Revoluční mise na Měsíc 50 let po Apollu 11

Firma  Astrobotic Technology Inc. včera vydala společně se společností United Launch Alliance tiskovou zprávu, ve které oznámila, že v roce 2019 vyrazí k Měsíci raketa od ULA, která ponese soukromý lander Peregrine. „Jsme nadšeni tím, že můžeme k naší cestě na Měsíc využít raketu od ULA,“ oznámil John Thornton, ředitel firmy Astrobotic a dodal: „Tím, že využijeme tohoto dopravce, můžeme si být jistí, že náš náklad poletí na ověřené raketě, která má svou historii ověnčenou rekordní spolehlivostí. Společně mohou naše dvě firmy uctít minulost a vydat se vstříc lunární budoucnosti.“

To, že firma Astrobotic našla společnou řeč s United Launch Alliance můžeme považovat za velký krok k realizaci celého projektu. Lander Peregrine ponese ve svých útrobách na první misi 35 kilogramů nákladu od různých klientů, přičemž v budoucnu bude schopen toto množství navýšit až na 265 kilogramů. O účast již projevilo zájem 11 subjektů ze šesti států.

Rozměry landeru Peregrine ve srovnání s lidskou postavou.

Rozměry landeru Peregrine ve srovnání s lidskou postavou.
Zdroj: https://www.astrobotic.com

První mise plánovaná na rok 2019 (což je mimochodem výročí Apolla 11) má sloužit jako ostrá zkouška všech systémů a zároveň má ukázat NASA, ostatním kosmickým agenturám a zájemcům na celém světě, že navržená architektura je spolehlivá a klienti z celého světa ji mohou využívat. Samotný lander už má za sebou zhodnocení předběžného návrhu – tento důležitý krok byl dokončen v listopadu 2016.

„Technická důvěryhodnost a podepsané dohody jsou pro nás klíčovými body naší snahy, ve které chceme působit jako firma doručující náklady na Měsíc. Naši zákazníci a partneři vědí, že deset let vývoje našich lunárních landerů z nás udělalo světového lídra na tomto trhu,“ sdělil neskromně John Thornton. Velkými slovy nešetřil ani šéf společnosti United Launch Alliance, Tory Bruno: „Jsme nadšeni z toho, že si firma  Astrobotic Technology Inc. vybrala pro vynesení landeru Peregrine k Měsíci právě naši společnost. Měsíc je příští velká meta, ale z jiného pohledu, než jaký měli lidé v době přistání Neila Armstronga. Přítomnost technologií, jaké nabízí Astrobotic, umožní lidem žít a pracovat v prostoru mezi Zemí a Měsícem, přičemž budeme moci využívat výhod všech zdrojů v udržitelné úrovni.“

Vizualizace landeru Peregrine s připojeným vozítkem.

Vizualizace landeru Peregrine s připojeným vozítkem.
Zdroj: https://www.astrobotic.com

Firma Astrobotic tak do svého smělého projektu získala další velkou rybu. Už dříve zaujala NASA, která jí poskytla některé kvalitní inženýry a návrháře kosmických sond. Firma také získala v rámci programu CATALYST přístup k pozemním zařízením kosmické agentury.  Astrobotic Technology Inc. už navázala kontakt i s firmou Airbus DS, nebo s Evropskou kosmickou agenturou. Z množství dalších partnerů bych vybral Deutsche Post DHL Group, která zajišťuje logistiku balíčků a pošty. Ptáte se, jakou roli v projektu hraje? Podle firmy Astrobotic jde o „oficiálního logistického providera pro první let firmy Astrobotic k Měsíci“.

Pojďme se ale blíže podívat na konstrukci landeru Peregrine. Jeho průměr je zhruba 2,5 metru a na výšku měří metr a půl. Jeho úkolem je precizně a bezpečně doručovat náklady na oběžnou dráhu Měsíce a na jeho povrch. Náklad může být připojen k horní nebo spodní desce, přičemž po přistání může zůstat na místě, nebo být podle přání zákazníka vyložen.

Peregrine po přistání.

Peregrine po přistání.
Zdroj: https://www.astrobotic.com

Během přistávací sekvence má palubní počítač sbírat informace o sestupu kombinací údajů z kamer, gyroskopů a lidaru (laserového radaru). Díky kombinaci těchto technologií by měl být lander schopen přesnosti přistání na 100 metrů. Palubní elektronika má dosahovat „pozemských výpočetních rychlostí“ a být spolehlivá. Robustní, radiačně odolné počítače umožní automatické přistávání s nevídanou přesností a bezpečností.

