SLEDUJEME: První fotky Falconu Heavy

Pohled na motorovou sekci prvního Falconu Heavy.

Dočkali jsme se! Po mnoha letech počítačových vizualizací, animací a více či méně zdařilých pokusů o grafické slepení tří stupňů Falconů 9 dohromady máme před sebou historicky první fotografie skutečného Falconu Heavy! Elon Musk před pár minutami zveřejnil tyto snímky na svém Instagramu a Twitteru a my Vám je nyní rádi přinášíme. Fotky vznikly v hale HIF u rampy 39A, kde obří raketa vzniká. Na snímcích je například vidět, že boční stupně opravdu disponují titanovými kormidly, zatímco centrální stupeň má kormidla hliníková.

P.S. Pokud se během dne objeví další snímky této rakety, budeme je do článku přidávat.

Historicky první fotografie premiérového exempláře rakety Falcon Heavy

Historicky první fotografie premiérového exempláře rakety Falcon Heavy
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Falcon Heavy v hale HIF

Falcon Heavy v hale HIF
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Zdroje informací:
https://www.instagram.com/
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/DRezf3DUEAAubA3.jpg:large
https://pbs.twimg.com/media/DRezf3BU8AASJRT.jpg:large
https://pbs.twimg.com/media/DRezf3EVAAAqm2s.jpg

SLEDUJEME: První fotky Falconu Heavy, 5.0 out of 5 based on 44 ratings
Pin It
(Visited 13 371 times, 1 visits today)
Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (44 votes cast)
(Visited 13 371 times, 1 visits today)
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Více se o tomto tématu dočtete zde »
(odkaz vede na příslušné vlákno diskuzního fóra www.kosmonautix.cz)


163 komentářů ke článku “SLEDUJEME: První fotky Falconu Heavy”

  1. Zbyněk Henzl napsal:

    Koukám hlavní stupeň hliník a postranní stupně titan.

  2. pbpitko napsal:

    Myslíte že pre FH končí éra Nauky ?
    Dúfajme. Vzžaduje to o mnoho, mnoho viac než len pospájať Dohromady tri rakety. Je to nezrovnateľne náročnešia a obtiažnejšia úloho ako 3 samostatné rakety. Ono to je vlastne úplne nová a neodskúšaná raketa, vlastne takmer úplne zelená lúka vsmladučkou trávičko.
    pb 🙂

  3. max napsal:

    Nerikali nahodou, ze ty bocni boostery budou recyklaty? Z tech fotek to vypada, ze smrdi novotou 😀

    • Dušan Majer napsal:

      Ano, boční stupně jsou opakovaně použité. První z mise Thaicom 8 a druhý z mise SpaceX CRS-9. To, že jsou bílé, je normální. SpaceX doposud vždy použité stupně před druhým použitím čistila a natírala. Teprve až start 15. prosince s lodí Dragon byl výjimečný v tom, že se poprvé použil stupeň, který se důkladně nečistil a byl zašedlý.

  4. BlackSheepOI2 napsal:

    Ako je zariadený vývoz na rampu, znesie pôvodná štruktúra z F9 aj HF ? alebo bola nejako zosilnena?

  5. VM napsal:

    Trochu se mi aerodynamicky nezdá ta tyč, co rakety spojuje po stranách nahoře. Čekal bych jedno spojení nahoře uprostřed, ty další dvě tyče na krajích budou dělat příšerné turbulence. Že by se kvůli nedostatečné pevnosti musely stupně spojovat na více místech?

  6. Robert1 napsal:

    Som rovnako nadseny ako vsetci ostatny z FH ale nieje jeho start strocha precenovany verejnostou ?

  7. pepas87 napsal:

    Nečekal jsem, že dnešní den dosáhne vrcholu už v poledne..
    Paráda!!!

