Mise, kterou SpaceX definitivně vstoupí do dějin

Logo mise SES-10

Když se v pondělí 27. března ve 20:00 zapálilo devět motorů Merlin, bylo jasné, že se blíží další mise rakety Falcon 9. Na floridské rampě 39A totiž došlo ke statickému zážehu, který předchází každé misi v podání SpaceX. První stupeň, který se na pět sekund ocitl v ohni a kouři, ale tímto procesem neprochází poprvé. Stejnou proceduru už zažil téměř přesně před rokem. Ano, hádáte správně – na rampě stál Falcon 9 s již jednou použitým stupněm. Každý statický zážeh je jakýmsi definitivním potvrzením toho, že start už je za dveřmi a nejinak je tomu i tentokrát – jen s tím rozdílem, že celá mise bude vpravdě historická.

Oficiální fotka od SpaceX zachycující statický zážeh před misí SES-10.

Oficiální fotka od SpaceX zachycující statický zážeh před misí SES-10.
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Přichází tedy čas na tradiční článek, který Vám přinese informace o chystané misi. Tentokrát se ale musíme v čase ponořit do historie – píše se duben 2016 a SpaceX má zatím jen jediný zachráněný první stupeň Falconu. Přistál v prosinci loňského roku na pevnině a od té doby se soukromá firma pokusila o několik dalších přistání, která cílila na mořskou plošinu – neúspěšně. Osmého dubna startuje Falcon 9 s osmou zásobovací lodí Dragon, která míří vstříc ISS, na kterou kromě zásob veze i nafukovací modul BEAM.

Stupeň #1021 jako první v historii úspěšně přistává na mořské plošině.

Stupeň #1021 jako první v historii úspěšně přistává na mořské plošině.
Zdroj: http://spaceflight101.com

První stupeň s výrobním označením #1021 před odesláním na floridský kosmodrom absolvoval testovací zážeh na texaské základně McGregor – to bylo v únoru 2016 a statický zážeh přišel i 5.dubna přímo na rampě. Osmého dubna přichází start a stupeň pracuje 150 sekund přesně podle plánu, aby se oddělil od stupně horního.  I když má v nádržích dost paliva na to, aby udělal čelem vzad a zamířil na pevninu, SpaceX chtěla konečně prolomit smůlu a přistát na plošině. během šest minut dlouhého sestupu musel stupeň zpomalit z pětinásobku rychlosti zvuku a trefit se do malé oblasti, kde byla připravená plošina. A světe div se, ono to konečně vyšlo. SpaceX tak vytřela zrak všem negativním chytrákům z internetových diskusí, kteří měli už dlouho jasno o tom, že motorické přistávání prvních stupňů je přece hloupost a navíc na malé vratké plošině ještě ke všemu tuplovaná.

Plošina Of Course I Still Love You tak mohla o čtyři dny později připlout do přístavu Port Canaveral i s 45 metrů vysokým válcem na palubě. Od té doby uplynulo v řekách světa hodně vody. SpaceX od tohoto startu stačila vypustit osm dalších raket, ze kterých zachránila šest prvních stupňů – dva na pevnině a čtyři na mořských plošinách. Přišla ovšem i havárie Falconu 9, která prvního září zničila Falcon 9 i s družicí Amos-6 a na několik měsíců zastavila slibně rozjeté tempo. Ale stupeň s číslem #1021 tu byl pořád a SpaceX dobře věděla, že jeho chvíle ještě přijde.

Historicky první příjezd plošiny OCISLY do přístavu se zachráněným prvním stupněm.

Historicky první příjezd plošiny OCISLY do přístavu se zachráněným prvním stupněm.
Zdroj: http://spaceflight101.com

Už v srpnu přišlo oznámení od telekomunikačního giganta, společnosti SES toužebně očekávané oznámení. Souhlasíme, aby naše družice SES-10 letěla na již jednou použitém prvním stupni. Na oplátku získala firma SES menší slevu. Volba, který stupeň se dočká jako první znovupoužití, byla celkem snadná. I když bylo z čeho vybírat, tak nejmenším tepelným a mechanickým namáháním ze všech zachráněných stupňů, prošel právě ten s číslem #1021.

