SLEDUJEME: První fotky Falconu Heavy

Pohled na motorovou sekci prvního Falconu Heavy.

Dočkali jsme se! Po mnoha letech počítačových vizualizací, animací a více či méně zdařilých pokusů o grafické slepení tří stupňů Falconů 9 dohromady máme před sebou historicky první fotografie skutečného Falconu Heavy! Elon Musk před pár minutami zveřejnil tyto snímky na svém Instagramu a Twitteru a my Vám je nyní rádi přinášíme. Fotky vznikly v hale HIF u rampy 39A, kde obří raketa vzniká. Na snímcích je například vidět, že boční stupně opravdu disponují titanovými kormidly, zatímco centrální stupeň má kormidla hliníková.

P.S. Pokud se během dne objeví další snímky této rakety, budeme je do článku přidávat.

Historicky první fotografie premiérového exempláře rakety Falcon Heavy

Historicky první fotografie premiérového exempláře rakety Falcon Heavy
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Falcon Heavy v hale HIF

Falcon Heavy v hale HIF
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Zdroje informací:
https://www.instagram.com/
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/DRezf3DUEAAubA3.jpg:large
https://pbs.twimg.com/media/DRezf3BU8AASJRT.jpg:large
https://pbs.twimg.com/media/DRezf3EVAAAqm2s.jpg

SLEDUJEME: První fotky Falconu Heavy, 5.0 out of 5 based on 44 ratings
Pin It
(Visited 13 347 times, 1 visits today)
Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (44 votes cast)
(Visited 13 347 times, 1 visits today)
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Více se o tomto tématu dočtete zde »
(odkaz vede na příslušné vlákno diskuzního fóra www.kosmonautix.cz)


163 komentářů ke článku “SLEDUJEME: První fotky Falconu Heavy”

  1. RiMr napsal:

    …už se to blíží!!! 🙂

  2. Zbyněk Henzl napsal:

    Koukám hlavní stupeň hliník a postranní stupně titan.

  3. pbpitko napsal:

    Myslíte že pre FH končí éra Nauky ?
    Dúfajme. Vzžaduje to o mnoho, mnoho viac než len pospájať Dohromady tri rakety. Je to nezrovnateľne náročnešia a obtiažnejšia úloho ako 3 samostatné rakety. Ono to je vlastne úplne nová a neodskúšaná raketa, vlastne takmer úplne zelená lúka vsmladučkou trávičko.
    pb 🙂

  4. casso napsal:

    na twittri su 3 obrazky. zvysne 2 su este lepsie;) https://twitter.com/elonmusk/status/943420026593337344

  5. max napsal:

    Nerikali nahodou, ze ty bocni boostery budou recyklaty? Z tech fotek to vypada, ze smrdi novotou 😀

    • Dušan Majer napsal:

      Ano, boční stupně jsou opakovaně použité. První z mise Thaicom 8 a druhý z mise SpaceX CRS-9. To, že jsou bílé, je normální. SpaceX doposud vždy použité stupně před druhým použitím čistila a natírala. Teprve až start 15. prosince s lodí Dragon byl výjimečný v tom, že se poprvé použil stupeň, který se důkladně nečistil a byl zašedlý.

  6. Karel Zvoník napsal:

    Naprosto fantastické, už se nemůžu se dočkat

  7. BlackSheepOI2 napsal:

    Ako je zariadený vývoz na rampu, znesie pôvodná štruktúra z F9 aj HF ? alebo bola nejako zosilnena?

    • Dušan Majer napsal:

      V minulých měsících probíhaly úpravy, aby byla rampa a vývozní zařízení TEL kompatibilní s Falconem Heavy. Detailněji jsme to rozebrali v tomto článku. Termíny v něm uvedené už sice nejsou platné, ale informace z toho jistě načerpáte.

  8. Milanek napsal:

    Tak to je paráda !!!

  9. VM napsal:

    Trochu se mi aerodynamicky nezdá ta tyč, co rakety spojuje po stranách nahoře. Čekal bych jedno spojení nahoře uprostřed, ty další dvě tyče na krajích budou dělat příšerné turbulence. Že by se kvůli nedostatečné pevnosti musely stupně spojovat na více místech?

    • Dušan Majer napsal:

      Těžko říct, uvidíme po prvním letu.

