Dragon je zpátky

Pokud jste četli dnešní Kosmotýdeník,pak už víte, že se dopoledne od ISS podle plánu oddělila soukromá loď Dragon. V tomto krátkém článku se podíváme na zakončení příběhu, který se začal psát 19. února. Právě tehdy se totiž Dragon vydal na svou cestu k ISS. Mise lodi Dragon schovaná pod zkratkou CRS-10 skončila dnes odpoledne v 15:45 našeho času, když Dragon měkce přistál do vln Pacifiku. V útrobách ukrýval přesně 1 652 kilogramů nákladu.

Dragon z mise CRS-10 po vylovení z oceánu. Nyní míří k pobřeží, kde dojde k vyložení časově citlivého nákladu.

Dragon z mise CRS-10 po vylovení z oceánu. Nyní míří k pobřeží, kde dojde k vyložení časově citlivého nákladu.

K ISS létá hned několik automatických zásobovacích lodí, ale Dragon je mezi nimi výjimečný tím, že disponuje tepelným štítem a padáky. Tyto prvky sice loď zatěžují, ale díky nim loď při vstupu do atmosféry neshoří a může měkce přistát. Dragon tak může vozit nejen náklady ze Země na ISS, ale i zpátky. Především jde o výsledky vědeckých experimentů včetně biologických vzorků, které na oběžné dráze pravidelně odebírají astronauti.

Do nehermetizovaného trunku se uložil třeba již nepotřebný hardware pro experiment Robotic Refueling Mission, při které se zkoušelo automatické doplňování pohonných hmot do satelitů na oběžné dráze, nebo experiment OPALS. Ten od roku 2014 testoval laserovou komunikaci mezi ISS a různými pozemními stanicemi. Trunk se od Dragonu oddělil před vstupem do atmosféry a protože není chráněný tepelným štítem, shořel v atmosféře i s uloženým nepotřebným nákladem.

Prostor vyhrazený pro přistání.

Zdroj: http://forum.nasaspaceflight.com

Dragon je zpátky, 2.5 out of 5 based on 27 ratings

Rating: 2.5/5 (27 votes cast)

14 komentářů ke článku “Dragon je zpátky”

1. Mirek Pospisil napsal:

Jen drobná technická. Dragon má oproti jiným corgo lodím navíc nejen tepelný štít, ale taky padáky. Obé je hmotnost navíc, která snižuje jeho nosnost nahoru, ale umožňuje to bezpečně doručit náklad i dolů.

Další poznámka – v kodmotydeníku je napsáno 2450 kg, zde 1652. Co je pravdivá informace?

A ten Dragon si SpaceX vytahuje h vidy sama, nebo to dělá NASA?

4. Alfa100omega napsal:

Kolik stojí dovezení 1kg nákladu z IIS na Zem a kolik ze Země n IIS? Z IIS na Zemi je to předpokládám dražší, protože zpátky létá jen málo lodí, ostatní shoří.

To se takhle úplně vypočítat nedá. NASA platí za službu jako za celek. V ceně Dragona není rozdělená cena za dopravu na ISS, nebo z ISS na Zemi. Je to prostě cena za celou službu a tudíž se nedají obě položky oddělit.

5. PaRi napsal:

Plánujete článek s podrobnostmi o PICA-X?