ŽIVĚ: New Shepard vyzkouší záchranný systém

Soukromá firma Blue Origin se dnes chystá na test záchraného systému kabiny New Shepard. Ten proběhne za letu, asi 45 sekund po startu rakety, kdy nastává nejvyšší odpor atmosféry. Motor na tuhé pohonné látky s tahem až 300 kN se zapálí na dvě sekundy, čímž odnese kabinu do bezpečné vzdálenosti od nosiče. Kabina pak přistane normálně na padácích. Hůře ale dopadne samotný nosič, který bude pravděpodobně při tomto testu zničen. Nikdy totiž nebyl navržen, aby dokázal vydržet nápor raketového motoru kabiny. Pokud by ale přeci jen nosič tento test vydržel, Blue Origin se pokusí o standardní motorické přistání, již páté v řadě pro ten samý nosič.

Simulace ukazují, že opravdu existuje malá šance na úspěšné přistání. Pokud k němu dojde, uspořádá firma Blue Origin rozlučkový večírek a pošle tento nosič na zasloužilý odpočinek do muzea. Pokud ale nastane ta pravděpodobnější varianta, můžeme se těšit na pěkný ohňostroj v přímém přenosu, protože na palubě nosiče bude stále velké množství paliva. Test záchranného systému měl proběhnout už včera, ale špatné počasí způsobilo posun o 24 hodin. Přímý přenos by tedy měl začít dnes v 16:45, pokud nenastanou nějaké komplikace.

Přenos můžete sledovat také na stránkách Blue Origin.

Pro představu, takto vypadal test záchraného systému na startovní rampě, který proběhl před třemi lety:

Zdroje informací:
https://www.blueorigin.com/

Zdroje obrázků:
http://www.parabolicarc.com/wp-content/uploads/2012/10/blue_origin_pusher1.jpg

ŽIVĚ: New Shepard vyzkouší záchranný systém, 2.6 out of 5 based on 27 ratings
Pin It
(Visited 4 060 times, 1 visits today)
Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 2.6/5 (27 votes cast)
(Visited 4 060 times, 1 visits today)
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Více se o tomto tématu dočtete zde »
(odkaz vede na příslušné vlákno diskuzního fóra www.kosmonautix.cz)


73 komentářů ke článku “ŽIVĚ: New Shepard vyzkouší záchranný systém”

  1. RiMr napsal:

    Ta kapsle nedělá žádný zážeh před dosednutím na zem? To musí být docela prda…
    Jaká tam bude vertikální rychlost?

  2. ahoj napsal:

    můžu se zeptat kolik paliva spálí motor rajmet kdyby urchlil 1kg těžkou raketu na 1km/h ? Děkuju za odpověď.

  3. RiMr napsal:

    Mám to v práci jen na půl ucha – to je plánovaný Hold?

  4. dolph1888 napsal:

    Měli počkat, Elon bude navrhovat záchranný systém pro stovky pasažérů, takže by bylo možné pouze “koupit” licenci.

  5. Samo napsal:

    Máme ďalší múzejný kúsok na Zemi! 🙂 Myslím že tam bola vyššia šanca ako tvrdili 😀

  6. Dan napsal:

    V nejkritičtějším okamžiku jen tak odstřelí na boosterech kapsli, která slušně olízne nosič a oni s obojím přistanou. Skvělá práce, BO!

  7. RiMr napsal:

    Tak to se jim povedlo, tahleta půdička!!!

  8. Jaroslav Alois napsal:

    Kabina Sojuzu je opravdu mrňavá, odpovídá tak pro jednoho astronauta. Existují ale ” odborníci” kteří připočítávají tzv. orbitální úsek a tvrdí, že Sojuz je srovnatelný s Apollem.

    • maro napsal:

      Ano, je to tak, Aloisi. Sojuz je uvnitř dokonce větší než vnitřek krabice Apolla. Na orbitě, kde tráví svůj pracovní čas si ten obývák s chutí užijí. To je jiná paráda než být furt uvězněnej v jedné bedně bez kouska soukromí a se záchodem jako hadicí hned vedle spolucestujících. A až práce skončí, hupnou do sedaček a za hodinku jsou dole. Obýváku na to hopsnutí dolů netřeba.

    • zvejkal napsal:

      No, tak stal som teraz vedla apolla a sojuzu a nakukal dnu – uprimne povedane, ze kabina apolla mi pripadala o hodne stiesnenejsia. (Bolo to na vystave cosmos od discovery).

  9. Branislav Pecho napsal:

    Nuž, “Congrat” BO, parádne predstavenie. Mám jednu otázočku. V prenose tetuška povedali že to bol “Exactly the same Booster”. Zaujímalo by ma, či sa už po piaty krát použil aj tem istý motor, alebo len nosič?

  10. Radim napsal:

    Ten start je dost svižný. Nevíte někdo kolik g-éček je na palubě?
    Možná mě mate, že ten systém je menší než nosiče, které lítají do kosmu.

