Soukromý miniraketoplán se zkouší v Kalifornii

Testovací exemplář miniraketoplánu Dream Chaser pro zkoušky v atmosféře v této době podstupuje zkoušky brzdícího a zatáčecího systému. Už na konci letošního roku by se měl dočkat letové zkoušky, která otevře další testovací možnosti. Cílem společnosti Sierra Nevada Corporation je vyvinout stroj schopný zásobovat Mezinárodní vesmírnou stanici a dopravovat náklad zpět na Zemi. Prvním krokem k tomuto cíli je plnorozměrový testovací exemplář Dream Chaseru, který je připojený za automobil. Ten se vždy rozjede na potřebnou rychlost a miniraketoplán otestuje své brzdy a další systémy, které budou klíčové pro úspěšné zakončení ostrých misí.

Dream Chaser je vybaven dvojicí hlavních podvozků s koly a přední podvozek je nahrazen speciální lyží. K testům se používá ranvej Edwardsovy základny, která těsně sousedí s Armstrong Flight Research Center. Po uvolnění od tahače začne Dream Chaser brzdit, až se úplně zastaví – snímače přitom sbírají informace o chování brzd, zatáčecího systému, řízení, navigace a kontrolních senzorů, která se postarají o správné zarovnání a orientaci stroje v prostoru před přistáním.

Testovací exemplář Dream Chaseru v na kalifornské ranveji.

Testovací exemplář Dream Chaseru v na kalifornské ranveji.
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Na další měsíce se chystá ještě několik zkoušek, z nichž nejzajímavější bude shoz miniraketoplánu zpod helikoptéry. Při nich bude testovací exemplář vynesený do výšky zhruba 3 100 metrů nad terén, aby mohl provést autonomní přistání na ranveji 22L Edwardsovy základny. Nebude to ale poprvé, kdy se Dream Chaser shodí z výšky, aby přistál. Podobný test proběhl už v říjnu 2013. Stroj tehdy perfektně zvládl zarovnání před ranvejí, měkce dosedl, ale nevysunul se mu levý podvozek, takže přistání skončilo havárií.

Sierra Nevada Corporation však tvrdí, že zkouška byla úspěšná – autopilot navedl stroj k ranveji velmi přesně a k dotyku miniraketoplánu s přistávací plochou došlo téměř přesně  v jejím středu. Vyšetřování nakonec zjistilo, že chyba byla v podvozkové noze, která byla „vypůjčená“ z letounu F-5E. Aktuální zkoušky už využívají pokročilejší podvozkový systém, který je velmi podobný tomu, který se má používat i v ostrém provozu.

Miniraketoplán Dream Chaser při zkouškách na Edwardsově základně.

Miniraketoplán Dream Chaser při zkouškách na Edwardsově základně.
Zdroj: https://pbs.twimg.com

„Používá plně autonomní letový software, který budeme využívat i při letech na oběžnou dráhu. Jsou tam shodné řídící plochy, sběrače dat a veškerá elektronika. Stroj je strukturálně podobný dřívější verzi, ale prakticky kompletně celý interiér byl modernizován a obměněn,“ popsal pro web spaceflightnow.com Mark Sirangelo, korporátní vicepresident Sierra Nevada Corporadion pro v rámci divize kosmických systémů.

Zatímco probíhají zkoušky stroje pro testy v atmosféře, technici už budují skutečný letový hardware, který má letět na oběžnou dráhu nejdříve v roce 2019. Ve srovnání s raketoplány NASA, je Dream Chaser zhruba čtvrtinový a do vesmíru jej bude pod aerodynamickým krytem vynášet raketa Atlas V. Stroj by měl být schopen dopravit k ISS až 5,5 tuny zásob jak v hermetizované, tak i nehermetizované sekci. Druhá jmenovaná část má být umístěna v zadní části stroje a na konci každé mise ji raketoplán odhodí, aby mohla shořet v atmosféře, zatímco samotný Dream Chaser díky tepelnému štítu přečká spalující žár a dosedne na ranvej.

Vnitřní uspořádání zásobovacího miniraketoplánu Dream Chaser. Ve spodní části je dobře vidět oddělitelná nehermetizovaná sekce.

Vnitřní uspořádání zásobovacího miniraketoplánu Dream Chaser. Ve spodní části je dobře vidět oddělitelná nehermetizovaná sekce.
Zdroj: https://c.slashgear.com

Dream Chaser má vážit v plně naloženém stavu 20 tun, takže pro vynesení na oběžnou dráhu bude potřebovat nejsilnější verzi Atlasu V, tedy konfiguraci 552 s pěti urychlovacími bloky na tuhé palivo. Zajímavé je ale poslední číslo z výše uvedené trojice. Dvojka totiž značí, že se použije dvoumotorový horní stupeň Centaur, který ale zatím ještě neletěl.

Vizualizace Atlasu V při vynášení miniraketoplánu Dream Chaser.

