Indická lunární supermise se blíží

Indové zatím k Měsíci dostali jedinou sondu a hned druhé sousto si vzali pořádně velké – jejich mise Chandrayaan-2 se totiž bude skládat z orbiteru, landeru a šestikolového roveru. Půjde tedy o mimořádně smělou a komplexní misi. Je proto velká škoda, že se Indové více nechlubí dosaženými pokroky. Ke startu na raketě GSLV původně mělo dojít ještě v první polovině letošního roku, ale dnes byl oznámen odklad startu na říjen. Nyní jsme se však díky časopisu Times dozvěděli alespoň základní informace o stavu příprav této zajímavé mise.

Orbiter například úspěšně prošel termálně-vakuovými zkouškami, senzory a pohyblivé díly landeru jsou testovány a ověřuje se jejich správná funkce a letový model roveru se již sestavuje. Jednotlivé díly jsou v různých fázích připravenosti k odeslání na závěrečnou montáž a kompletaci. Doufejme, že Indové v dalších týdnech zveřejní i fotografie této 3290 kg těžké sondy, která bude díky své komplexnosti patřit mezi vrcholné události letošního roku.

23 komentářů ke článku “Indická lunární supermise se blíží”

1. Dan napsal:

Vcelku mě překvapilo, že GSLV na to má. V Mk.III variantě umí podle webu ISRO na GTO poslat asi 5 tun, Chandrayaan-2 má mít na orbitě Měsíce cca 3,5 tuny (jako celek)

2. frank napsal:

Vendelín, to už je celkem dávná věc, motory na celuloid a plastová pravítka, dětství…:D

3. frank napsal:

Oni mají vůbec zajímavý přístup, když si vezmu kolik jsou jejich náklady na čistě vědecké sondy ve srovnání s NASA ale klidně i s Čínany, tak se divím, že Elon už dávno celý Spacex program nepřesunul do Indie 🙂 To by pak BFR mohla létat za cenu jednoho vlaku Tesel 🙂

• Jirka Hadač Redakce napsal:

Na druhou stranu, asi by se mu nelíbilo lítat na UMDH/N2O2 či HTPB. A jasné, měl by to levnější, ale zase by nedostal nádherné smlouvy a penízky, co má od NASA a dalších organizací.

• frank napsal:

my co jsme lítali na zelené tzv. milimetrové ohebné pravítko si myslíme, že důležitá není cesta, ale cíl 🙂
        A proto ať žije lidové palivo Krasol LBH 2000

• Vendelin napsal:

Mohl bys mi to trochu popsat podrobneji? Zni to zajimave. Diky

Normál naškrábaný celuloid vhodně obalený alobalem ( třeba z čokolády a pod.). Též naškrábané hlavičky sirek, stavěl jsem i dvojstupňovou versi. Dobrá zdroj byla i uschlá barva po stříkání hraček v místní komunále. Některé konstrukce z trubek ve mě vzbuzují hrůzu i po šedesáti letech. Zvláště Travex smíšený s hypermanganem měl veliký potenciál. No, jsem rád že jsem několik neůspěšných pokusů přežil ve zdraví.

Někde jsem četl, že start je posunut na říjen.

5. Radim Redakce napsal:

Do tří měsíců mají odstartovat a teprve skládají (!?) rover? To bude asi hodně jednoduchý demonstrátor.
    Ale je prima, že to na Měsíci opět „ožívá“. Číňané hodili rukavici a je o ní pěkná strkanice 🙂

Super správa, držme palce !