Kosmotýdeník 287 (12.3. – 18.3.)

Zajímají vás skutečné tváře a příběhy lidí, kteří připravují mise kosmických družic a sond? Dnes jsme v pravidelném týdenním souhrnu nejzajímavějších událostí kosmonautiky dali prostor přípravnému týmu mise Sentinel 3B Evropské kosmické agentury. Netradiční a značně osobní pojetí vám nabízí nevšední pohled na práci, kterou provádí technici a inženýři programu Sentinel. Krom toho se v Kosmotýdeníku dočkáte i tradičních rubrik, které vás mimo jiné zavedou do Číny, na Nový Zéland i vás nechají nahlédnout do interiéru Crew Dragonu.

Jak připravit družici na start

Dnešní hlavní článek Kosmotýdeníku bude velmi netradiční. Běžně zde vídáte klasické články o projektech, misích a startech. Dnes uděláme malou odbočku a využijeme jedinečné možnosti podívat se pod pokličku příprav družice na start. Podíváme se na to pohledem zcela lidským a společně s přípravným týmem budeme moci poznat jejich práci lépe, než by popsal běžný souhrnný článek. Snad vám tato netradiční odbočka nebude vadit a třeba v ní naleznete i pár zajímavých informací. Naším hlavním tématem bude příprava na start evropské environmentální družice z řady Sentinel, která nese označení 3B.

Družice Sentinel řady 3 jsou specializované vědecké družice pro široký přírodní výzkum a v této řadě ponejvíce specializované na výzkum oceánu. Kompletní vyjmenování schopností by se dalo shrnout tak, že měří teplotu, barvu a výšku hladiny oceánů a také tloušťku ledu. Dále sledují změny pevniny, pokrytí vegetací a tepelné vyzařování měst a monitorují lesní požáry. Na oběžné dráze je již od roku 2016 Sentinel 3A, který bude následovat 25. dubna Sentinel 3B. Obě družice budou obíhat na polární dráze ve výšce přibližně 800 kilometrů. Obě družice budou ze začátku létat v tandemu, kdy od sebe budou vzdáleny jen 30 sekund (223 km). Nosičem bude ruská raketa Rokot a startovat se bude z kosmodromu Plesetsk.

Ale nyní již pojďme blogovou formou na postřehy zajišťujícího týmu samotné družice.

Dvanáctého března dorazila na kosmodrom Plesetsk první přípravná skupina. Start má přijít již 25. dubna a úkolem týmu je připravit vše k tomu, aby zdárně proběhl start.

První část přípravného týmu Sentinel 3B

První část přípravného týmu Sentinel 3B
Zdroj: http://blogs.esa.int/

Sentinel 3B pobýval celý minulý rok v prostorách Thales Alenia Space v Cannes ve Francii, kde byl sestaven a testován. Nyní je na čase, aby byl odeslán do Ruska, odkud odstartuje do vesmíru.

Sentinel 3B

Sentinel 3B
Zdroj: http://blogs.esa.int/

Jeho dvojče, Sentinel-3A, je na oběžné dráze od února 2016, systematicky měříc oceány, půdu, led a atmosféru. Informace přinášejí řadu praktických aplikací a slouží k monitorování a pochopení rozsáhlé globální dynamiky.

Nastavení kávovaru je pro správnou práci týmu extrémně důležité

Nastavení kávovaru je pro správnou práci týmu extrémně důležité
Zdroj: http://blogs.esa.int/

Spolupráce dvou a více družic na oběžné dráze poskytuje nejlepší data a pokrytí v rámci programu Copernicus. Copernicus je mimochodem největší a nejrozsáhlejší program pro monitorování životního prostředí na světě.