    To salto po vyhoření boostru byla taky pěkná divočina. Ale je pravda, že pokud by to bylo nedejbože naostro, tak by to přebila radost z přežití 😉

    • Vojta napsal:

      Zkusil jsem to odhadnout z údajů na videu a vychází mi to relativně málo. Těsně po startu 0,42g a před odpálením kabiny 0,67g. Možná jsem ale někde udělal chybu. V kabině po odpálení bude samozřejmě vyšší přetížení, ale podle mě nejvyšší bude tak jako tak těsně před dopadem při zážehu brzdících trysek.

  11. ahoj napsal:

    můžu se zeptat jak dlouho by byl kosmonaut ve stavu bez tíže kdy by raketa letěla rychlostí 18000km/h? děkuji za odpověď.

  12. ahoj napsal:

    Jestli to víte tak prosím u čeho to bude nejdelší.Hodně děkuji za odpověd.

  13. KarelTv napsal:

    Paráda, nečekal jsem že to nosič přežije, ale povedlo se ! Jsem zvědav kdy začnou dělat pilotované testy.

  14. asdf napsal:

    PO tomhle testu si myslím jakékoliv pochybnosti o tom, že BO bude vbrzku vozit pasažéry na hranici vesmíru, padly.

  15. Daniel Bozner napsal:

    Tak to se povedlo, gratuluji BO.

  16. Vojta napsal:

    Paráda! Nevíte někdo, jaký je rozdíl ve startovní hmotnosti New Shepharda a hmotnosti přistávajícího boosteru? Zdá se mi až neuvěřitelné, jak dokáží ten jediný motor přiškrtit a jemně řídit během přistávání.
    Startovní hmotnost tipuji vzhledem k tahu motoru na 25 tun a i kdyby booster vážil 10 tun (spíš má ještě méně), bude motor pracovat jen na nějakých 20% tahu.

  17. maro napsal:

    Hezký. Akorát ten pád na padácích bude pro turisty docela rychlej, ne? Na těch hlavních padácích se to ustálilo na rychlosti 16 mph. To je úplně stejná rychlost klesání jako u Sojuzu, tedy 7 m/s. Sojuz pak na posledním metru zbrzdí pyropatrony na nějakých 1,5 m/s. Shepard už to moc jinak dělat nebude.
    Přesto kosmonauti píšou o přistání Sojuzu jako o docela velkém bouchnutí. To by se ale asi turistům v Shepardovi moc nelíbilo. A nebo to má být naopak součást atrakce, užít si přistání “jako v Sojuzu”?

  18. Racek napsal:

    No, dost přesvědčivá zkouška. Tohle přece jen působí bezpečněji než konkurence Space Ship. Alespoň takový je můj dojem.
    Takže turistika může brzo začít. No, pro mě už bohužel pozdě 🙁

  19. kopapaka napsal:

    A málem bych zapomněl – už téměř klasické “simulační” videjko…
    KNews 58, tentokrát se spoustou vysvětlování k abort testu

  20. zvejkal napsal:

    No teda – uspech, urobili to na jednotku.

  21. Karl napsal:

    Úžasný výsledek s 200% úspěšností.

    Mám ale jednu otázečku, před startem budou turisty do sedaček usazovat technici a na všechno bude spousta času. Ale co se bude dít tam na hoře. Podle informací budou mít jen několik málo minut a už budou muset zase zpátky do sedaček. Co když se jim něco stane (turista může být klidně blinkající, hysterický, vystresovaný) a co s ním budou dělat. Napasovat ho zpátky do sedačky dá hodně práce a bude to chtít čas. Nebo jsem to celé popletl a pasažéři budou celou dobu přikurtovaní v sedačkách? To si ale ten stav beztíže moc neužijí.

    • Dušan Majer napsal:

      Na animacích je vidět, že budou plout v kabině a pásy by měly být relativně jednoduché – asi jako pětibodové v autech. Se vším kdyžtak pomůže člen posádky.

    • maro napsal:

      Asi to bude podobné jako to dnes bývá v těch letadlech, co létají nahoru a dolů v parabolách, aby lidem, třeba trénujícím kosmonautům, uvnitř nasimulovali aspoň na půl minuty stav beztíže. Jsou tam asistenti, kteří vědí, kdy mají plachtící turisty přitáhnout zpět k podlaze, protože bude následovat spodní parabola letu, kdy musí přečkat přetížení před dalším volným půlminutovým plachtěním v prostoru kabiny.

      • Racek napsal:

        No, myslím že dostat zpět pasažéry před přistáním na sedadla bude dost velký problém, přece jen počet asistentů bude nutně omezen, asi tak na jednoho :-). Takže předpokládám že odpoutání bude v nabídce letu až po získání zkušeností a rozhodně ne zpočátku, nebo omezeně. Přece jen bezpečné přistání bude možné, vzhledem ke zvolené technice, jen v odpružené sedačce a v podmínkách beztíží návrat na sedačky pro nevycvičené pasažery si nedovedu představit.

  22. maro napsal:

    Úplně vidím tu osádku kabiny, jako ve filmu “Zítra vstanu a opařím se čajem” 🙂
    “Shirley, kde vězíš”?
    “Patriku, chceš mě znervóznit”?

    P.S. Ta letová melodie z toho filmu je ten nejlepší kousek, který skladatel Karel Svoboda, kdy napsal.

Napište komentář k Branislav Pecho

You must be logged in to post a comment.