ŽIVĚ A ČESKY: SpaceX vynáší tajný miniraketoplán

V celé dosavadní historii SpaceX bychom jen stěží hledali zajímavější a unikátnější náklad, který měly vynést rakety Falcon. Armádní miniraketoplán X-37B vyráží na pátou misi označovanou jako OTV-5 a po čtyřech startech na raketách Atlas V nyní tento okřídlený stroj poprvé vyzkouší jinou raketu. Jelikož se navíc můžeme těšit na motorické přistání prvního stupně na Floridě, splňuje tento start všechny parametry velkého taháku. Budeme tedy rádi, když tento unikátní start budete sledovat v rámci našeho česky komentovaného přenosu.

Ke startu by mělo dojít dnes, tedy ve čtvrtek 7. září v 15:50 středoevropského letního času, kdy se otevírá startovní okno. Náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 15:35 SELČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu. Tím se dostanete na stránku přenosu na YouTube.

Zdroje informací:
https://spaceflightnow.com/
https://spaceflightnow.com/
http://spaceflight101.com/
http://spaceflight101.com/

Zdroje obrázků:
https://demo.idg.com.au/idgns/images/97aba61af1-sef14-12246-006_hires-100714313-large.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

37 komentářů ke článku “ŽIVĚ A ČESKY: SpaceX vynáší tajný miniraketoplán”

  1. zargos napsal:

    Takže gratulace SpaceX k úspěšnému letu a Vám ke kvalitnímu přenosu.

    Doufám,že SpaceX letectvu vše pěkně naúčtuje. To,že je výrobcem Boeing snad nebude bránit soutěži o tento typ zakázek,by si to měl přeci rozhodovat vlastník 🙂

    Jsou nějaké novinky ohledně X-37C?

  2. Adam Trhoň napsal:

    Taky jsem do měl ze záznamu, a paráda! I komentář super, konečně se mi splnilo staré přání a i v českém přenosu si můžu vychutnat řev startující rakety 🙂 K tomu řevu, zdá se mi to, nebo ty motory na nové rampě spíš syčí než řvou? Když to srovnám třeba s ORBCOMM-2: https://youtu.be/O5bTbVbe4e4?t=1371

    Co se týče roštových kormidel, dovolím si vlastní spekulaci: Při prvním použití titanových kormidel se Elon vyjádřil, že pracovala lépe než čekal a poškození není skoro žádné. Připadne mi zbytečné, aby kvůli málo náročným misím, na kterých se titanová ani pořádně nezačoudí, udržovali výrobu jednorázových hliníkových. Myslím si tedy, že na skladě mají pár hliníkových kusů vyrobených z dřívějška, a tak je chtějí využít.

    • Samo napsal:

      Môže byť LC 39A je dimenzovaná na skrotenie revu 27 Merlinov 1D Falconu Heavy 😀

    • Jirka Hadač Redakce napsal:

      Vyprazdňování skladů bude asi trefa do černého. Náš ředitel taky dbá, aby se pokud to jde vypotřebovaly nejdřív skladové zásoby. A I smíchaný material sme přesívali, aby se dal použít. 🙂

    • Roman napsal:

      Já si spíš myslím jestli jim ty novinky nezatrhla armáda. To je jak NASA s motorickým přistáním ty „páprdové“ se tak zalekli té představy že začali klást nesplnitelné podmínky a Elon to raději zabalil. On to nikdy nepřizná, ale nedivil bych se tomu. Raději hezky odzkoušené než něco nového. Pod to se nikdo nepodepíše aby nepřišel o teplé místečko.

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Armáda nemá co mluvit do kormidel, která se aktivují až ve chvíli, kdy se první stupeň oddělí od horního stupně s nákladem. Navíc stará kormidla letěla jen jednou – po jejich premiéře se na všech misích použily staré typy – a nešlo o armádní mise. Zase tu armádu tolik nedémonizujme, že může za všechno. 😉

      • Jirka Hadač Redakce napsal:

        Já bych dokonce řekl zlatá armáda. Protože jediný možný kandidát na raketu byl SPaceX, tak si mohl říct i o lepší cenu než obvykle. Když víte, že do konkursu nikdo nepůjde, můžete říct místo obvyklých 60 klidně 70 M 🙂

