SLEDUJEME: Falcon Heavy poprvé na rampě

Vánoce už sice byly před několika dny, ale fandové SpaceX si chvíli počkali a konečně se dočkali. Vůbec poprvé v historii se z montážní haly HIF v Kennedyho vesmírném středisku na Floridě vydala na startovní rampu LC-39A nejsilnější raketa současnosti – Falcon Heavy od SpaceX. Fotograf portálu Spaceflightnow se o jeho snímek pořízený během vztyčování pochlubil na svém Twitteru. Na rampě je kompletní sestava včetně aerodynamického krytu s nákladem v podobě Tesly Roadster. V tomto článku, najdete podrobnosti a fotografie.

Dnešního dne kolem poledne informoval Chris Bergin z NASASpaceFlight na svém Twitteru, že premiérový vývoz Falconu Heavy na rampu 39A přijde již brzy a mělo by se jednat o kompletní sestavu (tedy i aerodynamický kryt s nákladem). O tom jsme vás ostatně informovali v krátké zprávě.

 

A nyní už máme k dispozici i fotografii Falconu Heavy, který je zvedán na startovní rampě.

Falcon Heavy je zvedán do vertikální polohy na rampě LC-39A.

Falcon Heavy je zvedán do vertikální polohy na rampě LC-39A.
Zdroj: https://twitter.com/SpaceflightNow/

Jen o několik málo minut později k nám dorazila také fotka vztyčené rakety. Nyní probíhá takzvaný “fit-check”.

Falcon Heavy poprvé na startovní rampě.

Falcon Heavy poprvé na startovní rampě.
Zdroj: https://twitter.com/SpaceflightNow/

Přítomnost aerodynamického krytu na raketě nám tedy napovídá, že se raketa nechystá ke statickému zážehu. Ten přijde až začátkem ledna. Nebudou se konat ani zkoušky tankování. Tento vývoz má za cíl zkontrolovat a prověřit veškeré systémy rakety, startovní rampy i transportéru a jejich vzájemnou kompatibilitu.

V širokém okolí startovní rampy jsou momentálně uzavřené silnice. Lepších fotek se tedy zřejmě nedočkáme, dokud je nezveřejní sama SpaceX. Máme nicméně zprávu, že v okolí rampy je velké množství zaměstnanců SpaceX. Dá se očekávat, že krátce po dokončení zkoušek bude raketa sklopena a odvezena zpět do montážní haly HIF. Znovu by se pak raketa mohla vydat na rampu 6. ledna, kdy proběhne nám známý WDR (Wet Dress Rehearsal), tedy nácvik odpočtu před startem včetně plnění nádrží. Vše bude ten den zakončeno statickým zážehem 27 motorů Merlin 1D na prvním stupni. Historický start pak lze očekávat nejdříve 15. ledna.

A zde již máme fotku s velice dobře rozpoznatelnými třemi segmenty prvního stupně. Tato byla pořízena Julií Bergeron z pobřeží. Raketa se nám tedy naskýtá z opačné strany a mnohem lepšího úhlu. Právě se díváme na největší a nejsilnější americkou raketu od dob Saturnu V, který ukončil svou službu v roce 1973.

Falcon Heavy na rampě LC_39A.

Falcon Heavy na rampě LC-39A.
Zdroj: https://twitter.com/julia_bergeron/

 

Falcon Heavy poprvé na historické rampě LC-39A.

Falcon Heavy poprvé na historické rampě LC-39A.
Zdroj: https://i.imgur.com/DWVikwB.jpg

A na závěr se podívejme na časosběrné záznam ze vztyčování Falconu Heavy do vertikální polohy. Video je oproti skutečnosti 34× zrychleno.

Zdroje informací:
https://twitter.com/SpaceflightNow/
https://twitter.com/SpaceflightNow/
https://twitter.com/ExploreSpaceKSC

SLEDUJEME: Falcon Heavy poprvé na rampě, 5.0 out of 5 based on 35 ratings
Pin It
(Visited 5 496 times, 1 visits today)
Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (35 votes cast)
(Visited 5 496 times, 1 visits today)
Níže můžete zanechat svůj komentář.


74 komentářů ke článku “SLEDUJEME: Falcon Heavy poprvé na rampě”

  1. marek napsal:

    náklad bude připojený i během statického zážehu? (nebo než dojde k zážehu tak ještě zajedou do hangáru?) myslel jsem že náklad připojí až po všech zkouškách jako u ostatních misí.