    • Romanescu napsal:

      vyzera to tak trochu ako priprava na crossfeed

      • Vít Výmola napsal:

        Opravdu to vypadá jako nějaké funkční propojení. Zajímavé taky je, že podélný prolis napojený na nosník je na levém a pravém stupni jiný.

        • peter napsal:

          tie “prelisy” najskôr sú rovnaké, len zostavené to tak je, že na ľavom sa dívame na jednu stranu a na pravom sa dívame na tú druhú – postranné stupne sú voči sebe otočené o 180°.

      • casso napsal:

        mne to pripada ako lišty na kabelaz 🙂 kedze pouzili prve stupne f9, tak aby im nemuseli upravovat vnutro , potiahli kable pre ovladanie spojov po povrchu.

    • casso napsal:

      tie stupne nebudu produkovat rovnaky tah sucasne. pri starte najskor zaberu bocne stupne, ktore budu tahat aj centralny supen (plne natankovany palivom), takze tie spoje budu dost namahane.

      • maro napsal:

        Z hlediska namáhání je jedno jestli ten centrální stupeň jede od začátku naplno, nebo naopak nejede třeba vůbec. Ty boostery táhnou (a namáhají spoje) jen tahem svých motorů, který nezávisí na tom co tlačí. Je tedy jedno jak moc pracuje nebo nepracuje ten samotný tažený střed.

        • Tomáš Novák napsal:

          Na tahu centrálního stupně také závisí. Pokud ten sám urychluje, musí boční stupně využít část svého tahu na jeho “dohánění”. Myslím, že hlavní je obava o vzájemnou rotaci stupňů. Vzhledem k množství motorů, jejich poloze vzhledem k úchytům a řízením směru letu jejich naklápěním, bude tendence k rotaci celkem značná. S tím mohou souviset i podélné lišty – měření torzniho napětí jednotlivých stupňů.

        • maro napsal:

          Jo, máte pravdu. Tohle jsem nedomyslel. Vlastně je to všechno dáno poměrem hmotností a výkonů motorů. Pokud by byl poměr hmotnosti centrálního stupně k tahu motoru centrálního stupně stejný jako poměr hmotnosti boosteru k tahu bosteru, tak by booster vůbec nepomáhal ani nebrzdil. Přenášená síla z boosteru na centrál by byla čistá nula.

    • RYAN napsal:

      … to prepojenie je rovnaké, ale hore-dole … stupne napr. raketoplanu a Delta heavy sa odpájajú od seba doľava-doprava, raketa Titan napr. ,,hore-dole,, a FH je kombináciou, stupne sa odpoja v 30 stupňovom uhle… vľavohore-vpravodole …

    • Martin Krupicka napsal:

      Spojení je provedeno tak, jak bylo ověřeno na modelu s využitím standardní inženýrské techniky:
      Když má něco držet pohromadě, omotej to tesa páskou.

    • Dan napsal:

      Delta IV Heavy má horní spojení centrálního stupně s bočními řešeno taktéž aerodynamycky podivně, je to zřejmě osvědčený design.

      Mimochodem, úchvatné dílo, impozantní stroj.

    • peter napsal:

      ale, nieje to až taká exotika. japonská H2A to má podobne

  10. zmrzlý musch napsal:

    Jsem dojatej…

  11. Robert1 napsal:

    Som rovnako nadseny ako vsetci ostatny z FH ale nieje jeho start strocha precenovany verejnostou ?

    • Dušan Majer napsal:

      Neřekl bych, půjde o nejsilnější raketu současnosti, navíc se máme dočkat přistání tří stupňů.

      • Robert1 napsal:

        Z tohoto pohladu plene suhlasim, ale caka klientela na FH alebo by sa len mala vytvorit ? Je vobec treba sukromnemu segmentu taka silna raketa ? FH mi pride ako trocha odstrkovany projekt ktory je ale uz neekonimicke zahodit, takze v nom pomali popri inych (dolezitejsich) veciach pokracuju. Nie nadarmo sa hovori ze dokoncit poslednych 10% prace trva 90% casu.

        • Dušan Majer napsal:

          Na FH by měly létat třeba komunikační družice, které sice může vynést i F9, ale u kterých nemůže jeho první stupeň přistát. Hoďte za hlavu údaje o nosnosti 64 tun na LEO. To platí pro raketu, která by s ničím nepřistávala. Přistáním bloků nosnost velmi výrazně klesne, ale pořád to bude stačit na všechny běžné náklady.

