Proton se vrací po roční pauze

Bylo 9. června roku 2016, když z Bajkonuru startovala raketa Proton-M s relativně obyčejnou telekomunikační družicí Intelsat 31. Nikdo tehdy netušil, že na další start tohohle dlouhověkého tahouna budeme čekat téměř přesně rok. Nyní už Proton-M opět stojí na startovní rampě Bajkonuru a chystá se vynést téměř sedmitunovou telekomunikační družici Echostar-21, Ke startu by mělo dojít zítra v 5:31 našeho času a v tomto článku můžete celou událost sledovat živě, kromě toho si ale představíme i trnitou cestu na startovní rampu. Věřme, že se Protonu návrat do služby po nejdelší odstávce v její téměř padesátileté historii podaří.

Loňský start probíhal dobře až do chvíle, kdy předčasně zhasnul jeden ze čtyř motorů na druhém stupni. Sice to bylo jen o pár sekund, ale i to stačilo na to, aby se výkon rakety dostal do skluzu, který pak musel pracně dohánět horní stupeň. Družice Intelsat 31 sice dosáhla oběžné dráhy, ale problém při letu vyvolal sérii rozhodnutí na jejichž konci bylo rozsáhlé vyšetřování. Jeho výsledky byly bez přehánění šokující. Podařilo se totiž odhalit rozsáhlé problémy v kvalitě kontroly při výrobě a právě jejich odstranění trvalo několik měsíců. Ale pojďme si to rozebrat detailněji.

Start Protonu-M s družicí Intelsat 31

Start Protonu-M s družicí Intelsat 31
Zdroj: http://spaceflight101.com/

Aktuálně startující Echostar 21 tehdy měl startovat v srpnu, kam se posunul z dříve plánovaného přelomu let 2015 a 2016. Po problémech při startu s Intelsatem se vypuštění Echostaru odsunulo nejdříve na listopad a následně na prosinec. Družice 22. prosince dokonce dorazila na kosmodrom, byla natankována palivem a připojena k raketě Proton-M. Před vývozem na rampu se ale objevil problém na prvním stupni.

První týdny roku 2017 byly divoké. Objevovaly se stále další problémy včetně vyšetřování prosincové havárie rakety Sojuz-U s lodí Progress MS-04. Podezření tedy padlo na Voroněžský strojírenského závod (VMZ), který vyrábí jak motory pro třetí stupně Sojuzů, tak pro druhé stupně Protonů – tedy díly, které selhaly. Rusové už po nehodě Sojuzu svolali do výrobního závodu všechny motory RD-0110 a v lednu padlo rozhodnutí stáhnout i motory RD-0210/0211 a RD-0213/0214, které na Protonu zlobily při startu s Intelsatem 31, ale i v roce 2015 při vynášení družice MexSat-1.

Motor RD-0211 z druhého stupně rakety Proton

Motor RD-0211 z druhého stupně rakety Proton
Zdroj: http://spaceflight101.com

Zjistilo se, že pájený spoj spojující vstřikovač paliva s plynovým generátorem nebyl tvořen materiály, které jsou uvedené ve výrobní specifikaci rakety. To vytváří potenciální slabý článek na kriticky důležitém systému, ve kterém se kapalné palivo mění na silně natlakovaný horký plyn pohánějící turbočerpadla. Místo očekávané pájky byl objeven materiál, který se používá k pájení na motorech RD-0110 ze Sojuzu. Tato slitina má ale nižší teplotu tání, než jaká je potřebná pro hypergolická paliva používaná na Protonu.

Nakonec se ukázalo, že nesprávný materiál byl použit jen u malého množství motorů pro Protony, ale nebylo v lidských silách vystopovat konkrétní exempláře obsahující nekvalitní pájku. To způsobilo, že celkem 71 motorů pro dohromady 14 raket, které vznikly v letech 2015 a 2016 bylo určeno k rozebrání a výměně plynového generátoru. Následně byla jednotka na místo připojena správným materiálem a mohlo se začít testovat.

Roskosmos využil toho, že jsou Protony dlouhodobě uzemněné a spustil rozsáhlou revizi celého výrobního procesu ve všech jeho detailech. Cílem bylo odhalit jakékoliv nesrovnalosti – ať už ve fázi designu, nebo výroby. Rusové sami přiznávají, že je to poprvé, kdy se desítky let fungující procesy produkující raketové díly dočkaly revize skutečnou moderní technikou.

Snímek z Voroněžského strojírenského závodu (VMZ)

Snímek z Voroněžského strojírenského závodu (VMZ)
Zdroj: http://spaceflight101.com

První várka „nových“ motorů byla doručena do Chruničevova závodu, kde vznikají rakety Proton, v březnu a dubnu. Po instalaci na nosič se jednotlivé díly rakety vydaly po železnici z Moskvy na Bajkonur, kde 27. dubna začalo sestavování a závěrečná inspekce. Samotný satelit EchoStar 21 byl po celou dlouhou pauzu v bezpečí a na konci května se připojil k hornímu stupni Briz-M. Třetího června se tato sestava spojila s raketou Proton a následovalo plnění Briz-M téměř 20 tunami pohonných hypergolických hmot pro pět plánovaných zážehů.

