Éra znovupoužitelnosti Falconů 9 je těsně za dveřmi

Internetová veřejnost momentálně ve spojitosti s firmou SpaceX prožívá hlavně nejbližší chystanou misi. Při ní Falcon 9 vynese telekomunikační družici Echostar 23 a první stupeň se při ní nebude snažit o přistání, protože náklad je příliš těžký. Ale je na čase začít naše čtenáře připravovat na misi příští, která si právem zaslouží mimořádnou pozornost. Družice SES-10 je relativně běžným telekomunikačním satelitem, ale přesto se na jeho start bude dívat mnohem více lidí. Zkušení matadoři už vědí a i nováčci možná začínají tušit – tuhle družici vynese Falcon 9, který poprvé v historii použije již jednou letěný stupeň.

Gwynne Shotwell

Gwynne Shotwell
Zdroj: https://gigaom2.files.wordpress.com

K tématu znovupoužitelnosti se vyjádřila i ředitelka SpaceX – Gwynne Shotwell. Její slova na Twitteru prezentoval Peter B. de Selding. První tweet odpovídá na otázku,jak dlouho trvá příprava prvního stupně na nový let. Podle ředitelky SpaceX to byly v případě prvního exempláře čtyři měsíce. Dá se předpokládat, že časem SpaceX tuto dobu zkrátí, až získá více zkušeností.

Zároveň se dozvídáme, že by k tomuto historickému startu mohlo dojít ještě v březnu. To je ale poměrně smělé prohlášení, protože mise Echostar 23 je zatím plánována na 14. března a aby se stihl březnový termín i u SES-10, musela by SpaceX hodně zabrat. Ale i když tento start sklouzne na duben, nic to nemění na tom, že čekání se bude počítat už jen v řádu týdnů.

Druhá zpráva se točí kolem letošních plánů na znovupoužitelnost prvních stupňů Falconu 9. Gwynne Shotwell oznámila, že SpaceX by v letošním roce ráda provedla šest startů již jednou použitých stupňů. Za zmínku stojí i začátek tweetu – SpaceX investuje do svých startovních ramp stovky milionů dolarů, aby stihla splnit všechny své závazky vůči zákazníkům.

Zdroje informací:
https://twitter.com/pbdes/status/839600968404713472
https://twitter.com/pbdes/status/839598801375608832
http://forum.kosmonautix.cz/forum/viewtopic.php?f=87&t=1967&start=20#p75699

Zdroje obrázků:
https://gigaom2.files.wordpress.com/

Éra znovupoužitelnosti Falconů 9 je těsně za dveřmi, 2.5 out of 5 based on 45 ratings
Pin It
(Visited 3 633 times, 1 visits today)
Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 2.5/5 (45 votes cast)
(Visited 3 633 times, 1 visits today)
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Více se o tomto tématu dočtete zde »
(odkaz vede na příslušné vlákno diskuzního fóra www.kosmonautix.cz)


17 komentářů ke článku “Éra znovupoužitelnosti Falconů 9 je těsně za dveřmi”

  1. RiMr napsal:

    “Ale i když tento start sklouzne na březen”

    Asi na duben, že?

    Současná pauza je nepříjemná, po tom prvotním očekávání, že se za dva týdny poletí najednou díra jak víte co… A vím, že je to způsobené obsazeným rangem, ale… to bude přece jen horší…

  2. Rudolf Šíma napsal:

    Teprve úspěšný start znovupoužitého stupně bude potvrzením revoluce v dobývání kosmu. Pro mne osobně je to jasně víc než start FH. Těším se jako malý kluk.

  3. Omni napsal:

    Dobrý den, děkuji za článek a prosím o vysvětlení věty: “Při ní Falcon 9 vynese telekomunikační družici Echostar 23 a první stupeň se při ní nebude snažit o přistání, protože náklad je příliš těžký.”

    Nějak mi uniká,jaký má vliv tíha nákladu na to, co se děje s odděleným prvním stupněm. Děkuji za vysvětlení.

    • Mnauprsk napsal:

      U těžších nákladů musí dosáhnout první stupeň vyšší rychlosti a zbude mu méně paliva.

      • Omni napsal:

        No vlastně! Díkes! 😉

      • Gray_Fox napsal:

        Vyšší rychlost nepotřebuje, ta je dána parametry cílové orbity…radši bych to vztahoval ke změně hybnosti…čím těžší náklad, tím obtížněji potřebnou rychlost získá, dle 2. Newtonova pohybového zákona..

        • Vojta napsal:

          Potřebuje i vyšší rychlost, protože druhý stupeň může nákladu udělit jen omezenou změnu hybnosti.
          S hybností prvního stupně (respektive celé sestavy) máte samozřejmě pravdu také, ale není to tak znatelné, protože hmotnost sestavy, dokonce i těsně před vyhořením prvního stupně, je oproti hmotnosti nákladu obrovská. U druhého stupně je to mnohem větší podíl.

    • jelen napsal:

      Ono to asi není v rychlosti ale v tom že těžký náklad potřebuje více paliva a jelikož nádrže jsou stejné tak nezbyde těch cca 30% potřebných pro zpětný manévr – tj. zpomalení a přistání

      • Ujo napsal:

        Myslím, že se vždy hovořilo o jiných číslech. O zhruba 30% se nižuje nosnost Falcona 9 v případě uskutečnění přistání. Jinak minimální množství paliva, potřebné pro přistávací manévr, je asi 5%. V posledních sekundách behu motorů nastává maximální akcelerace (raketa je prázdná a tudíž lehká, zatímco výkon motoru je stále maximální), proto nevypotřebování i posledního zbytku paliva v nádrži rapidně sníží nosnost.

  4. JosVerstapen napsal:

    Dobrý den,
    nejsem si jist zda-li je ta informace ohledně investic do startovních ramp v řádů stovek milionu dolarů správné číslo není to o řád méně.
    Nejsem si jist, že by SpaceX mohlo tuto částku schopna investovat.
    Nemyslím ani své finanční prostředky, ale cizí to mě připadá divné.

    Jinak děkuji za skvělé informace, za pár let to bude naprostá rutina více použitelné stupně raket 🙂

  5. zvejkal napsal:

    Sa tesim.

Zanechte komentář