Dragon zastavil přibližování – další pokus zítra

Dragon u ISS

Loď Dragon během dnešního přibližování k ISS postihl problém se softwarem. Konkrétně šlo o tzv. RGPS filtr relativního GPS, který slouží k určování polohy Dragonu v prostoru. Přibližování do té doby probíhalo naprosto v pořádku, loď od SpaceX měla dokonce čtvrt hodiny náskok oproti plánu, ale ve vzdálenosti cca. 1200 metrů od stanice se objevily tyto problémy. Z bezpečnostních důvodů tak bylo rozhodnuto o zastavení přibližovacího manévru s tím, že další pokus přijde zítra dopoledne našeho času.

Během dalších hodin se Dragon díky orbitální mechanice dostane před stanici, následně nad ni a skončí za ní. Důležité je, že loď není na kolizní dráze se stanicí a srážka obou těles tak nehrozí. Odklad příletu o 24 hodin není žádným rizikem. Horší by bylo, kdyby přišel další odklad, protože pak by se Dragon dostal do časové kolize s příletem ruské lodi Progress, která odstartovala dnes a měla by se k ISS připojit v pátek. Zatím neznáme nový termín zachycení, ale jakmile bude zveřejněn, doplníme jej formou aktualizace do článku. Článek budeme aktualizovat i v případě, že se objeví podrobnější informace o celé události.

EDIT 22.2.2017 12:40
NASA zveřejnila další detaily. K závadě došlo v čase 9:25 našeho času. Počítač dostal nesprávná data o poloze ISS. To automaticky spustilo naprogramovaný pokyn zastavení přibližování. NASA ještě jednou zdůraznila, že loď je ve skvělém technickém stavu a posádce na stanici nic nehrozí. Zítřejší vysílání na NASA TV začne v 10:00 našeho času a k záchytu staniční paží by mělo dojít kolem poledne.
Zdroj

EDIT 22.2.2017 11:25
NASA oznámila, že zítřejší záchyt by měl přijít ve stejném čase jako dnes, tedy kolem našeho poledne.
Zdroj

Zdroje informací:
http://forum.kosmonautix.cz/
http://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
http://news.mpelembe.net/…/spacex-dragon-capsule-iss-604×270.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

69 komentářů ke článku “Dragon zastavil přibližování – další pokus zítra”

  1. Lukas napsal:

    Zdravím.chysta sa dragon aj pristat,alebo zhorí v atmosfere?

  2. josr napsal:

    Dragon se připojuje k uzlu CBM (Common Berthing Mechanism), ktery je určen pro spojování modulů ISS a tam je automatika zbytečna.

  3. Rudolf Šíma napsal:

    Stejně se mi zdá ten systém dokování s robotickou rukou lepší. Automatické parkování v autě taky používám jen na nalezení mezery a potom do ní zajedu raději sám. Nechtěl bych odevzdaně čekat na drcanec od Progresu. 🙂

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      astronauti pochopitelně budou moci přílet ovládat. 🙂
      V případě paže je ale posádka v lodi závislá na posádce uvnitř stanice. V případě automatického dokování, do kterého mohou astronauti zasáhnout, je mnohem jednodušší.

      • Rudolf Šíma napsal:

        Díky za info. Trochu jste mě uklidnil. 🙂

      • tyčka napsal:

        Dokážu si představit ovládání té paže přímo posádkou lodi.
        Technicky – přenos ovládacích signálů – by neměl být žádný problém – včetně samozřejmě přenosu obrazu z možných kamer na ISS do té lodi.

  4. rado napsal:

    Tak dragon je už chytený. Ani sa neplánuje, že by boli tie lode automatické ako Progress? Ten sa musí z diaľky smiať tomuto chytaniu. 🙂

  5. Jiný Honza napsal:

    Čekal bych, že na 1200m budou mít ISS už dávno v nějakém optickém/radarovém zaměřovači a na nějaké GPS se „vykašlou“.

    Hlavně ať se to zitra povede.

