Za oponou Sojuzu – Odlet od stanice a návrat domů

Vloni v prosinci jsme na našem webu vydali dva články s přídomkem “Za oponou Sojuzu“. Šlo o videa z dílny evropské kosmické agentury, která za účasti evropských astronautů se popisovala start Sojuzu a jeho přílet ke stanici. Nyní jsme ale zjistili, že tento miniseriál nebyl dokončený. Nevydali jsme totiž závěrečný třetí díl popisující návrat a přistání kosmické lodi. Nyní tuto chybu napravujeme a trio videí je na našem portálu kompletní. Užijte si proto dvacetiminutové povídání s doprovodem belgického astronauta Franka de Winne a Itala Paola Nespoliho.

Zdroje informací:
https://www.youtube.com/

Zdroje obrázků:
https://upload.wikimedia.org/…/1200px-Soyuz_TMA-17_retro-rockets_firing_during_landing.jpg

Za oponou Sojuzu - Odlet od stanice a návrat domů, 2.5 out of 5 based on 7 ratings
Pin It
(Visited 1 626 times, 1 visits today)
Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 2.5/5 (7 votes cast)
(Visited 1 626 times, 1 visits today)
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Více se o tomto tématu dočtete zde »
(odkaz vede na příslušné vlákno diskuzního fóra www.kosmonautix.cz)


19 komentářů ke článku “Za oponou Sojuzu – Odlet od stanice a návrat domů”

  1. Radim napsal:

    Vždycky jsem si myslel, že dva bílé vaky po straná hlavy křesla velitele jsou padáky. Teprve teď jsem si všiml, že zůstávají plné i po přistání.
    Jedná se tedy o vaky s nákladem? Bývají totiž plné i při startu, kdy bych čekal, že náklad bude uložen v orbitálním úseku…

  2. kolemjdoucí napsal:

    https://www.youtube.com/watch?v=PbGFY1ZlW7M
    …tady je celý proces po přistání… otřes, otřes, otřes !!
    proboha, to za ty roky nevyvinuli lepší systém organizace i zázemí… o tom, že se každý chce hlavně zviditelnit, raději nemluvě 🙁

    • maro napsal:

      Určitě to jde pohodlněji. Jen to chce spoustu peněz proměněných v technické prostředky navíc. Nejlepší doklouznout na křídlech jako raketoplán. Ale tohle prodražuje let přímo v násobcích a zvyšuje nebezpečnost komplikovanější kosntrukcí náchylnou na poškození. Nebo “elegantně” brzdit jen raketovým motorem jak to plánuje SpaceX. Ovšem to vyžaduje jednak nést sebou dolů ty kapalinové raketové motory a taky dost paliva navíc pro spálení při tom aktivním sestupu. Šplouchnutí do moře jako Apollo nepomůže. Dopad do vody bez pyropatron je poměrně tvrdý a prakticky rovnocenný tomu dopadu utlumenému pyropatronami na posledním metru u Sojuzu. Takže ta hydraulicky tlumená sedadla s velkým zdvihem – 25 centimetrů spolu s těmi pyropatronami jsou nakonec nejlevnějším a přitom velice účinným řešením. Proto tam taky jsou.
      Mimochodem ta superdesignová maketa lodi SpaceX žádná tlumená křesla neukazuje. Ale je jasné že je to zatím jen jako v autosalónu. Reálný funkční model bude u SpaceX vypadat určitě o dost jinak.

      • Vojta napsal:

        Pan kolemjdoucí asi nemyslel technické řešení přistávacího modulu, ale ty věci kolem. Motá se tam spousta lidí, kteří většinu času nědělají prakticky nic a všechno vypadá (minimálně navenek) hrozně neefektivně. Teoreticky by mohli kosmonauti vylézt sami (v případě, že skončí někde bez podpory pozemního týmu), ale tady je kolem lodi nutné lešení s žebříky a skluzavkou, takže si to nouzové přistání jen těžko představíme. Přenášení kosmonautů z transportního vozidla vypadá pomalu složitěji než jejich vytažení ze Sojuzu a vůbec to celé působí dost improvizovaně. Nevím, jestli někde nejsou podobné záběry z vylovení Apolla, možná to vypadalo podobně až na ty davy lidí, které tam z logických důvodů být nemohly.

