Rampa přečkala Falcon Heavy velmi dobře

Šestého února odstartovala z floridské rampy 39A nejsilnější raketa současnosti. Byl to její první start a proto byli všichni zvědaví, jak si s náporem 27 motorů Merlin poradila rampa. Je potřeba říct, že z této rampy startovaly raketoplány i rakety Saturn V, takže Falcon Heavy byl proti nim spíše jen takové šimrání. Kromě samotné rampy se ale kontroloval i stav jejího technického vybavení – například transportní a zdvihací konstrukce TEL. Nyní byla tato podrobná inspekce dokončena a informace, které na našem fóru prezentoval Miroslav Pospíšil jsou velmi pozitivní.

Rampa 39A po startu Falconu Heavy.

Rampa 39A po startu Falconu Heavy.
Zdroj: https://forum.nasaspaceflight.com

  • Rampa ustála start FH velmi dobře, nicméně pár kusů vedení bude třeba opravit.
  • TEL je na tom podobně – bude třeba jen několik drobných oprav, jinak bez poškození.
  • Zkušenosti budou pravděpodobně využity k instalaci několika dalších ochranných krytů, aby se minimalizovaly i tyto „drobné oděrky“.
  • Opláštění FSS se provede v následujících měsících, v době instalace otočné přístupové lávky pro Crew Dragon.
  • Zbytky demontované konstrukce RSS vydržely (i když by nemusely) na svém místě, takže jejich postupná demontáž bude dál pokračovat.
Rampa 39A s konstrukcí TEL

Rampa 39A s konstrukcí TEL
Zdroj: https://forum.nasaspaceflight.com

Zdroje informací:
http://forum.kosmonautix.cz/

Zdroje obrázků:
https://forum.nasaspaceflight.com/…;topic=44376.0;attach=1476687;image
https://forum.nasaspaceflight.com/…;topic=44376.0;attach=1476685;image
https://forum.nasaspaceflight.com/…;topic=44376.0;attach=1476691;image

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

15 komentářů ke článku “Rampa přečkala Falcon Heavy velmi dobře”

  1. JirkaD napsal:

    Jak vipada situace s Crew Dragon – uz proběhlo oficiální vyjádření ze space X po úspěšném startu FH, kdy plánují realizovat misi oblet kolem měsíce?

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      FH zřejmě nebude certifikován pro lety s posádkou. Oblet kolem Měsíce tedy zřejmě provede až BFR.

      • PetrP napsal:

        Tak to je velká škoda. BFR je obrovské sousto a na něj si ještě pěkných pár roků počkáme.

      • JirkaD napsal:

        Taktez si myslim ze BFR je obrovske sousto a jen tak rychle na svete nebude. Zajimalo by me motivaci SpaceX pro necertifikaci FH pro posadku. Maji fungujici tezkou raketu a 62 tun je dost na to dostat na obeznou drahu Crew Dragon (CD:-)) a poslat je na oblet mesice.

  2. kuba napsal:

    Tenhle TELL je kompatibilní i s F9

  3. Štěpán napsal:

    Hodně jsem se bál, že při případném výbuchu Falcon Heavy zlikviduje rampu a budou problémy s Crew Dragonem, aby to vůbec stihli… Tak jsem moc rád že to dopadlo jak to dopadlo.

  4. David napsal:

    Podle mě skvělé detailní video na motory Saturnu V při misi Apollo 11.
    To byly trochu větší grády 😀
    https://youtu.be/DKtVpvzUF1Y?t=3m59s

  5. Premek napsal:

    Chtěl jsem se zeptat, jak to vypadá s článkem rubriky Statistix… Uvádělo se že 2017 bude koncem ledna na webu. Dík za info 🙂

  6. Chikmo napsal:

    Co je prosím RSS? 😛
    Ta stara konstrukce slozita?

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Je to zkratka Rotating Service Structure. Samotná obslužná věž pro raketoplány se skládá ze dvou částí – kromě pohyblivé RSS je tam i stabilní FSS (Fixed Service Structure). Zatímco RSS se odstraňuje, FSS zůstane.

    • Miroslav Pospíšil Redakce napsal:

      SErvisní konstrukce pro starty raketoplánů na rampách LC-39A a -39B byla rozdělena do dvou částí:
      FSS – Fixed Service Structure = pevná obslužná konstrukce
      RSS – Rotating Service Structure = otočná obslužná konstrukce

      SpaceX má rampu od NASA pronajatou na 20 let od 2014 do 2034. Pro své starty Falconů 9 a Falconů Heavy si na rampě ponechají FSS, a trochu ji modifikují (opláštění, vnitřní vybavení, přístupová lávka pro posádku). Otočnou konstrukci RSS nepotřebují a proto ji z rampy postupně odstraní.

Napište komentář k Miroslav Pospíšil

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.