    • Bigbaz napsal:

      Podle toho clanku vyse to byly dokonce feety. Takze 1200ft tedy cca 365 metru.
      „The gumdrop-shaped, solar-powered spacecraft was about 1,200 feet, or 365 meters, from the space station when it automatically bailed out of the rendezvous…“

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        To je zajímavé, protože spaceflight101 píše o 1200 metrech, konkrétně: „When the abort was triggered, Dragon was still 1,200 meters below and around four Kilometers behind the Station“
        Tedy 1200 metrů pod stanicí a 4 km za ní. To je opravdu zvláštní rozkol ve zdrojích.

      • Kamil napsal:

        Že bychom na to přišli? Klasická záměna stop a metrů? V jakých mírách vlastně žije a pracuje SpaceX?

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Spíše si myslím, že k tomuhle zašmodrchání došlo až u novinářů. Někdo přebral informaci správně a některé médium to pochopilo špatně a použilo jiné jednotky. Jinak SpaceX myslím navenek hodně pracuje s metrickými jednotkami, ale jak je to v jejich SW, to opravdu nevím.

  6. Exa napsal:

    Ale to je přeci úplně jasné. Myši na palubě převzaly kontrolu a pokusí se odletět dřív, než se tu bude budovat ta vesmírná dálnice.

  7. Ondra napsal:

    Velice zajímavá informace je na serveru:
    http://spaceflightnow.com/2017/02/22/spacex-waves-off-space-station-cargo-delivery-for-at-least-a-day/

    kde je popsán systém následné navigace po přiblížení:

    „Once the cargo craft gets closer to the complex, the navigation system switches to inputs from a pulsed laser ranging instrument and a thermal camera to determine how far Dragon is from the space station.“

    Trošku netuším, jak toto funguje při vzájené orientaci v prostoru. Vzdálenost beru.

    Zajímavé je i další věc, že podobný problém měl i Cygnus 2013:
    NASA’s other cargo transportation provider, Orbital ATK, had to upload a software patch to one of its Cygnus logistics freighters on a flight in 2013 to correct a GPS error, delaying its arrival at the space station by a week.

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Tento popsaný systém se používá až ve větší blízkosti. Na delší vzdálenost Dragon používá sledovače hvězd a GPS.

      • Ondra napsal:

        To sledování hvězd, je někde popsáno? Nikde jsem na toto nenarazil na webech a článcích o Dragonu. U sond u jiných těles Sluneční soustavy jasně, ale u Země mne napadá maximálně orientace vůči Zemi (horizont) a nebo Slunci, kvůli natočení panelů, ale i pro tyto výpočty stačí GPS. Spousty věcí řeší i akcelerometry.

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Samozřejmě nemohu zapomenout ani na jednotky IMU (Inertial Measurment Unit). Web Spaceflight101 k navigačním schopnostem Dragonu uvádí:

        For navigational purposes, Dragon is outfitted with Inertial Measurement Units, GPS Systems, Iridium Recovery Beacons and Star Trackers. Attitude Control and Navigation in orbit is accomplished with the IMU and Star Trackers. Attitude Determination has an accuracy of 0.004 Degrees or smaller. Attitude Control is 0.012 degrees on each axis in Stationkeeping Mode. Dragon provides a fully autonomous Rendezvous and Docking System. For manned missions, a manual docking is also possible by using the override function to control the vehicle by hand.

      • Mirek Pospisil Redakce napsal:

        Lidar se aktivuje až 250 m od stanice.

  8. Tom napsal:

    Znění textu je „Počítač dostal nesprávná data o poloze ISS.“ Jde nutně o závadu na Dragonovi? Co zapřičinilo špatná data? Něco se pokazilo mezi ISS a Dragonem. V cestě je mnoho proměnných a né nutně musí být chyba u SpaceX. 🙂

    • Pospíšil Redakce napsal:

      Přesně tak. Jelikož se jednalo o data pro relativní GPS navigaci, relativní ve vztahu k ISS, je klidně možné, že za „vadná data“ mohla chybná konfigurace ISS GPS, která poskytuje svoje data přilétající nákladní lodi.
      Počítač Dragona z dostupných dat usoudil, že se stanice možná nenalézá tam kde má v dané chvíli být a pro jistotu přerušil přibližování.
      Z mého pohledu se SW letového počítače zachoval velmi dobře. Jestli měl chybná navigační data na svědomí RGPS Dragona nebo ISS GPS, to se snad dozvíme později.