        • maro napsal:

          Jojo. Ve svém druhém příspěvku už reaguju na ty pozemní operace. A taky na to, proč jsou kosmonauti tak nemohoucí. Ono to tahání Američanů na moři z Apolla pomocí potápěčů a jeřábků taky moc sofistikovaně nevypadalo. A to byli ti hoši ve stavu beztíže jen chvilku. Ale bylo to funkční (pokud zrovna nebyla na moři bouře). Eleganci letadla se schůdky to nikdy mít nebude.

    • maro napsal:

      Mimochodem ten proces po přistání musí být takový, aby zajistil relativní pohodlí těm kosmonautům za jakéhokoli počasí. Tedy třeba i v zimě na půl metru sněhu, nebo ve vánici. A ti lidi byli ve vesmíru půl roku. I když cvičili, tak je naše gravitace doslova drtí, takže vypadají jako nemohoucí, co právě prodělávají těžkou chřipku. Na nějaké křepké vyskočení z nějakých dveří a veselé zamávání na kamery zapomeňte. To že kosmonauti vylezli z raketoplánu v pohodě po svých nebylo tím, že by to přistání bylo nějak úžasně pohodlnější, ale proto, že jim ta mise typicky trvala maximálně dva týdny. U Apolla to bylo to samé. Tam je ale lovili potápěči.
      A že se všichni zúčastnění chtějí zviditelnit aspoň na té fotce? Každý tam od rána běhal a měl nějakou roli a tohle je prostě jejich rituál.

    • kolejdoucí napsal:

      …možná jsem to napsal trochu nejasně, ale problém gravitace doléhající na kosmonauty opravdu nejde… to opravdu nevidíte, jak se tam každý ometák snaží hlavně zviditelnit?
      Z kabiny jsou zpocení, resp. vnitřní část skafandru promočená, ale primárně jde opět o PR.
      O technice raději nemluvě – např. ve skafandru je komplet monitorování životních funkcí, ale místo aby použili konektor (nakonec u té kosmonautky ho použijí pro připojení boxíku s bezdrátovou komunikací) lepí jim nějaké elektrody (použití zápěstního tlakoměru dejme tomu… i když je značně nespolehlivý, ale zase to technické provedení – displej na ruce směrem dovnitř, kde není k přečtení… a to mají jeden pro všechny?).
      Řešení např. vyhřívaný stan přes celý modul (když už tam mají tu konstrukci) s vestavěným jeřábem pro bezpečnější manipulaci (asi by se dali vyndat i se skořepinami sedadel, a až venku řešit jejich odvazování). Proč ta venkovní křesla nemají standardní úchyty jako nosítka (takhle každý nosič tam loví nějakou trubku, za kterou to vzít)?
      Dost mě zaráží i třeba to, že auta tam jsou dříve, nežli vrtulníky, ale to může být náhoda. Obojživelná auta navíc asi slouží jen k přepravě do vrtulníků, takže jejich nástavba by mohla být skládací, aby byl k dispozici na nich větší prostor (především na výšku).
      Proč pak staví ten vyhřívaný stan je taky docela záhada (jasně je mlha, a nebylo by bezpečné letět…), neboť v autech by byli lépe chráněni.
      Celé mi to přijde jak typická ruská des/organizace (se kterou jsem se setkal nejednou)… pravda v Africe by to bylo ještě horší…

      PS: Celé je to o penězích minimálně, neboť náklad v rámci celkové ceny je prakticky nula.
      PSS: Jak to dělala NASA před raketoplány si již moc nevzpomínám, ale hlavně je to x let zpět.