  2. Honza napsal:

    SpaceX by taky mohla zveřejnit nějaké fotky, z těchto nejsou pořádně vidět boční stupně 🙁

  3. Vlastimil Pospíchal napsal:

    Nemyslím si, že by bylo nutné sundávat náklad během statického zážehu.

  4. Ledna napsal:

    Dobry den,
    FH bude přímým konkurentem Delta4 Heavy?
    Výkonove na tom bude krapet lip, ale delta 4 patri mezi nejdražší soucasne nosice. Bude FH levnejsi jak delta? Proc by si zakaznici meli dale objednavat lety s Delta?
    Diky

  5. John napsal:

    V jakém formátu,je prosím to video ? Nejde mi to přehrát.Děkuji.

  6. CarlJARx napsal:

    Znovu by se pak raketa mohla vydat na rampu 6. ledna, kdy proběhne nám známý WDR (Wet Dress Rehearsal), tedy nácvik odpočtu před startem včetně plnění nádrží. Vše bude ten den zakončeno statickým zážehem 27 motorů Merlin 1D na prvním stupni.

    Odkud je tento termín provedení WDR?
    Děkuji za odpověď.

  7. Jansa Jaroslav napsal:

    UŽ je to tady ale bude to děsný rachot 27 trumpetistů na Merliny.

  8. Tomáš Novák napsal:

    Je nějaký známý důvod pro uzavření silnic? Pro suchý test to moc nedává smysl.

    • Vojta napsal:

      Při posledním statickém zážehu F9 po pobřežní silnici vzdálené asi 500 metrů normálně jezdila auta. Sice to není veřejná komunikace, ale i tak.
      Uzavření by mohlo naznačovat WDR či dokonce statický zážeh (přece jen FH je trochu jiný kalibr), ale třeba jenom nechtějí, aby jim někdo koukal pod ruce příliš zblízka.

  9. John napsal:

    By mě tak zajímalo, zda-li případná havárie Falconu Heavy by měla vliv na starty Falconu 9? … když Falcon Heavy je složeninou 3 Falconů 9.

  10. Lukas napsal:

    Predpokladam ze termín startu sa bude neustale po statickom zazehu oddalovat.predsta len ,data ktore budu po tej skuske k dispozicii odhalia vela neznamych o celej zostave.odhalia anomalie ktore mozu byt velmi nebezpecne pre pripadny start.tym chcem len povedat ze netesme sa na start v januari.podla mna to nebude skor ako v marci.

  11. Jansa Jaroslav napsal:

    Nakonec budou na Falconech startovat jak Orion tak CST-100 Starliner.

  12. Alois napsal:

    Představme si vedle siluetu Saturnu 5 v konfiguraci Skylab. Dva stupně v délce 65 m o průměru 10 m a nahoře 20 m dlouhý náklad o průměru 6 m a váze 80 tun a je po velikosti. A to pomíjím že každý motor F-1 Saturnu 5 měl průměr 3 metry a délku 5 metrů, při tomto srovnání působí 27 motorů mrňavě a podezřele.

  13. Štěpán napsal:

    “Raketa se nám tedy naskýtá z opačné strany a mnohem lepšího úhlu. Právě se díváme na největší a nejsilnější americkou raketu od dob Saturnu V, který ukončil svou službu v roce 1973.”

    Mno, já nevím. Stále nevím jak se vypořádat s raketoplánem. Ten měl payload na LEO 23 tun, FH bude mít max 63 tun. Ale samotný raketoplán vážil asi 70 tun. Takže dohromady to činí 100 tun na LEO. Ale dá se to takhle počítat? Ale v tom případě by byla slabší i SLS, která má mít na začátku kolem 70 tun… Tak jak to tedy je? Počítá se síla rakety podle vzletového tahu motorů, či dle nosnosti na LEO; jak to je u raketoplánů?

  14. Jansa Jaroslav napsal:

    Je to jako u Falconů ty se taky vracejí pro nový náklad a vracel se tedy raketoplán i s jiným nákladem zpět takže celý raketoplán bylo užitečné zatížení.

    • Jirka Hadac napsal:

      Vetsina lidi pocita STS mezi super heavy launch vehicles, maximalne, co nesl, se udava jako cca 120-130tun na LEO, tusim vezl nahoru jednu z velkych astronomickych observatori. A par lidi tvrdi, ze vezl nahoru jen to co mel pod krytem. Vyber si. Ja osobne se priklanim k tomu, ze to co dovezl na LEO bylo to vse, co se tam dostalo, tedy orbiter+naklad.

