuje přesně to, co jsem chtěl neobratně vyjádřil slovy. BFS vstupuje do atmosféry bokem, ale těsně nad povrchem se otočí nosem dopředu s velkým úhlem náběhu a udělá “svíčku”. Pak už padá stejně jako první stupeň F9 motory napřed a přistává. Celé ta pokročilá akrobacie s padesátimetrovou “rourou” při několikanásobcích rychlosti zvuku bude docela výzva.

          Na Zemi to budou muset zkoušet o dost výše, ale i tak by to mohla být pěkná podívaná.

        • gg napsal:

          Hustota by neměla nijak ovlivnit skutečnost, že tepelný štít je na boku, takže jen obtížně by bylo možné letět “čumákem napřed”, přinejmenším tedy do značného zpomalení. Samozřejmě finální fáze u Země bude jiná, ale myslím, že BFS ze bude mít výhodu – pokud se jí podaří padat vodorovně po dost dlouhou dobu, bude mít nízkou terminální rychlost, takže na přistání by mělo být zapotřebí velmi málo paliva – je sice 4x těžší než F9 při přistání, ale má také asi 35x větší průřez.

        • Jirka Hadač napsal:

          gg: slovo padat bych nepoužil, já bych spíš řekl klouzavým letem brzdit o atmosféru, ale jinak souhlas. A žeby mělo nad povrchem několik machů,jak píše Honza, to už asi ne. Její výhoda bude v tom velkém vztlaku a velkém průměru trupu.

        • Jiný Honza napsal:

          Tak na tom videu má BFS 5km nad Marsem rychlost ještě 2 km/s. Po tom, co udělá “svíčku” a vystoupá do cca 10km se rychlost sníží na 2,5 Machu a tu si pak drží celou dobu co padá motorama napřed až do finálního přistávacího zážehu.

          Pokud by to dělali ve stejné výšce na Zemi, rychlosti budou samozřejmě o něco nižší, ale nadzvuková rychlost to podle mě bude. Tohle není kluzák, je to roura s křidýlkama s mnohem nižším vztlakem než měl třeba raketoplán.

          Ale spíš bych čekal, že tu akrobacii budou provozovat o dost výš za podobných podmínek jako na Marsu, tedy tak 30-40km nad zemí.

          No uvidíme, každopádně to nuda nebude. 🙂

        • Jirka Hadač napsal:

          Ty si předtím psal o Marsu, aha, tam samozřejmě půjde o nadzvukový sestup. Beru svá slova zpět. Já komentoval hlavně tu cast o sestupu zemskou atmosférou.
          U Země to asi určitě bude jiné. Tam moc kolmý sestup nepůjde, nebyl by to moc dobrý nápad, odvolávám se v tomto tvrzení na přednášku J. Kousala o tepelných štítech. Určitě to bude mít menší vztlak, není to kluzák, respective je to hodně špatný kluzák, ale ten sestup, I u Falconu 9 block5 chtějí zkoušet co nejvíc brzdit o atmosféru, a dle mého to zkouší I pro BFS.
          Souhlas, uvidíme, určitě nebude nuda. Nejšílenejší představa je to přistání primo zpět na odpalovací rampu 😀

  4. Ataman napsal:

    Jen taková drobná, věcná – tepelný štít je na boku nebo na spodku(břiše) lodi?

Zanechte komentář

You must be logged in to post a comment.