  8. Soong napsal:

    Naprosta parada! Jen bych mel dva dotazy:
    1. Pokud se dobre divam, tak tri prvni stupne jsou spojeny jen nahore a asi dole. Neni to malo?
    2. Proc ma ten pravy 1. stupen tak siroky lem, ktery se tahne odzhora dolu jako okapova roura? Ty dalsi 1. stupne maji tento lem mnohem tensi. Asi se bude jednat o rozdilne generace 1. stupnu, ale nevite nekdo, k cemu to je a proc se tak rapidne ztencil?

  9. David napsal:

    Při tom horním pohledu mám dojem, že vpravo stojí nahoře a uprostřed stejný člověk se žlutým kabelem v ruce. Zřejmě příliš velká raketa na výšku stropu a jednu fotku..

  10. Miloš napsal:

    Levý stupeň má 3 motory lesklé. Ostatní jsou černé (i na ostatních stupních). Neví někdo proč?

  11. Evzenj napsal:

    Co to je za rampouchy nebo igelity uvnitr nekterych trysek? nebo to je opticky klam?

  12. Jožka Somík napsal:

    Nádhera. Už se to začíná rýsovat. Ale teď vážně, opravdu plně důvěřujete, že to hned na poprvé poletí bez problémů? Já tedy pevně doufám a SpaceX to moc přeju. 🙂

  13. Ronn napsal:

    Nie som znaly problematike. Budu sa z tejto rakety vracat stupne ako v pripade F9?

  14. maro napsal:

    Tak to je masakr. 27 motorů! Člověku to dojde, až když to fakt vidí pohromadě.

  15. Martin Frána napsal:

    Paráda!!! Tuhle zimu budou několikery Vánoce po sobě. To bude jízda až se všech 27 motorů zažehne a odlepí se to od povrchu.

  16. Vladimír Todt napsal:

    Fotka shora je asi složeninou minimálně ze 2 fotek. Napravo nahoře a napravo níže od středu je jeřábník ovládající portálový jeřáb celkově 2x.

  17. RiMr napsal:

    …no tak je ta fotka složená… no a co?

  18. Petr Čása napsal:

    Teprve teď, při pohledu na těch 27 motorů zespoda, si říkám:
    Opravdu dokážou uřídit tahy a vektorování motorů tohoto monstra dohromady tak, aby se jim to cestou nahoru nerozpadlo?
    Začínám chápat to prohlášení Elona Muska, že za úspěch bude považovat, když se to dostatečně vzdálí od rampy …

  19. Pepa napsal:

    Trochu mě překvapuje, že chybí číslo 25 na pravém prvním stupni, ale vzhledem k tomu, že se natíral znova, tak jen asi zapomněli doplnit označení. 🙂
    A na fotce je krásně vidět porovnání titanových a hliníkových kormidel.

  20. Štěpán Krňanský napsal:

    Nevíte někdo, zda má SpaceX v plánu vyvinout výkonnější horní stupeň? Nebo už se budou jen soustředit na BFR?

    • Vladimír Todt napsal:

      Pouze mé spekulace dle veřejných informací:
      – Pokud by byl silnější druhý stupěň, tak možná jen zvětšením nádrže dosavadního stupně + mozné přidání druhého motoru – tedy prodloužení druhého stupně. Vzhledem k váze by pak ale musel být vynášen na FH. Jde o to jak moc by se to vyplatilo a rozdělení tahu/váhy prvního a druhého stupně.
      – I z reakcí na tiskovkách “zápal pro nové” mám dojem, že interně se spíše těší na převedení kapacit na BFR než neustále něco dělat na základě F9. Hlavně pokud se potvrdí ekonomičnost BFR. Plus také to, že BFR je blíže Muskovu snu o letech na větší vzdálenosti a Marsu. Modifikovaná BFR je použitelná, pokud by byly zákazníci, i na vynášení velkých projektů obecně. A pokud zvládnou v budoucnu dotankovávání na oběžné dráze, tak je to minimálně jako první demonstarční krok pro větší lety. Navíc univerzálnější palivo (metan, zemní plyn) je dalším posunem. Vodík je taky svým způsoběm vesmírně univerzální, ale je s ním více práce.

