Kdo s koho? Časový konflikt dvou mimořádných projektů

O tom, že bude rok 2018 nabitý extrémně zajímavými momenty, jsme Vás již informovali. Nemusíme se ani ohlížet na události, které proběhnou ve vzdáleném vesmíru. Stačí jmenovat jen plánované starty a řada TESS, InSight, Parker Solar Probe, Spektr-RG, Bepi Colombo, Dalekohled Jamese Webba, Solar Orbiter budí respekt. Plánovači kosmických misí však budou mít hodně těžkou hlavu, protože dva z těchto projektů míří do velmi podobného termínu startu ze stejného kosmodromu. Jedno je jisté už teď – nikdo prozatím přesně neví, jak celá situace dopadne.

Dalekohled Jamese Webba

Nástupce Hubbleova teleskopu by měl z Kourou startovat příští rok v říjnu – Evropská kosmická agentura se postará o jeho vynesení v rámci mezinárodní spolupráce na tomto projektu. Výměnou za tuto službu pak získá podíl na pozorovacím čase tohoto unikátního teleskopu. Problém je ale v tom, že na říjen 2018 je plánován i start evropsko-japonské mise BepiColombo, která prozkoumá Merkur. Pozemní týmy již delší dobu o kolizi termínů vědí a snaží se najít řešení. Ve vzduchu je ale i možnost, že se start JWST odsune možná i o několik měsíců.

Na setkání poradního sboru vědecké komise NASA 24. července prohlásil Alan Boss, astronom z Carnegie Institution a člen Astrofyzikální poradní komise, že varuje před možností, že by JWST mohla předběhnout mise BepiColombo. Neuvedl sice přesné důvody, které s tím souvisí, ale ty si zřejmě každý domyslí. Průzkumník Merkuru má totiž poměrně úzké startovní okno. Podle dřívějšího vyjádření ESA se okno otevře 5. října a uzavře se 28. října. Oproti tomu Webbův teleskop není podobnými startovními okny omezený vůbec.

Vizualizace Webbova teleskopu na raketě Ariane 5.

Zdroj: http://static6.businessinsider.com

Problém není ani tak v tom, že by rakety Ariane nezvládly rychlé startovní tempo – letos v květnu a červnu startovaly hned tři exempláře těchto nosičů. Důvod problémů musíme hledat v předstartovní přípravě, která bude u obou kolidujících misí opravdu rozsáhlá. Objem prací, které každý projekt podobného rozsahu vyžaduje, prakticky vylučuje možnost, že by tyto mise mohly startovat byť jen v blízkém časovém rozestupu.

Podle slov Alana Bosse by Webbův teleskop potřeboval tři až šest měsíců „plného přístupu“ k veškerému vybavení na kosmodromu v Kourou v rámci přípravy na start. „Opravdu chceme, aby byla BepiColombo na daleké cestě, než se na Kourou nastěhujeme,“ dodal Boss. Pokud tedy mise k Merkuru odstartuje podle plánu, mohl by být start Webbova teleskopu odložen o několik měsíců a s velkou pravděpodobností by sklouznul do roku 2019, přičemž sám Boss hovoří o jaru.

BepiColombo ještě bez sluneční clony.

Nezáviděníhodná situace vznikla především kvůli neustálým odkladům mise BepiColombo, jejíž start se musel několikrát posunout. V roce 2007, kdy ESA schválila přechod do vývojové fáze, měla mise startovat v roce 2013 na raketě Sojuz. V roce 2011 bylo oznámeno, že mise použije silnější raketu Ariane 5, která odstartuje v červenci 2014. O rok později byl start přeložen na srpen 2015, pak na červenec 2016, následně na leden 2017 a na duben 2018. Vloni v listopadu ESA oznámila, že se startem počítá v říjnu 2018 kvůli problémům s jednotkou pro úpravu a distribuci elektrické energie.

Boss naznačil, že by mise BepiColombo mohla čelit v dalších měsících novým odkladům, ale ESA nic takového zatím oficiálně nepotvrdila. Na začátku července naopak informovala, že na začátku roku 2018 bude letový hardware přesunut na kosmodrom v Kourou, kde začnou finální předstartovní přípravy. „Těšíme se na to, že letos dokončíme závěrečné testy a přesun do Kourou proběhne podle plánu,“ oznámil 6. července Ulrich Reininghaus, projektový manažer BepiColombo, přičemž dodal, že termín startu i konkrétní časová osa budou upřesněny ke konci roku.

Primární zrcadlo dalekohledu Jamese Webba

Abychom byli féroví, tak ani Webbův teleskop není úplně bez viny a během své existence si také hodně užil. Je pravda, že od svého obnovení v roce 2012 si stále drží termín startu v říjnu 2018, ale předtím prošel fází klinické smrti, kdy byl kousek od zrušení. Tato fáze způsobila velkou časovou ztrátu a významný odklad termínu startu.

Webbův teleskop je momentálně uložen v obří vakuové komoře na Johnsonově středisku. Komora používaná už pro hardware projektu Apollo slouží k vytvoření podmínek, kterým bude teleskop čelit ve vesmíru. Po dokončení testování bude jeho optická sestava přesunuta do výrobní haly firmy Northrop Grumman v jižní Kalifornii, kde bude připojena ke slunečnímu štítu.

Podle informací z NASA má JWST momentálně tři a půl měsíce rezervu, která se však postupně zmenšuje. Tato rezerva slouží k tomu, aby menší komplikace a úpravy nezpůsobovaly větší skluzy. Aktuální stav rezervy je zhruba měsíc pod úrovní, která byla pro současnou fázi stanovena ve vývojové etapě mise. Stále je však nad doporučenou úrovní pro projekty, které provozuje Goddardovo středisko.

Dodatečné problémy a zdržení by tak mohly způsobit odklad startu Webbova teleskopu bez ohledu na konflikt s BepiColombo. „Existují určité obavy, že by mohlo dojít k vyčerpání časové rezervy,“ uvedl Boss, který zdůraznil, že komplikace nejsou při vývoji kosmické techniky ničím výjimečným – zvláště ve fázi kritického sestavování a testování. „Obavy tu jsou, ale lidé kolem JWST jsou přesvědčení, že překonají zbývající překážky a vše zvládnou včas,“ dodal Alan Boss.

10 komentářů ke článku “Kdo s koho? Časový konflikt dvou mimořádných projektů”

1. JP napsal:

JWST chápu je fakt obří, ale BepiColombo je vcelku malá a lehká sonda tam by měla být příprava stejná jak u telelekomunikačního satelitu, ale asi nechtějí po těch letech nic riskovat.

2. Ketivab napsal:

Víte, kolik času potřebuje BepiColombo na předstartovní přípravy na kosmodromu? Je to také 3 až 6 měsíců?

Nechci malovat čerta na zeď, ale aby to nakonec nedopadlo tak, že JWST se bude připravovat až na jaro 2019 a pár měsíců před říjnovým startem oznámí ESA, že teda pardon, ono to s tím Merkurem zase nějak nevyjde 🙂

Nicméně jsem samozřejmě pro harmonogram s BepiColombo v říjnu a odklad JWST na jaro 2019. Startovní okno je jasný argument.

Keďže JWST potrebuje prípravu na rampe až pol roka a má neobmedzené štartovacie okno vidím to tak že zrejme na svoj štart počká až na termín po štarte BepiColombo ktorý má naproti tomu štartovacie okno značne úzke.
    Tých pár mesiacov omeškania JWST nie až tak bolestné, hlavne aby sa všetko úspešne podarilo.