Nehoda sice všechno odsunula, ale zaměstnanci SpaceX tvrdě pracovali na tom, aby mohli postoupit o další krok vpřed. Dříve se lidé smáli myšlence motorického přistávání prvních stupňů. Teď už se smát přestali, ale aby bylo možné dosáhnout vytoužené znovupoužitelnosti, je potřeba splnit i druhou polovinu úkolu – začít zachráněné stupně používat. Jen tak poklesnou náklady na vynášení nákladů do vesmíru a bude moci přijít slibovaná revoluce v cenách za start, která nás snad jednou dovede i k Marsu. Je to ale běh na velmi dlouhou trať.

Na této fotce je někde i stupeň #1021

Na této fotce je někde i stupeň #1021
Zdroj: http://spaceflight101.com

SpaceX se vydala na nevyšlapanou cestu a často musí sama poznávat, kudy by měla pokračovat a kudy to naopak nemá smysl. V současné době trvá příprava zachráněného prvního stupně zhruba čtyři měsíce. S tím, jak bude firma sbírat zkušenosti, bude se tato doba postupně zkracovat – z měsíců se stanou týdny a jednou i pouhé dny, snad i hodiny. Už na konci roku má poprvé startovat finální verze Falconu 9 označovaná jako Block 5, která má výrazně usnadňovat znovupoužitelnost, na které se uplatní zkušenosti nabyté v posledních letech při záchranách prvních stupňů. Celá novátorská snaha je na samotném začátku a my tak máme fascinující možnost sledovat tvorbu přelomových událostí v přímém přenosu.

Po sklopení a transportu z přístavu byl první stupeň Falconu uložený do budovy HIF (Horizontal Integration Facility) u rampy 39A. Tady stupeň podstoupil důkladné zkoušky a kontroly technického stavu, které měly ověřit, zda je připraven snést zátěž opakovaného použití. Odborníci ze SpaceX přitom mohli vycházet i z dalších zkušeností, které jim přinesl stupeň s číslem #1022, který vynášel družici JCSat-14 a který naopak prošel extrémním namáháním. Jeho opakované zážehy na základně McGregor prozradily mnoho informací o odolnosti Falconů. Ukázalo se, že první stupně jsou schopné opakovaně pracovat i když se vrací na Zemi za mimořádně náročných podmínek. Na přiloženém videu vidíme zážeh stupně #1022 na základně McGregor.

Nabízí se sice otázka, co všechno se na stupni změnilo, nahradilo a upravilo, aby zvládl opakované nasazení, ale SpaceX v tomto směru mlčí. Dá se ale očekávat, že objem prací nebyl velký, protože cílem firmy je ekonomická udržitelnost provozu. K drobným úpravám zřejmě došlo, ale časem by se mělo toto množství snižovat, až ve finále postačí jen podrobná kontrola. I zde platí již řečené – celý proces je teprve na začátku a podmínky se zatím jen upřesňují.

Statický zážeh stupně #1021 na základně McGregor před opakovaným použitím. Fotka vznikla na konci ledna 2017.

Statický zážeh stupně #1021 na základně McGregor před opakovaným použitím. Fotka vznikla na konci ledna 2017.
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Stupeň #1021 se v lednu objevil na základně McGregor, kde absolvoval zkušební zážeh s plnou délkou hoření,který jej kvalifikoval pro použití na druhou misi. Následně zamířil opět na Floridu do hangáru HIF, kde byl spojen s kompletně novým druhým stupněm.

V neděli mělo dojít ke statickému zážehu, ale pokus byl odvolán několik hodin před začátkem okna z blíže neupřesněných důvodů. V pondělí dopoledne našeho času, když byla na Floridě ještě noc se Falcon vydal na startovní rampu, kde byl vztyčený a začala tradiční kontrola označovaná zkratkou WDR (Wet dress rehearsal).

Jde o kompletní simulaci startu spojenou s naplněním nádrží a předstartovními kontrolami, která je zakončena několikasekundovým zážehem devíti motorů Merlin na prvním stupni. Zážeh dopadl úspěšně a z rakety se tak mohlo odčerpat palivo, nosič byl sklopen do horizontální polohy a převezen do montážní haly HIF, kde se k jeho horní části připojí aerodynamický kryt s družicí SES-10.