  21. Vladimír Todt napsal:

    Zajímalo by mě, jestli ve “vystřelené” Tesle budou nějaké kamery, fotoaparáty apod. Zda to nechtějí využít i jako reklamu na Teslu. Video, foto z palubky auta směrem dozadu na Zemi / dopředu kamsi by se dalo reklamně využít. Minimálně by se toho chytla média a byla by tak samoreklama skoro zadarmo.
    Ale to uvidíme.

    Jinak nahoře u druhého stupně by to chtělo na místo “čumáku” zaparkovat připravené auto a vyfotit spolu. 🙂

  22. Tomáš napsal:

    No ty kjávo, to je macek … ! 🙂
    Docela chapu, ze je pro Elona lepsi kdyz to bouchne mimo rampu… kazdopadne mu preju aby to dopadlo jak nejlepe to pujde.

  23. Smisek napsal:

    Nádherné snímky, už se těším jak to po těch letech konečně poletí. Mimochodem, zdá se mi to nebo je ten stupeň vlevo nějaký lehce očouzený?

  24. Kamil napsal:

    Kolik FH váží v suchém stavu a kolik bude vážit na startu?

  25. Schabi napsal:

    Jsem zvědavej jestli budou při vysílání 3 přenosová okýnka (2 z bočních stupňů, 1 z centrálního). A další možná ze zadní parkovací kamery na Tesle :)))

  26. Branislav Pecho napsal:

    Tak je to konečne tu! Ako všetci, aj ja budem držať palce, aby to dotiahli až za Kármánovu hranicu.
    Zaujímalo by ma, či je raketa riadená jedným centrálnym počítačom, alebo počítač každého z boostrov pracuje samostatne, resp. komunikujú navzájom. Čiže tri, alebo štyri počítače.

  27. B.E.A.M napsal:

    Neviem ci to tu uz bolo , ak hej tak sorry ale spX takto planuje zachytavat aerodynamicke kryty

    https://cdn.teslarati.com/wp-content/uploads/2017/12/Fairing-grabber-3-Reddit-user-vshie.jpg

    Pravdepodobne natiahnu siet a dotoho kryt spadne 😀 zaujimave riesenie..

  28. David napsal:

    Tak nevím, ale zdá se mi, že záhadná kombinace hliníkových a titanových kormidel by si žádala nějaké vysvětlení. Asi není pochyb o tom, že postranní bloky by zvládly návrat i s Al kormidly. Přesto mají titanová. Centrální stupeň se ale oddělí při mnohem vyšší rychlosti, cca 3,5 km/s, a kormidla má z hliníku. Takže, kde je zakopaný pes?

    Vtip je v tom, že centrální stupeň by bez brždění dopadl (pardon, přistál) opravdu příliš daleko. Proto musí po separaci zabrzdit skoro na nulu (a i tak bude přistávat dále, než je zvykem). A jako sekundární efekt tedy bude přistávat “pohodovou” rychlostí.

    Ještě podotýkám, že demo FH je let silně atypický tím, že zátěž v podobě Tesly je na FH prostě malá, a to i v případě plánovaného urychlení k Marsu. Rezerva paliva je tedy značná, výše popsané brždění tedy považuji za jistou věc.

    Ještě k normálnímu využití FH, které se zde stále dokola zpochybňuje – výhoda proti F9 spočívá v možnosti vynesení více družic najednou. Tím vzniká hned dvojí úspora – družice se mohou “spárovat” tak, aby měly optimální součet hmotnosti, a cena nerecyklovaného druhého stupně se rozpustí mezi více klientů.

    A ještě jsem někde načetl zajímavou úvahu ohledně FH – v případě, že bude třeba využít plnou nosnost, mohou se použít stupně na konci životnosti, které by už stejně neletěly, a tím se cena za takový start dostane dolů.

