LISA Pathfinder dorazila na své pracoviště

Šest týdnů po startu dorazila LISA Pathfinder konečně do svojí destinace, kde bude demonstrovat technologie pro hledání gravitačních vln. Ta se nachází okolo libračního centra L1 soustavy Země a Slunce, které bude sonda obíhat. Sonda byla vynesena na parkovací nízkou oběžnou dráhu Evropskou lehkou raketou Vega. O zbytek práce se postarala pohonná jednotka, spalující nesymetrický dimetylhydrazin a dimer oxidu dusičitého. Ta provedla 6 zážehů, během kterých postupně zvyšovala nejvyšší bod oběžné dráhy. Poslední zážeh poslal sondu až k libračnímu centru L1. Původně bylo v plánu provést ještě další dva zážehy pro navedení sondy na její konečnou orbitu, ale první zážeh byl natolik přesný, že už druhý nebyl potřeba.

Celá sestava byla poté uvedena do rotace kvůli stabilitě a pohonný modul se oddělil 22.1. ve 13:30. Motory pohonné jednotky totiž produkují velké množství tepla a vibrací, proto nemohou být použity během fungování sondy samotné. Navíc by mohla jednotka ovlivňovat experiment jen svojí gravitací, a proto byla odhozena. Sonda samotná využívá pro svůj pohon a orientaci 6 malých trysek na stlačený dusík. Ty byly například použity pro vyrušení zbylé rotace po oddělení a pro stabilizaci sondy. Pro nejmenší korekce je pak použit speciální systém DRS,o kterém již psal uživatel Gubarev na našem diskuzním fóru. V následujícím týdnu bude LISA Pathfinder pomalu natočena směrem k Zemi a poté její trysky upraví její oběžnou dráhu do její konečné podoby – 500 000 × 800 000 km (nejvyšší a nejnižší bod) okolo L1. Koncem února pak nastane hlavní část celé mise, kdy budou uvolněny dvě krychličky, jejichž téměř ideální volný pád bude tělo sondy následovat. Více si můžete přečíst například zde.

LISA Pathfinder dorazila na své pracoviště, 2.5 out of 5 based on 14 ratings

Rating: 2.5/5 (14 votes cast)

17 komentářů ke článku “LISA Pathfinder dorazila na své pracoviště”

1. Jakub napsal:

Doufám že ta pohonná jednotka skonči ve slunci protože zase tam bude smetí.

2. Kenny007 napsal:

Tedy na výsledky těchto experimentů jsem opravdu zvědavý. Studuji na stará kolena technický obor, který se zdroji záření pracuje. Ale stejně jako si můj nedokonalý mozek nedokáže přestavit že se foton může chovat jako částice a zároveň jako vlnění (princip samozřejmě chápu, ale neurony odmítají uvěřit), tak si nějak nedokážu představit existenci gravitačních vln. To by byl průlomový objev.

Ak mi niekto moze odpovedat: ta sonda do oblasti L1 prileti a potom tam nejako zabrzdi? Alebo ako to vlastne je? Nerozumiem tomu.

4. holom napsal:

Díky za video, konečně vím jak tam doletěla.