Falcon vynese španělskou radarovou družici

Pro firmu SpaceX by měl být rok 2018 rekordní – premiérový start dlouho očekávaného Falconu Heavy se podařil, společnost má k dispozici hned tři startovní rampy a plný harmonogram startů naznačuje, že bychom se letos mohli dočkat velkého množství startů. Statický zážeh Falconu 9 na kalifornském kosmodromu tak můžeme chápat jako připomenutí, že další start už klepe na dveře. Už v sobotu sedmnáctého února by mělo dojít k vypuštění španělské radarové družice Paz, které však budou dělat společnost dvě malé, ale velmi zajímavé družice.

Start Falconu 9 na misi Formosat-5.

Start Falconu 9 na misi Formosat-5.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com

Čtvrtý start letošního roku pod hlavičkou SpaceX má vynést 1350 kg těžkou družici Paz a dva satelity Starlink (každý s hmotností 400 kg). Cílová dráha je heliosynchronní ve výšce 514 kilometrů. Raketa disponuje použitým prvním stupněm z mise Formosat-5, který podle dosavadních pozorování není vybaven přistávacíma nohama. Je tedy pravděpodobné, že se SpaceX opět pokusí jen o nácvik riskantních přistávacích manévrů na moři bez přistávací plošiny.

Samotný statický zážeh proběhl v neděli po osmé hodině večer našeho času. Jako obvykle šlo o zlatý hřeb a vyvrcholení kompletní simulace předstartovních příprav. Pozemní týmy si ověřily, že raketa je schopna projít všemi fázemi příprav, které ji čekají během finálového odpočítávání. Délka statického zážehu není vždy stejná – nové stupně mají zážeh dlouhý většinou 3,5 sekundy, stupně použité většinou hoří déle – někdy až 7 sekund a zatím nejdelší statický zážeh měl Falcon Heavy, kde motory hořely podle oficiálních údajů 12 sekund. Po provedení zážehu začala hrubá analýza nasbíraných informací a když se v nich neobjevilo nic neobvyklého, mohla SpaceX na sociálních sítích oznámit, že zážeh úspěšně proběhl a že se startem počítá 17. února.

V dalších hodinách pak počítačoví specialisté prováděli hloubkovou analýzu údajů, aby měli podrobnou představu o chování všech systémů během zážehu. Raketa samotná se dočkala odčerpání paliva a sklopení do horizontální polohy. Za pár hodin už byla na cestě do montážní haly HIF, kde se k hornímu stupni připojí aerodynamický kryt s nákladem. Po nezbytných kontrolách bude již kompletní raketa opět vyvezena na startovní rampu.

První stupeň s číslem 1038 připlouvá po misi Formosat-5 do přístavu v Los Angeles.

První stupeň s číslem 1038 připlouvá po misi Formosat-5 do přístavu v Los Angeles.
Zdroj: http://forum.nasaspaceflight.com

Jak jsme již uvedli na začátku, raketa pro tuto misi využije první stupeň, který již jednou letěl. Konkrétně jde o exemplář s výrobním číslem 1038, který absolvoval misi s družicí Formosat-5. I tato mise startovala z Kalifornie a před přistáním na mořské plošině Just Read The Instructions se první stupeň dostal do výšky až 247 kilometrů a jeho maximální rychlost byla 2348 m/s. Vynášená družice mířila na heliosynchronní dráhu ve výšce 720 kilometrů.

Stupeň se vydal do přístavu, kde byl přeložen na pevninu a po základní inspekci sklopen do horizontální polohy. Jeho cesta pak vedla do sídla firmy SpaceX v Hawthorne, kde podstoupil důkladnou inspekci a nezbytné úpravy pro druhé použití. V současné době trvá tento proces zhruba 24 týdnů, tedy zhruba půl roku. SpaceX však věří, že se tato doba velmi výrazně zkrátí, až se do služby dostane finální verze rakety označovaná jako Block 5.

Družice Paz

Družice Paz
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Hlavním nákladem aktuální mise je družice Paz, což je španělský výraz pro mír. Jejím výrobcem je společnost Airbus a provozovat ji má španělská firma HisdeSAT. Družice má sloužit širokému spektru zákazníků – od armádních, přes civilní, soukromé až po vědecké. Družice je vybavena radarovou anténou, která bez ohledu na oblačnost nebo denní či noční dobu dokáže snímkovat zemský povrch.

Podle dostupných informací má Paz dosahovat povrchového rozlišení jeden metr a každý den by měla pořídit až 100 skenů. Vědci navíc ocení přístroj pro monitorování srážek a celkově vodních ploch na celém světě. Družici měla původně vynášet raketa Dněpr, ale ta se stala obětí ukrajinsko-ruských sporů. Start se posouval téměř tři roky a tak se firma raději rozhodla původní kontrakt zrušit a přesunout náklad raději na Falcon 9.