Konvice a ledničky - možná nejdůležitější přístroje nutné k tomu, aby přípravné práce na start proběhly v pořádku

Konvice a ledničky – možná nejdůležitější přístroje nutné k tomu, aby přípravné práce na start proběhly v pořádku
Zdroj: http://blogs.esa.int/

Sentinel-3B má svůj první start naplánovaný z letiště Nice ve Francii. Odletěl odsud dne 15. března a zamířil do Moskvy a poté do Archangelsku. Zde byl naložen na vlak a čeká jej poslední pozemská cesta ke kosmodromu Plesetsk. Na kosmodrom dorazil 17. března.

Stav pracovního místa krátce po nastěhování

Stav pracovního místa krátce po nastěhování
Zdroj: http://blogs.esa.int/

Předtím, než družice vůbec dorazila na kosmodrom, bylo na místě už 19 členů podpůrného týmu, kteří připravovali podmínky pro přijetí družice.

Jako mnozí z nás, jezdí i členové týmu Sentinel 3B do práce autobusem

Jako mnozí z nás, jezdí i členové týmu Sentinel 3B do práce autobusem
Zdroj: http://blogs.esa.int/

Poté, co se tým ubytoval, začal už 9. března pracovat. První byla zkontrolována čistá místnost, kde bude později družice testována a připravována ke startu. Zkontrolovány byly také všechny komunikační linky, které budou potřeba pro úspěšné provedení startu.

Velmi důležitá práce - vytváření spojení

Velmi důležitá práce – vytváření spojení
Zdroj: http://blogs.esa.int/

Kontrola čisté místnosti (cleanroom)

Kontrola čisté místnosti (cleanroom)
Zdroj: http://blogs.esa.int/

Krom toho tým také pracoval na tom, aby kanceláře a ubytovací prostory byly pro zbytek týmu pohodlné a přípravné k efektivní práci. Takže se stěhoval nábytek, nastavovaly přístroje a zprovozňovaly počítače. Příprava na start družice je zkrátka komplexní záležitost.

Třináctého března bylo na kosmodromu -5 stupňů Celsia a celý den jemně sněžilo. Což je trochu kontrastní, vzhledem k tomu, že druhá část týmu nastupovala do letadla na jihu Francie ze slunečného počasí při krásných 21 stupních Celsia.

Vlak do Archangelsku

Vlak do Archangelsku
Zdroj: http://blogs.esa.int/

Každopádně ráno bylo načase, aby se tým rozdělil. Někteří vyrazili autobusem do místa startu, aby dokončili inspekci čisté místnosti a pokračovali v kontrolách komunikačních linek, zatímco někteří z týmu nastoupili na vlak a čekala je čtyři a půl hodiny dlouhá cesta do Archangelsku, kde budou očekávat přílet letadla se Sentinelem.

Mezitím v Cannes

Mezitím v Cannes
Zdroj: http://blogs.esa.int/

Než druhá část týmu odešla, diskutovalo se ještě o počasí. V pátek by mělo přiletět letadlo s družicí, ale bohužel mráz způsobuje změnu brzdného koeficientu u velkých nákladních letadel. Předpověď na pátek také nevypadala nejlépe a tak se řešilo, zda by nebylo lepší, kdyby se přistání posunulo na pondělí. Nakonec to však nebylo potřeba, protože se počasí vylepšilo.

Pracovní svačina ve vlaku

Pracovní svačina ve vlaku
Zdroj: http://blogs.esa.int/

Plán pro přílet Sentinelu 3B byl nakonec takový, že ve čtvrtek 15. března odlétal Sentinel z letiště v Nice. Odtud zamířil do Moskvy, kde přistál a čekalo jej celní odbavení. Do Archangelsku nakonec dorazil v sobotu odpoledne našeho času. Zde bude přeložen na vlak, který jej přepraví na kosmodrom.

Jídelní vůz

Jídelní vůz
Zdroj: http://blogs.esa.int/

Mezitím se tým trmácel ve vlaku do Archanjela, který byl velmi pomalý, protože mu cestu komplikovaly závěje sněhu. I když se cestovalo na vzdálenost pouhých 200 km, mnozí z týmu si začali uvědomovat, jak velké je Rusko.