        • Radek napsal:

          FH by mohl vynášet těžké družice na geostacionární dráhu. Komerčně by mohl by být konkurentem hlavně pro Ariane 5. Otázka je, jestli se dostane na takovou úroveň bezpečnosti. Přece jen Ariane 5 neměla poruchu přes 10 let a 80 startů.

    • RiMr napsal:

      …veřejnost vůbec neví “co to žere Bohušu”… 🙂

    • Radek napsal:

      Celá SpaceX je přeceňovaná veřejností. Ale vidět přistávat tři stupně naráz bude parádní podívaná 🙂

      • ldx napsal:

        Je přeceňovaný, ale mít raketu za minimální cenu s maximální nosností není k zahození.

        Může nastat situace, že bude potřeba poslat těžší náklad třeba na ISS nebo na budoucí (cis)lunární stanice a to velmi rychle a k tomu se Falcon Heavy bude hodit. Přípravy na start SLS nebo Delta Heavy trvají měsíce.

  12. pepas87 napsal:

    Nečekal jsem, že dnešní den dosáhne vrcholu už v poledne..
    Paráda!!!

  13. Soong napsal:

    Naprosta parada! Jen bych mel dva dotazy:
    1. Pokud se dobre divam, tak tri prvni stupne jsou spojeny jen nahore a asi dole. Neni to malo?
    2. Proc ma ten pravy 1. stupen tak siroky lem, ktery se tahne odzhora dolu jako okapova roura? Ty dalsi 1. stupne maji tento lem mnohem tensi. Asi se bude jednat o rozdilne generace 1. stupnu, ale nevite nekdo, k cemu to je a proc se tak rapidne ztencil?

    • Dušan Majer napsal:

      1) Nemělo by to být málo. SpaceX se snažila všechno důkladně nasimulovat.
      2) Ono je to možná tím, že jeden stupeň je otočen o 180°, takže nám ukazuje opačnou stranu než zbývající dva. Je to kvůli uspořádání palivových konektorů na rampě – viz obrázek.

    • pepas87 napsal:

      Při pohledu na motory mi připadá, že levý stupeň má stejně mohutný “okap” jako pravý, jenom ze spodní strany..

    • maro napsal:

      Ten pravý a levý booster jsou úplně stejné a zaměnitelné. Takže ten levý má ten okap a zespodu. Samozřejmě, vždyť zpevněné spoje pro propojení se středovým stupněm jsou realizované jen na jedné straně, 90 stupňů od okapu.

  14. David napsal:

    Při tom horním pohledu mám dojem, že vpravo stojí nahoře a uprostřed stejný člověk se žlutým kabelem v ruce. Zřejmě příliš velká raketa na výšku stropu a jednu fotku..

    • Radim napsal:

      Jeřábník co ovládá portálový jeřáb, na kterém je fotograf/kamera…
      A je tam i potřetí, jen vyretušovaný 🙂

      R.

    • Jožka Somík napsal:

      Nejspíš je ten záběr složen ze tří fotografií. Ono je to dobře vidět na těch bočních nosnících haly, jak se tam nepřirozeně překrývají.

  15. Bill napsal:

    Paráda!!! 🙂

  16. Miloš napsal:

    Levý stupeň má 3 motory lesklé. Ostatní jsou černé (i na ostatních stupních). Neví někdo proč?

  17. Evzenj napsal:

    Co to je za rampouchy nebo igelity uvnitr nekterych trysek? nebo to je opticky klam?

    • Dušan Majer napsal:

      To bude pravděpodobně jen optický klam.