Při startech SpaceX jsme si zvykli na zajímavý fenomén – většina diváků se nestará o to, co dělá horní stupeň, který vynáší hlavní účel mise, ale pozornost se soustředí na první stupeň, který má přistát. U této mise nás čeká něco trochu podobného. Hlavním nákladem je výše popsaná družice Paz, ale pozornost se bude u tohoto startu zaměřovat na dva menší spolucestující. Jde o demonstrační exempláře a testovací prototypy družic Starlink, kterými chce SpaceX šířit internet po celém světě. Bohužel však o těchto demonstračních družicích není k dispozici mnoho informací, protože firma se snaží udržet detaily své budoucí internetové sítě v tajnosti.

Zdroje informací:
https://www.nasaspaceflight.com/
https://www.geekwire.com/

Zdroje obrázků:
http://albertzurita.eu/wp-content/uploads/2013/11/PAZ_CCS.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2018/02/35978282703_0380222b00_k.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2018/02/35978282703_0380222b00_k.jpg
https://pbs.twimg.com/media/DU844GIX0AAWjpy.jpg:large

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

10 komentářů ke článku “Falcon vynese španělskou radarovou družici”

  1. maro napsal:

    Tan Starlink se mi nějak nezdá. O licence na rádiová pásma se u nás soutěží a nevěřím, že nějakého SpaceX se zákony této země netýkají. Pokud ta pásma vysoutěží jiné firmy, tak si SpaceX nebude moct jen tak vysílat dolů signál na naše území. Navíc ty pozemní stanice nebudou mít žádné směrované paraboly, ale všesměrové antény, protože družice budou vůči nim stále v pohybu. A takové vysílače zase budou muset mít homologaci pro vysílání v těch daných rádiových pásmech. A stejné to bude ve spoustě jiných zemí světa. Budou si chránit své vlastní providery, které lze danit mnohem snadněji, než nějakého „ptáčka na nebi“.

    • Hanh napsal:

      Tak jednoduche to neni. Snad nemyslite, ze vsechny GEO druzice maji povoleni ve vsech zemich, kdyz pokryvaji treba ctvrtinu planety. Nikdo jim to prece nesestreli. Neni to normalni vzdusny prostor. Ceska republika nema komu dat pokutu s kym se soudit. Pozenou k soudu neznameho pachatele, jednatele zahranicni spolecnosti. Ktera tady nema zadne zastoupeni. Nase armada to ani neni schopna sestrelit to bude na LEO. Denne nas povrch vyfoti desitky spionaznich satelity. Zvykli jsme si. Pres IRIDIUM si u nas taky zavolate a nemyslim si, ze by tu meli “vysoutezene” pasmo.

  2. Petr Novák napsal:

    Zdravím a děkuji za článek.Nedá mi však spát kdo zaplatí starlink?Vynést 4 000 satelitů to už je přece jenom výzva a budou k tomu potřeba desítky a desítky startů Falconu 9 . Děkuji za odpověď.

  3. Honza napsal:

    O starlinku je opravdu hodne malo informaci a pritom je to potencialne nejvetsi zdroj budoucich prijmu space x. Kdyz elon v prezentaci bfr mluvil o financovani tak to vubec nezminil, coz me docela zarazilo. Mam obavu ze to se starlinkem nejde uplne dobre, napriklad ze nebude mozne ziskat na takovouto konstelaci povoleni nebo je problem se zarezervovanim frekvenci. Doufam ze se mylim a je to jen tajnustkateni spacex. Start test
    ovacich druzic je dobre znameni, tak doufam ze spacex ten celoplanetarni internet vyjde, protoze to ucini i marsovske plany vyrazne realnejsimy.

  4. Hawk napsal:

    Problem s dostatecnym trhem pro tezsi nosice si uvedomuje i SpaceX.

    „The size of the market for the Falcon Heavy is unclear. Demand for large commercial satellites has dropped in recent years, with a sharp decline in orders for geostationary communications satellites in particular“

    http://spacenews.com/spacex-no-longer-planning-crewed-missions-on-falcon-heavy/

    Jeste k pilotovanym letum pomoc FH. Musk to nyni zvazuje pokud dojde ke zruseni ci protahovani projektu BFR – coz se v kosmonautice rovna pravdepodobnosti hranicici s jistotou.

    Musk, in the call with reporters, did not rule out flying people on Falcon Heavy, but only if there were delays in the development of BFR. “We’ll see how the BFR development goes,” he said. “If that ends up taking longer than expected, then we will return to the idea of sending a Crew Dragon on a Falcon Heavy around the moon, and potentially do other things with crew on Falcon Heavy.”
    http://spacenews.com/spacex-no-longer-planning-crewed-missions-on-falcon-heavy/

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.