SpaceX zakončí rekordní rok startem z Kalifornie

Rok 2017 byl pro firmu SpaceX mimořádně povedený – především proto, že se podařilo rozjet opakované používání prvních stupňů raket Falcon i lodí Dragon. Končící rok byl pro SpaceX rekordní – doposud nejvíce startů měla v roce 2016, kdy provedla osm startů. V letošním roce byl tento rekord více než zdvojnásoben – momentálně má firma na svém kontě 17 startů a ještě se můžeme těšit na jeden další. V dnešním článku se tedy podíváme na to, co nám SpaceX nachystala do předvánočního času. Misí pro Iridium totiž SpaceX letošní rok započala a misí pro Iridium jej i stylově zakončí.

Statický zážeh na startovní rampě je vždy signálem, že se start blíží. Většinou bývá dopředu oznámeno okno pro zážeh, zájemci z dálky sledují, zda raketa již „vypouští obláčky“ a vše je důkladně monitorováno diváky z okolí. Tedy přesněji řečeno, bývá. Tento důkladný dohled totiž platí pro Floridu, kde je na obě rampy (39-A i 40) velmi dobře vidět. U Vandenbergovy základny na západním pobřeží je to již horší a proto přišlo v pondělí ráno našeho času oznámení o provedení statického zážehu docela nečekaně. Ano, věděli jsme, že se někdy v tomto období SpaceX o zážeh pokusí, ale informace přišla jako blesk z čistého nebe.

Start se čtvrtou desítkou družic Iridium je zatím plánován na sobotu 23. prosince ve 2:27 našeho času. SpaceX tím překročí pomyslnou hranici poloviny velkého plánu obnovy komunikační sestavy družic Iridium. Je potřeba říct, že první desítka nových Iridií byla vynesena letos v lednu, druhá přišla v červnu a třetí v říjnu. Rychlá frekvence startů odpovídá významu největší a nejdražší výměnné kosmické akce v dějinách, kdy se během dvou let mají vyměnit všechny družice Iridium vypuštěné v 90. letech a na začátku tisíciletí. Nahradit je mají vylepšené modely Iridium NEXT. Celkový kontrakt počítá s vynesením 75 družic na sedmi vyhrazených raketách Falcon a jednom sdíleném startu. Ten přijde v březnu, kdy poletí pouze pět Iridií a s nimi dvě družice GRACE-FO studující zemské gravitační pole, které vyvíjí Spojené státy a Německo.

Družice Iridium NEXT

Družice Iridium NEXT
Zdroj: http://spaceflight101.com

Nyní se můžeme těšit na vypuštění družic s pořadovými čísly 31 – 40 a celá obnova má být dokončena v srpnu roku 2018. Celý masivní program na obměnu sítě Iridium je vyčíslen na tři miliardy dolarů, což  obnáší nejen platby za rakety Falcon, ale i vylepšení pozemních systémů, které musí odpovídat modernizovaným družicím. Ty staví firma Thales Alenia Space a o jejich finální integraci se stará Orbital ATK. Každá družice o hmotnosti 860 kilogramů dokáže svým signálem pokrýt oblast širokou 4700 kilometrů. Data a zvuk se dají přenášet rychlostí až 1,5 Mbit/s v případě mobilních terminálů a až 8 Mbit/s v případě velkých a pevně umístěných terminálů.

Zajímavé je, že původní dohoda počítala s tím, že se pro každý start s Iridii použije kompletně nový Falcon 9. Firma Iridium (podobně jako NASA) totiž použitým stupňům příliš nevěřila. Letos však SpaceX čtyřikrát využila již jednou použitý stupeň a vždy to bylo bez problémů. NASA i Iridium před pár měsíci své názory změnily a kývly na používání stupňů, které už jednou letěly. Mise pro NASA si už opakované použití vyzkoušela minulý týden v pátek a Iridium by mělo následovat tuto sobotu. Firma změnila svůj názor především poté, co jí SpaceX předložila důkladný přehled dat, která potvrzují bezpečnost opakovaného použití. Z těchto dat vyplývalo, že použití stupně, který již letěl, zvyšuje riziko selhání v rozmezí vůbec až minimálně.