Plošina Of Course I Still Love You vyplula už o víkendu směrem k Atlantiku.

Plošina Of Course I Still Love You vyplula už o víkendu směrem k Atlantiku.
Zdroj: https://scontent-vie1-1.cdninstagram.com

Už během víkendu ale začala další část příprav na start – z floridského přístavu vyplula flotila lodí SpaceX, které dominuje plošina Of Course I Still Love You tažená doprovodnými loděmi. Sestava míří do přesně určené oblasti 650 kilometrů daleko od pobřeží. Při této misi se totiž bude opět přistávat na plošinu. Vynášená družice SES-10 totiž váží zhruba 5300 kilogramů, což je velmi blízko maxima, se kterým dokáže Falcon 9 v současné verzi přistát. Stačí si vzpomenout na minulý start s družicí Echostar-23, při které se nepřistávalo – a to vážila jen o nějakých 200 kilogramů více.

Pokud se stupni #1021 podaří přistát i podruhé, půjde o neskutečný úspěch a SpaceX tím dostane do ruky neskutečně cenný hardware, který bude moci důkladně prozkoumat. Asi není potřeba zdůrazňovat, jak cenné informace o chování struktury se dají vyčíst z dvakrát letěného hardwaru. Ale to je zatím daleko, nepředbíhejme. Zatím se ještě ani neodstartovalo. Mimochodem start je zatím plánován na noc ze čtvrtka 30. března na pátek 31. března. Dvě a půl hodiny dlouhé startovní okno se otevře v pátek v 0:27 našeho času, přičemž meteorologové zatím slibují 70% pravděpodobnost dobrého počasí. Tuto mimořádnou událost Vám budeme samozřejmě chtít přinést v živém přenosu s českým komentářem.

Družice SES-10

Družice SES-10
Zdroj: https://pbs.twimg.com

A nyní si ještě řekneme pár slov o vynášeném nákladu – upřímně řečeno jsme si asi už zvykli na to, že při každém letu Falconu 9 je hlavní pozornost soustředěna na přistávající první stupeň, zatímco horní stupeň s nákladem se těší mnohem menší pozornosti. A nejinak tomu bude asi i v případě tohoto startu. Přelomová událost z hlediska rakety totiž bude doplněna nákladem, který v podstatě v ničem unikátní není – SES-10 je v podstatě „obyčejná“ telekomunikační družice, jakých každý rok startuje hned několik. Přesto se tenhle satelit může díky svému nosiči zapsat do historie.

Celkové pokrytí Jižní a Střední Ameriky družicí SES-10

Celkové pokrytí Jižní a Střední Ameriky družicí SES-10
Zdroj: https://www.ses.com

Družice bude umístěná na geostacionární dráze nad 67. stupněm západní délky, kde bude zajišťovat pokrytí Jižní Ameriky televizním signálem a datovými službami. Jeho první signální větev pokryje Mexiko a Karibik, druhá bude dedikována speciálně pro Brazílii a třetí obslouží zbytek kontinentu.

Satelit, který bude spravovat společnost SES vznikl ve výrobních závodech firmy Airbus Defence and Space, přičemž je založený na platformě Eurostar E3000. Družice s plánovanou životností 15 let je vybavena 60 transpondéry v pásmu Ku a solární panely budou dodávat 13 kW elektrické energie.

Větev pokrývající Mexiko a Karibik

Větev pokrývající Mexiko a Karibik
Zdroj: https://www.ses.com

Historie družice se začala psát 20. února 2014, kdy si společnost SES objednala u firmy Airbus Defence and Space nový satelit. Provozovatel družice na nic nečekal a hned ve stejný den se dohodl se SpaceX na vynesení tohoto nákladu. Za zmínku určitě stojí její duální pohonný systém, což je poslední dobou poměrně oblíbené řešení. Satelit disponuje jak klasickým chemickým pohonem na bázi paliva a okysličovadla, který zajistí zakulacení oběžné dráhy, ale je vybaven i iontovým pohonem pro velmi přesné udržování pozice. Iontový pohon této družice je založený na principu Hallova motoru, který používá jako pracovní látku xenon. Výrobcem těchto iontových motorů je Airbus Safran Launchers, přičemž stejná firma dodala také čtrnáct trysek chemického pohonu S10-21 s tahem 10 N pro systém udržování orientace, a kromě toho i téměř třicet nejrůznějších ventilů.

