Rusko úspěšně vypustilo armádní telekomunikační satelit

Ke startu z rampy 81/24 na kosmodromu Bajkonur došlo v neděli 13. prosince v 1:19 našeho času. Na palubě rakety Proton byla armádní družice Garpun-2, označovaná též jako Kosmos 2513, která mířila na geostacionární dráhu. Úkolem tohoto satelitu je zajišťovat přenos dat mezi pozemními středisky a průzkumnými družicemi na nižších oběžných drahách. Svým způsobem tak plní podobný účel, jako ruské civilní programy Luč a americký TDRSS. Start musel být odložen o tři dny kvůli dodatečné kontrole separačního systému, který před pár dny zradil vojenskou družici Kanopus-ST.

Ruská armáda v průběhu dnešního dne uvedla, že satelit provedl úspěšnou separaci od horního stupně a začal komunikovat s pozemními středisky. Horní stupeň Briz-M po oddělení vykonal několik manévrů, které jej poslaly na hřbitovní oběžnou dráhu.

Trajektorie vynášené družice Garpun 2 před dosažením finální oběžné dráhy

Trajektorie vynášené družice Garpun 2 před dosažením finální oběžné dráhy
Zdroj: spaceflight101.com/

Zdroje informací:
http://spaceflight101.com/

Zdroje obrázků:
http://spaceflight101.com/proton-m-garpun-2/wp-content/uploads/2015/12/IMG_66302.jpg
http://spaceflight101.com/proton-m-garpun-2/wp-content/uploads/2015/12/8531962_orig.png

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

11 komentářů ke článku “Rusko úspěšně vypustilo armádní telekomunikační satelit”

  1. Jiří napsal:

    Rád bych se zaptal na trochu offtopic – je pravda, že kdyby nosné rakety nebyly před startem drženy rampou tak by se zbortily vlastní vahou? Samozřejmě za předpokladu, že stojí pevně na zemi..

    • Honza napsal:

      To si nemyslim. V takovem pripade by se totiz musely okamzite zbortit v okamziku startu, kdy na jejich strukturu nepusobi pouze gravitacni sila, ale i sila tahu motoru. Problem asi spis bude konstrukcne vyresit tyto operne body, aby byly co nejlehci a raketu zbytecne nezatezovaly. Predpokladam, ze prave proto jsou napriklad Sojuzy drzeny „klestemi“ cca uprostred vysky (samozrejme se mohu plest).

      • Shark660 napsal:

        No pokud se nepletu, tak ty „kleště“ kterým se myslím říká tulipán, jsou tam hlavě proto, že v počátcích nebyla jistota dokonalého startu všech motorů. Konstrukce raketu z počátku přidrží, dokud nenaběhnou motory na plný výkon… Třeba se pletu, ale myslím že jsem to takhle někde četl…

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Ano, s tím náběhem motorů máte pravdu.

    • Karl napsal:

      Jestli se nepletu tak se toto týká spíš některých verzí raket Atlas v projektu Mercury. Ty měly z důvodu úspory hmotnosti tak slabé stěny, že by se zhroutily vlastní vahou pokud nebyly nádrže natlakované. Taky se to několikrát stalo.

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      To tak úplně není pravda – vlastní vahou se mohly zhroutit jen tzv. balonové nádrže používané u starých raket Atlas – k jejich zhroucení by ale nedošlo při absenci rampy, ale pokud by se z vertikálně stojící rakety odčerpalo palivo – stěny nádrží nebyly samonosné.
      Rampa má za úkol především kotvit raketu, aby se do ní neopřel vítr a nezkácel ji (v extrémním případě), ale také skrz rampu vedou do rakety různé kabely, nebo potrubí, která jsou před startem odpojena.

      • kopapaka napsal:

        Falcon 9 má autostrukci řešenou prostým vypuštěním tlaku, takže tam to bude podobné. Sice je asi pevnější, než původní Atlasy, ale kdo ví…

      • gg napsal:

        Tak odčerpání paliva by ani nevadilo tolik jako třeba ztráta tlaku. Ovšem balonové nádrže stále používá Centaur.

    • vedator napsal:

      Pokial viem, v sucasnosti, okrem Sojuzov, kazda raketa stoji na podstavci. Obsluzne plosiny a stoziare nesluzia ako opora pre rakety (ale mozem sa mylit). Sojuz to ma kombinovane – visi na ‚tulipane‘ a stoji zaroven na podstavci.

  2. Dalibor napsal:

    „hřbitovní oběžnou dráhu…“ tak to mě pobavilo 🙂 🙂

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      I když se to třeba nezdá, tak graveyard orbit je skutečný terminus technicus. Označuje se tak oběžná dráha za geostacionární dráhou, kam se uklízí horní stupně raket a vysloužilé družice z geostacionární dráhy – zážeh pro shoření v atmosféře by byl příliš náročný a proto se technika uklízí opačným směrem, kde nikomu neuškodí.

Napište komentář k Jiří

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.