První start stupně B1036

První start stupně B1036
Zdroj: http://spaceflight101.com/

V případě firmy Iridium při rozhodování o objednání dvou použitých stupňů (na čtvrtou a pátou misi) ani tak nehrála roli finanční úspora, která je pro zákazníka minimální. Spíše šlo o to, že firma získá záruku, že její start bude odbaven včas. Výroba nových prvních stupňů je časově náročná a v nabitém harmonogramu SpaceX jde o poměrně úzké hrdlo. Naopak při využití použitého stupně je objem přípravných prací menší.

Na aktuální misi tedy poletí první stupeň s označením B1036, který do vesmíru poprvé letěl 25. června, když vynášel druhou desítku družic Iridium NEXT a následně měkce přistál na plošině Just Read The Instructions. Po převozu do přístavu v Los Angeles stupeň podstoupil detailní poletovou inspekci, která se zaměřila hlavně na stav motorů a samotné konstrukce (svary a jiné strukturální spoje). SpaceX pro tyto kontroly použila celou řadu metod, mezi kterými bychom našli i ultrazvuk. Jakmile se ukázalo, že je vše v pořádku, mohl být stupeň přepraven na Vandenbergovu základnu, kde na něj již čekal zbrusu nový horní stupeň.

Po relativně nečekaném statickém zážehu byla raketa sklopena a mohla být přepravena do hangáru u rampy, kde bude k hornímu stupni připojen aerodynamický kryt s nákladem. Družice Iridium NEXT mířily na kosmodrom po dvojicích, přičemž poslední opustila továrnu v arizonském Gilbertu na konci října. Na Vandenbergově základně družice prošly kontrolou, tankováním nádrží a připojením k adaptéru, který zajistí jejich vypuštění.

Síť družic Iridium

Síť družic Iridium
Zdroj: http://spaceflight101.com

Družice Iridium obíhají v šesti rovinách, přičemž aktuální start míří na druhou rovinu. Díky orbitální mechanice tak musí ke startu dojít přesně ve 2:27:23 SEČ. Teoreticky bychom se tak mohli dočkat světového rekordu v krátkosti rozestupu mezi dvěma starty. Pouhých 61 sekund před Falconem by totiž měla odstartovat japonská raketa H-IIA s družicí GCOM-C pro sledování klimatu.

Po startu raketa zamíří směrem k jihu a první stupeň se po oddělení od stupně druhého nepokusí o přistání. Opět se dostáváme k tomu, že na Vandenbergově základně není vidět na rampu a proto ještě před pár hodinami veřejnost nevěděla, že raketa nedisponuje roštovými kormidly ani přistávacíma nohama. Tato informace se nejprve objevila na Redditu a později ji potvrdil i Matt Desch z firmy Iridium. Bude to poprvé, kdy se opakovaně použitý první stupeň nepokusí o přistání.

Důvody se ve svém článku pokusil rozklíčovat web elonx.cz a nejpravděpodobněji se jeví pragmatická úvaha. Tento první stupeň pochází z výrobní řady Block 3, která je schopna s velkou pravděpodobností pouze dvou startů. Úkolem této řady bylo nasbírat zkušenosti s přistáváním, které bude možné využít na finální variantě Block 5. Zkušenosti se nasbírat podařilo a Block 5 přijde možná již na jaře roku 2018.

Již jednou požitý první stupeň opět přistává na LZ-1

Již jednou požitý první stupeň opět přistává na LZ-1
Zdroj: Flickr

SpaceX tedy už první stupně ve verzi Block 3 nepotřebuje. Již víme, že opakované použití zvládají – všechny čtyři doposud opakovaně použité stupně vždy měkce přistály. Tím, že se nebude přistávat, je zároveň rozhodnuto i o tom, že SpaceX letos bude mít stoprocentní úspěšnost přistání, protože do konce roku už žádný jiný Falcon startovat nebude.

Pokud Vás mrzí, že nebudeme svědky přistání prvního stupně, nesmutněte, možná nás čeká dostatečná náhrada. SpaceX se již několik měsíců snaží o záchranu aerodynamických krytů, jejichž výroba stojí skoro šest milionů dolarů. Firma proto experimentuje s korekčními tryskami na stlačený vzduch a řiditelnými padáky, které mají zajistit nasměrování krytu do oblasti, kde mohou být zachráněny. SpaceX sice o úspěších a pokrocích na tomto poli příliš neinformuje, ale zdá se, že při minulých startech tuto technologii zkoušela na jedné polovině krytu. Nyní je možná čas přestoupit na vyšší level.

Loď Mr. Steven v Port of Los Angeles.

