Další osud titanových kormidel na Falconech

Na misi Iridium-2 letěl v červnu letošního roku Falcon 9 s novými roštovými kormidly. Ta se lišila nejen tvarem a velikostí, ale především materiálem. Místo tradičního hliníku byl použit titan. Ačkoliv Elon Musk nová kormidla hodně chválil, jejich dalšího nasazení jsme se již nedočkali a všechny následující mise obsloužila stará hliníková kormidla. Spekulovalo se o mnoha důvodech, ale Elon Musk nyní na Twitteru prozradil, jak to ve skutečnosti je. Nás může těšit, že se nad touto novou technologií nezavřela voda a že ji čeká slibná budoucnost.

V Muskova tweetu vyplývá, že SpaceX chce titanová kormidla používat pouze na misích, při kterých je vracející se stupeň vystaven extrémnímu namáhání a zahřívání. Na verzi Block 5 (kterou zde Musk označuje jako V5) se však už budou používat pouze titanová kormidla, což souvisí s tím, že tato verze má být mnohem snáze a rychleji připravena k opakovanému použití, což s hliníkovými kormidly moc nejde.

Už delší dobu navíc víme, že kromě verze Block 5 bychom se titanových kormidel měli dočkat i na Falconu Heavy, který by mohl startovat už v lednu roku 2018. Zatímco postranní bloky budou mít titanová kormidla, centrální stupeň vstoupí do atmosféry s kormidly hliníkovými.

Zdroje informací:
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/2017/06/new-grid-fins.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

14 komentářů ke článku “Další osud titanových kormidel na Falconech”

  1. Jan Běhounek napsal:

    Zdravím,rád bych se zeptal jestli u mise Iridium 4 bude použit již jednou letěný 1.stupeň?

  2. Vojta napsal:

    Nejspíš má na skladě hromadu hliníkových kormidel, která chce využít a titanová šetří na později nebo na mise, kde by hliníková zvyšovala riziko neúspěšného přistání. To je normální postup ve spoustě firem.

    • ventYl napsal:

      Nmyslim, ze by zrovna SpX bola firmou, ktora si na sklad necha vyrobit desiatky tych kridiel. Ak kazdy komponent prakticky nepretrzite vylepsuje a ked to nie je v tomto odvetvi zvykom – rakety su prakticky 100% BTO tovar bolo by to velmi nepravdepodobne aj ked su firmy, co to robia. Ale ani to by som za tak 100% pravdive nebral. Sklad su dnes vacsinou mrtve prachy, kazdy chce veci JIT a na sklad sa nerobi, pokial sa nevie, ze sa to preda. Alebo skladovanie a distribucia nie je hlavnym biznisom samotnej firmy.

      • Vojta napsal:

        Druhá možnost je, že titanová kormidla jsou tak drahá, že se vyplatí jen pro mise, které by jinak byly ohroženy. U ostatních odepíší hliníková a jede se dál.
        Mě ta kormidla přijdou jako spotřební materiál a nejsou až tak velká, takže je klidně mohli objednávat/vyrábět po větších balících kvůli vytížení stroje. Minimálně u odlévací formy by to dávalo smysl, ale nevím, jestli nejsou obráběná.

      • Robert1 napsal:

        Nevidim dovod preco by nemala tesla kormidla na sklade v dostatocnom pocte, funguju spolahlivo, takze preco ich menit ked su navyse aj lacne a kontrolovat a natierat ich moze hocijaky praktikant. Urcite nevylepsuje nepretrzite kazdy komponent na to zabudnite, to by vam strielali rakety jedna za druhou, zmeny su podla mna sporadicke a skor SW charakteru pripadne male zmeny typu zhrubsenie materialu na miestach kde sa zistilo namahanie atp. Nemozete menit vsetko stale lebo neviete potom urcit dostatocne presne aka zmena mala aky ucinok alebo dosledok.

      • Richard napsal:

        K tomu bych se asi klonil, ono se to nezdá, ale titanový kus může být klidně 10x dražší, než hliníkový – dražší materiál, jinak se odlévá, hůře se obrábí…

    • Vlastimil Pospíchal napsal:

      Myslím si, že titanových kormidel zatím nemají dostatek a že potřebují spotřebovat hliníková kormidla na zbývajících misích s Block 3. Mezitím jistě vyvíjí vhodnou (levnou) technologii na výrobu těch titanových.

  3. Petr Melechin Redakce napsal:

    S tím Falconem Heavy to je naopak. Boční stupně budou mít titanová kormidla, zatímco centrální bude mít hliníková.

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.