Zasněžená krajina v Rusku

Zasněžená krajina v Rusku
Zdroj: http://blogs.esa.int/

Zbylá část týmu pracujícího v evropském operačním středisku ESA v Německu se intenzivně připravuje na den vyložení Sentinelu v Rusku a navazování komunikace.

Nyní je tedy celý tým pro zajištění startu Sentinelu 3B rozmístěn po docela velké části světa. Mezi Cannes a Nice ve Francii, Noordwijku v Nizozemí, Darmstadtu v Německu a Archangelsku v Rusku. Jedno má však celý tým společné: všichni tvrdě pracují na tom, aby se Sentinel 3B dostal do vesmíru.

Tým v ESOC se také připravuje na start Sentinelu 3B

Tým v ESOC se také připravuje na start Sentinelu 3B
Zdroj: http://blogs.esa.int/

Doufáme, že vám v některém z dalších Kosmotýdeníků budeme moc nabídnout pokračování příprav na start této významné evropské družice a pevně doufáme, že se vám tento poněkud netradiční a značně osobní způsob informování líbil.

Kosmický přehled týdne:

Zkoušky spojení řídicího střediska a BepiColombo

Zkoušky spojení řídicího střediska a BepiColombo
Zdroj: http://www.esa.int/

Tento týden začala probíhat důležitá zkouška v přípravě na evropskou misi k Merkuru – BepiColombo. V řídicím středisku centra ESA v německém Darmstadtu, probíhá od 14. března takzvaný system validation test, který bude simulovat komunikaci se sondou po startu. Cílem je prověřit všechny technologické a systémové postupy, které budou později nutné k tomu, aby řídicí středisko mohlo se sondou komunikovat. Samotná BepiColombo je stále v ESTECu v Nizozemsku a příští měsíc jí čeká přesun do Francouzské Guyany, na evropský kosmodrom. Startovací okno pro misi by se pak mělo otevřít od 5. října do 29. listopadu 2018. Během zmíněného testu se musí prověřit, zda 42 000 telemetrických parametrů a 2650 kontrolních parametrů – srovnatelných s proudovými letadly střední velikosti, kterými disponuje sonda, pracují tak, jak mají a jsou kompatibilní se systémy řídicího střediska.

Společnost Blue Origin otestovala svůj velký metanový motor BE-4. Motor běžel 115 sekund na 65% maximálního výkonu. První zážeh byl třívteřinový na 50%. Na videu si můžete prohlédnout celý zážeh v plné délce.

Minulý týden se na internetu objevila fotografie společnosti SpaceX, kde před prvním stupněm vystaveným před ředitelstvím firmy stály všechny ženy pracující v této společnosti. Byla to připomínka Mezinárodního dne žen. Podobná, o poznání skromnější, fotografie byla pořízena i ve firmě RocketLab, která stojí za úspěšným testováním rakety Electron. Krom samotných zaměstnankyň stojí za povšimnutí rozestavěná raketa s polepem NASA. Jedná se tak zřejmě o exemplář, který je připravován pro misi NASA ELaNa XIX. Bude to první zakázka RocketLab pro tuto agenturu a je to od NASA jistý projev důvěry v jejich raketu.

Ženy pracující v RocketLab

Ženy pracující v RocketLab
Zdroj: https://scontent.fprg1-1.fna.fbcdn.net/

Přehled z Kosmonautixu:

Server Kosmonautix vám každý den přináší minimálně dva články denně. I tentokrát jsme se pokusili postihnout dění v kosmonautice v posledním týdnu a krom aktuálních zpráv vám přinést i pár větších zajímavostí. Pojďme si to nyní zrekapitulovat. Načneme to něčím famózním a tím by mohl být unikátní sestřih ze startu Falconu Heavy. Poté jsme zamířili do laboratoří Evropské kosmické agentury, kde se dějí obdobně famózní věci. Například byl vyzkoušen iontový motor, který dokáže provozní látku čerpat přímo z atmosféry. Na definitivní zánik mise GRACE v pekelném infernu pozemské atmosféry jsme se podívali v dalším článku. Ani toto úterý jsme vás nechudili o další díl seriálu o zlomovém pilotovaném programu Gemini. Vraťme se ale do ESA. Díky této agentuře byla zprovozněna vesmírná datová dálnice. Téměř tři roky po havárii rakety Falcon 9 při vynášení lodi Dragon na misi CRS-7 NASA nečekaně zveřejnila svoji interní zprávu z vyšetřování. Kanadskou robotickou paži, která je nenahraditelným pomocníkem na Mezinárodní kosmické stanici, čeká velmi zajímavé vylepšení. Opět z dílen Kanadské kosmické agentury. Dalekohled Jamese Webba čeká další důležitý milník v jeho přípravě před startem do vesmíru. Čeká ho důležité sestavení. Mezinárodní kosmická stanice zažehla své motory a zvýšila svoji oběžnou dráhu. Nyní je připravena na přílet pilotované lodě Sojuz MS-08. Závěrečná vývojová verze rakety Falcon 9 pomalu postupuje ke svému prvnímu letu. Poslední přípravy nyní probíhají na více frontách. Společnost Orbital ATK připravuje další loď Cygnus k zásobovacímu letu k ISS. Ve Spojených státech probíhá příprava na další marsovskou misi Mars rover 2020. Stále ještě je možné, že společně s vozítkem se na Mars dostane i dron! Dalším cílem sondy New Horizons se má stát těleso 2014 MU69, které konečně dostalo zapamatovatelnou přezdívku Ultima Thule.

Snímek týdne:

Čínská kosmická agentura provedla úspěšný start své rakety CZ-2D. V sobotu tato raketa vynesla družici LKW-4 Ludikancha a Weixing-4. Účel družic není zcela znám, ale spekuluje se o tom, že by mohlo jít o čtvrtého zástupce nové řady vojenských radarových a optických družic pro pokročilou špionáž. Původně se řada těchto vojenských družic jmenovala Yaogan, ale po více jak třiceti exemplářích stejného jména se Čína rozhodla je nově pojmenovávat LKW, což se poprvé stalo v roce 2016. Družice byla usazena na dráhu o parametrech 489 km × 502 km se sklonem 97,76 stupně k rovníku. Snímek z čínského startu naleznete tento týden jako snímek týdne.

CZ-2D startuje

CZ-2D startuje
Zdroj: http://spaceflight101.com/

Video týdne:

Byl vydán nový sestřih ze startu Falconu Heavy a dalších aktivit SpaceX. Video je zajímavé nejen novými záběry na startující Falcon Heavy, které jsou skutečně fascinující, ale i různými detaily. Od přibližně 57. sekundy videa můžete zahlédnout pár nových záběrů z interiéru pilotované lodi Crew Dragon. Interiér doznal od minulého, dnes už více jak rok starého, videa pár změn, včetně trochu robustnějšího řídicího panelu.

Zdroje informací:
http://blogs.esa.int/eolaunches/2018/03/13/sentinel-3b-advanced-team-gets-ready-to-receive/
http://blogs.esa.int/eolaunches/2018/03/14/sentinel-3b-off-to-meet-our-satellite/
http://www.esa.int/spaceinimages/Images/2018/03/Concentrated
http://spaceflight101.com/long-march-2d-launches-lkw-4/