    • Kamil napsal:

      ElonX tvrdí, že jsou to zbytky samozápalné látky, kterou se motory startují

      • RYAN napsal:

        … to sú pyroforické TEA/TEB rezidua, ktoré sa používajú na na ,,zapálenie,, motorov pri ,,entry a landing,, ( pri reakcii so vzduchom sa vznietia a majú taký zelený plamienok)… Preto zbytky nenájdeš na všetkých motoroch, ale iba tých, ktoré boli použité pri pristáti, nie pri štarte (tie sú bez chemického rezidua)…

      • RYAN napsal:

        pardon, to bolo pre ,,Evzenj,, … igelity 🙂 …

    • RYAN napsal:

      … zrejme si mal na mysli pyroforické TEA/TEB rezidua, ktoré sa používajú na na ,,zapálenie,, motorov pri ,,entry a landing,, ( pri reakcii so vzduchom sa vznietia a majú taký zelený plamienok)… Preto zbytky nenájdeš na všetkých motoroch, ale iba tých, ktoré boli použité pri pristáti, nie pri štarte (tie sú bez chemického rezidua)… a Falcon používa systém 1-3-1 pre ,,landing burn,, … centrálny motor a dva postranné …

  18. Jožka Somík napsal:

    Nádhera. Už se to začíná rýsovat. Ale teď vážně, opravdu plně důvěřujete, že to hned na poprvé poletí bez problémů? Já tedy pevně doufám a SpaceX to moc přeju. 🙂

    • Dušan Majer napsal:

      Těžká otázka. Bude to určitě náročné, protože každý start nové rakety je sázkou do loterie a navíc nikdo nemá zkušenosti s raketou, která má 27 motorů. Určitě věříme v úspěch, ale zároveň víme, že to nebude lehké.

      • Jožka Somík napsal:

        Čekám, že nejkritičtější bude oddělení boostrů, jelikož se to v praxi asi nedá testovat. Už se těším na komentovaný start. 🙂

      • Yokotashi napsal:

        Byly by tu nejake zkusenosti s raketou se triceti motory: https://en.wikipedia.org/wiki/N1_(rocket) rozumum-li dobre te rustine (kterou neovladam), tak na konci rikaji, ze jim zafungovala jako 5kT TNT bomba:

        .

        • Dušan Majer napsal:

          Měl jsem na mysli spolehlivou raketu, což se k N-1 nehodí.

        • Vladimír Todt napsal:

          Ano, mluví tam o 5 tisících tunách v tritolovém ekvivalentu, tedy TNT. Holt 8 let nuceného studia ruštiny + nějaký krátký pracovní pobyt v Putinově Rusku (osvěžení ruštiny) zanechal stopy. 🙂

          • zargos napsal:

            Také se říká,že při tomto rekordním výbuchu ani nevzplanulo všechno palivo a nakonec pršelo z oblohy.

        • Vladimír Todt napsal:

          N1 měla problémy jak s “bordelem” v palivu, tak v řízení počítačem. Tedy sama se sebou. U FH jsou jednotlivé hlavní boostery již vyzkoušené a testovat se bude vlastně jen celková spolupráce všeho + sekvencování zapalování kotorů, jak jsem vyrozuměl.

        • PetrP napsal:

          Je nějaký výrazný rozdíl v obtížnosti řízení většího počtu jednokomorových motorů oproti menšímu počtu vícekomorových? Třeba takový Sojuz, nebo Energia mají/měli na prvním stupni 20 spalovacích komor a nevypadalo to, že by s jejich řízením měli nějaké potíže.

          • Dušan Majer napsal:

            Ono jde o to, že vícekomorový motor má sice více komor, ale jen jednu hnací hřídel. Tím pádem se toho nemusí tolik řídit.

        • PetrP napsal:

          Netuším, jak se takový raketový motor řídí. Jen mi to přijde snad dokonce jednodušší, když má každá spalovací komora svůj vlastní regulovatelný zdroj, než když se čtyři komory dělí o jeden a regulátor musí zohlednit hodnoty v každé ze spalovacích komor a nějak tomu přizpůsobit přísun paliva. To už ale moc spekuluji a možná tam ani žádná zpětná vazba ze spalovací komory není a tah se upravuje na základě akcelerometrů, nebo něčeho podobného.

          • Dušan Majer napsal:

            Řeknu to jinak – vícekomorový motor se chová jako jedna jednotka. Takže když máme mnoho jednokomorových motorů, musíme kontrolovat správnou funkci všech.

