První znovupoužití stupně od SpaceX se blíží

Firma SpaceX má k dnešnímu dni sedm zachráněných prvních stupňů raket Falcon 9. Pět jich přistálo na mořské plošině, dva na pevnině. Jeden slouží jako muzejní exponát před sídlem firmy v kalifornském Hawthorne a na jednom se na texaské základně McGregor ověřuje namáhání konstrukce při opakovaných zážezích. Zbývajících pět stupňů čeká na své nové mise. Už vloni jsme informovali o tom, že první znovupoužití prvního stupně bude při vynášení telekomunikační družice SES-10. V době zveřejnění se s tímto startem počítalo na poslední čtvrtletí roku 2016, ale nehoda z prvního září udělala čáru přes rozpočet. Nyní se ale věci začaly konečně dávat do pohybu – 5300 kilogramů těžká družice SES-10 osazená 55 transpondéry, které obslouží oblast Latinské Ameriky v těchto dnech opustila areál firmy Airbus Defence & Space v Toulouse a zamířila na mys Canaveral.

Jde o významný krok, podle kterého by se dal odhadnout termín startu. Na internetu se začalo spekulovat, že by k vypuštění mohlo dojít v horizontu 6 – 8 týdnů, což je běžná doba, kterou zaberou předstartovní úkony. Pokud by byly tyto odhady správné, pak by k prvnímu letu již použitého stupně mohlo dojít zhruba v březnu. Nechme se tedy překvapit, jak se bude tato ostře sledovaná mise vyvíjet. O novinkách Vás budeme velmi rádi informovat.

Zdroje informací:
https://twitter.com/
http://forum.nasaspaceflight.com/
http://forum.kosmonautix.cz/

Zdroje obrázků:
http://forum.nasaspaceflight.com/…topic=34057.0;attach=1401940;image

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

19 komentářů ke článku “První znovupoužití stupně od SpaceX se blíží”

  1. Kamil napsal:

    Kolik zážehu absolvoval ten testovací stupeň? Říkalo se, že jich má být 8 až 14. Naposledy jsem viděl asi č.5. jak postoupili dál?

  2. Havi napsal:

    A za chvílu sa bude spacex snažiť prekonať čas medzi 1. A 2. Letom jedneho stupna

  3. Kenny007 napsal:

    Pokusí se s ním opět přistát kvůli dalšímu testování ?

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Vůbec bych se tomu nedivil, je to hodně pravděpodobné.

      • Peter P napsal:

        Na to musia v ULA a v Airbus Defence and Space fakt pozerat so zavistou. Oni sa snazia o vyvoj novych nosicov Vulcan a Ariane 6, ale v podstate uz teraz musia tusit, ze aj ich novy produkt, ktory este nie je na trhu je uz v podstate “zastaraly“.

        Pokial skutocne bude SpaceX lietat opakovane so svojimi stupnami moze byt ich nosic (ULA + Airbus) i o generaciu lepsi, ale stale nebudu schopny konkurovat. Motory nosica Vulcan sa budu snazit nejako zachranovat na padakoch / vrtulnikom, ale Ariane 6 nebude znovupouzitelna. Mozno by mali prehodnotit, ci by nebolo lepsie celkom zmenit dizajn / koncept. Blue Origin uz davno pochopila a ide spravnou cestou. Je dost mozne, ze ULA budu velmi spolupracovat s Jeffom Bezosom, ale Ariane 6, je sice pekny koncept, ale asi v komercnej sfere nebude mat sancu prerazit. Je to skoda urcite tam maju talentovanych inzinierov.

        SpX bude v buducnosti schopna pouzit i velmi drahe materialy, ako Titan tak aby jeho stupne boli este kvalitnejsie. Pretoze v podstate i ked sa stupen vyradi stale mozu tieto drahe kovy recyklovat.