Zdroje obrázků:
http://blogs.esa.int/eolaunches/files/2018/03/DSC_0002red_small-680×1024.jpg
http://blogs.esa.int/eolaunches/files/2015/07/23_S3higres-e1446216798659-900×445.jpg
http://blogs.esa.int/eolaunches/files/2018/03/IMG_6802_small-682×1024.jpg
http://blogs.esa.int/eolaunches/files/2018/03/IMG_6804_small-1024×682.jpg
http://blogs.esa.int/eolaunches/files/2018/03/IMG_6813_small-1024×682.jpg
http://blogs.esa.int/eolaunches/files/2018/03/on-the-bus.jpg
http://blogs.esa.int/eolaunches/files/2018/03/making-connections-955×1024.jpg
http://blogs.esa.int/eolaunches/files/2018/03/cleanroom-947×1024.jpg
http://blogs.esa.int/eolaunches/files/2018/03/train.jpg
http://blogs.esa.int/eolaunches/files/2018/03/Cannes.jpg
http://blogs.esa.int/eolaunches/files/2018/03/working-on-route-973×1024.jpg
http://blogs.esa.int/eolaunches/files/2018/03/landscape.jpg
http://blogs.esa.int/eolaunches/files/2018/03/ESOC.jpg
http://www.esa.int/var/esa/storage/images/esa_multimedia/images/2018/03/concentrated/17413041-1-eng-GB/Concentrated_node_full_image_2.jpg
http://spaceflight101.com/wp-content/uploads/2018/03/lkw4-6401.jpg
https://scontent.fprg1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/29063183_1904530519558126_7046254600571060224_n.jpg?oh=45b1d19ac595392d28db5fa6d99bbe5b&oe=5B40AB42

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

9 komentářů ke článku “Kosmotýdeník 287 (12.3. – 18.3.)”

  1. Richard napsal:

    Zdejšímu publikum by mohlo zajímat, že ta kudrnatá blondýna z týmu Sentinel 3B je jedna z mála českých zástupkyň v ESA Petra Štěpánková 😉

  2. maro napsal:

    Tak ty záběry z Crew Dragonu jsou slabší. Dotykový ovládací panel měl přece být posouvatelný směrem k posádce. Jestli se budou muset takhle natahovat i v reálu, tak si tu ovládací tyčku ze Sojuzu asi pořídí taky. A i toho místa už je tam najednou od dost míň, když už Musk neukazuje jen voštinovou vnější skořepinu modulu, ale něco daleko blíž k reálu. A když se konečně udělá reálně fungující prototyp skafandru, tak už to taky není tak „sexy“ obleček jako ten kdysi ukazovaný na „módní“ přehlídce. Ale „show must go on“…

  3. Drvoštěp napsal:

    Díky za týdeník.
    Fotka děvčat z RocketLab je super-krása a inteligence.
    Taky mě zaujalo foto přípravného týmu Sentinel 3B pod bustou Gagarina (?).To ale bude spíše k mezinárodnímu dni mužů.

  4. Jarda M. napsal:

    K první větě článku: ANO.
    Díky za pěkné čtení a podívání 🙂

  5. hansnasa napsal:

    Tak si říkám Titan plný metanových jezer to by byla bezedná čerpací stanice pro tyto metanové raketové motory.Jen je to trochu z ruky.Na Marsu sice půjde z atmosféry nebo tuhého co2 taky vyrobit,ale to množství bude asi o něčem jiném.

    • tyčka napsal:

      Na Titanu zase neseženete kyslík. Ten naopak na Marsu připravíte díky výskytu vody byť ve formě ledu smíchaného s prachem.

      • Samo2 napsal:

        Na Titane je vodný ľad a dokonca možno tiež podpovrchový oceán vody s amonikakom keďže titan javí známky kryovulkanizmu.

      • Petr Scheirich Redakce napsal:

        Kůra Titanu je složena z vodního ledu, tedy i jeho pevný povrch (je to v podstatě ledový měsíc, podobný ostatním ledovým měsícům, jen s trochu větším podílem dalších látek a hustou atmosférou). Např. i ty „balvany“ na snímcích z přistávacího pouzdra Huygens jsou složeny z vodního ledu.
        (To jen na upřesnění, nechci se tím pouštět do sporu, jestli je lepší tankovat na Titanu nebo na Marsu).

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.