SLEDUJEME: Druhá šance na zážeh Falconu Heavy

Minulý čtvrtek si raketa Falcon Heavy připsala další významný krok ke svému premiérovému startu. Na floridské rampě 39A firma úspěšně provedla tankování obří rakety a s úspěchem proběhla i předstartovní simulace WDR (Wet dress rehearsal). Tato zkouška se provádí právě proto, aby se vychytaly případné mušky a všechno si sedlo tak, jak má. V tomto směru tedy čtvrteční  WDR splnil svůj úkol a v neděli 14. ledna proběhla další zkouška tankování. Dnes tak může SpaceX zkusit pokročit o další stupínek výše. Nejbližší metou je statický zážeh všech 27 motorů Merlin na obou bočních i centrálním stupni. Ani dnes si nenecháme ujít možnost sledovat aktuální dění.

První exemplář rakety Falcon Heavy na rampě 39A

První exemplář rakety Falcon Heavy na rampě 39A
Zdroj: https://farm5.staticflickr.com

Zatímco ve čtvrtek se šestihodinové okno pro zážeh otevíralo v 19:00 našeho času, dnes bude okno opět šestihodinové a otevře se až ve 22:00! Minule jsme náš psaný přenos spustili dvě hodiny před otevřením okna, ale dnes začneme asi ve 21:00, tedy hodinu před otevřením okna. Důvod je prostý – velkou část doprovodných informací jsme popsali už ve čtvrtečním článku a jejich opakování by bylo plýtváním času i pro čtenáře. Dnes se tedy zaměříme převážně na aktualizace týkající se aktuálního dění. Pokud by se však před devátou večer objevila důležitá informace, určitě bychom ji do psaného přenosu zařadili.

Pokud Vás ale zajímají odpovědi na otázky, jak je raketa při statickém zážehu jištěná proč statický zážeh potřebuje časové okno, nebo proč jsou motory jakoby zacákané barvou, přečtěte si náš minulý článek. Dnes použijeme pro psaný přenos vložený rámec, který používáme například při živě a česky komentovaných startech. Pokud rámec s přímým přenosem nevidíte, zkuste si v prohlížeči vypnout AdBlock (na našem webu stejně reklamy nejsou). Rámec se automaticky obnoví po přidání nové zprávy a navíc se ohlásí cinknutím, takže není nutné manuálně obnovovat stránku. Občas se ale může stát, že rámec „zamrzne“. Pokud se Vám tedy zdá, že delší dobu (třeba 20 minut) nepřibyla žádná zpráva, můžete zkusit pomocí klávesy F5 znovu načíst stránku. Výhodou je, že vložený rámec ušetří velké množství obnovených načtení, které vyžadoval minulý systém. Tato metoda by tedy měla být šetrnější i k našemu hostingu.

Zdroje informací:
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
https://c1.staticflickr.com/5/4599/38583829295_8ceaa73c42_k.jpg

SLEDUJEME: Druhá šance na zážeh Falconu Heavy, 5.0 out of 5 based on 20 ratings
Pin It
(Visited 16 296 times, 1 visits today)
Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (20 votes cast)
(Visited 16 296 times, 1 visits today)
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Více se o tomto tématu dočtete zde »
(odkaz vede na příslušné vlákno diskuzního fóra www.kosmonautix.cz)


47 komentářů ke článku “SLEDUJEME: Druhá šance na zážeh Falconu Heavy”

  1. Marfy napsal:

    Co napsat? Space X přeji mnoho úspěchů při této velmi důležité zkoušce a mnoho kvalitních dat. Redakci Kosmonautix moc děkuji za zprostředkování těchto výjimečných chvil. To co tady děláte není vůbec samozřejmostí a moc si toho vážíme. Jste skvělí!

  2. Tomáš napsal:

    Bry vecer. Mal by som otazocku. Aj ine firmy robia taketo staticke starty ako spx pri zavadzani novej rakety? Myslim tym akoze komplet zostavenu raketu.

  3. Lukáš napsal:

    Zdravím Vás Dušane,

    Chci se zeptat zda by dnes večer, po úspěšném statickém zážehu, mohl přijít i ostrý start rakety.

    Díky za odpověď

    • Dušan Majer napsal:

      Hezký den, myslíte jako start ještě dnes? To v žádném případě nehrozí. Zážehů může být v dalších dnech více a i po tom posledním bude do startu zbývat ještě několik dní.

  4. Michal napsal:

    Je stále reálný start Falconu Heavy v lednu?

  5. Michal napsal:

    Mimochodem, všiml si někdo, že v linku na tuto stránku je napsáno: “faconu heavy”? 😀

  6. bohyn napsal:

    Dle America Space https://twitter.com/AmericaSpace/status/953334461562867712 dnes opět nic 🙁 Navíc, dle odkazu v tomto tweetu, není Tesla na palubě. Co může ukrývat aerodynamický kryt? Měřící přístroje na vibrace?

  7. Martin Gembec napsal:

    Nemám nic proti odkladu kvůli Atlasu V, ale při vší úctě to nemůže být důvod. O startu Atlasu se snad ví dopředu, nikdo by přece neplánoval statický zážeh. Jestli mají jakoukoli jinou nejistotu, naprosto to respektuji, ale uvítal bych, kdyby se nebáli to alespoň dodatečně napsat. Proč by najednou měl vadit blížící se start rakety o kterém museli vědět?