Větev družice SES-10 pokrývající hispánskou část Jižní Ameriky.

Větev družice SES-10 pokrývající hispánskou část Jižní Ameriky.
Zdroj: https://www.ses.com

Větev dedikovaná pro Brazílii.

Větev dedikovaná pro Brazílii.
Zdroj: https://www.ses.com

Zdroje informací:
http://spaceflight101.com/
https://en.wikipedia.org/
https://www.ses.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/C7ZLt7sVAAEpou6.jpg:large
https://pbs.twimg.com/media/C78cX8VV4AATMGj.jpg:large
http://spaceflight101.com/…/03/25787998624_d77cd1b381_k.jpg
http://spaceflight101.com/dragon-spx8/wp-content/uploads/2017/01/SpX-8-Recovery-1.jpg
http://spaceflight101.com/…/138/2017/03/spacex27042449393_789ca61efc_o.jpg
https://pbs.twimg.com/media/C3irNyvXUAAGdve.jpg:large
https://scontent-vie1-1.cdninstagram.com/…401326950236495_1450369056669433856_n.jpg
https://pbs.twimg.com/media/C7nWYvSXUAA-5×0?format=jpg&name=large
https://ses-footprint-assets.s3.amazonaws.com/…/medium_SES-10_Coverage_ku_band_M.jpg
https://ses-footprint-assets.s3.amazonaws.com/…/medium_SES-10_Americas_ku_band_M.jpg
https://ses-footprint-assets.s3.amazonaws.com/…SES-10_South_America_ku_band_M.jpg
https://ses-footprint-assets.s3.amazonaws.com/…/medium_SES-10_Brazil_ku_band_M.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

19 komentářů ke článku “Mise, kterou SpaceX definitivně vstoupí do dějin”

  1. Martin napsal:

    V rubrice „Živě a česky“ máte pořád datum a čas – 29. března 2017 22:40, spravne je to v článku nebo Launch window: 30 March, 2200-0030 GMT (https://spaceflightnow.com/launch-schedule/), jinak diky za clanek a vysilani!

    Martin

  2. Peter P napsal:

    SpaceX razi cestu. Zvonupouzitim druheho stupna sa cesta len zacina. Musi sa potom podrobne skontrolovat znovuleteny stupen, musia sa pripravit manualy a postupy na to aby boli stupne otestovane, skontrolovane a pripravene na dalsie lety. Musi sa vobec spocitat ako dlho to bude trvat, ake narocne je vobec dostat nosit znovu na rampu, kolko-krat je vobec mozne aby stupen letel a pod. Bude to zlozite a konkurencia sa z toho pouci najma ta Cinska, ktora bude za par rokov mat podobnu (okopirovanu) technologiu. Urcite sa mozu dostavit nejake nehody, ktore prinesu dalsie informacie (zaroven aj financne straty).

    Chcem este pripomenut, ze prudove motory do velkych dopravnych lietadiel dokazu dnes vyrobyt len Rolls-Royce, General Electric a Pratt & Whitney (existuju aj iny vyrobcovia ale malu maly podiel na trhu). Roky skusenosti znamena, ze ich asi tazko moze ohrozit nejaka konkurencia. Zvladnutie znovupouzitie prvych stupnov moze dostat spolocnosti, ktore ich vyvyjaju na technologicku spicku. Pokial sa tato technologie zdokonaly otvara sa nam vermir moznosti. Tazba na planetach asteroidoch uz nebude sci-fi.

  3. Miloš Hůla napsal:

    Další velký zlom nastane až Spacex přestane v nabídce vynesení rozlišovat mezi letěnými a novými stupňi. To bude současná přeměna dokončena.