Loď Mr. Steven v Port of Los Angeles.
Zdroj: https://i.imgur.com

Z východního na západní pobřeží se totiž přesunula loď Mr. Steven (sledujte její pozici), která se již dříve používala při pokusech o přistání aerodynamických krytů. V losangeleském přístavu se podařilo loď vyfotit a veřejnost tak mohla spatřit novou konstrukci, která vyrostla na její zádi. Spekuluje se o tom, že na ramena by mohla být natažena síť, do které se kryt snese. Zatím není jisté, zda je tato úvaha správná, ale pokud ano, bude jistě velmi zajímavé sledovat, jak tento manévr probíhá. Nezbývá než doufat, že nás SpaceX obdaří fotkami, v ideálním případě i přímým přenosem v rámci vysílání startu. Ale to už bychom možná chtěli moc, uvidíme.

Osmnáctým startem roku se budou měnit i rekordní tabulky. Dlouhé roky patřil titul nejpoužívanějšího nosiče roku raketám Sojuz – ty však letos provedly pouze 15 startů. Jediným ohrožením prvenství Falconů tak mohou být čínské rakety Dlouhý pochod, ale ty mají momentálně na svém kontě 14 startů a upřímně řečeno se nezdá, že by Čína mohla SpaceX předhonit. Příští rok navíc může být pro SpaceX ještě úžasnější – na Floridě má dvě rampy, takže by klidně mohla dosáhnout na 30 startů za rok! Navíc nás čeká premiéra Falconu Heavy, nasazení finální verze Falcon 9 Block 5, nebo letové zkoušky lodi Crew Dragon. A jak známe SpaceX, tak nám toho určitě připraví ještě mnohem více.

Zdroje informací:
http://spaceflight101.com/
http://www.elonx.cz/
http://www.elonx.cz/
http://forum.kosmonautix.cz/
http://forum.kosmonautix.cz/

Zdroje obrázků:
http://spaceflight101.com/…/wp-content/uploads/2017/01/NEXT-1-Fairing.jpg
http://spaceflight101.com/…/wp-content/uploads/2017/10/Iridium-NEXT-3.jpg
http://spaceflight101.com/…/uploads/2017/12/35499710806_f9179bea0e_o.jpg
http://spaceflight101.com/…/uploads/2017/06/Iridium-NEXT-4.jpg
https://c1.staticflickr.com/5/4546/39051469552_f80e316cf1_z.jpg
https://i.imgur.com/uYjsYct.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

21 komentářů ke článku “SpaceX zakončí rekordní rok startem z Kalifornie”

  1. cecil napsal:

    Neviem, kam by som toto vyjadrenie umiestnil, tak ho píšem sem, do najnovšieho príspevku.

    Keď som pred niekoľkými rokmi natrafil na kosmonautix, upútali ma nielen aktuálne a fundované články, ale hlavne diskusie pod.

    Očarilo ma kvalitné a odborné komentovanie uverejnených článkov, ale najmä priateľská atmosféra bez invektív a pocit, že diskutujúci sú skutočne zaujatí danou problematikou a sú „na jednej vlne“.

    Bohužiaľ, odborné pohľady síce ostávajú, ale priateľská atmosféra sa vytráca. Rozhodne za to nemôžu autori tohto blogu, len prispievatelia sa pohoršili.

    Dúfam, že sa to nezhorší, pretože kosmonautix, plný najnovších informácií,skutočne rád pravidelne čítam.

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Děkujeme moc za názor. Ono je to hodně tím, že náš web v posledních letech značně zvýšil svůj dosah a roste nám návštěvnost. Nás pochopitelně těší, že můžeme informace předat více lidem, ale nese to s sebou i negativní vlivy, o kterých píšete. Nezbývá než věřit, že ta původní skupina zvyklá na určitou atmosféru bude aktivně v diskusích vystupovat proti příspěvkům, které tu pohodu kazí.

      • cecil napsal:

        Držím palce. Vďaka za odpoveď. Pozdravujete môjho favorita G.

      • Vlastimil Pospíchal napsal:

        Nevhodné příspěvky je nejlepší ignorovat. Když se totiž hádáte s blbcem déle než 5 minut, hádají se už dva blbci.

    • Kamil napsal:

      Já myslím, že Kosmonautix je pořád oázou slušného a přátelského diskutování

      • zvejkal napsal:

        Jo.