V pondělí přišla řada na závěrečné kolo kontrol a raketa mohla zamířit z tankovacího stanoviště na bajkonurskou rampu 81/24. Tady byl 58 metrů vysoký Proton vztyčen do vertikální polohy a přisunula se k němu masivní servisní věž, která zajistí technikům dobrý přístup. Raketa pobude na rampě tři dny a podstoupí důkladné testování. Start přijde zítra, ve čtvrtek v 5:45 našeho času, přičemž v Kazachstánu bude o 4 hodiny více.

Družice Echostar 21 obslouží svým signálem Evropu – bude umístěná nad 10,25. východním poledníkem. Výtvor firmy Space Systems/Loral by měl fungovat 15 let. Družice o hmotnosti 6871 kilogramů nabídne komunikaci v pásmu S na frekvenci 2 GHz, čímž zajistí hlasové a datové přenosy včetně standardu 3G. Rozložitelný reflektor navíc dokáže vytvořit stovky „horkých míst“, kterými pokryje velkou plochu.

EDIT: Start proběhl úspěšně – odkaz na přímý přenos jsme nahradili přehrávačem se záznamem.

Zdroje informací:
http://spaceflight101.com/
http://spaceflight101.com/
http://spaceflight101.com/

Zdroje obrázků:
http://spaceflight101.com/…/uploads/sites/131/2017/06/2162951023.jpg
http://spaceflight101.com/proton-intelsat-31/wp-content/uploads/2016/06/3216826213-1.jpg
http://spaceflight101.com/…/uploads/sites/131/2017/06/1271560_orig.jpg
http://spaceflight101.com/…/1800248_1440520306194440_704944879840012171_n.jpg

Proton se vrací po roční pauze, 5.0 out of 5 based on 25 ratings
Pin It
(Visited 3 709 times, 1 visits today)
Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (25 votes cast)
(Visited 3 709 times, 1 visits today)
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Více se o tomto tématu dočtete zde »
(odkaz vede na příslušné vlákno diskuzního fóra www.kosmonautix.cz)


46 komentářů ke článku “Proton se vrací po roční pauze”

  1. Kamil napsal:

    To, že při letech na geostacionární dráhu je výhodné použít kosmodrom v menší zeměpisné šířce, nejlépe na rovníku, je známo. Platí nějaká výhoda i pro zeměpisnou délku? Např. pro umístění nad východem startovat z východních kosmodromů?

  2. Zdeněk napsal:

    No né, první důkladná revize motorů v Rusku- to my zní jako ( velký) zázrak. Těch chyb co museli najít.

  3. Rudolf Šíma napsal:

    ” ale nebylo v lidských silách vystopovat konkrétní exempláře obsahující nekvalitní pájku.” To mi zní opravdu neuvěřitelně. Nedělám si iluze o úrovni průmyslu v Rusku, ledničku nebo kolo bych si od Rusů nekoupil, ale pořád mám představu, že výroba raketových motorů je “něco extra”. Vystopovatelnost produktu na lince je samozřejmý požadavek evropských odběratelů u řádově méně složitých výrobků, než jsou raketové motory.
    V době masového rozšíření počítačů je zadání do procesu každého sériového výrobku “jako originálu” jen organizační problém. Jistě s tím má mnoho čtenářů Kosmonautixu osobní zkušenosti. Ale na start se těším. Je to něco jako jízda na silné (a nebezpečné 🙂 ) motorce.

  4. Pavel K napsal:

    Dělám v japonské firmě, která vyrábí tiskárny. Každá změna konstrukce je dokumentovaná, dostupná servisním technikům a často je i popsaný důvod – třeba něco jako změna materiálu povrchu pryžového válečku, důvod cost saving. Dá se najít, od jakého SN a jestli je změna zpětně kompatibilní.
    Je to ale rozsáhlý systém a technik většinou “jede” podle původního manuálu, změny nehledá.

  5. maro napsal:

    No, mají zatraceně velkou motivaci do udělat opravdu pořádně. SpaceX startuje raketu za raketou. To představuje obrovský úbytek obchodních příležitostí. To že nebyl Proton dlouho vidět jsem přičítal právě té velké kadenci startů Falconů.

  6. cecil napsal:

    impozantný štart. ibaže človek stále ešte nevie, ako calá akcia dopadla. snáď niečo o tom napíšete. dúfam

  7. cecil napsal:

    impozantný štart. ibaže človek stále ešte nevie, ako celá akcia dopadla. snáď niečo o tom napíšete. dúfam

  8. Alois napsal:

    Chybí mi tam odpočítávání. Nosič není spojen před startem se Zemí pupeční šňůrou, jak se tedy dostávají data z kontrolních bodů do řídícího střediska, že by radiem ?

  9. Robert1 napsal:

    To skoro vyzera ze jeden z motorov nesiel.

Zanechte komentář

You must be logged in to post a comment.