    • Yokotashi napsal:

      Myslim, ze pokud jeden stupen nezvladne mnoho desitek letu (nekam ke stovce) a nedostane se to cele do stavu, kdy se v tom budou vymenovat soucastky jak v dopravnich letadlech, tak kazdy dalsi start stupne bude vzdy o neco malo levnejsi, protoze bude o neco malo vyssi pravdepodobnost havarie.

      Pokud by jeden stupen vydrzel s rozumnou spolehlivosti treba „jen“ 10 letu, tak desaty a posledni let bude treba o 20% levnejsi, nez prvni a stupen pak pujde na recyklaci. Nebo bude naopak o 50% drazsi s tim, ze ponese tezsi naklad a uz nebude pristavat.

      Ono se toho jeste hodne zmeni, az se ruzne soucastky zacnou delat z lepsich (ale mnohem drazsich) materialu. Kde je problem treba pozlatit (poplatinovat) zevnitr komoru, ve ktere bezi turbocerpadlo okyslicovadla (pokud by komora nejak hodne oxidovala – je to jen priklad, netusim, jestli to je realny problem)? Stupen se vrati, zlato se z nej ziska zpet a pouzije se na dalsi. Je to jednorazova investice + nejake male (v porovnani s cenou draheho kovu) naklady na recyklaci. Nejdrazsi na tom budou dost mozna ztraty pri recyklaci (vrati se treba jen 98% kovu).

      • Jan napsal:

        A já si zase myslím, že čísla střílíte jen tak od boku a vůbec nemáte představu o nějaké ekonomii provozu znovupoužitelných kosmických raket, tedy pokud nesedíte ve vedení SpaceX. Pokud sedíte, tak se omlouvám.

      • Dan napsal:

        Proč by měl být poslední let daného stupně dražší? Nekupuju si přece raketu, kupuju si službu vynesení nákladu. Vynesení nákladu na dost oletěném hardwaru.
        Naopak, intuitivně bych čekal výraznější slevu na kg nákladu, než jakou nyní dostali SES.

  4. Martin napsal:

    Držím Elonu Muskovi a jeho SpaceX palce,aby jim tento historický milník vyšel na výbornou.

  5. Petr napsal:

    jsem rád že jsem se dožil této revoluce ve znuvupoužitelnosti a motorického přistání raketových nosičů.
    Doufám že také zažiji první měkké přistání kosmické lodi s posádkou.
    Myslím si že zlevnění raketových nosičů přivede výzkum vesmíru na vyšší úroveň a k většímu praktickému využití.
    Díky všem za profesionální vedení a obsah tohoto portálu.

    • otaznick napsal:

      Bylo by hezké, pokud by se první měkké přistání kosmonautů povedlo 50 let od prvního (měkkého) přistání na Měsíci. 🙂

      • Petr napsal:

        Už jsem si toho tady všiml, chytání a slovíčkaření za každou cenu.
        Pro upřesnění, první měkké přistání na naší planetě.
        Přistání a výstup na měsíc jsem viděl v přímém přenosu
        v roce 1969.
        Jinak kosmonautice odborně moc nerozumím, spíše mne fascinuje co člověk všechno dokáže.

      • maro napsal:

        Slovíčkařením jste ale začal vy, ne? Měkké přistávání tady snad zažíváme docela stadardně ne? I ten raketoplán přistával tak měkce, že už to snad měkčeji ani nejde. Apollo taky cáklo do vody docela měkce.
        A i ten Sojuz to zvládá měkce, když vše funguje jak má. Ale jestli si myslíte, že motorické přistání zaručuje větší měkkost, tak těžko říct. Bezosova raketka, která po dosažení hranice vesmíru zase motoricky přistála, sebou bouchla o zem úplně se stejným záporným zrychlením jako ten Sojuz, i když to zdálky vypadalo jako ladný dotek.

      • otaznick napsal:

        Taky se na měkké přistání na povrchu Země těším a nechtěl jsem za každou cenu rýpat. Jen jsem si neodpustil symboliku, která se bude nabízet.

  6. Štěpán Krňanský napsal:

    Super clanek, ale jeste vic nez ten se mi libi to nadseni pro kosmonautiku ktere je z nej doslova citit!

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.