Pět tun zásob na ISS za jediný den

Posádka na ISS zažila opravdu velmi rušných 24 hodin. Během takto krátkého časového rámce se k Mezinárodní vesmírné stanici připojily hned dvě zásobovací lodě – Dragon CRS-10 od SpaceX a ruský Progress MS-05. Původně měl být mezi oběma stroji o den větší rozestup, ale středeční přibližování Dragonu se muselo zastavit kvůli chybným údajům, které dostal palubní počítač. Obě lodě dovezly na stanici srovnatelné množství zásob – okolo dvou a půl tuny, takže posádka má o pět tun nákladu více, než před několika hodinami. V dnešním článku si připojení obou lodí připomeneme.

Neobvyklý úhel pohledu na připojovaný Dragon.

Neobvyklý úhel pohledu na připojovaný Dragon.
Zdroj: http://forum.nasaspaceflight.com/

Dragon od SpaceX se připojuje na dokovací port CBM (Common Berthing Mechanism) v americké části stanice. Tento port má výhodu v tom, že poskytuje široký průlez, který umožní transport velkého nákladu. Nevýhodou je, že se na tento port nemůže loď připojit automaticky. Dragon tak musí být vždy (podobně jako japonská HTV nebo soukromá Cygnus) zachycen staniční robotickou paží. Loď se přiblížila na deset metrů ke stanici, deaktivovala své manévrovací trysky a astronauti Thomas Pesquet a Shane Kimbrough mohli s pomocí dálkového ovládání zachytit Dragona. K záchytu došlo včera v 11:44 našeho času.

Pak bylo řízení ramene předáno pozemnímu středisku, které dopravilo Dragon ke spodnímu portu na modulu Harmony. O pevné spojení se postaralo 16 automatických šroubů, které na měsíc hermeticky připojily Dragon k ISS. Po měsíci se Dragon od ISS oddělí a jelikož disponuje tepelným štítem, dopraví na Zemi především výsledky experimentů, se kterými přistane v Tichém oceánu.

Dalo by se říci, že ve čtvrtek měli službu především astronauti v západním segmentu stanice, zatímco v pátek čekalo něco podobného na jejich kolegy z ruského segmentu. Je ale pravda, že to měli v mnoha ohledech jednodušší. Lodě Progress se připojují na port označovaný jako SSVP-G4000, který umožňuje automatické připojování zásobovacích (i pilotovaných) lodí. Progress MS-05 se ke staničnímu modulu Pirs připojil v pátek 24. února v 9:30 našeho času.

Aktuální rozložení lodí u ISS

Aktuální rozložení lodí u ISS
Zdroj: https://blogs.nasa.gov

O mechanické spojení se postaraly západky, které pevně spojily loď se stanicí. Po kontrole těsnosti spojení se otevře průlez do lodi a kosmonauti budou moci vyložit téměř 2300 kilogramů nákladu. Progress sice nedisponuje tepelným štítem, takž na konci své mise shoří v atmosféře, ale proti Dragonu má jinou výhodu – umí přečerpávat tekutiny. Na ISS proto kromě jiného dorazilo 425 kilogramů paliva a 420 kilogramů vody. Progress MS-05 zůstane u ISS připojený do 13. července – o den později má startovat Progress MS-06, který se připojí na stejné místo.

Zdroje informací:
http://spaceflight101.com/
http://spaceflight101.com/

Zdroje obrázků:
http://spaceflight101.com/dragon-spx10/wp-content/uploads/2017/02/spx10-rndz-19.jpg
http://forum.nasaspaceflight.com/…dlattach;topic=42371.0;attach=1408255;image
https://blogs.nasa.gov/spacestation/wp-content/uploads/sites/240/2017/02/ISS_02-24-17.jpg

Pět tun zásob na ISS za jediný den, 2.6 out of 5 based on 36 ratings
Pin It
(Visited 3 068 times, 1 visits today)
Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 2.6/5 (36 votes cast)
(Visited 3 068 times, 1 visits today)
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Více se o tomto tématu dočtete zde »
(odkaz vede na příslušné vlákno diskuzního fóra www.kosmonautix.cz)


32 komentářů ke článku “Pět tun zásob na ISS za jediný den”

  1. Kamil napsal:

    Jak se vlastně přečerpávání ty tekutiny? Jsou tam nějaké trubky? Je spojení automatické nebo kosmonauti montují spojení ručně?