Konstrukce landeru je podle slov firmy silná, pevná a jednoduchá, přičemž umožňuje snadné připojení nákladu. Konfigurovatelné desky mohou přijmout prakticky jakýkoliv náklad. Mise s roverem se vypustí ze spodní desky. Tepelná kontrola landeru i nákladu má být zajištěna jak při přeletové fázi, tak i po přistání. Lander disponuje čtveřicí nohou, které při dosednutí pohltí náraz a postarají se o stabilní pozici.

Svazek pěti hlavních motorů ISE-100 - na vizualizaci vystupují mimo tělo landeru.

Svazek pěti hlavních motorů ISE-100 – na vizualizaci vystupují mimo tělo landeru.
Zdroj: https://www.astrobotic.com

Pohon bude landeru zajišťovat systém nové generace od firmy Aerojet Rocketdyne. Svazky motorů ISE-5 od Aerojet Rocketdyne by měly zajistit orientaci landeru v prostoru a v těle modulu mají být čtyři nádrže obklopené svazkem pěti motorů ISE-100. Tyto hlavní motory jsou koncentrické se středovou osou modulu a budou provádět zážehy pro odlet k Měsíci, pro korekce dráhy, vstup na oběžnou dráhu Měsíce, deorbit, brzdění a přistání.

Lander ponese 450 kilogramů paliva (monometylhydrazin) a okysličovadla (MON-25 – směs oxidů dusíku s 25% oxidu dusnatého). Celkové delta-v stroje bude poměrně slušných 3,250 m/s. Samotný řídící systém vychází z dřívějších zkušeností, které byly obohaceny o nové poznatky v navigaci a strojové analýzy obrazu. Lander má disponovat i pokročilými senzory a výpočetními algoritmy pro navigaci během přeletové fáze a na oběžné dráze. Počítač tak dokáže určit pozici a orientaci, k čemuž využije Dopplerův efekt, sluneční senzor, sledovače hvězd a gyroskopy. Během přibližování k Měsíci lander přepne na automatický přistávací systém vyvinutý firmou  Astrobotic Technology Inc., který využije všech výše zmíněných technologií, aby bezpečně dopravil lander na povrch.

Zdroje informací:
https://www.astrobotic.com/
https://www.facebook.com/
https://www.astrobotic.com/

Zdroje obrázků:
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…4daea249f75d0cc9f01d262ae8b18c45&oe=59EFCE2F
https://www.astrobotic.com/peregrine

Revoluční mise na Měsíc 50 let po Apollu 11, 5.0 out of 5 based on 23 ratings
Pin It
(Visited 4 161 times, 1 visits today)
Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (23 votes cast)
(Visited 4 161 times, 1 visits today)
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Více se o tomto tématu dočtete zde »
(odkaz vede na příslušné vlákno diskuzního fóra www.kosmonautix.cz)


29 komentářů ke článku “Revoluční mise na Měsíc 50 let po Apollu 11”

  1. Peter P napsal:

    Urcite velmi zaujimava sprava a drzim im palce, ale aj tak je pre mna zahada ako je Astrobotic Technology Inc. financovana. Na start rakety Atlas V potrebuje desiatky milionov USD a to uz ani nespominam vyvoj zariadenia. Z dostupnych zdrojov som sa docital len o nejakom mensom financovani, ale cela tato misia musi byt velmi draha. DHL alebo Airbus urcite im nemohol dat vyznamnu sumu.

  2. Alois napsal:

    Není mi zcela jasné co je ” revolučního” na jednosměrné dopravě 35 kg nákladu na povrch Měsíce za dva roky. Před více než padesáti lety to dokázal sovětský ” mluvící míč” Luna-9 a americký Surveyro-1 , před pár lety Čína, totéž chystá i Indie a v Americe je dokonce vypsána soutěž mezi soukromými dopravci, která má letos vyvrcholit letem landeru na Měsíc.
    Uniká mi i spojitost s programem Apollo, ten dopravoval na povrch Měsíce a ZPĚT na Zemi dva astronauty, vybavené dokonce ” džípem “.

  3. Tomáš Kratochvíl napsal:

    Takže někdo na Měsíci si konečně po letech pořídil PO box a Deutsche Post tam bude doručovat poštu. Těch 35 kg je tak akorát. To jistě revoluční je.

