Americké letectvo údajně z bezpečnostntích důvodů zničilo stupeň z mise SES-16, který nečekaně přečkal přistání na moři. Stupeň mohl představovat riziko.
8. února 17:55
Americké letectvo údajně z bezpečnostntích důvodů zničilo stupeň z mise SES-16, který nečekaně přečkal přistání na moři. Stupeň mohl představovat riziko.
8. února 17:55
Ruský výstup na ISS
Dnes v 16:55 SELČ je naplánován začátek výstupu VKD-62 ruských kosmonautů do volného kosmického prostoru z přechodové komory modulu Poisk. Výstup má provést Oleg Kononěnko a Nikolaj Čub. Délka výstupu je plánována na 6 hodin a 36 minut.
25. dubna 10:00
Jádro Ariane 6 stojí na rampě
Na nové rampě kosmodromu CSG byla dnes vztyčena spojená sestava centrálního a horního stupně rakety Ariane 6 určená k premiérovému letu tohoto evropského nosiče.
24. dubna 23:25
SLIM opět obživnul
Japonský lunární lander se včera ozval i po třetí přečkané noci! Původně byl stavěný pouze na přečkání jednoho lunární dne a navíc přistál v nestandardní pozici.
24. dubna 13:05
Start rakety Electron
Z kosmodromu Mahia nosná raketa Electron. Rakety vynesla dvě družice na rozdílné retrográdní oběžné dráhy. Vynesena byla jihokorejská družice NeonSat-1 a experimentální solární plachetnice NASA ACS3.
24. dubna 10:00
Informační podpůrné síly
Čína spustila 19. dubna Informační podpůrné síly (ISF) Lidové osvobozenecké armády (PLA). ISF fakticky nahrazuje Síly strategické podpory (SSF), které velely vesmírným silám PLA.
24. dubna 8:00
Starší pořady na Stream.cz (skončily v prosinci 2018)
Letectvo, tedy USAF nezníčilo tento stupeň, ale byla to neznámá soukromá firma. Více podrobností zatím není známo.
http://www.americaspace.com/2018/02/09/spacex-hired-company-to-destroy-floating-govsat-booster-not-usaf/
Pro ty kteří nevládnou angličtinou jen doplním informace z odkazovaného článku:
U každého přistanuvšího 1. stupně trvá (podle údajů z roku 2015) zhruba 1 až 2 hodiny, než je dálkově uveden do bezepečného stavu a může se k němu někdo přiblížit. Uvedením do bezpečného stavu se rozumí především řízené snížení tlaku v nádržích na palivo a okysličovadlo, protože ty jsou i po přistání natlakovány na letový tlak.
U 1. stupně z mise SES-16 mohly být po přistání elektrické obvody zasaženy mořskou vodou a tedy nebylo možné provést dálkové odpuštění přebytečného tlaku, resp. (a to spekuluji) nebylo možné získat údaje z čidel, že tlak je již bezpečný pro další manipualci. A nikdo nechtěl pochopitelné riskovat situaci, že by při manipulaci s tímto stupněm tlakové nádoby (zásobníky RP-1 a LOX) nečekaně explodovaly (i jen fyzikální exploze by nadělala pěknou paseku, nehledně na možnost zranění).
Dle článku šlo mimo jiné o COPV nádrže, které jsou samy natlakované až běda.
Jinak zjevně platí Vámi napsané, že nemají spolehlivou metodu na odtlakování nádrží, protože si nemohou být jisti tím, že po té koupeli fungují čidla a serva, která se o zabezpečení nosiče starají.
Ale mohli alespoň zkusit vyvolat autodestrukci 🙂 Na druhou stranu, USAF si rádo zacvičí.
Díky panu Majerovi za link 🙂
Zajímavé. Je k tomu někde na internetech víc?
Dík
Například zde. Ono k tomu není moc víc co říct.
Díky moc za odkaz i odpověď. Můj google mi totiž žádný článek ve vyhledávání nenabídl.
Rádo se stalo.
Chápu dobře, že SpaceX zájem o odtažení stupně nejevilo?
SpaceX ho chcela odtiahnuť len kvôli vysokému riziku to možné nebolo.
Konečně využití protiraketového systému 🙂
Ale škoda – zajímalo by mě, jak s ním to nečekané přistání zamávalo.
Kvůli vysokému riziku, že na ně začnou střílet? 🙂