Webbův teleskop poprvé oslovil vědce

Včera jsme Vás informovali o tom, že vibrační testy dalekohledu Jamese Webba mohou pokračovat a nyní Vám můžeme přinést další pozitivní informaci. Jde o sdělení vpravdě historické, byť se to na první pohled nemusí zdát. NASA ve čtvrtek 5. ledna oficiálně oslovila vědeckou obec a nabídla jim, aby začali posílat návrhy na pozorování, kterým by se měl Webbův teleskop věnovat. Jak jsem už říkal – ta zpráva má neuvěřitelný symbolický význam. Po mnoha letech plánování, klinické smrti celého projektu i postupného vývoje se JWST konečně dostává do reality.

NASA své prohlášení přednesla v rámci druhého dne každoročního sjezdu Americké astronomické společnosti AAS (Americal Astronomical Society) v Texasu, takže návrh dopadl na velmi úrodnou půdu. Webbův teleskop má na raketě Ariane 5 startovat v říjnu 2018, následovat bude téměř měsíc trvající přelet do libračního centra L2 soustavy Slunce – Země. Během této cesty se bude dalekohled postupně rozkládat ze složené konfigurace, která je nutná pro vměstnání tohoto teleskopu pod aerodynamický kryt rakety – v tomto videu je vizualizace celého robotického baletu, který nás čeká. Po dosažení pracovní pozice začne teleskop kontrolovat své systémy a kalibrovat měřící přístroje. Na první vědecká pozorování se můžeme těšit v dubnu roku 2019.

U JWST bude s velkou pravděpodobností více vědeckých žádostí, než co může teleskop stihnout. Zřejmě tedy bude fungovat princip využívaný u Hubbleova teleskopu, kde také množství návrhů přesahuje možnosti dalekohledu. O pozorováních tedy rozhoduje speciální komise, která zvažuje přínosnost jednotlivých návrhů a vybírá ty nejzajímavější. Jedním ze základních předpoklad je, že návrh není možné realizovat žádným jiným pozemním teleskopem. Podobný proces se dá očekávat i u JWST – zvláště pak s přihlédnutím k jeho infračervenému spektru.

Webbův teleskop poprvé oslovil vědce, 2.6 out of 5 based on 31 ratings

Rating: 2.6/5 (31 votes cast)

28 komentářů ke článku “Webbův teleskop poprvé oslovil vědce”

To video je parádní. Klobouk dolů před tvůrci 🙂

2. Kenny007 napsal:

To bude několik dnů nervů, jestli se povede vše správně rozložit.

Dva týdny velmi pomalého rozkládání. NASA určitě bude informovat o každém dílčím kroku. Pokud vše klapne, budeme mít jeden z technických divů světa 🙂

4. Rostislav Hučka napsal:

A z jakého důvodu startuje JWST na Ariane 5? Opravdu je to ten nejspolehlivější nosič?

Chcem sa opýtať, prečo sa o JWST neustále (aj keď práve v tomto článku nie) píše ako o náhradníkovi HST? Je to predsa infračervený teleskop, technologicky aj výsledkami by mal byť bližšie k SIRTF-u – alebo sa mýlim?