Nový evropský astronaut

Matthias Maurer

Němec Matthias Maurer se dostal mezi 10 finalistů ve ve výběrů astronautů v roce 2009 a nyní se přidal k evropskému oddílu a zahájil svůj trénink. Tím, že se na ISS dostal Francouz Thomas Pesquet, dočkali se všichni astronauti z roku 2009 letu do vesmíru. Maurerova nominace by měla ukázat zájem Evropy o lety na ISS a nabídnout nové možnosti. Německý astronaut po výběrovém řízení na nové astronauty zakotvil v ESA, kde pracoval jako podpůrný inženýr. Podstoupil intenzivní výcvik a nasbíral zkušenosti s pilotovanými lety do vesmíru. Dostal dokonce funkci Eurocom, což je obdoba amerického Capcom – jde o člověka, který komunikuje s posádkou ve vesmíru.

Matthias Maurer a Samantha Cristoforetti při parabolickém letu, kde si vyzkoušeli dvacetisekundový stav beztíže.

Matthias Maurer a Samantha Cristoforetti při parabolickém letu, kde si vyzkoušeli dvacetisekundový stav beztíže.

Matthias zažil i stav beztíže při parabolických letech, když pomáhal při výcviku evropské astronauty Samanthy Cristoforetti. Kromě toho se zúčastnil i evropského výcvikového programu CAVES, při kterém se simuluje pobyt ve vesmíru v prostředí podzemních jeskyní. Ani u toho ale neskončil a vloni v létě se podílel na misi NEEMO 21, při které evropští a američtí inženýři společně s astronauti pobývali a pracovali v podmořské základně Aquarius, kde plnili úkoly podobné těm, které se dělají ve vesmíru.

Mattias se nyní stal sedmým členem výběru z roku 2009 a dočkal se vřelého přivítání od svých kolegů. „Stát se astronautem je to nejlepší, co jsem si mohl představit. Jsem nedočkavý, až se připojím k nejlepšímu evropskému týmu pro mise kolem Země u Měsíce i dál,“ poznamenal nový astronaut. Jeho velkou výhodou je vzdělání. V oboru materiálového inženýrství dosáhl doktorátu a kromě toho má mimořádně dobré znalosti v lékařství a velmi solidní základy fyziky a chemie. Tyto obory jsou těmi hlavními, které se řeší při výzkumu na Mezinárodní vesmírné stanici.

Matthias Maurer se v rámci mise NEEMO 21 chystá na „výstup do volného moře“ z paluby podmořské stanice Aquarius.

Matthias Maurer se v rámci mise NEEMO 21 chystá na „výstup do volného moře“ z paluby podmořské stanice Aquarius.

Matthiasovi nedělají problém ani jazyky – domluví se čtyřmi jazyky a nově si k nim přidává další dva – ruštinu a čínštinu. Jeho kariéra byla velmi bohatá – pracoval jako záchranář a studoval materiálové inženýrství po celé Evropě. Osud jej zavál kromě rodného Německa do Francie, Španělska, Velké Británie s krátkými stážemi do Argentiny, nebo Jižní Koreji.

„Když jsem v roce 2008 viděl upoutávku na nábor astronautů, hned jsem věděl, že je to ideální kombinace mých ambicí – létání, provádění výzkumu a objevování zatímco člověk pracuje v mezinárodním týmu lidí různých kultur, kteří jsou na čele vědecko-technologického pokroku,“ vzpomíná Maurer a doplňuje: „Když jsem si představil, že bych mohl být zástupcem Evropy ve vesmíru, byla moje motivace ještě silnější.“

Matthias Maurer při práci v Evropském středisku astronautů.

Matthias Maurer při práci v Evropském středisku astronautů.

Při práci v Centru evropských astronautů byl Matthias hnacím prvkem v přípravách na budoucí průzkum Měsíce. Postaral se také o zvýšený přístup studentů z evropských univerzit do centra astronautů, což má pomoci navázání nových partnerství a ve výsledku má přinést ještě větší otevřenost veřejnosti. „Lety do vesmíru jsou fascinující a inspirativní. Je to téma, které oslovuje všechny generace a funguje jako katalyzátor inovací a vědeckých objevů. Moc se těším na sdílení mého nadšení, znalostí a zkušeností s tolika Evropany, s kolika to jen půjde,“ popisuje nový astronaut.

Samotná ESA v Matthiasovi cítí velký potenciál. Vyzývá veřejnost, aby sledovala její online kanály, na kterých mají být zveřejňovány aktuality z jeho tréninku. Matthias by měl letos dokončit svůj základní výcvik a pak začne sbírat specifické znalosti pro svou budoucí misi – jde třeba o učení nejrůznějších systémů na ISS. Čeká na něj výcvik po celém světě – v USA, v Rusko, Japonsku i Kanadě. I přesto ale pořád bude mít své domácí pracoviště v Kolíně nad Rýnem, kde sídlí Centrum evropských astronautů.

Matthiasův Facebook: https://www.facebook.com/ESAMatthiasMaurer/
Matthiasův Twitter: https://twitter.com/explornaut?lang=cs
Matthiasův blog: http://matthiasmaurer.esa.int/

Jeden komentář ke článku “Nový evropský astronaut”

Děkuji za představení.
    A hodně štěstí, Matthiasi!