Zopakuje Falcon 9 úspěšné přistání?

Je před námi další divácky atraktivní mise soukromé společnosti SpaceX. Při posledním letu předvedl Falcon 9 poprvé po sérii nehod parádní přistání na plošině Of Course I Still Love You. Současná mise ale bude zase jednou z těch obtížnějších, jedná se totiž o start na dráhu přechodovou ke geostacionární, která vyžaduje mnohem vyšší rychlost a tedy i větší množství paliva. Hmotnost vynášeného satelitu JCSAT-14 není známá, ale měla by se pohybovat v podobných mezích jako satelit SES-9. A pokud si vzpomenete, že přistání během mise SES-9 skončilo kvůli nedostatku paliva dírou v přistávací plošině, je hned jasné, že toto přistání nebude vůbec jednoduché.

OCISLY opouští přístav.

OCISLY opouští přístav.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Profil přistání bude podobný jako při misi SES-9. Plošina bude asi 660 kilometrů od místa startu. První stupeň opět vynechá první ze tří zážehů, aby ušetřil co nejvíce paliva. Proto vstoupí do atmosféry s vyšší rychlostí a bude tedy mnohem více namáhán. Je také pravděpodobné, že se SpaceX opět pokusí o přistání na třech motorech, místo standardního jednomotorového manévru. Vypadá to ale, že SpaceX věří tomuto letu mnohem více než misi SES-9, před kterou vydala prohlášení, že se neočekává úspěšné přistání. Každopádně, pokud by bylo přistání úspěšné, znamenalo by to další velký pokrok pro SpaceX, protože velké množství jejich budoucích letů bude mířit právě na dráhu přechodovou ke geostacionární.

V dnešních ranních hodinách byl proveden již tradiční předstartovní statický zážeh, během kterého byla celá raketa natankována a motory zapáleny na několik vteřin. Po tomto testu byla raketa opět převezena do hangáru, kde k ní bude připojen náklad zapouzdřený v aerodynamickém krytu. Pak bude celá sestava opět vyvezena, s plánovaným startem 5. května v 7:22 ráno našeho času. Startovní okno bude dlouhé celé dvě hodiny, takže je možné opakovat pokus, pokud dojde při odpočtu k problému. Předpověď počasí nám zatím dává 70% šanci příznivých povětrnostních podmínek. Start bychom rádi opět vysílali s českým komentářem. Ohledně našeho přenosu ještě určitě vyjde speciální článek.

EDIT: 4. dubna odpoledne našeho času bylo oznámeno, že se start kvůli nepříznivému počasí odkládá o 24 hodin na 6. května (čas zůstává nezměněn).

Zdroje informací:
https://www.nasaspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/ChU4ChzU8AAUaOn.jpg
http://cdn.arstechnica.net/…/24464810415_c2c5eb62e0_k-640×427.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

35 komentářů ke článku “Zopakuje Falcon 9 úspěšné přistání?”

  1. PepaSFI napsal:

    v článku máte plánovaný start 5. května a v tabulce startů a vedle ve sloupku 6. května. Předpokládám že platí ten 6. květen.

  2. Michal napsal:

    Těším se na váš přenos s českým komentářem! 🙂
    Sleduji každý váš přenos už téměř rok a musím říct, že jsem vám velmi vděčný za vaši práci, kterou pro nás děláte! Díky! 🙂

  3. Jakub napsal:

    Zdravím tenhle let vynese skCube ?

  4. Jindra napsal:

    když přistane 1.stupěň bude se dít s ním všechno co se děje s tým který nedávno přistál?

  5. Vladimír podivínský napsal:

    Omlouvám se mám dvě otázky, jsem trošku zmatenej.
    Jedna. Falcom který bude teďkon startovat, bude v budoucnu jako boční stupeň pro Falcom heavy?
    Dva. Nevíte jestli se prodává model Falconu? Třeba v měřítku 1;150 🙂
    Děkuji

  6. hansnasa napsal:

    Když uvidím nadpis článku SpaceX,rozšiřují se mně zorničky a zvyšuje tep.A myslím,že nás je takových hodně.Pánbůh zaplať za tuto firmu,která je tak inovatívní a připravuje nám co se týče kosmonautiky neskutečné zážitky a za zlomek financí,které má např.NASA.Přistání lidí na Měsíci jsem si kvůli mládí neužil a už jsem v nic podobného nedoufal.Teď věřím,že se dočkám letů na Mars se značkou SpaceX.Držím palce a těším se.

  7. Amper napsal:

    Tusi nekdo jaky je duvod/rozdil mezi jedno a trimotorovem pristani ? I jeden motor ma vyssi vykon nez hmotnost stupne

    • Daniel Heřt Redakce napsal:

      Při použití tří motorů má raketa mnohem vyšší zrychlení, takže celý zážeh je mnohem kratší a tím se zredukují gravitační ztráty, což ve výsledku ušetří palivo. Nevýhodou je, že přistání musí být ještě mnohem přesnější než s jedním motorem a je méně času na korekce.

      • Honza napsal:

        Zajímalo by mě, jak moc „na hraně“ to přistání vlastně technicky je.

        Všechny dosavadní neúspěchy byly zaviněny v podstatě primitivními mechanickými závadami – nedostatek hydraulické kapaliny, „ulomená noha“, došlo palivo.

        Rychlost senzorů a výpočetní výkon by v dnešní době neměl být problém a motory to evidentně taky stíhají. Vypadá to sice jako sci-fi, ale v reálu je to celé možná jednodušší než uřídit minidrona v průvanu 🙂

      • Amper napsal:

        to zalezi na tom jak moc toho minidrona ridis ty a jak moc pocitac na palube 😀 Pocitac chyby dela malokdy takze pokud je raketa schopna pristani tak proste pristane.

        Na druhou stranu – je tam dost vnejsich okolnosti a nacasovani je problem protoze treba ocean je pomerne zmetek a moc nespolupracuje 😀

        I proto si myslim ze pristani na pevnine je o rad mensi problem nez na mori

      • maiden napsal:

        Ve chvili, kdy to zacnou ridit hluboky neuronovy site, tak uz je ocean jen takove zpestreni programu. Zatim vetsinu psrametru nastavuji lide.

      • Daniel Heřt Redakce napsal:

        Nevím nevím, podle mě by tomuhle neuronové sítě moc nepomohli. SpaceX má určitě model rakety identifikovaný dost dobře a na něj mají nafitované co nejlepší regulátory. Určitě bych řekl že mnohem více narážejí na fyziké limity rakety, nedokonalost senzorů a přesné určení polohy než na nedokonalý software.

        Navíc neuronové sítě nejsou na takovéhle aplikace moc vhodné, mnohem více se hodí třeba jako klasifikátory. V případě rakety je potřeba rychlý a relativně jednoduchý systém.

  8. roman.hronza napsal:

    Doufejme, že palivo bude stačit. To by už byl třetí kousek do počtu 🙂

  9. Kamil napsal:

    to zase budou čachrovat s maximálním podchlazením paliva?

Napište komentář k Filip Ehrenberger

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.