      • Ondřej Šamárek napsal:

        Dovolím si malinko oponovat. Jistě, PR po přistání jede na celé obrátky, ale v celém ději nejde jen o prvoplánové zviditelnění.
        Ve skafandru je monitorování životních funkcí, ovšem asi bude relativně rudimentární (mít na těle a na hlavě třicet konektorů by asi bylo dost nepohodlné a rušivé). Navíc po přistání mise nekončí – probíhá poměrně dost následných experimentů, z nichž některé začínají okamžitě po vytažení posádky z modulu.
        Vyhřívaný stan přes modul není dobrý nápad, protože ještě relativně dlouho po přistání je modul horký a vypařují se z něj molekuly fenolové pryskyřice, což by asi ve stanu moc příjemné nebylo – o odparu možných zbytků paliva v orientačních tryskách a množství nevybuchlé pyrotechniky nemluvě.
        Pochybuji, že v obojživelném autě bude dost prostoru na svléknutí skafandru a případné další úkony včetně zdravotní prohlídky.
        Pravda, je tam zmatek, na druhou stranu tam bývá dost lidí i z agentur mimo Rusko (NASA, ESA…), protože většinou jsou v posádce jejich lidé. A každý chce se “svým” kosmonautem promluvit a zjistit, jak na tom je.
        NASA to v dobách před raketoplány řešila vždy na lodi, astronauti bez výjimky po přistání vrtulníku na palubě a krátkém uvítání od kapitána lodi směřovali na místní marodku, eventuálně do karanténního trajleru (Apollo 11-14), kde si na nich smlsli doktoři.

      • maro napsal:

        No tak jistě jde taky o PR. Ale taky ukázat novinářům, kteří stojí okolo, že jsou všichni živí a zdraví. A to celá posádka dohromady. Navíc chvíli trvá než je vytáhnou jednoho po druhém ven. A ti co už jsou venku určitě spíš chtějí odpočívat venku v širém prostoru a cítit i ten vítr. Tohle všechno neměli půl roku. Aspoň já teda po takové době bych určitě ocenil jen tak sednout venku, cítit přírodu a zvykat si na gravitaci. Určitě bych nechtěl aby mě hned zase odnesli do nějakého zavřeného stanu. A každý kdo je venku už nějakou lékařskou a taky jazykovou asistenci může potřebovat. A taky silné chlapy. Pak jsou tam technici, co mají na starosti samoztnou loď, padáky a tak dál. Všechno je to na jednom místě. Jasně mohlo by to být nějak víc organizované, že by ti “sluhové” stáli v oddělených zónách. Jenže Rusové asi prostě mají radši tenhle mumraj ve stylu zahradní párty. Je to o dost uvolněnější i pro ty kosmonauty samotné.
        Takže jediná změna jsou snad ty držáky na těch židlích a určitě i ten skluz by mohl být trochu míň opotřebovaný. Ale to už je prostě Rusko …

      • slappy napsal:

        Zajímavá debata a různé úhly pohledu! Svojí roli taky hraje místo přistání, jeho dostupnost a okolní podmínky i infrastruktura. Jako třeba tuhle přistáli se Soyuzem na hřbitově, nebo museli vstup do atmosféry odložit, protože se týmy na plánované místo nemohly dostat.
        Zrovna dnešní článek se tady zabývá přistáváním Starlineru ( https://www.kosmonautix.cz/2015/09/kde-ma-pristavat-starliner/ ). Něco podobného se nedávno řešilo u Dream Chaseru (Ne, projekt neumřel! http://www.americaspace.com/?p=86264 ).. Jaké plány má SpaceX víme (i když zpočátku stejně asi budou šplouchat do vody jako dosavadní lodě Dragon)… A třeba ti pánové (možná i dámy?) ve skafandrech pobíhající kolem X-37b jsou taky srandovní ( https://www.kosmonautix.cz/2014/10/tajny-americky-miniraketoplan-pristal/ ).
        Má někdo další zajímavé ‘historky z přistání’? @AstroSamantha? Nikdo? : ))

Zanechte komentář

You must be logged in to post a comment.