        • BlackSheepOI2 napsal:

          N-1 nebol zlý návrh, ale skôr by som zmienil, že nadčasový. Nedotiahli to do konca kvôli politickým faktorom a urýchľovali štart na úkor bezpečnosti a testovaní. Na druhej strane, neviem to iste, možno ma niekto opraví, ale ako prvý sa stretli s niektorými javmi spojenými s vysokým počtom motorov.
          A dobre tu už niekto poznamenal, za mnohými problémami stál nedokonalý riadiaci systém. Možno v dnešnej dobe by to fungovalo…

          • zargos napsal:

            Když testem 1.stupně N-1 byl start celé rakety,tak to ani jinak dopadnout nemohlo. Motory NK-33 předběhly dobu,ale i konstrukční možnosti,nakonec to s nimi vzdal i Antares.

  19. Milanek napsal:

    dávám jim 90% šanci 🙂

  20. Ronn napsal:

    Nie som znaly problematike. Budu sa z tejto rakety vracat stupne ako v pripade F9?

  21. maro napsal:

    Tak to je masakr. 27 motorů! Člověku to dojde, až když to fakt vidí pohromadě.

  22. Martin Frána napsal:

    Paráda!!! Tuhle zimu budou několikery Vánoce po sobě. To bude jízda až se všech 27 motorů zažehne a odlepí se to od povrchu.

  23. zvejkal napsal:

    Jezisko, nech im to nerachne!

  24. Vladimír Todt napsal:

    Fotka shora je asi složeninou minimálně ze 2 fotek. Napravo nahoře a napravo níže od středu je jeřábník ovládající portálový jeřáb celkově 2x.

  25. RiMr napsal:

    …no tak je ta fotka složená… no a co?

  26. Petr Čása napsal:

    Teprve teď, při pohledu na těch 27 motorů zespoda, si říkám:
    Opravdu dokážou uřídit tahy a vektorování motorů tohoto monstra dohromady tak, aby se jim to cestou nahoru nerozpadlo?
    Začínám chápat to prohlášení Elona Muska, že za úspěch bude považovat, když se to dostatečně vzdálí od rampy …

  27. Pepa napsal:

    Trochu mě překvapuje, že chybí číslo 25 na pravém prvním stupni, ale vzhledem k tomu, že se natíral znova, tak jen asi zapomněli doplnit označení. 🙂
    A na fotce je krásně vidět porovnání titanových a hliníkových kormidel.

    • Dušan Majer napsal:

      Ono nemusí chybět, ale jeden stupeň je vůči ostatním otočen o 180°, takže číslo je možná na druhé straně.

      • Pepa napsal:

        Pak ale nechápu, proč je označení jen z jedné strany. To by pak znamenalo, že chtějí mít z nějakého důvodu rozlišeny strany. Měl jsem však za to, že konstrukce prvního stupně je osově symetrická.

        • RYAN napsal:

          … v minulosti bolo označenie na oboch stranách, menšie písmo (štvorcová základňa uloženia motorovej sekcie), keď sa prešlo na kruhovú základňu, ,,strana,, stratila zmysel …

  28. Štěpán Krňanský napsal:

    Nevíte někdo, zda má SpaceX v plánu vyvinout výkonnější horní stupeň? Nebo už se budou jen soustředit na BFR?

    • Vladimír Todt napsal:

      Pouze mé spekulace dle veřejných informací:
      – Pokud by byl silnější druhý stupěň, tak možná jen zvětšením nádrže dosavadního stupně + mozné přidání druhého motoru – tedy prodloužení druhého stupně. Vzhledem k váze by pak ale musel být vynášen na FH. Jde o to jak moc by se to vyplatilo a rozdělení tahu/váhy prvního a druhého stupně.
      – I z reakcí na tiskovkách “zápal pro nové” mám dojem, že interně se spíše těší na převedení kapacit na BFR než neustále něco dělat na základě F9. Hlavně pokud se potvrdí ekonomičnost BFR. Plus také to, že BFR je blíže Muskovu snu o letech na větší vzdálenosti a Marsu. Modifikovaná BFR je použitelná, pokud by byly zákazníci, i na vynášení velkých projektů obecně. A pokud zvládnou v budoucnu dotankovávání na oběžné dráze, tak je to minimálně jako první demonstarční krok pro větší lety. Navíc univerzálnější palivo (metan, zemní plyn) je dalším posunem. Vodík je taky svým způsoběm vesmírně univerzální, ale je s ním více práce.