      • B.Boruvka napsal:

        Zdravim pratele-Na prenosu od SpaceX rikaly ze ty kormidla jsou titanova-Ale vypadaji jako ta hlinikova tak nevim.. Je to matouci.Kzdopadne dekuji za prenos! Vyslo to paradne-Kluci si dali odpoledni zdrimnuti(Mame dva rocni kluky) a ja se mohle v klidu kochat Falconem 🙂

      • Adam Trhoň napsal:

        Roční? To už je pomalu čas začít vzdělávat 😉

  3. Kamil napsal:

    Co by se stalo s raketoplánem, když by nosná raketa selhala? Dokázal by v nějaké fázi letu nouzově přistát? Co kdyby selhal až druhý stupeň?

  4. Al napsal:

    Tak dnes len zo záznamu. Mal som taký divný, ničím nepodložený zlý pocit, že to nedopadne dobre. Asi to bude tým nákladom. Realita je ale iná a bolo to pekné divadlo.
    Vďaka za prenos.

  5. Jirka Hadač Redakce napsal:

    Aspoň se mám doma na co těšit.

  6. Geo napsal:

    Díky !
    Přišlo mi , že to bylo nejměkčí přistání zatím , prostě jako do peřin 😀

    • Radoslav Packa napsal:

      kedy sa naposledy nepodarilo pristáť? Pretože v ankete som dal menej ako 90%.

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Pokud nepočítáme mise, u kterých nebylo přistání v plánu, tak to bylo naposledy 15. června 2016 (družice ABS-2A a Eutelsat 117 West B)

      • Petr K napsal:

        Já mám pocit, že od okamžiku, kdy se jim přistání 1. stupně poprvé povedlo, tak že už přistáli vždycky, když chtěli?

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Kdepak, vloni tam byla neúspěšná přistání (Jason-3, SES-9 – tyhle dva byly po prvním úspěšném přistání na pevnině, ale před prvním úspěšným přistáním na plošině. Po prvním přistání na plošině se ještě nepovedl již zmíněný stupeň, který vynášel družice ABS-2A a Eutelsat 117 WestB) všechna ale na moři. Pevnina má zatím 100% úspěšnost.

  7. Ondra napsal:

    Musím sledovat cestou z práce …. předem se omlouvám všem na D11 🙂

  8. Kamil napsal:

    Doufám v odklad na 16:30, jsem zrovna v autobuse.

  9. RiMr napsal:

    Tak snad je i nás Rákosníček nevypeče!
    A samozřejmě, díky za přenos!

  10. Andrej Vrbenský napsal:

    Okrem dvoch X-37B existuje aj jeden X-37A ktorý by mala vlastniť NASA. Tá s ním ale nelieta, naozaj preň nieje využitie?

    • Alois napsal:

      Varianta „C“ by měla být pilotovaná.

      • BlackSheepOI2 napsal:

        Vzhladom na informacie z https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_X-37
        Varianta by mala vzniknut zvacsenim verzie B.
        Otazne je ci je to tak jednoduche a ci vobec je nosna raketa, ktora to je schopna potom vyniest v USA do pozadovanej vysky.

      • VaclavC napsal:

        Podle Wiki váží aktuální verze cca 5 tun a ta varianta C má být zvětšená v poměru 1,65 – 1,80. Když bychom brali zvětšení hmotnosti se třetí mocninou (což bych řekl, že bude ve finále výrazně méně), tak by hmotnost varianty C vycházela nějakých 22 – 29 tun. Což by měla cca zvládnout Delva IV Heavy (něco přes 28 tun dle Wiki) nebo, samozřejmě, Falcon Heavy, bude-li fungovat. Nosností asi i Proton, ale na tom tohle nejspíš létat nebude ;-).

        Jak větší problém bych ale viděl aerodynamický kryt, asi by to chtělo, aby se bez něj ta verze C obešla …

  11. M_M napsal:

    Díky, už se těším. Bude dvojitý komentář, nebo zas až jindy?

  12. Jirka Hadač Redakce napsal:

    Děkuji tímto již dopředu Martinovi za online přenos. Odpolední je odpolední. 😉

Napište komentář k Rudolf Šíma

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.