ISS upravila dráhu a čeká na přílet Sojuzu

Už za šest dní vyrazí k Mezinárodní vesmírné stanici další trojice mužů. Od startu do připojení ke staničnímu modulu Poisk uplynou dva dny a pak se Oleg Artěmjev, Andrew Feustel a Richard Arnold stanou součástí 55. dlouhodobé expedice. Čeká na ně samozřejmě vědecký výzkum a také výstupy do volného prostoru, ale o tom si řekneme více, až bude toto téma aktuální. Momentálně je důležité, že Sojuz MS-08 je stále na pevné zemi (viz náhledový obrázek článku), loď byla uložena do aerodynamického krytu a na její přílet se chystá i mezinárodní vesmírná stanice.

Na ISS momentálně pobývá zárodek 55. dlouhodobé expedice, kterou tvoří velitel Anton Škaplerov z Ruska, Scott Tingle z USA a Norišige Kanaj z Japonska. Posádka se v těchto dnech kromě péče o rostliny v experimentálním skleníku věnuje třeba skenování svých očí kvůli výzkumu vlivu mikrogravitace na lidský zrak, ale kromě toho provádí i běžné cvičení a do toho připravují vše potřebné na již zmíněný výstup do volného prostoru.

Stanice navíc včera lehce zvýšila svou oběžnou dráhu. K zážehu se použily motory připojené lodi Progress MS-08, které hořely 108 sekund. Zvýšení oběžné dráhy je důležité kvůli budoucím operacím – především pro červnový odlet Sojuzu MS-07 a pro červencový přílet lodi Progress MS-09.

ISS upravila dráhu a čeká na přílet Sojuzu, 5.0 out of 5 based on 12 ratings

Rating: 5.0/5 (12 votes cast)

26 komentářů ke článku “ISS upravila dráhu a čeká na přílet Sojuzu”

1. Lukas napsal:

Ma stanica vlastne motory na zvysenie drahy?dakujem

• Petr Šída napsal:

Ne, nemá, používá motory připojených nákladních lodí

• Petr K. napsal:

To není zcela přesné – Zarja i Zvězda v ruském segmentu MAJÍ hlavní motory i orientační motorky,ale zatímco v prvním případě je kvůli připojení FGB nelze použít a jsou natrvalo odstaveny, v případě Zvězdy jejich použití teoreticky možné je (a v době po odstavení STS se i minimálně jedenkrát zkušebně pro zvednutí dráhy použily). V drtivé většině případů k tomu ale opravdu slouží Progressy.

• Jirka Hadač napsal:

Petře, Zvezda má taktéž vlastní pohon, moc často se nepoužívá, ale má ho. Zarja má taktéž trysky pro reboost, ale od trvalého připojení Zvezdy na aft port je nepoužívá.

2. Zbynek napsal:

Zdravím. Dík za článek! Teď by mě zajímalo, na jak dopředu mají vypočítané dráhy stanice a čehokoliv jiného. 🙂

3. matikom napsal:

o kolik se ta stanice vytáhla, celkem zajímavá informace….

Hodně štěstí. 🙂

• Tomáš Novák napsal:

A Nauka bude použita jako základ vesmírné stanice na orbitu Marsu – už za dva roky .

Mám strach, že ho o víkendu nezvolí a ten skvělý plán půjde do kopru.

• Jirka Hadač napsal:

Fakt je to pecka, Rudolfe, nezklameš, nikdy 😀 Paráda.
      A teď vážně, nikdy jsem proti novinky.cz nic neměl, ikdyž ho moc nečtu, ale uprostřed článku o misi k Marsu začít psát o lunárních operacích, tomu říkám mazec. A naprosté pomatení smyslů příslušného redaktora. Nebýt té poznámky redakce, že se chystají přistát na dálku, tak bych si myslel, že se dotyčný zbláznil úplně.

Tak já ty novináře docela omlouvám, mají toho hodně. Nakrmit informačně hladový lid není legrace. Už jsem to tu psal, važme si “našich kosmonautixových” redaktorů. Jsem docela zvědav, co se z té zprávy vyklube.

• Jirka Hadač napsal:

Mě nevadilo, že tlumočil-překládal Putinovy výroky, ale nekonzistentnost článku. Že tolik neví o kosmonautice, to se stává.
          A tu tvou poznámku o kosmonautixových redaktorech mohu jen podepsat.

Hmmm. Tak tohle vidím opravdu jen na předvolební kachnu. Něco na způsob Obamovy předvolební kachny “Američané se stáhnou z Iráku” a “Na Guantanamu zavřeme věznici”.

• Tovy napsal:

… a proto molodcům krouhneme rozpočet.

žádný problém, poručíme větru, dešti, startovním oknům, všemu.

• Pavel Kralicek napsal:

No vida…takze co se tyce optimistickych terminu, musime vedle Muskova casoveho faktoru (+6 mesicu), zavest jeste Putinovu konstantu, ktera paradoxne kolisa mezi “+20 let” a “nikdy”!;-)

4. Milos napsal:

Hned na uvod sa ospravedlnujem, ze reagujem mimo tejto temy, ale dnes sa objavila nasledovna informacia:
    Stale sa pise len o Spacex SLS a tu sa objavi novy Elon Musk, tak sa pytam, co teraz? Precital som si clanok a hovorim si KONECNE! Len teraz neviem, ci na ten Mars poletia vsetci… Pekny vecer a vlastne dobru noc.

Upřímně řečeno nevím, co si o tom mám myslet. Na start k Marsu v roce 2019 totiž Rusko žádnou misi nepřipravuje. V daném roce budou obě planety v nevýhodné orientaci, takže startovní okno není příznivé. Jediné, co mi z toho logicky vychází je, že má na mysli evropsko-ruskou misi ExoMars 2020, která má však startovat až v roce 2020.

Přesně tak. Ale možná, že ho naučili jak funguje ten optimismus stále udržující Muskův koeficient. Takže to “naplánuje” na 2019 a po několika odsunech se to prostě dostane do toho správného okna 2020.

• Tovy napsal:

Nějak zapomněl dodat čím by se tam měl dostat, zvlášť v (z hlediska nebeské mechaniky) tak nepříznivý rok.
          Kdyby každý desátý plán ruské kosmonautiky byl realizován, tak by to byla naprostá bomba a obrovský přínos pro vědu a techniku… 🙁

Tovy: No vždyť to píšu. Použije se samozřejmě standard, tedy asi Proton, ale start se bude z různých důvodů slibovat a znovu odkládat (tak jako to měl Musk s Falconem Heavy), takže k reálnému startu stejně dojde až v tom roce 2020, kdy už je i to reálné okno.

• Gabriel napsal:

Chod na to logicky a dojde Ti, ze ide o predvolebny Putinov vyplach mozgov volicov.

Putin slíbil. A někdo ani neslíbí.

Slibem nezarmoutíš… víc k tomu není co dodat.