Falcon Heavy na rampě do konce roku?

První fotky Falconu Heavy způsobily minulý týden mezi internetovou veřejností značné pozdvižení. Však jsme také na tuhle raketu čekali dlouhé roky a teď je již opravdu velice blízko. Uplynulé sváteční dny totiž přinesly hned několik velmi zajímavých momentů, které dávají jasně najevo, že se termín premiérového vývozu této rakety na startovní rampu nezadržitelně blíží. V dnešním článku se pokusíme shrnout všechny tyto momenty a ukážeme si, že bychom se v posledních dnech roku 2017 mohli dočkat ještě dalších pěkných fotek.

TEL na cestě do haly HIF. Krásně jsou vidět držáky všech tří stupňů i nově instalované vzpěry mezi bočními stupni a stupněm centrálním.

TEL na cestě do haly HIF. Krásně jsou vidět držáky všech tří stupňů i nově instalované vzpěry mezi bočními stupni a stupněm centrálním.
Zdroj: https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net

Minulý týden jsme viděli, že Falcon Heavy je již sestavený a v montážní hale HIF u rampy 39A probíhají jeho zkoušky. Pro vývoz na rampu však Falcon Heavy potřebuje (stejně jako klasický Falcon 9) transportní konstrukci zvanou TEL. Ta však v minulých dnech pobývala na rampě 39A, kde zřejmě probíhaly zkoušky její kompatibility se systémy rampy. Jelikož kolem rampy vede turistická cesta autobusem, měla internetová veřejnost o dění poměrně dobrý přehled. Včera přišla zpráva, že TEL rampu opustil a zamířil do haly HIF, což potvrzuje i fotka vložená napravo od tohoto odstavce.

V HIFu bude Falcon Heavy zvednut s pomocí stropních jeřábů, TEL pod něj zajede, raketa se spustí a připojí se k podpůrné konstrukci – je také možné, že k této akci již došlo. Následovat bude pochopitelně mnoho kontrol a zkoušek a ještě v tomto týdnu bychom měli vidět obří raketu při cestě na rampu 39A. Myslí si to alespoň Chris Bergin z webu nasaspaceflight.com. Ten totiž na svém Twitteru zmínil, že je tu potenciální možnost vývozu Falconu Heavy na rampu, kde proběhnou zkoušky sestavení ještě letos.

Aerodynamický kryt pro premiéru Falconu Heavy. Přes otevřená vrata haly HIF můžeme tušit obrysy Falconu Heavy.

Aerodynamický kryt pro premiéru Falconu Heavy. Přes otevřená vrata haly HIF můžeme tušit obrysy Falconu Heavy.
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Před halou HIF se navíc podařilo vyfotit aerodynamický kryt, v jehož útrobách se skrývá Tesla Roadster. Na fotce pořízené z autobusu je dobře vidět logo Falconu Heavy, takže padly oblíbené spekulace o tom, že na krytu bude logo Tesly. Co nás tedy čeká v nejbližších dnech? Věřme, že ještě letos uvidíme vývoz Falconu Heavy na rampu 39A, v lednu pak proběhne zkušební tankování nádrží spojené se simulovanou přípravou na start (známá zkouška WDR). Na leden je plánován i statický zážeh celé rakety – není zatím jisté, zda zážeh proběhne ihned po WDR, nebo zda bude pro zážeh raketa znovu natankována. Stejně tak nevíme, zda bude proveden pouze jeden statický zážeh, nebo zda se bude opakovat. Vše záleží na tom, jak bude probíhat příprava a kolik se objeví nečekaných problémů. Termín startu zatím neznáme, ale dá se předpokládat, že to nebude dříve než v polovině ledna. O změnách Vás budeme určitě rádi informovat.

Zdroje informací:
https://twitter.com/
https://l.facebook.com/

Zdroje obrázků:
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2017/12/20/17/477B764E00000578-0-image-a-6_1513789300819.jpg
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…b5fed25bb60836aa6b74e1e028591556&oe=5AB23C14
https://pbs.twimg.com/media/DR_GaxYUIAAs331.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

13 komentářů ke článku “Falcon Heavy na rampě do konce roku?”

  1. Vlastimil Pospíchal napsal:

    Pokud jsem to pochopil správně, tak pro F9 a FH se budou používat 2 různé TELy nebo alespoň 2 různé držáky rakety.

  2. janc1c1 napsal:

    //embedr.flickr.com/assets/client-code.js

    pekne tam vidno že na jednom kryte sú nejaké nádrže …

  3. Alois napsal:

    V podstatě se jedná o raketový vlak, jehož stupně jsou řazeny horizontálně.
    Skutečně “ obří rakety “ zná kosmonautika pouze dvě : Saturn 5 a N-1, ta bohužel a to bohužel nejen pro Sověty, ale zejména pro světovou kosmonautiku, nelétala. Pokud by byla bývala schopná letu mohl se vývoj světové kosmonautiky ubírat zcela jiným směrem, létalo by se už tehdy běžně na Měsíc a dále, což se chystá doufejme konečně nyní.

    • Petr Šída Redakce napsal:

      A co Energie, na tu jste zapomněl, v současnosti jsou navíc ve vývoji další dvě rakety srovnatelných, či lepších parametrů ….

      • Alois napsal:

        Energia je též raketový vlak dokonce z pěti raket spojených horizontálně. Před několika dny jedna z raket skládaných do onoho svazku samostatně startovala – Zenit.

    • maro napsal:

      Na Měsíc by se nelétalo běžně nikdy. Daňový poplatníci by takové rozmařilosti velice rychle zatrhli, zvlášť když v tom nevidí žádný užitek ani vojáci.
      Pár šlápot v rámci prestiže bylo samozřejmě super, ale v dalších výletech už neúprosně otravovali účetní se svou věčnou otázkou „Kolik chcete a co nám za to dáte?“. A toho „za to“ zas tak moc nebylo.

      • Pavel napsal:

        Pokud do toho vstoupi soukromy sektor, tak si to casem ti bohatsi danovi poplatnici radi zaplati. 🙂

  4. Štěpán napsal:

    Na začátku chybka: Jsem místo jsme.

  5. tonda napsal:

    Díky za článek.Trochu mě to osvětlilo ty podpůrné držáky na TELu.Já měl za to,že budou součástí startovní rampy ,ale z fotky je vidět,že jsou na TELU.Myslel jsem,že se raketa zvedne a opře se o ty podstavce,co budou na rampě,natankuje,atd.Takže myslet znamená..kouknout na kosmonautix a je jasno!Dík!

Napište komentář k maro

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.