  4. Velmi dobrý počin pro další akce. Lze předpokládat expanzi společnosti o další firmy a možný vznik dalších následovníků- seskupení. Je patrné, že suroviny na Měsíci jsou v koncentrovanějším stavu než na Zemi.

  5. Spytihněv napsal:

    Astrobotic Technology ukázala Peregrine už před rokem a chystala se dopravovat na Měsíc rovery soutěžící o cenu Google. Mám pocit, že tehdy měla v plánu používat Falcon 9. Moc to nevyšlo, ale jako impuls k vývoji Peregrine posloužila GLXP dobře. Doufejme, že Astrobotic nebude mít nouzi o solventní zákazníky, co by chtěli mít svá zařízení na Měsíci a byznys bude fungovat.

  6. Robert1 napsal:

    “deset let vývoje našich lunárních landerů z nás udělalo světového lídra na tomto trhu”.
    Hlavne ze firma bola zalozena v roku 2008, este nic nevyniesla ale uz sa sama pasuje na poziciu svetoveho lidra. Z informacii co sa daju bezne zohnat to vyzera na firmu ktoru si vychovala NASA. Pre mna velmi pochyna firma, ktora len zbiera dotacie a meni stale co ako a kedy vynesie.
    PS: Sice trocha neaktualne ale v roku 2011 nacenili 1kg naklad na 1.2mil$ pre lander a 2mil$ pre rover s predplatenim “datovym tokom” 100MB.

  7. Ondra napsal:

    Takhle vypada marketing, ktery spis zakazniky odradi. Silne prohlaseni jako SpaceX, ale i Elon ma 100x vice pokory. Kdyz zkouseli prvni Falcony, tak rozhodne neplacali smesne vety, ze jsou lidrem na trhu … Je to stejny princip jako hodnota desitek Izraelskych bezpecnostnich firem. Hodnota $100 milionu, ale jeste nemaji napsany ani radek kodu, ale maji plnou hubu kecu.

  8. Kamil napsal:

    Nějaké video z testů přistání by nebylo? Aby mohl člověk posoudit jak to s tím lidrovstvím je…

  9. Jaro Pudelka napsal:

    Ďalší Mars One? Ale aj tak im držím palce.

    • Spytihněv napsal:

      Mars One byl od začátku úplně mimo realitu. Na komerční dopravě zakázek s rozumnou hmotností na Měsíc ale nevidím nic nereálného. Když se najdou zákazníci, co budou ochotni si to zaplatit… Pokud se nenajdou a projekt se pořádně nerozjede, bude to prostě neúspěch podnikatelského záměru. Ale jsem přesvědčen, že dnes už není nic zázračného na dopravě landeru na Měsíc. Jde jen o ty prachy.

  10. Hawk napsal:

    V 69tém, co zmůžeme za dalších 50 let, snad podobná situace nenapadla ani největšího skeptika. Jaký smysl má navíc vozit na Měsíc necelé 3 metráky nákladu(max. nosnost landeru). Robotická vozítka mají smysl na vzdálenějších objektech, na Měsíci to nedává moc smysl. Vytypovaná místa pro lunární základnu jsou snad od dob Apolla. 3 metráky jsou pro dopravu čehokoliv, stavebncích dílů, zásob, strašně málo. Ještě bych to chápal opačně, nabrat pár lunárních šutráku a prodat je za draho na Zemi.

  11. maro napsal:

    No nevím. Jakýsi render. Docela mě zaráží, že nemá ani trysky na řízení rotace kolem své svislé osy. Je to ještě hodně daleko.
    A fakt nevím co by v tom 35kg nákladu mělo být, aby to nějaký soukromník zaplatil. Možná sbírka měsíčních “cubesatů”. Nebo poněkud morbidní záležitost, že nějaká luxusní pohřební společnost nabídne poslání urny s popelem nebožtíka na Měsíc. To by se nějakému miliardáři mohlo líbit.

  12. Mirek S. napsal:

    dV 3250 je krásné číslo, ale že by i tak motory landeru sloužili pro zážeh zajišťující odlet k Měsíci se mi moc nezdá. Nebude pro něj spíše využit horní stupeň Atlasu?

  13. slappy napsal:

    Tady je dva roky starý rozhovor s výkonným ředitelem Astrobotic:

Napište komentář k Alois

You must be logged in to post a comment.