  29. Vladimír Todt napsal:

    Zajímalo by mě, jestli ve “vystřelené” Tesle budou nějaké kamery, fotoaparáty apod. Zda to nechtějí využít i jako reklamu na Teslu. Video, foto z palubky auta směrem dozadu na Zemi / dopředu kamsi by se dalo reklamně využít. Minimálně by se toho chytla média a byla by tak samoreklama skoro zadarmo.
    Ale to uvidíme.

    Jinak nahoře u druhého stupně by to chtělo na místo “čumáku” zaparkovat připravené auto a vyfotit spolu. 🙂

  30. Tomáš napsal:

    No ty kjávo, to je macek … ! 🙂
    Docela chapu, ze je pro Elona lepsi kdyz to bouchne mimo rampu… kazdopadne mu preju aby to dopadlo jak nejlepe to pujde.

  31. Smisek napsal:

    Nádherné snímky, už se těším jak to po těch letech konečně poletí. Mimochodem, zdá se mi to nebo je ten stupeň vlevo nějaký lehce očouzený?

  32. Kamil napsal:

    Kolik FH váží v suchém stavu a kolik bude vážit na startu?

  33. Schabi napsal:

    Jsem zvědavej jestli budou při vysílání 3 přenosová okýnka (2 z bočních stupňů, 1 z centrálního). A další možná ze zadní parkovací kamery na Tesle :)))

    • casso napsal:

      dva postranne bloky budu pristavat relativne blizko seba, cize staci kamera jedna. a centralny stupen bude pristavat neskor na mori

  34. Branislav Pecho napsal:

    Tak je to konečne tu! Ako všetci, aj ja budem držať palce, aby to dotiahli až za Kármánovu hranicu.
    Zaujímalo by ma, či je raketa riadená jedným centrálnym počítačom, alebo počítač každého z boostrov pracuje samostatne, resp. komunikujú navzájom. Čiže tri, alebo štyri počítače.

  35. B.E.A.M napsal:

    Neviem ci to tu uz bolo , ak hej tak sorry ale spX takto planuje zachytavat aerodynamicke kryty

    https://cdn.teslarati.com/wp-content/uploads/2017/12/Fairing-grabber-3-Reddit-user-vshie.jpg

    Pravdepodobne natiahnu siet a dotoho kryt spadne 😀 zaujimave riesenie..

  36. David napsal:

    Tak nevím, ale zdá se mi, že záhadná kombinace hliníkových a titanových kormidel by si žádala nějaké vysvětlení. Asi není pochyb o tom, že postranní bloky by zvládly návrat i s Al kormidly. Přesto mají titanová. Centrální stupeň se ale oddělí při mnohem vyšší rychlosti, cca 3,5 km/s, a kormidla má z hliníku. Takže, kde je zakopaný pes?

    Vtip je v tom, že centrální stupeň by bez brždění dopadl (pardon, přistál) opravdu příliš daleko. Proto musí po separaci zabrzdit skoro na nulu (a i tak bude přistávat dále, než je zvykem). A jako sekundární efekt tedy bude přistávat “pohodovou” rychlostí.

    Ještě podotýkám, že demo FH je let silně atypický tím, že zátěž v podobě Tesly je na FH prostě malá, a to i v případě plánovaného urychlení k Marsu. Rezerva paliva je tedy značná, výše popsané brždění tedy považuji za jistou věc.

    Ještě k normálnímu využití FH, které se zde stále dokola zpochybňuje – výhoda proti F9 spočívá v možnosti vynesení více družic najednou. Tím vzniká hned dvojí úspora – družice se mohou “spárovat” tak, aby měly optimální součet hmotnosti, a cena nerecyklovaného druhého stupně se rozpustí mezi více klientů.

    A ještě jsem někde načetl zajímavou úvahu ohledně FH – v případě, že bude třeba využít plnou nosnost, mohou se použít stupně na konci životnosti, které by už stejně neletěly, a tím se cena za takový start dostane dolů.

    • Robert1 napsal:

      Spajanie druzic je mozne iba pri druziciach typu iridiu(a aj to je vymera raz za 20-30 rokov), kde mas presne definovane rozmery hmotnost, kedy sa druzice vyrobia, zdrzania su tiez rovnake, uchytenie atd atd. Silno pochybujem ze sa dockame toho ze na FH budu popriliepane rozne druzice z roznych krajin a vyrobcov. Pre mna je FH slepa ulicka najme ked sa pripravuje BFR.