      • vedator napsal:

        Pekne, skoda, ze par vyznamnych veci pri tej analyze (resp. tuzbe) chyba. SpX, aj napriek tomu, co dokazali, a dokazali toho velmi vela (najlepsie, ze rozhybali trh a kozmonautiku) su zaciatocnici. Par bodov, ktore mozu zohrat rolu v tom, ako sa bude SpX darit:
        – kedze SpX funguje len na jednom koncepte, falcon 9 a jeho derivatoch, musi zvysit jeho spolahlivost, inac bude rok vynasat a par mesiacov analyzovat problem
        – so spolahlivostou ide ruka v ruke frekvencia startov a ak dopyt bude vyrazne vyssi ako ponuka, je tu miesto pre inych hracov
        – ak Ariane 6 nebude konkurencieschopna v cene, bude zrejme dotovana, lebo…. EU
        – SpX bude silno na krk dychat BO, uvidime ako ustoji tlak
        – Elon je jediny clovek, ktory tu firmu taha….

    • mnauprsk napsal:

      Já to vidím za v podstatě jisté, třeba poletí ještě několikrát. Ale to přistání po vynesení 5300 kg těžké družice na GTO bude náročné.

      • Roman L. napsal:

        To bude hodně náročné, zvláště když při letu SES-9 se přistání nepodařilo právě kvůli nedostatku paliva, a to mezi SES-9 a 10 není, pokud vím, velký hmotnostní rozdíl. Ale tehdy se letělo na supersynchronní dráhu, a taky už to přistávání mohli ve SpaceX od té doby „vyladit“ tak, aby to teď už bylo možné 🙂

      • Fantasta napsal:

        Poslední náklad byl téměř 10 tun a první stupeň přistál krásně a přesně. Rezervy tam ještě asi jsou … 🙂

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Záleží, na jakou dráhu se letí. Hmotnost nákladu je jen jedním faktorem.

      • Roman L. napsal:

        Přesně tak, ono dostat 10 tun na nízkou polární dráhu a 5 tun na dráhu přechodovou ke geostacionární je velký rozdíl 🙂 stačí si všimnout, že při posledním startu měl první stupeň dost paliva na 3 zážehy (boostback, entry a landing), zatímco při letech na GTO (JCSat-14 a 16, Thaicom 8 i nepovedené SES-9 a Eutelsat/ABS) se přistávalo vždy jen se dvěma zážehy, což se projevilo tím, že díky vynechání boostback zážehu přistály stupně zhruba dvakrát až třikrát dále od břehu, než při letu CRS-8 nebo právě teď Iridium-1.

    • Al napsal:

      Ak by s ním druhý krát pristáli, prinieslo by to SpaceX veľa nových informácií. Možnosť otestovať dva krát použitý prvý stupeň, to by bola paráda.

  4. Vít Výmola napsal:

    Je někde nějak pěkně popsáno, čím vším musí navrácený stupeň projít, aby byl znovu použitý? Defektoskopie, čištění…

    • Samo napsal:

      Čo osobne viem tak SpaceX sa snaží o tzv. rapid reueuse teda stupne by mali byť schopné letu prakticky bez nejakej zložitej kontroly a údržby.

    • Malky napsal:

      Tohle je něco, co vlastně nikdo neví, i ve SpaceX se to teprve snaží vykoumat, což je také důvod proč prováděli opakované testovací zážehy s jedním z použitých stupňů, jak je zmíněno v článku. A až/pokud na to přijdou, tak takové informace asi příliš nebudou zveřejňovat, neboť pro ně budou důležitou, a draze zaplacenou výhodou před konkurencí.

      • tyčka napsal:

        Předpokládá se, že jeden z prvních zachráněných stupňů byl kompletně rozebrán a v laboratoři prozkoumány případné změny všech materiálů. Pokud by se ukázalo, že údržba bude příliš náročná – v podstatě neekonomická – tak by to stejně nezveřejnili.
        Důvod – jednak PR – zhoršení mínění veřejnosti o SpaceX (pro část fanoušku, už by to zřejmě již nebyla ta geniální firma) a pak nedávat tak návod konkurenci, jak to podle nich nejde. Neúspěchy v komerčním výzkumu – pokud na něj nešli žádné dotace z veřejných zdrojů – se prostě nezveřejňují.

    • gg napsal:

      Dofouknout pneumatiky, umýt přední sklo, dotankovat a jede se. 😉

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.