Příval žádostí o místo astronauta

NASA provádí jednou za pár let nábory nových kandidátů na post astronauta. Pokud zájemci uspějí ve velmi složitých přijímacích zkouškách, mohou rozšířit tým lidí, kteří létají do vesmíru s „hvězdami posetým praporem“ na hrudi. Na minulý konkurz, konaný v roce 2012, se přihlásilo zhruba 6 100 zájemců. V loňském roce NASA spustila konkurz nový. Ale zájem byl přímo nevídaný – agentuře dorazilo 18 300 přihlášek! To je třikrát více, než při minulém kole a velmi výrazně byl překonán i dosavadní rekord – při náboru v roce 1978 přijala NASA „jen“ 8 000 přihlášek.

Přihlašování bylo spuštěno 14. prosince loňského roku a poslední zájemci se mohli přidat předevčírem, tedy ve čtvrtek 18. února. Uzavření možnosti posílat přihlášky ale rozhodně není koncem celého procesu. Právě naopak. V tuhle chvíli začíná zdlouhavý proces mnohaúrovňového posuzování přihlášek a následně i kandidátů samotných.

Aktuální nábor zájemců na post kosmonauta byl rekordní v historii NASA

Aktuální nábor zájemců na post kosmonauta byl rekordní v historii NASA
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
Překlad: Autor

Agentura bude v první vlně posuzovat hlavně kvalifikací jednotlivých kandidátů. Po prvním vyřazení se očekává zahájení osobních schůzek se zájemci, kteří budou pozváni do Johnsonově kosmického střediska v Houstonu. Tady budou kandidáti důkladně zpovídáni a pozornost se zaměří i na jejich zdravotní stav.

Osm nových amerických astronautů, kteří vzešli z náboru v roce 2012

Osm nových amerických astronautů, kteří vzešli z náboru v roce 2012
Zdroj: nasa.gov

NASA předpokládá, že tento výběr bude trvat rok a půl. Za 18 měsíců by se tedy ze současných 18 000 přihlášených mělo vyselektovat posledních 8 – 14 nejlepších. Z minulého výběru vzešli jako vítězové čtyři muži a čtyři ženy (viz náš článek). Kosmická agentura by jména aktuálních „vítězů“ mohla oznámit v polovině roku 2017. Ani tehdy ale celý proces neskončí. Vybraní zájemci dostanou titul „kandidát na astronauta“ a začne jim dvouletý základní výcvik. V něm se budou cvičit v ovládání systémů kosmických lodí, postupech, které se používají při výstupech do otevřeného kosmu, ale ke slovu přijde i nácvik týmové práce, nebo učení ruštiny, aby se mohli kosmonauti domluvit se svými kolegy na ISS.

Tento základní výcvik skončí v roce 2019 a pak se z „kandidátů na astronauty“ stanou skuteční astronauti, kteří budou čekat na letovou nominaci. Jakmile ji obdrží, začnou se připravovat na konkrétní misi. Pokud by všechno šlo ideálně, mohli by první z nich letět do vesmíru v roce 2021, ale mnohem pravděpodobněji to bude až v letech příštích.

Astronaut Barry Wilmore při nácviku v bazénu Neutral Buoyancy Lab v Johnsonově středisku v Houstonu

Astronaut Barry Wilmore při nácviku v bazénu Neutral Buoyancy Lab v Johnsonově středisku v Houstonu

NASA je velmi potěšena velkým zájmem, který provázel nejnovější kolo výběru nových astronautů. „Ti nejtalentovanější z nich se stanou astronauty, kteří budou do vesmíru opět startovat z amerického území,“ zdůrazňuje administrátor NASA, Charles Bolden. nejen z tohoto vyjádření je jasně cítit, že se NASA velmi těší na chvíli, kdy se osamostatní. Sojuzy bezesporu vytáhly Američanům velký trn za paty, ale na druhou stranu závislost na jednom prostředku není nikdy dobrá. Navíc nesmíme podceňovat ani vliv určité formy národní hrdosti, které závislost na cizím dopravím prostředku určitě neprospěla.

Noví astronauti se mohou těšit na lety na ISS ve dvou soukromých lodích StarlinerCrew Dragon od firem Boeing a SpaceX. Tyto lodě pojmou čtyři osoby, takže se zvýší počet obyvatel ISS ze současných šesti na sedm. I když se to nemusí zdát, tak díky této nepatrné změně dojde ke zdvojnásobení času, který může posádka věnovat vědeckých experimentům.

Kromě letů na ISS se ale mohou noví astronauti těšit také na to, že se na palubě nově vyvíjené americké lodi Orion vydají mimo zemské gravitační pole. Jak ukázaly minulé řádky, tohle je ještě hodně daleko.Každý z přihlášených sní svůj velký sen, ale jeho splnění se dočká jen zlomek z nich. Držme všem kandidátům palce a už nyní se těším, až o nich budeme psát, jak se připravují na kosmickou misi.

5 komentářů ke článku “Příval žádostí o místo astronauta”

jaký je aktuální seznam amerického vesmírného týmu? myslím tím astronauty ve službě nebo ty čekatele
    a na pilotování jakých lodí se ti čekatelé aktuálně připravují? jen na Sojuzy nebo mají už nějaké trenažery na Dragon a Starliner?

Kompletní seznam amerických astronautů naleznete zde – dokonce je u každého uvedeno i v jakém výběru byl přijat. V tomto seznamu je již zařazeno i osm nejúspěšnějších z posledního výběru (jehož pořadové číslo bylo 21).

Letové nominace jsou zatím určeny jen do poloviny roku 2017 (https://en.wikipedia.org/wiki/Expedition_51). V té době ještě soukromé firmy létat nebudou, takže ještě nevíme, kdo bude na palubě prvního Crew Dragonu a Starlineru. NASA ale již před pár měsíci uvedla, že zřejmě bude v případě prvních letů těchto lodí spoléhat na osvědčenou čtyřku astronautů – Robert Behnken, Sunita Williams, Eric Boe a Doug Hurley. Většina nových astronautů se ale začíná se systémy těchto lodí seznamovat. Možná již brzy vydáme článek s pár fotkami, kde se noví astronauti seznamují s Crew Dragonem.

2. Steve napsal:

Jistě je úžasný zážitek podívat se do vesmíru, alespoň na tu nejbližší sféru a podívat se z oběžné dráhy na naší planetu, vidět všude okolo hvězdy, Slunce, Měsíc a případně nejbližší planety. Jistě, že kritéria výběru jsou velmi tvrdá a uspějou opravdu ti nejlepší.

ZÁSADNÍ OTÁZKA: Jak funguje proces uvolnění toho adepta na let do vesmíru z jeho civilního zaměstnání na dlouhé měsíce výcviku a potom samotný let ? Jaké jsou garance, že kvůli letu do kosmu nepříjde o práci ? Dostane třeba rok neplaceného volna ? U nás v Česku jsou jen 4 týdny dovolené, žádné delší uvolnění zákon nezná pro lidi, co pracují třeba v továrně. Zaměstnanec v Česku NEDOSTANE rok neplaceného volna, že chce třeba na expedici kolem světa. KDYŽ PŘERUŠÍ NA DELŠÍ DOBU – PŘÍJDE AUTOMATICKY O PRÁCI ! (Neznám ale pracovní zákony, které fungují v USA)