Webb je po přesunu připraven na zkoušky

Primární zrcadlo JSWT

V minulých článcích jsme často zmiňovali, že Dalekohled Jamese Webba bude čekat v květnu přesun z Goddardova střediska na Johnsonovo středisko. K přesunu již došlo a NASA o něm informovala až zpětně, což dává smysl z hlediska bezpečnosti nákladu. Nejprve byl teleskop uložen do speciálního transportního kontejneru, kterého se ujal tahač. Ten jej vyvezl z Goddard Space Flight Center v Greenbeltu, kde teleskop strávil dlouhé měsíce, během kterých dostal primární zrcadlo, vědecké přístroje a podstoupil vibrační zkoušky.

Cenný náklad se opatrně vydal po dálnici na Joint Base Andrews. Tady se zásilka uložila do letounu C-5C, který zamířil na Ellington Field v texaském Houstonu. Tady byl kontejner vyložen a opět s pomocí tahače dopraven na Johnsonovo středisko. Ve zdejší čisté místnosti byl transportní kontejner otevřen a technici provedli tradiční kontrolu, zda transport nezanechal na konstrukci nějaké stopy.

Masivní transportní kontejner ukrývající tělo JWST dorazil do čisté místnosti Johnsonnova střediska. Konkrétně do budovy 32, kde se nachází i vakuová Komora A.

Masivní transportní kontejner ukrývající tělo JWST dorazil do čisté místnosti Johnsonnova střediska. Konkrétně do budovy 32, kde se nachází i vakuová Komora A.

V dalších týdnech začnou vakuové kryogenní zkoušky dlouhé téměř 100 dní. K nim se využije legendární Komora A, ve které se testovaly třeba kosmické lodě Apollo. Tato série zkoušek je právem označována jako rozhodující. Ověří se při ní chování teleskopu při podmínkách, kterým bude vystaven ve vesmíru. Následovat bude měření křivosti zrcadel, které zkontroluje, zda změny teplot nezpůsobují deformaci optických členů.

Nejdokonalejší kosmický teleskop pak bude čekat přesun do Kalifornie – v sídle firmy Northrop Grumman Aerospace Systems ve městě Redondo dojde k závěrečné montáži. Při ní se spojí základní tělo teleskopu se slunečním štítem, ale to je zatím ještě daleko. O všech dalších krocích v rámci přípravy tohoto toužebně očekávaného dalekohledu Vás budeme rádi informovat.

Webb je po přesunu připraven na zkoušky, 5.0 out of 5 based on 30 ratings

Rating: 5.0/5 (30 votes cast)

35 komentářů ke článku “Webb je po přesunu připraven na zkoušky”

1. Petr Šulc napsal:

Na tohle se opravdu těším, budou to týdny nervů, od startu až do plně operačního stavu. V kombinaci s pozemními dalekohledy jako bude ELT se zrcadlem o průměru 39 metrů a dalšími plánovanými přístroji nás čeká žeň objevů.

2. kopapaka napsal:

Tak jsem v první chvíli myslel, že jste museli přesunout web 😀

Ď. za výborný článok. Škoda že sa ešte načakáme. Kým odštartuje mali by sme si potrénovať nervy – celkom určite to budeme potrebovať. Bude to nervák, omnoho väčší ako pristátia F9.
    pb

Určitě nejsem jediný, komu připadá dlouhodobé sledování montáže, zkoušek, přesunů a dalších peripetií jako pořádné drama. Je to krok za krokem a těch bude ještě spousta včetně rozkládání ve vesmíru. Ale výsledek bude stát za to.

Je otázka kolik zrcadel letělo, chápal jsem to tak, že US Army měla dvě zrcadla navíc. Krom toho podmínka, aby nesměřovala na povrch Země může napovědět k čemu je používala či pravděpodobně dosud používá.