      • Dan napsal:

        Toto přeci naprosto běžně poskytuje ESA skrze Ariane 5 (a Ariane 6 v to jistě bude pokračovat) díky restartovatelnému hornímu stupni a dvěma slotům pro satelity (ta čtyřslotová je fakt spíš na ty Galilea apod.). Spíše je problém v nalezení zákazníků, kteří se shodnou na alespoň podobných parametrech doručovací dráhy. Což není takový problém u misí na GTO, jako spíše na polární dráhy.

  37. Alois napsal:

    Horizontální spojování stupňů je běžná věc už padesát let, příkladně R-7 či Titan 3, to by neměl být problém. 27 motorů u nichž je osvědčeno vypnutí při případné anomálii, jak ostatně F9 předvedl, by též neměl být problém. Problémem by mohla být tuhost centrálního stupně při maximální zátěži. Pokud ale FH při prvním letu ponese zanedbatelné užitečné zatížení nebude se namáhání konstrukcí o mnoho lišit od letu F9.

    • Vladimír Todt napsal:

      Centrální stupeň je více vyztužen než normální F9.

    • Tomáš Novák napsal:

      Ono se spíš příliš neliší mechanické namáhání rakety v závislosti na vynášeném nákladu. Vzhledem k hmotnosti druhého stupně – 111 tun – náklad nehraje tak velkou roli. Největší namáhání je max Q – tedy maximální odpor atmosféry, kde největší roli hraje velikost a tvar aerodynamického krytu. Malá hmotnost vynášeného nákladu je vhodná pro snadný návrat rakety.

  38. BlackSheepOI2 napsal:

    Neviem či existujú detaily, vie sa aký software používa F9 ak preberá riadenie letu pri štarte? Predpokladám, že tých vstupov bude hodne a zhodnotiť ich všetky v priebehu pár sekúnd bude chcieť celkom pekný výkon.
    Pri FH predpokladám minimálne ztrojnásobenie týchto operácii.

    Vie sa niečo o software a ako to tam beží?

    ďakujem

  39. Jozef napsal:

    Omlouvám se pokud ta otázka už někdy dříve padla, ale uvažuje se o variantě s pěti navzájem spojenými F9 ?

    • Vlastimil Pospíchal napsal:

      Pokud vím, tak se s touto variantou vůbec nepočítá. SpaceX se nyní chce soustředit na vývoj BFR.

  40. Prouza napsal:

    Lze někde dohledat informaci o tom v jakém pořadí a s jakými časovými odstupy se zažehávají jednotlivé motory 1. stupně u F9?

  41. RoCho89 napsal:

    Při pohledu na ten počet motorů se mi připomíná neslavná raketa N-1. Tahle snad bude mít větší štěstí, kousek je to pěknej.

  42. kuba napsal:

    Možná bude ohňostroj na rampě 40

  43. John napsal:

    No už se těším jak malej.Starty Saturnu 5 jsem ještě nestihl.Raketoplány sice jo,ale tohle je fakt něco extra.Díval jsem se na starý starty Sovětské N1,a ty co se “odlepily” od země tak to bylo taky něco.Škoda,že to Sověti nedotáhli do konce.Ale asi nejde tyhle 2 rakety moc srovnávat vzhledem k 50ti letům rozdílu a vzhledem k tomu,že 1ní stupeň bude přistávat.A až to naučí i 2hý tak to bude už uplně jiný kafe.

    • RoCho89 napsal:

      To přistávání prvních stupňů je opravdu pecka, ale zase si říkám, že to taky spotřebuje dost paliva a je to tedy váha navíc. Je to jen má spekulace, ale nebylo by jednodušší kdyby přistál pomocí padáku?

      • Dušan Majer napsal:

        Ne nebylo. Padáky taky něco váží a potřebují určitý prostor – prázdný stupeň váží lehce nad 20 tun, takže tomu by musely odpovídat padáky. Navíc jsou tu i další problémy – s padáky se nevrátíte nad pevninu a tím pádem musíte klesat na moře. Slaná voda udělá s motory krátký proces a na jejich opakované použití můžete zapomenout.