      • Petr napsal:

        Souhlasím, vždy se těším jak na článek, tak na následnou diskusi pod článkem.
        Sleduji Vás ze zahraničí a musím uznat, že je tento web velmi unikátní a to jak kvalitou publikovaných informací, tak kvalitou diskuse čtenářů kteří jej úžasným způsobem doplňují.
        Držím palce ať to nadále vydrží.

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Děkujeme, budeme se snažit. 😉

  2. casso napsal:

    Vie sa nieco blizsie ohladom problemu s aerodynamickym krytom pre ktory boli viacere starty odsunute?

  3. tonda napsal:

    Tak já mám návrh.Komentovaný přenos startu dvou raket,F9 a H2A!Ať má také nějaké prvenství v roce 2017 Kosmonautix a Dušan!!Už se těšíme!!

  4. Karl napsal:

    Já teda jenom čekám, co Dušan vymyslí do každoročního videa „Na co se těšit v roce 2018? Už si ani nevzpomenu, kolikrát už tam byl start Falconu Heavy? Ale uznávám, že tentokrát, už to asi dopadne :o)

  5. Tonotime napsal:

    Prínos Spacex a Elona Muska je aj v tom, že úspešne dokázal, že aj súkromné firmy sa môžu presadiť vo vynášaní tovaru do vesmíru. Tento rok riadne vzrástla dôvera v súkromné firmy najmä kvôli SpaceX a ostatní sa na tej vlne zvezú. Fandím aj iným, ako aj Electronu. Úspešnosť SpaceX donútila aj ESA po vývoji oveľa lacnejších rakiet ako Ariane 6, projekty s metanovými motormi a podobne. Nádej vkladám do vývoja motorov Sabre, ktorý je Britský projekt financovaný aj ESA.Úspešnosť SpaceX donútila tento rok aj rusov prehodnotiť úspornejšie vynášanie tovaru do vesmíru a prekvapivo začali uprednostňovať projekty zo Sujuz 5 pred Angarov. Niečo sa pohlo aj v tajnostkárskej Číne, oznámili že tiež zahájili práce na projektov znovu použiteľnosti svojich rakiet.Uvažovali o záchrane svojich komponentov na padákoch.
    Svoje aktivity vo vynášaniu tovaru a satelitov do vesmíru mala zahájiť aj OSN pre menej vyvolené štáty, akosi dlho ticho v daných projektoch. Zatiaľ málo správ, ako bude reagovať Japonská JAXA ? Blízky vesmír sa začal otvárať aj menším firmám a už nebudú musieť čakať roky, kým im tam svoje aktivity vynesú.
    Registrujem čoraz viac aj iné výhody znovu použiteľnosti ako napríklad výrobný čas, ktorý často limitoval vynášanie tovaru a služieb do blízkeho vesmíru. Stačí skontrolovať napríklad prvý stupeň, aerodynamické kryty a znova začleniť. Netreba stále čakať na nové kusy z výroby. Aj nové kusy komponentov na rakety z výroby treba riadne skontrolovať. Takže na kontrole až tak ekonomickí nestrácajú, lebo treba dobre skontrolovať tak použité komponenty, ako aj nové z výroby.
    Veľmi fandím nech už naštartujú svoje aktivity aj vesmírni ťažiari. V blízkych asteroidoch sa nachádzajú napríklad kovy typu platina. Údajne môžu reštartovať svetovú ekonomiku cez 600 biliónov $ a nemuseli by sme čakať na ďalšiu svetovú hospodársku krízu. Viem si predstaviť, že veľa takých asteroidov dopadlo aj na povrch Mesiaca, možno aj tam sa rozbehne nejaká ťažba. Nemuseli až tak pľundrovať naše ekosystémy.
    Zahájiť nejakú výrobu a servis na obežnej dráhe. 3D tisk už pokročil, ako aj výpočtová technika na rôzne roboty. Naštartovať aj vesmírny obchod a infraštruktúru.
    Proste ľudstvo musí expandovať do blízkeho vesmíru aspoň svojou výrobou a ťažbou.
    Lebo existuje až príliš veľa hrozieb zániku, preľudnenia, či pádu ekosystémov.

  6. pbpitko napsal:

    Pekný článok, Dík !
    Takže posledný štart v tomto roku. Dúfam, že už sa už trasie v základoch tohtoročný rekord v štartoch.
    pb 🙂

Napište komentář k Dušan Majer

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.