Záchrana pilotovaného Dragonu za letu už v květnu?

Dragon Crew jak jej známe dnes spolu se svým „otcem“

Ředitel Kennedyho střediska, Bob Cabana dnes prezentoval stav připravenosti soukromých firem SpaceX a Boeing, které pro NASA budou zajišťovat dopravu astronautů na ISS. Největší pozornost si zasloužil slajd, který najdete pod tímto odstavcem. V něm jsou uvedeny i velmi zajímavé termíny – třeba že letos v srpnu poletí k ISS nepilotované lodě Crew Dragon i Starliner, ale i to, že bychom se ještě letos mohli dočkat i jejich pilotovaných verzí – Boeing v listopadu a SpaceX v prosinci. To bylo překvapivé, ale nejzajímavější byla informace o chystané zkoušce záchrany lodi Crew Dragon za letu. Ta se má totiž oproti dříve zvažovaným termínům urychlit velmi výrazně.

Slajd, který dnes prezentoval Bob Cabana obsahuje velmi zajímavé termíny související s pilotovanými soukromými loděmi.

Slajd, který dnes prezentoval Bob Cabana obsahuje velmi zajímavé termíny související s pilotovanými soukromými loděmi.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Až doposud se soudilo, že k tzv. In-flight abort testu dojde až po nepilotovaném letu. Na výše přiloženém slajdu je ale jasně uvedeno, že by k němu mělo dojít už v květnu letošního roku. Na internetu se okamžitě začalo spekulovat o tom, jak je to možné. Někteří zastávali názor, že jde o chybu, jiní zase tvrdili, že to bude asi stará informace, ale velmi zajímavý úhel pohledu přinesl na Twitteru Stephen Bates. V níže uvedeném tweetu totiž píše, že SpaceX od začátku plánovala provést In-flight abort test ještě před oběma testovacími lety. Původně k němu mělo dojít v dubnu, ale test se o měsíc posunul na květen. NASA tuto zkoušku nevyžaduje, ale SpaceX chce mít jistotu, že je loď bezpečná.

In-flight abort test je zkouška, při které se loď pokusí s pomocí vlastních motorů uniknout od letící rakety. Bude tím simulovat situaci, kdy na nosiči vznikne závada a loď se bude muset zachránit. Tyto zkoušky bývají mimořádně divácky atraktivní. O dalších novinkách kolem připravovaného In-flight abort testu Vás budeme samozřejmě informovat.

EDIT 21. března 11:15
Podle Chrise Gebhardta z webu nasaspaceflight jsou informace o In-flight abort testu Crew v květnu nesprávné. Ke zkoušce by podle něj mělo opravdu dojít mezi oběma letovými testy, které jsou skutečně plánovány na srpen a prosinec.

Zdroje informací:
https://twitter.com/
https://pbs.twimg.com/

Zdroje obrázků:
http://www.spaceflightinsider.com/wp-content/uploads/2014/05/MG_1887-647×531.jpg
https://pbs.twimg.com/media/DYwGhXFU0AAqCp6?format=jpg&name=large

Záchrana pilotovaného Dragonu za letu už v květnu?, 5.0 out of 5 based on 31 ratings
Pin It
(Visited 4 119 times, 1 visits today)
Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (31 votes cast)
(Visited 4 119 times, 1 visits today)
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Více se o tomto tématu dočtete zde »
(odkaz vede na příslušné vlákno diskuzního fóra www.kosmonautix.cz)


24 komentářů ke článku “Záchrana pilotovaného Dragonu za letu už v květnu?”

  1. Vlastimil Pospíchal napsal:

    SpaceX má výhodu, že při in-flight abort testu zachrání nejen Dragona, ale i první stupeň rakety – předpokládám Block 5, který si tím možná odbude druhý či n-tý let a opět přistane. Test tedy bude vícenásobný.

    • Petr Melechin napsal:

      Naopak se má za to, že první stupeň nebude při in-flight abortu zachráněn, takže se předpokládá, že SpaceX použije nějaký již letěný stupeň, kterého se tím “zbaví”.

      • spodní voda napsal:

        To by se ho mohl zbavit autodestrukcí. Vyzkoušel by se další systém a při dobrém načasování by to mělo velký efekt, videa by oběhla svět tak jako červený auto s pozadím zeměkoule.

  2. entes napsal:

    No tak nedava my moc smysl casovani udalosti na tom slide August – May – December.

  3. Kamil napsal:

    Takže vlajku z ISS si odveze Boeing? To bude Elon zklamaný

  4. Kamil napsal:

    Ty termíny v roce 2018 jsou tedy stále aktuální a dohady o zpoždění se tak nepotvrzují?

  5. tonda napsal:

    Bude F9 kompletní,i s 2.stupněm,nebo jen 1.st a maketa 2.st+Dragon?Byla by škoda vyhodit celý funkční druhý stupeň.Max Q nastává při práci 1.st,pak asi dojde k destrukci zbytku rakety

    • Dušan Majer napsal:

      Dříve se hovořilo jen o lehce upraveném prvním stupni bez horního stupně. Ještě předtím jsem zachytil zprávy o speciálním stupni, který by měl jen tři motory – protože by chyběl druhý stupeň a bylo potřeba méně paliva, nemuselo by letět všech 9 motorů. Ale, jak se to vyvíjelo ve skutečnosti těžko říct.

  6. Chikmo napsal:

    Nádhera…doufám že to překoná nával emocí při živém startu FH. To abych si pro jistotu nevyplácal všechnu dovolenou. 🙂
    Opět super článek stejně jako ten výše o stanice u měsíce.
    Zde teda půjde o motorické oddělení a následně přistání modulu na padácích?

  7. Jirka Hadač napsal:

    Zdravím. Pořád jsem přemýšlel, co tam na to slajdu dělá Blue Origin, když se říká, že si to komplet financuje sám Bezos, teda s vyjímkou motorů. Už to vím, NASA podporuje dva milníky letos.

  8. JanHonnza napsal:

    Mohl by mi, prosím, někdo rici, co znamená CCiCAP SAA. Poslední radek slidu, týká se SNC. Diky

    • vj napsal:

      CCiCAP – Commercial Crew integrated Capability
      SAA – Space Act Agreement

      • JanHonnza napsal:

        Moc děkuji, mám radost hned dvakrát, to že vedle matadorů SX i BOE (velká poklona) žije něco, co je mi velmi sympatické.
        Literally chases my dreams, too.

  9. Andy napsal:

    asi ste si nevsimli, ale ta prezentacia bola chybna. Ostal tam datum inflight abortu z casu, ked DM-1 bol planovany na April 18. Stale plati ze test bude s pouzitym flight article z DM-1 a az po DM-1 teda ASAP (asi september alebo potom) 🙂

    https://www.reddit.com/r/spacex/comments/85ucp9/spacex_inflight_abort_for_commercial_crew/

  10. Petr napsal:

    opravdu by to mohlo byt impozantní jako od Blue Origin v r 2016

Zanechte komentář