      • Petr Šída napsal:

        takhle to počítat nelze, do užitečného zatížení se nedají počítat motory a konstrukce stupně, který náklad nahoru vynese, což v případě Shutlu byly všechny tři motory a podstatná část konstrukce

        jinými slovy, jak někdo zde navrhoval, posaďte na raketoplán něco jiného než orbiter a uvidíte – nikam to nedoletí

        takže nosnost byla jistě vyšší, jak 20 tun, ale ne celá hmota orbiteru

        je to stejné, jako když se u Saturnu V operuje s hotou SIVB a soulodí, jako s nosností na LEO (130 tun), také je to špatně

  15. Pavel napsal:

    Ahoj vím, že se to tu úplně nehodí, ale snad to omluvíte, protože dobrých filmů o kosmonautice není mnoho a film Vremja pěrvych je určitě jeden s těch lepších. Je to příběh o lodi Voschod 2 a docela hezky natočený. Takže než bude startovat Falcon tak si chvilku můžete zkrátit tímto filmem. Odkaz zde: https://streamango.com/f/ocspaqntcndfdlfe/Vremja_p_rvych_2017_mkv_mp4

  16. Kamil napsal:

    K místním diskusím: start FH bude největší šou současnosti, ale na rampě to bude menší šou než dělali raketoplány. Vyváženo to bude trojitým přistáním

  17. Tesla napsal:

    Zeptám se, ta Tesla na orbitě zůstane, shoří, nebo se vrátí? Takové návratové pouzdro asi Elon nemá :)))

  18. Q napsal:

    Člověka jen trochu zamrzí, že se SpX vykašlala na znovupoužitelnost druhého stupně ve prospěch vývoje BFR která se navzdory dosavadním nepopiratelným úspěchům firmy stále jeví spíš jako chiméra… Přitom maximální snížení ceny dopravy na orbit je dle mého názoru nejdůležitější úkol současné kosmonautiky, bez kterého bude celý obor dál jen tak přešlapovat na místě.
    Snad se alespoň časem dočkáme metanového druhého stupně s motorem raptor.

    • Dušan Majer napsal:

      On ten druhý stupeň není moc drahý, takže jeho nová výroba nebude tak hrozná.

      • Q napsal:

        To ano, nakonec proč by se měli snažit snižovat náklady za každou cenu na úplné minimum, když postačí být podstatně levnější než konkurence, která ostatně současný náskok SpX nedožene dřív jak za deset let. Nicméně osobně jsem zlamaný, takovou dobu jsem zvědavý jak to chtějí udělat a teď nic ..:-)

    • Tomáš Novák napsal:

      Ono to nebude tak jednoduché. Aby dokázali vozit těch cca 6t na GTO a současně se vrátit s druhým stupněm, museli by mít silnější raketu něž FH. Takže tak jako tak to znamená vyvyjijet zcela novou raketu.

      • Q napsal:

        Myslel jsem spíš maximální snížení ceny dopravy na LEO. Nosiče pro družice na GEO nejsou podle mého názoru nejpalčivějším problémem dneška.

        Stanice na oběžné dráze měsíce, povrchové základny na něm atp. jsou bez vhodného nosiče čirá fantasmagorie. Jediná raketa aktuálně skutečně vyvíjená je SLS, která vzhledem k ceně za start bude ráda za dva starty ročně, což pro splnění výše zmíněných úkolů rozhodně stačit nebude.

        Myslím si, že naopak bude třeba vyřešit náhradu za ISS na LEO, případně rekonstrukci stanice (zachování příhradové konstrukce, výměna modulů, zvětšení ubytovací kapacity). ISS je totiž mimořádně přínosná a nenahraditelná.
        Na LEO by také bylo možné postavit stejným způsobem mnohonásobně použitelný planetolet.
        K tomu všemu je ale třeba dostatečně silná a zároveň ekonomická raketa. Čím silnější a levnější, tím lepší.

        • zargos napsal:

          Ono už teď za cenu jedné DeltyIV Heavy se s FH na LEO dostane 120 tun nákladu (beru,že 90 mil USD za FH platí při záchraně 1.stupně i boosterů),což je slušné. Záchrana 2.stupně by se podepsala hodně na nosnosti Falconu. Zde je spíš lepší optimalizovat jej pro co nejlevnější a nejrychlejší výrobu anebo vyvíjet něco,co bude se záchranou 2.stupně počítat od začátku,jako BFR.

Napište komentář k Honza

You must be logged in to post a comment.