Mohou být praskliny problém pro SpaceX?

Motor Merlin 1D

Wall Street Journal přišel před pár dny se zprávou, která odhalila problém, o kterém se dříve veřejně prakticky nevědělo. Jde o to, že vládní vyšetřovatelé vydali zprávu, ve které vyjádřili znepokojení týkající se motorů Merlin. Na lopatkách jejich turbočerpadel se totiž prý objevují malé praskliny, které by mohly způsobit havárii. Podle českého portálu elonx.cz už SpaceX o tomto problému ví několik měsíců a pracuje na jeho odstranění. Další informace pak na našem diskusním fóru doplnil uživatel Pospíšil – „Pracujeme na úpravě konstrukce, abychom trhlinám zcela zabránili. Toto bude součástí poslední konstrukční iterace Falconu 9. SpaceX ve spolupráci s NASA připravil plán na kvalifikaci motorů pro pilotované lety,“ uvedl John Taylor ze SpaceX. To by znamenalo, že se konstrukční změny uplatní v závěrečné verzi Falconu 9, která se označuje jako Block 5. Tato verze by teoreticky mohla letět ještě letos.

Pokud pomineme selhání jednoho motoru Merlin při startu mise CRS-1, byly motory SpaceX vždy spolehlivé a to jich na každé raketě letí rovných deset. Když uvážíme, kolik testovacích zážehů motory absolvují před vlastní kosmickou misí (a některé i po přistání), vyjde nám, že motory zvládají i opakovaný provoz bez problémů. I kdyby se tedy praskliny na lopatkách objevovaly, zřejmě nepředstavují větší bezpečnostní riziko. Ačkoliv je vhodné problém vyřešit, nedá se očekávat, že by se kvůli němu odkládaly starty.

SpaceX není na hledání problému sama, ale na pomoc si vzala i odborníky z NASA. Ostatně k tématu se vyjádřil i dočasný administrátor NASA, Robert Lightfoot. Ten potvrdil spolupráci mezi NASA a SpaceX při řešení tohoto problému a poznamenal, že vyšetřování se už dostalo do fáze, ve které už se ví, jak problém odstranit. NASA zároveň požaduje, aby se problém vyřešil do doby, než začne SpaceX vynášet astronauty. Jelikož pilotované lodě mají od začátku létat na Falconu 9 Block 5, mělo by to být vyřešeno.

Zdroje informací:
https://www.wsj.com/
http://www.elonx.cz/
http://forum.kosmonautix.cz/
http://www.theverge.com/

Zdroje obrázků:
http://www.spacex.com/sites/spacex/files/100th_m1d_4_engine28.jpg

Mohou být praskliny problém pro SpaceX?, 2.6 out of 5 based on 32 ratings
Pin It
(Visited 3 366 times, 1 visits today)
Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 2.6/5 (32 votes cast)
(Visited 3 366 times, 1 visits today)
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Více se o tomto tématu dočtete zde »
(odkaz vede na příslušné vlákno diskuzního fóra www.kosmonautix.cz)


29 komentářů ke článku “Mohou být praskliny problém pro SpaceX?”

  1. max napsal:

    2.odstavec, 1.veta-Falcon 9 ma 10motoru? 8jich je v kruhu a posledni uprostred, ne?

  2. majkl napsal:

    Ano, již mnoho motorů bylo použito a mají vysokou spolehlivost. Otázkou ovšem je, jestli se praskliny nezačínali objevovat v poslední době, kdy se různými úpravami snaží z motorů dostat maximu a možná jedou až příliš na hraně. Tak, ale snad spacex ví co dělá 🙂

  3. B.Boruvka napsal:

    Praskliny se prece objevujou na cerpadlech u vsech raketovejch motoru…Ale nikdo to neresi protoze po jednom startu spadnou do more
    SpaceX to musi resit kvuli znovupouzitelnsti.Moc jim fandim -je uzasny sledovat jak soukroma firma prepisuje dlouhe dejiny raketoveho inzenyrsvi

  4. Nejedná se o turbokompresor (ten u tohoto typu motoru není), ale o turbočerpadlo.

  5. Štěpán napsal:

    Nechci být skeptik, ale to opotřebení se projeví až časem, dobre ze to zjistili už teď. Jednou boeingu 747 explodoval motor, právě kvůli turbočerpadlu… Ale SpaceX to zvládne! 🙂

  6. maro napsal:

    Ještě nejsou tak daleko jako Rolls-Royce při výrobě svých motorů pro dopravní letadla. Každá lopatka kompresoru jejich motoru je z jednoho jediného monokrystalu! Pevnost a odolnost je pak úplně někde jinde. Ale asi i ta cena.

Napište komentář k Dušan Majer

You must be logged in to post a comment.