      • jregent napsal:

        Take sio myslim, ze to je spravna reakce.
        Pokud sw modul Dragona zodpovedny za priblizovani prijal nespravna data (lhostejno odkud) a zastavil proces, tak to svedci, IMHO, ze tzv. negativni testovaci scenare byly na priblizaovacim sw provadeny.

    • Ondra napsal:

      Souhlasím.
      Systém se zachoval správně. Stejně jako člověka někdy klamou smysly a raději se člověk zastaví a promne si oči :). Situace by byla špatná, kdyby se na podivnost dat automaticky nereagovalo.

      GPS a plno dalších senzorů jsou oči a uši Dragona. Takže je na ně odkázaný.
      GPS není taky bez chyby :).

      I z tohoto může být ponaučení typu:
      – zkusit si to ještě 3x ověřit, pokud se mi objeví podivná odchylka. Pro Počítač jsou to zlomky s. Někdy tvrdý zásek hned na prvním měření-IFu není elegantí řešení.
      – Mít triplicitní nezavislé systém a vyžadovat schodu dat minimálně dvou.
      – atd.

  9. pavel napsal:

    To neni dobra vizitka pro Cechy 🙁

  10. maro napsal:

    Takže Dragon jede podle dat z GPS. Až bude ale blíž ISS, tak už ho budou dálkově ovládat přímo z ISS, ne?

    • Radim Redakce napsal:

      SW chyba na zařízení, které má za sebou nejen testování ale i ostrý provoz.
      Nic co by mělo sebemenší vztah k předpovědím termínu…

      • Peter P napsal:

        Pomalu dál dojdeš

      • garde napsal:

        Není zodpovědný za software na Dragonu český zaměstnanec SpaceX David Pavlík?

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Ano, David Pavlík je Dragon software program manager. Což znamená, že on sám neprogramuje ty kódy, ale spíše manažersky zastřešuje tuhle oblast.

      • maro napsal:

        Rozhodně je zodpovědný za ten algoritmus, který rozezná nesprávná data, která do stroje přišla a který zastaví přiblížení v bezpečném módu, že? Tak mu teď poděkujte.

      • Jaro Pudelka napsal:

        to Maro. Toto je naozaj sprostá podpásovka.

      • Jaro Pudelka napsal:

        to Maro. Ospravedlňujem sa, zle som pochopil váš príspevok.

      • Ondra napsal:

        Pokud to manažersky zastřešuje, tak je za tu oblast zodpovědný.
        Dragon zareagoval z toho, co víme, správně , takže bude třeba pochvala :).

        Třeba nám to sem napíše sám pan Pavlík. 🙂

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Ano, je za to zodpovědný, jen jsem chtěl říct, že on ten program nepíše. 🙂
        Nečekal bych, že se to od něj dozvíme. Přeci jen jde o interní informaci, kterou by měla uvolňovat SpaceX oficiální cestou. V krajním případě by z toho mohl mít i problémy, pokud by takové informace zveřejňoval.

      • Ondra napsal:

        Však to bylo myšleno pokud by mohl.

        To že to on nepíše, neznamená, že on není ten, kde je odpovědný, že to někdo napsal dobře/špatně. Sám jsem na tom stejně. Teda bohužel ne ve SpaceX, zatím. 😀 😀 Je to manažerská schopnost zajistit všechny hard-skills a soft-skills, jestli je to k použití. On zodpovídá za korektní spolupráci DEV-TEST v konfrontaci s oponenturou specifikace požadavků.

    • Jaro Pudelka napsal:

      Dosť nemiestna poznámka. Ako vtip nula bodov.

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.