  2. dolph1888 napsal:

    Skoro bych řekl, že bezpečnější je zachycení než automatické spojení.

    • maro napsal:

      Spíš ne. I to, co se musí přitáhnout rukou muselo až k té ruce doletět samo, takže pokud by to nefungovalo, mohlo by se z toho taky stát nebezpečné beranidlo, zrovna jako z toho samopřipojovacího automatu. Navíc ten proces dokování využívá mnohokrát ověřený mechanismus, dokonce totožný s tím, co používá pilotovaný Sojuz. Naopak u té ruky se moc spoléhá na dobrou ruční práci a pokaždé to může být tak trochu jiné.

      • dolph1888 napsal:

        Ano, ale je tam jistá rezerva a zbytek může kontrolovat člověk. Já ho stále považuji (i sebe) za nenahraditelného robotem (SW) a nehodlám se své “kontroly” vzdávat. K automatu, myšlenka byla taková, že pokud tam cokoliv selže (HW / SW) a nebude “zahlášeno”, náraz už nic nezastaví. Zde je možné zvolit (omezeně) místo “zaparkování” pak pokračovat.
        > Ano, dávám tímto přednost metodě USA, tedy let může a je řízen počítačem, ale manuální zásah posádky je stále možný. Verze CCCP, kdy kosmonaut je pouze cvičený opičák a nemá do “toho” co mluvit mi není blízká.

        • maro napsal:

          A to o těch opičácích vám nakukal kdo? Už od dob prvního Vostoku mohl kosmonaut ten stroj samozřejmě manuálně řídit. Když viděl, že je něco špatně, mohl zadat kód a řídit stroj sám. Nástroje tam na to měl. Naopak ty opičácké myšlenky nejsou cizí konstruktérům nikde na světě. A tak si museli první američní kosmonauti hodně zadupat, aby se nestali právě těmi opičáky bez ovládacích pák.
          Jinak je hezká ironie, že právě Elon se snaží lidi chlácholit, že můžou být ve svých autech (Tesla) jen těmi opičáky.
          Mimochodem. Ten Progress opravdu v minulosti naboural. V roce 1997 do stanice Mir. Jo, byl řízenej manuálně ze stanice ;). Takže zlatej automat.

  3. Marecku napsal:

    Koukám, že je tam i 2 x soyuz. Předpokládám, že jeden slouží jako záchranný člun (opravte mě) a co ten druhý? Do kdy tam bude?

  4. varanek napsal:

    Tolik autobusů nejezdí za den k nám do vesnice

  5. Martin Gembec napsal:

    Proč bývá Progress u stanice tak dlouho? Má-li se odpojit až skoro při startu dalšího, napadá mě jen, že s jeho motory by se korigovala dráha stanice, jinak nevím. Přečerpal bych kapaliny, vyložil náklad a šlus s ním dolů 🙂

  6. maro napsal:

    Reportér ve videu říká, že Progress přiváží 2.9 tuny nákladu. Z článku to vychází zase přes 3.1 tuny.

  7. maro napsal:

    Tak s těma kapalinama a dokonce dvojnásobnou hmotností nákladu než Progress nebo Dragon to umí i ESA se svým ATV. Mimochodem servisní modul ATV posloužil jako předloha pro servisní modul Orionu, který ESA dodá.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Automated_Transfer_Vehicle

  8. Kamil napsal:

    Zrovna koukám na TV Paprika na skvělý dokument o přípravě kosmické stravy. Jmenuje se to Hestonova kosmická kuchyně a je to o michelinskem kuchaři, který připravuje jídlo pro misi Brita Tima Peaka a jaké šílené problémy s tím jsou spojené, jaké tuny předpisů s jídlem agentury mají. Testuje to v ZeroG letadle atd. Vřele doporučuji.

  9. Tomáš napsal:

    Z čeho jsou vlastně vyrobeny pytle na tekutiny?

Napište komentář k Tomáš

You must be logged in to post a comment.