  8. Rado napsal:

    Ach jaj. Vždy sa teším a čakám a stále odklad. Rozumiem a som za aby to bolo na 100% a ten štart a hlavne pristátie tých troch stupňov bude podľa mňa po monštre Saturne to naj. Tak ostávam čakať a teším sa. 🙂

  9. Mirek S. napsal:

    Těžko se divit těm těžkostem. Bezpečnost především. A hlavně nepřijít zase o rampu. Zvlášť, když tu má startovat CrewDragon, pokud se nepletu.

    • Vencour napsal:

      Kosmonautiku jsem začal brát vážně během posledního roku, tak se omlouvám za případné laické dotazy …

      V normálním světě se spousta aktivit dělá tak, že něco hlavního a k tomu něco záložního. Co pozoruju lítání do kosmu, tak se podle všeho zatím jednalo v principu o kusovou výrobu. Přišlo mi, že SpaceX má potenciál všechny přejet, tím, že má výsledky. Tak se mi nezdá, že pořád spoléhají na jednu, dvě rampy, že budou pořád v pořádku? Případně pokud mám zakázky na roky dopředu, že nenabídnu jejich rychlejší odbavení?

      Pokud čekají na BFR, že někoho spasí, nemůže se stát, že s ní přijdou pozdě? Pokud vnímám, že berou jako hlavního partnera NASA a konkurence taky nespí?

      Takže … držím palce všem pozitivním zprávám … a klidné snášení dalších odkladů 🙁

      • Dušan Majer napsal:

        Falcony momentálně mohou startovat ze tří ramp – dvou na Floridě a jedné v Kalifornii, přičemž staví další v Texasu. Počet ramp odpovídá počtu plánovaných startů, takže je rozumné, že jich není víc. Každá rampa se musí udržovat i když se z ní nelétá a to něco stojí. Takže SpaceX to má vybalancované dobře. Navíc dříve měla na Floridě, odkud létá většina misí, jen jednu rampu, ale te´d už má dvě, takže v případě problémů na jedné rampě nebude muset čekat na vyřešení daných komplikací.
        SpaceX postupuje po krocích – nejprve Falcon Heavy, pak BFR, která je mimochodem pořád hodně daleko. A jestli nepřijde pozdě? Momentálně se neplánuje nic, co by ji překonalo.

  10. Alois napsal:

    Asi tam bude nějaká chyba, když po úspěšném tankování před týdnem se nečekaně opakovalo v neděli a od té doby se nic neděje.

    • Dušan Majer napsal:

      To není tak jisté. Už dříve se spekulovalo o tom, že před zážehem může být i několik WDR, stejně tak je možnost, že i zážehů bude několik než dojde ke startu.

  11. Alois napsal:

    Při startu F 9 dochází k zážehu jednotlivých motorů postupně s určitým zpožděním. V případě FH budou motory zažehovány po trojicích, nebo jeden po druhém až do počtu 27, to mi není jasné.

  12. Lukas napsal:

    Ako som tu uz davnejsie pisal,start fh neocakavam skor ako v polovicke marca.sami vidíme,ako dlho trva vyhodnocovanie dát uz len pri tankovani.a to sme este nemali zazeh.zazeh predpokladam na koniec januara a start na polovicku marca.

  13. Vladimír Todt napsal:

    FH je po včerejším sklopení zase vztyčen. To by mě zajímalo která raketa měla více erekcí. Omlouvám se za přírovnání, ale ta neustálá videa a fota z tohoto posilování nahoru a dolu spolu s čekáním mně směřují myšlenky tímto směrem.

    • JanHonnza napsal:

      Aby se nějaké ženské hnutí se necítilo poníženo těmito falickými hrátkami.
      Ale vážně:
      Nevíte, prosím, někdo jaká je, alespoň orientačně, cena jednoho naplnění FH palivem, otestování, vypuštění, bude to darda….

      • Dušan Majer napsal:

        Ceny prací neznáme, ale plně natankovat jeden F9 stojí kolem půl milionu dolarů. Na druhou stranu při tankování se ztratí jen část kapalného kyslíku, jeho zbytek + všechen letecký petrolej se dají použít opakovaně.

  14. Jirka Hadač napsal:

    Dal bych si pozor u toho připravovaného živého přenosu FH. A možná by bylo lepší založit I nový. Nevím kolik je tam expirační doba, ale když to sklouzne do února, už to bude hodně pravděpodobné, že se zase nespáruje s klíčem.

    • Dušan Majer napsal:

      Bohužel mi to už taky proletělo hlavou. Začínám přemýšlet o tom, že bych starý přenos úplně smazal a místo něj založil zbrusu nový třeba několik dní před startem.

      • Jirka Hadač napsal:

        Já, byť jako pouhý divák, jsem určitě pro. U Zumy bylo docela dost lidiček, co si nevšímají chatu, takže nezjistili změnu streamu. A pak je to mrzelo v diskuzi pod článkem o startu. A tady by ta lítost byla asi větší. Plus podotýkám, když k tomu dojde, tak než to zjistíte při startu a založíte nový, taky uteče čas, kde se dali pouštět videa a něco zajímavého povídat.

  15. Vladimír Todt napsal:

    No. Možná by bylo rychlejší soustředit se na BFR a FH dát jako muzeální exponát. Sice má taky víc motorů, ale na 1 trubce, takže by se to poladilo rychleji. 😀

  16. Jansa Jaroslav napsal:

    Dnes v noci se budou zkušebně tlakovat nádrže čili plnit a tlakonat jednotlivé stupně a příští den test 27 motorů, Motory Merlin musí hrát jednotně v jednom ritmu, vyladit jazztrubky každá do své oktávy. To musí znít. Vždyť to tady bude i s námi poslouchat sám Elon Musk.!!!
    TO BUDE ALE BURÁCET, Žádné piáno ale zhurta forte.

Napište komentář k Vencour