ŽIVĚ A ČESKY: Kalifornský Falcon připraven ke startu

Včerejší pokus o start rakety Falcon 9 vypadal velmi dobře – pozemní vybavení rampy, nosná raketa i vynášený náklad byly v pořádku. O pár kilometrů výše však silně foukalo a i když nárazy větru přesáhly limit o pouhá 2%, nechtěla SpaceX nic riskovat a start odložila. Při této misi je okamžité startovní okno, což znamená, že raketa musí odstartovat v přesně daný čas a jakékoliv zpoždění znamená odklad o 24 hodin. Dnes se tedy otevírá druhá možnost a snad už vše půjde správně.

Ke startu by mělo dojít dnes, tedy ve čtvrtek 22. února v 15:17 středoevropského času, náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 15:00 SEČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu. Tím se dostanete na stránku přenosu na YouTube. Pokud z jakéhokoliv důvodu (třeba kvůli pomalému internetu, nebo datovým limitům) nemůžete sledovat video, bude pro Vás na této stránce připraven psaný online přenos, o který se bude starat Martin Gembec. Nové příspěvky se Vám zobrazí automaticky – stránku obnovujte pouze v případě, kdy se nový příspěvek neobjeví více než pět minut.

Zdroje informací:
https://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
https://forum.nasaspaceflight.com/…dlattach;topic=42485.0;attach=1452218;image

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

27 komentářů ke článku “ŽIVĚ A ČESKY: Kalifornský Falcon připraven ke startu”

  1. Atomix napsal:

    Zdravím, horní část trysky je chlazena regenerativne palivem,spodni uVAC verze spalinami turbočerpadla jak uvedli kolegové výše a to je právě ten velký prstenec nad spodní částí trysky.

  2. Milos napsal:

    Preco to okamzite startovne okno? Dakujem.

  3. Jožka Somík napsal:

    Já bych řekl, že to nejviditelnější, čím se od sebe liší motor Merlin na prvním a na druhém stupni je krom velikosti zvonu trysky i uzavřený cyklus u motoru na druhém stupni. Na těch záběrech se nedá přehlédnout ten prstenec svodu výfuku z turbíny obepínající trysku. Každopádně je to nádherný kus techniky. Škoda, že se po každém startu zničí.

    • Vladimír Todt napsal:

      To neni uzavřený cyklus. Je to vlastně chlazení velké trysky zvnitřku „chladnými“ spalinami z trurbočerpadla. To samé měl i F1 na Saturnu 5, kde to pěkně vidět.

      Kdyby to byl motor s uzavřeným cyklem, tak by „spaliny“ z turbočerpadla byly zavedeny výše do spalovací komory.

      • Jožka Somík napsal:

        Dík za vysvětlení. Myslel jsem, že právě toto je ten uzavřený cyklus.

        pro tonda: Vzhledem k tomu, že nikde není vidět samotný výfuk spalin z turbíny, tak jako to je vidět na prvním stupni, tak to výfuk z turbíny bude. Jen jsem mylně usoudil, že toto je uzavřený cyklus.

      • Pavel Riedl napsal:

        Myslel jsem, že je přívod / odvod paliva, které proudí v těch trubičkách okolo trysky, kterou jednak chladí a druhak se ohřívá před tím, než je posláno do spalovací komory. Měl bych to někde najít, ať nežiju v bludu…

      • Jan Kučera napsal:

        Odkaz na obrázek motorů Merlin.
        http://www.elonx.cz/wp-content/uploads/2017/04/Merlin_variants_comparison.png

        Ten úplně vpravo je Merlin 1D Vac. Ta široká trubka z několika segmentů, obepínající trysku dále od kamery co vidíme na záběrech z 2. stupně je výfuk turbočerpadla, přívod RP-1 do kanálků regenerativního chlazení trysky je trubkou menší světlosti blíže kamery a na záběrech není moc zřetelný.

    • Fantasta napsal:

      Ne, ne. Merlin 1D Vac má cyklus stejný, jako Merlin 1D, akorát je optimalizovaný pro vakuum, t.j. jiný expanzní poměr a jiná, větší tryska z Nb slitiny. To potrubí, co popisujete, je část regenerativního chlazení kerosenem, ohřátý pak vstupuje do turbočerpadla. Uzavřený cyklus má Raptor na metan a kyslík.

    • tonda napsal:

      Motor Merlin u 2.st.nemá uzavřený cyklus,ale otevřený jako u 1.st.To potrubí není výfuk,ale přívod paliva kolem trysky,které ji chladí,palivo se zplynuje a jde do sp.komory.Úprava motoru 2.st.spočívá převážně ve tvaru(délce)trysky.Jestli se pletu,tak mě někdo opravte.

      • tonda napsal:

        No kolegové byli rychlejší…!

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Pánové moc vás všechny chválím za rychlé uvedení věci na pravou míru. Jsme opravdu moc rádi, že máme takové pohotové a ochotné čtenáře. Napsali jste to skvěle.

      • RiMr napsal:

        Skutečně dojde až ke zplynování kerosinu?

  4. Jirka napsal:

    Opět jsem mohl sledovat start jen ze záznamu, v každém případě děkujeme (celá rodina).
    Ohledně vypouštění plynu po ukončení práce druhého stupně – předpokládám, že se jedná o bezpečnostní dekompresi nádrží, aby např. v případě srážky s mikrometeoritem a proražení natlakovaných nádrží celá sestava 2.stupeň+adaptér s družicemi nedostala do nekontrolované rotace. Odpouštěcí trysky musí být ale správně orientovány, aby důsledkem vypouštění nedošlo k nechtěnému impulzu.

    • Fantasta napsal:

      Motor Merlin používá ke chlazení kerosen, a to jsou myslím zbytky, které se musí před restartem vyfouknout. Mockrát jsme viděli restart druhého stupně, vždy v těchto místech byly trsy bílé hmoty, kterou pak přetlak odfoukl. Nemůže to být voda, jasně, ale ani kyslík, hélium už vůbec ne. Tak to je zřejmě kerosen. Ale je to jen moje dedukce. 🙂

      • ventYl napsal:

        Tiez si myslim, ze to kyslik nebude. Stupen si musi nechat nejake okyslicovadlo na to, aby vykonal spatny zazeh. Ten zazeh sa pri vacsine misii na LEO urobi tak do niekolko malo hodin po starte a to sa kyslik vypustat neoplati ani tak. Je to cas radovo porovnatelny s misiami pri ktorych sa robia dodatocne zazehy pre dosiahnutie finalnej drahy.

      • Vlastimil Pospíchal napsal:

        Raketové motory se obvykle proplachují dusíkem.

      • Fantasta napsal:

        To ano, ale dusík neztuhne do bílých trsů, jak je to poakovaně vidět na motoru druhého stupně.

      • Fantasta napsal:

        …opakovaně… 🙂

  5. jregent napsal:

    diky za prenos
    tezke je nejasat v praci 🙂

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.