        • RoCho89 napsal:

          Dík za vysvětlení. Je mi jasné že do slaného oceanu by stupně dopadnout nemohly, ale trefit se padákem do určeného místa je opravdu asi nemožné. 🙂

        • Vlastimil Pospíchal napsal:

          Nemožnost směrování se týká spíš padáků s polokulovitým vrchlíkem. Padáky typu křídlo jsou sice řiditelné, ale zřejmě se pro tento účel neosvědčily.

        • Jiný Honza napsal:

          Tak moderní padáky typu křídlo a paraglidy jsou řiditelné docela dobře. Přesnost přistání se měří na centimetry dolet na kilometry i desítky kilometrů. Mohou být mnohem menší a lehčí než klasické padáky.

          Osobně si spíš myslím, že to zatím nikdo pořádně nezkusil.

        • Jiný Honza napsal:

          Dušan Majer:
          To já vím 🙂
          Však by šlo udělat něco jako umělý ostrov, takovou jako plošinu… 🙂 A jsou i rakety, kde první stupeň nepadá do moře.

          Kdyby se někdo před deseti lety zeptal, jestli je reálnější přistávat na plošinu na moři s dvacetitunovou rourou pozadu motoricky nebo na řiditelném padáku, jaká by byla odpověď?

        • RiMr napsal:

          Takovou nějakou plošinu? Myslíte jako tu co mají dvě?
          Víte něco o padákových křídlech? O rozměrech a hmotnosti takových padáků?

          Jak budete dělat boostback otočku a zpomalení při vstupu do atmosféry?
          Jak budete dělat zpomalení na vertikální skoro nulu před dosednutím?

          Jsem moc zvědavý na Vaše nápady.

        • Jiný Honza napsal:

          RiMr:

          Boostback není potřeba. Nejdřív malý nadzvukový padák, který nahradí “entry” zážeh. Pak dvě křídla po cca 500 m2, jedno vepředu jedno vzadu. Celková váha tak tuna. Přistání v nulové vertikální rychlosti s “rozumnou” horizontální na nějakou lyži nebo ližinu.

          Všechno jde, jenom chcíplá koza se musí táhnout. 🙂

          • RiMr napsal:

            Omlouvám se, ale na to nemohu říct nic co by nenarušilo ducha Vánoc… takže.. hezké Vánoce 🙂

      • zvejkal napsal:

        Skusim odpovedat ako uplny laik. Mozno ma niekto opravi, ale:
        – padaky su tiez dost tazke.
        – pristatie by s nimi bolo tvrdsie
        – miesto pristatia by bolo takpoveciac …. kam vas vietor zaveje 🙂

  44. zvejkal napsal:

    Pan Majer, pisem to sem, pretoze ma to prave napadlo: Viem, ze lajkovanie komentarov bolo aktivne len kratko, ak sa vsak v buducnosti budete chciet k nemu vratit … tak povolte len lajk. Ziadny “dislike”. Myslim, ze to odstrani mnohe neduhy plynuce z nedokonalosti ludskej povahy.

    Ospravedlnujem sa za off topic.

    • Dušan Majer napsal:

      Díky za nápad. Zatím to rozhodně nechystáme. minimálně půl roku od minulého pokusu to necháme sednout, pak můžeme začít uvažovat. Nápad je to ale docela dobrý. Jen musíme najít systém, který by nedovolil podvádět s opakovaným hlasováním.

  45. Filip napsal:

    Všiml jsem si, že titanová kormidla mají cca o 12 % větší délku a cca o 27 % větší šířku oproti hliníkovým kormidlům! Ví někdo, kde by se dalo dočíst o těch kormidlech víc?

  46. zargos napsal:

    Těšim se na leden a věřím,že to vyjde. Podle mě i Elon,jinak by tam nedával Teslu,ale něco,čeho havárie by obě firmy míň bolela.

    • Dan napsal:

      Ten roadster je ale to něco, čeho případná ztráta bolet nebude. Ekvivalent bochníku sýra nebo krabice písku.

  47. Lukas napsal:

    Tak sa mi zda,ze elon olutoval vyrobu Fh,a mal radsej zacat s vyrobou bfr naplno.fh odcerpava vela financíi.

  48. Bill napsal:

    Jestli se nemýlím, tak toto bude nejrychlejší roadster v dějinách automobilismu:
    https://www.facebook.com/SpaceX/photos/pcb.10160289646130131/10160289823990131/?type=3&theater

Napište komentář k casso