    • Robert1 napsal:

      Spajanie druzic je mozne iba pri druziciach typu iridiu(a aj to je vymera raz za 20-30 rokov), kde mas presne definovane rozmery hmotnost, kedy sa druzice vyrobia, zdrzania su tiez rovnake, uchytenie atd atd. Silno pochybujem ze sa dockame toho ze na FH budu popriliepane rozne druzice z roznych krajin a vyrobcov. Pre mna je FH slepa ulicka najme ked sa pripravuje BFR.

      • Dan napsal:

        Toto přeci naprosto běžně poskytuje ESA skrze Ariane 5 (a Ariane 6 v to jistě bude pokračovat) díky restartovatelnému hornímu stupni a dvěma slotům pro satelity (ta čtyřslotová je fakt spíš na ty Galilea apod.). Spíše je problém v nalezení zákazníků, kteří se shodnou na alespoň podobných parametrech doručovací dráhy. Což není takový problém u misí na GTO, jako spíše na polární dráhy.

  29. Alois napsal:

    Horizontální spojování stupňů je běžná věc už padesát let, příkladně R-7 či Titan 3, to by neměl být problém. 27 motorů u nichž je osvědčeno vypnutí při případné anomálii, jak ostatně F9 předvedl, by též neměl být problém. Problémem by mohla být tuhost centrálního stupně při maximální zátěži. Pokud ale FH při prvním letu ponese zanedbatelné užitečné zatížení nebude se namáhání konstrukcí o mnoho lišit od letu F9.

  30. BlackSheepOI2 napsal:

    Neviem či existujú detaily, vie sa aký software používa F9 ak preberá riadenie letu pri štarte? Predpokladám, že tých vstupov bude hodne a zhodnotiť ich všetky v priebehu pár sekúnd bude chcieť celkom pekný výkon.
    Pri FH predpokladám minimálne ztrojnásobenie týchto operácii.

    Vie sa niečo o software a ako to tam beží?

    ďakujem

  31. Jozef napsal:

    Omlouvám se pokud ta otázka už někdy dříve padla, ale uvažuje se o variantě s pěti navzájem spojenými F9 ?

  32. Prouza napsal:

    Lze někde dohledat informaci o tom v jakém pořadí a s jakými časovými odstupy se zažehávají jednotlivé motory 1. stupně u F9?

  33. RoCho89 napsal:

    Při pohledu na ten počet motorů se mi připomíná neslavná raketa N-1. Tahle snad bude mít větší štěstí, kousek je to pěknej.

  34. John napsal:

    No už se těším jak malej.Starty Saturnu 5 jsem ještě nestihl.Raketoplány sice jo,ale tohle je fakt něco extra.Díval jsem se na starý starty Sovětské N1,a ty co se “odlepily” od země tak to bylo taky něco.Škoda,že to Sověti nedotáhli do konce.Ale asi nejde tyhle 2 rakety moc srovnávat vzhledem k 50ti letům rozdílu a vzhledem k tomu,že 1ní stupeň bude přistávat.A až to naučí i 2hý tak to bude už uplně jiný kafe.

  35. zvejkal napsal:

    Pan Majer, pisem to sem, pretoze ma to prave napadlo: Viem, ze lajkovanie komentarov bolo aktivne len kratko, ak sa vsak v buducnosti budete chciet k nemu vratit … tak povolte len lajk. Ziadny “dislike”. Myslim, ze to odstrani mnohe neduhy plynuce z nedokonalosti ludskej povahy.

    Ospravedlnujem sa za off topic.

  36. Filip napsal:

    Všiml jsem si, že titanová kormidla mají cca o 12 % větší délku a cca o 27 % větší šířku oproti hliníkovým kormidlům! Ví někdo, kde by se dalo dočíst o těch kormidlech víc?

  37. zargos napsal:

    Těšim se na leden a věřím,že to vyjde. Podle mě i Elon,jinak by tam nedával Teslu,ale něco,čeho havárie by obě firmy míň bolela.

  38. Lukas napsal:

    Tak sa mi zda,ze elon olutoval vyrobu Fh,a mal radsej zacat s vyrobou bfr naplno.fh odcerpava vela financíi.

Napište komentář k Ronn

You must be logged in to post a comment.