Vizualizace Atlasu V při vynášení miniraketoplánu Dream Chaser.
Zdroj: https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/

Na konci mise by měl miniraketoplán přistávat na dlouhé floridské ranveji Shuttle Landing Facility, kam dosedaly známé americké raketoplány. Ve svým útrobách ponese především cenné výsledky biologických experimentů, které nebudou při návratu zažívat velké přetížení, které na ně čeká u běžně přistávajících kosmických lodí. Sierra Nevada Corporation navíc plánuje opakované používání miniraketoplánů, které by měly letět na několik misí.

Vizualizace nepilotovaného Dream Chaseru, který je zatím ještě spojen s horním stupněm rakety.

Vizualizace nepilotovaného Dream Chaseru, který je zatím ještě spojen s horním stupněm rakety.
Zdroj: https://i.ytimg.com

O tom, že Dream Chaser bude zásobovat ISS nákladem rozhodla NASA v roce 2016, když firmu Sierra Nevada Corporation vybrala společně se SpaceX (loď Dragon 2) a Orbital ATK (Cygnus). Druhé dvě jmenované firmy již stanici zásobují, ale jejich kontrakt vyprší v roce 2018. Pro období let 2019 – 2024 se k nim tedy přidá i Sierra Nevada, přičemž každá firma má přislíbeno minimálně šest letů.

Původně byl Dream Chaser vyvíjen pro pilotované lety, ale v této výzvě se nakonec v roce 2014 radovaly firmy Boeing a SpaceX. Inženýři proto malý raketoplán předesignovali tak, aby zvládal automatickou logistiku ISS. Termín prvního ostrého letu zatím neznáme přesně. Hodně to souvisí s tím, že Sierra Nevada Corporation i NASA souhlasily s tím, že ostré misi nebude předcházet samostatný orbitální let miniraketoplánu.

Termín letu tedy hodně závisí na tom, jaký schválí letový harmonogram zásobování stanice. NASA v červnu oznámila, že zatím v rámci programu Commercial Resupply Services-2 objednala pouze jediný let k ISS. Ten získala Orbital ATK a týká se letu v roce 2019. Očekává se, že i SpaceX a Sierra Nevada Corporation by měly v nejbližších měsících získat také první objednávku.

Zdroje informací:
https://spaceflightnow.com/
https://www.sncorp.com/
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/DE8hI-VXkAAzpIJ.jpg:large
https://pbs.twimg.com/media/DE84hiZXgAALff_.jpg:large
https://pbs.twimg.com/media/DE9qze4VwAEGPnW.jpg:large
https://c.slashgear.com/wp-content/uploads/2015/03/03-23-15-1-Dream-Chaser-7.png
https://i.ytimg.com/vi/DgMml97_FRw/maxresdefault.jpg

Soukromý miniraketoplán se zkouší v Kalifornii, 5.0 out of 5 based on 22 ratings
Pin It
(Visited 3 454 times, 1 visits today)
Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (22 votes cast)
(Visited 3 454 times, 1 visits today)
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Více se o tomto tématu dočtete zde »
(odkaz vede na příslušné vlákno diskuzního fóra www.kosmonautix.cz)


26 komentářů ke článku “Soukromý miniraketoplán se zkouší v Kalifornii”

  1. Katecheta napsal:

    „se zkouší“ nebo „je zkoušen“?

  2. MH napsal:

    Toto je přesně tem směr, který se mně líbí… Právě proto mně bylo tak líto ukončení Space Shuttlu.
    Pokud to dotáhnou do konce, bude Dragon jen pouhou vylepšenou jednoduchou kapslí, které se navíc rozplynul sen o řízeném přistání pomocí motorů…
    Ideální kombinací by bylo to vynášet Falconem 🙂 Škoda, že právě toto je naprosto nereálné.

  3. hansnasa napsal:

    Škoda jen,že neprošla ta pilotovaná verze.Strašně jim fandím,není to sice můj oblíbený Shuttle,ale přesto vypadá moc hezky a vzkvétá ve mně naděje,že snad v budoucnu se vrátí doba nových raketoplánů.Díky za pěkný článek.

    • Kenny007 napsal:

      Ale tak když šlo předělat pilotovanou verzi na nákladní, půjde zase časem nákladní předělat na pilotovanou. Obzvláště když se ten prcek osvědčí jako náklaďák a bude spolehlivý. Firma teď bude mít zakázky a tím pádem i zisk. A kde je psáno že to nemůžou vrazit třeba do stále populárnější orbitální turistiky. To už je pak na nich. Teď se prostě přizpůsobili požadavkům zákazníka podobně jako SpaceX se zrušením retropulzního přistání u Dragonu2. Budoucnost ukáže…

  4. Vlastimil Pospíchal napsal:

    Škoda jen, že je nutný ten aerodynamický kryt při startu. Bez něj by se ušetřila hmotnost i jeho nezanedbatelná cena.

  5. Adam Trhoň napsal:

    Proč má vpředu místo kolečka lyži?

  6. Miniraketoplan Dream Chaser má na stranách nízkou termo-ochranu, nákladní verze je chráněná více.

Zanechte komentář

You must be logged in to post a comment.